quote:
Op dinsdag 8 oktober 2019 14:53 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:[..]
Boeren kunnen onze vrienden worden, wanneer ze overstappen op duurzame landbouw. Er is niets mis met boeren, ik woon zelf tussen de boeren in Fryslan. Ik kom bij boeren thuis en help soms ook mee op een boerderij.
Natuurlijk hebben we de boeren nodig voor ons eten en de boeren hebben ons nodig. Natuur en boer gingen eeuwenlang goed samen. Maar we willen goed, gezond, niet gemanipuleerd eten, eerlijk eten en daar mag een eerlijke prijs tegenover staan. Boeren moeten te goedkoop produceren en worden onder druk gezet door supermarkten onder andere. Boeren zijn niet onze vijand.
Ik vind het echt jammer dat nu een sfeer wordt geschapen dat milieu en boer lijnrecht tegenover elkaar schijnen komen te staan. Dat moet echt anders.
Misschien moet de milieubeweging ook duidelijk laten blijken dat we houden van boeren, maar dat boeren dan wel milieuvriendelijk te werk moeten gaan. Natuur en landbouw zouden hand in hand moeten gaan. En de supermarkt en de consument moeten weer een eerlijke prijs gaan betalen voor goed voedsel. Daar is iedereen bij gebaat.
De supermarkten willen juist een enorme marge hebben en komen aan met de smoes 'distributiekosten' om de hoeveelheid te vergoelijken.
In de praktijk zijn die distributiekosten nihil. Als supermarkten ergens op bezuinigd hebben is het distributienetwerk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016