Met name de leer dat naastenliefde boven regelliefde gaat.quote:
Idem dito joodse leer.quote:Op woensdag 17 januari 2018 11:41 schreef Lokasenna het volgende:
Met name de leer dat naastenliefde boven regelliefde gaat.
Neen, daarvoor moet je je eerst tot het jodendom bekeren. De wereld van de messias wil zoveel zeggen als ' de wereld van de gezalfde '.quote:Verder zegt de Joodse leer volgens mij dat je als niet-Jood die zich aan de wetten van Noach houdt een plaats hebt in de wereld van de Messias.
Dit is een gruwel voor de joden. Jezus heeft nooit een leer gesticht, zelfs geen jota aan de Wet van Mozes willen wijzigen. De christenen hebben hem wel voor hun karretje gespannen.quote:Die wetten neemt het christendom wel redelijk serieus (al valt over de laatste te twisten als je gelooft dat je bij de eucharistie letterlijk Jezus consumeert).
Bekering tot het Jodendom is natuurlijk mogelijk. Maar Joden zelf zien dat niet als essentieel, en doen daarom niet aan evangelisatie. Volgens hen zijn de Joodse wetten aan het Joodse volk zijn gegeven, en mensen uit andere volken slechts de basale morele wetten (van Noach) toegereikt hebben gekregen. In hun religie is het niet vereist om een Jood te zijn om een plaats te hebben in die wereld die komen gaat.quote:Op woensdag 17 januari 2018 12:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Idem dito joodse leer.
[..]
Neen, daarvoor moet je je eerst tot het jodendom bekeren. De wereld van de messias wil zoveel zeggen als ' de wereld van de gezalfde '.
Hij wilde de wet inderdaad niet veranderen. Hij was echter wel een wetsleraar die bepaalde zaken predikte. Dat heet een 'leer'. Hoe veel van de leer die in de evangelieverhalen staat opgeschreven ook echt door Jezus gepredikt werd, weet niemand.quote:[..]
Dit is een gruwel voor de joden. Jezus heeft nooit een leer gesticht, zelfs geen jota aan de Wet van Mozes willen wijzigen. De christenen hebben hem wel voor hun karretje gespannen.
Toch bidden diezelfde christnenen: uw koninkrijk kome (het is er dus nog niet...)quote:Op woensdag 17 januari 2018 13:58 schreef Lokasenna het volgende:
in die wereld van de gezalfde, die volgens de Joden nog komen gaat (en die de christenen interpreteren als het hemels koninkrijk dat sinds Jezus dood is ingesteld).
behalve de 10 gebeoden, die in vrijwel elke (protestantse) kerk elke week worden opgedreund. Waarom? Hoezo?quote:[..]
Hij wilde de wet inderdaad niet veranderen. Hij was echter wel een wetsleraar die bepaalde zaken predikte. Dat heet een 'leer'. Hoe veel van de leer die in de evangelieverhalen staat opgeschreven ook echt door Jezus gepredikt werd, weet niemand.[q]
Joden die Jezus als messias aanvaarden, volgen nog steeds de Joodse wetten, want er is inderdaad gezegd dat van de wet geen komma veranderd dient te worden. Niet-Joden die Jezus als messias aanvaarden, volgen die wetten niet omdat dat in de eerste plaats al nooit van ze gevraagd werd.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat ik me nu voor zou moeten stellen bij zo'n koninkrijk, of dat plaats heeft in een afterlife of in een 'hemels koninkrijk op aarde'. Veel christenen geloven in allebei, dat het koninkrijk er in spirituele zin al is door Jezus, maar nog niet tot uitdrukking is gekomen op de aarde.quote:Op woensdag 17 januari 2018 14:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Toch bidden diezelfde christnenen: uw koninkrijk kome (het is er dus nog niet...)
Dit heb ik mij ook lang afgevraagd. Persoonlijk zie ik geen reden om mezelf als niet-Jood gebonden te voelen aan de tien geboden als geheel, vanwege bovenstaande.quote:[..]
behalve de 10 gebeoden, die in vrijwel elke (protestantse) kerk elke week worden opgedreund. Waarom? Hoezo?
Als je Marcus leest lijkt het er sterk op dat Jezus een aards koninkrijk wou stichten met hemzelf als door God aangestelde koning der joden (hij stamde immers af van David) en Petrus als zijn hogepriester. Hij liet zich daarom ook zalven als messias. Zijn doel was dan het zuiveren van het helige land van de bezetter (de Romein) en het herstellen van de tempeldienst zoals God dat bevolen had. Maar goed dat is "een" interpretatie. We weten niet eens zeker of JC wel bestaan heeft.quote:Op woensdag 17 januari 2018 14:47 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat ik me nu voor zou moeten stellen bij zo'n koninkrijk, of dat plaats heeft in een afterlife of in een 'hemels koninkrijk op aarde'. Veel christenen geloven in allebei, dat het koninkrijk er in spirituele zin al is door Jezus, maar nog niet tot uitdrukking is gekomen op de aarde.
Vind het zelf lastig om me aan een interpretatie te wagen.
Het zijn vrij algemene wetten, dat klopt. En het sabbatsgebod lappen de meesten ook aan hun laarsje.quote:[..]
Dit heb ik mij ook lang afgevraagd. Persoonlijk zie ik geen reden om mezelf als niet-Jood gebonden te voelen aan de tien geboden als geheel, vanwege bovenstaande.
Ik denk dat de reden waarom in veel christelijke tradities juist dat gedeelte wordt benadrukt, is dat de 10 geboden naast de algemene fatsoensregels ook die extra regels over het accepteren van YHVH als enige God, en het volgen van de rustdag hebben, twee dingen die ook een plaats hebben gekregen in het christelijke geloof (al is dat in de meeste stromingen op een andere manier dan in het Jodendom: drie-eenheid, andere rustdag).
Ik ben best in een aantal verschillende kerken geweest (waarvan sommige protestants), maar ik heb nog nooit gehoord dat de 10 geboden werden opgedreund in een kerk.quote:Op woensdag 17 januari 2018 14:18 schreef hoatzin het volgende:
behalve de 10 gebeoden, die in vrijwel elke (protestantse) kerk elke week worden opgedreund. Waarom? Hoezo?
Wel wakker blijven he? Het gebeurt meestal in de ochtenddienst.quote:Op woensdag 17 januari 2018 16:17 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik ben best in een aantal verschillende kerken geweest (waarvan sommige protestants), maar ik heb nog nooit gehoord dat de 10 geboden werden opgedreund in een kerk.
Ik moet zeggen dat geen van de kerken waar ik geweest ben gereformeerd was. Die stroming van het christendom trekt me namelijk totaal niet. Misschien is het iets typisch gereformeerds?quote:Op woensdag 17 januari 2018 16:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wel wakker blijven he? Het gebeurt meestal in de ochtenddienst.
Gereformeerd inderdaad maar volgens mij in de hervormde ook wel. Ik ben vroeger wel eens bij een ziekenhuisdienst geweest (voor de zieken dus). De tijd was beperkt dus de dominee las de 10 geboden (de wet) niet voor. Woedend geroep van (gereformeerde?) zieken die de dienst alleen daarom al niet wilden uitzitten...quote:Op woensdag 17 januari 2018 16:20 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat geen van de kerken waar ik geweest ben gereformeerd was. Misschien is het iets typisch gereformeerds?
Hm, zou kunnen. Ik ben zelf vooral bekend in de evangelische/charismatische hoek en van vroeger de katholieke kerk. Maar ben ook weleens in een PKN-kerk geweest (zo'n wat ouderwetse met een liturgie etc) waar ze dit ook niet standaard deden.quote:Op woensdag 17 januari 2018 16:22 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gereformeerd inderdaad maar volgens mij in de hervormde ook wel. Ik ben vroeger wel eens bij een ziekenhuisdienst geweest (voor de zieken dus). De tijd was beperkt dus de dominee las de 10 geboden (de wet) niet voor. Woedend geroep van (gereformeerde?) zieken die de dienst alleen daarom al niet wilden uitzitten...
Het is inderdaad hervormd/gereformeerd, nooit gezien in mijn eigen kerken maar op bezoek bij andere kerken wel eens gehoord dat ze die voorlazen.quote:Op woensdag 17 januari 2018 16:20 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat geen van de kerken waar ik geweest ben gereformeerd was. Die stroming van het christendom trekt me namelijk totaal niet. Misschien is het iets typisch gereformeerds?
Welke kerken heb je zoal bezocht behalve de kerk waar je opgegroeid bent?
Mee eens. Enkel nog de chassidische joden kijken nog steeds uit naar een gezalfde koning.quote:Op woensdag 17 januari 2018 13:58 schreef Lokasenna het volgende:
Eigenlijk niet zo heel veel zin om hier op in te gaan, maar goed.
[..]
Bekering tot het Jodendom is natuurlijk mogelijk. Maar Joden zelf zien dat niet als essentieel, en doen daarom niet aan evangelisatie. Volgens hen zijn de Joodse wetten aan het Joodse volk zijn gegeven, en mensen uit andere volken slechts de basale morele wetten (van Noach) toegereikt hebben gekregen. In hun religie is het niet vereist om een Jood te zijn om een plaats te hebben in die wereld die komen gaat.
Dit is hun eigen houding tegenover niet-Joden, niet de houding die christenen hen toeschrijven. Ik begrijp dat dit misschien verwarrend kan zijn, omdat de latere Abrahamistische religies allerlei extra vereisten hebben gehangen aan een plaats in die wereld van de gezalfde, die volgens de Joden nog komen gaat (en die de christenen interpreteren als het hemels koninkrijk dat sinds Jezus dood is ingesteld).
Ja toch. Hij en Johannes de Doper riepen op om zich opnieuw strikt aan de Torah te houden, wat een vereiste was volgens de profeten om een vrij ' Koninkrijk Gods ' te bekomen, terwijl overgrote meerderheid het hier niet zo nauw meer namen door de Helleense invloeden. Met andere woorden, hij predikte het fundamentalistische jodendom.quote:Hij wilde de wet inderdaad niet veranderen. Hij was echter wel een wetsleraar die bepaalde zaken predikte. Dat heet een 'leer'. Hoe veel van de leer die in de evangelieverhalen staat opgeschreven ook echt door Jezus gepredikt werd, weet niemand.
Die hebben dan niet de verwachting van een messias zoals Jezus bedoelde. Aan een dooie koning hebben ze niet zo veel dacht ik.quote:Joden die Jezus als messias aanvaarden, volgen nog steeds de Joodse wetten, want er is inderdaad gezegd dat van de wet geen komma veranderd dient te worden.
Die volgen de mythische versie van een messias wat zich ontwikkeld heeft op het eind van de 1e eeuw door gehelleniseerde joodse gnostici wat niks meer vandoen heeft met wat Jezus voor stond.quote:Niet-Joden die Jezus als messias aanvaarden, volgen die wetten niet omdat dat in de eerste plaats al nooit van ze gevraagd werd.
Ligt eraan voor welke joden.quote:Op woensdag 17 januari 2018 12:28 schreef ATON het volgende:
Dit is een gruwel voor de joden. Jezus heeft nooit een leer gesticht, zelfs geen jota aan de Wet van Mozes willen wijzigen. De christenen hebben hem wel voor hun karretje gespannen.
Hier zegt ie dat ie niet de messias is.quote:Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
even gezocht:quote:Op woensdag 17 januari 2018 16:26 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Hm, zou kunnen. Ik ben zelf vooral bekend in de evangelische/charismatische hoek en van vroeger de katholieke kerk. Maar ben ook weleens in een PKN-kerk geweest (zo'n wat ouderwetse met een liturgie etc) waar ze dit ook niet standaard deden.
vergelijk: jihadistisch salafisme.quote:Op woensdag 17 januari 2018 17:26 schreef ATON het volgende:
Met andere woorden, hij predikte het fundamentalistische jodendom.
Dan kan je er in zekere zin mee vergelijken: terug naar de bron.quote:Op donderdag 18 januari 2018 08:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
vergelijk: jihadistisch salafisme.
Of het terecht is zou je over kunnen twisten. Verder staat in de Bijbel nergens dat er onderscheid is tussen de ceremoniële en maatschappelijke wetten, dus strookt dit idee niet met sola scriptura.quote:Op donderdag 18 januari 2018 08:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
even gezocht:
In evangelische kringen heerst de opvatting dat de Oudtestamentische wetten geheel hebben afgedaan, maar in de gereformeerde traditie is terecht onderscheid gemaakt tussen de ceremoniële wetten uit Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium en de burgerlijke of maatschappelijke wetten uit deze boeken.
Ik ken er anders genoeg die God èn de mammon aanbidden...quote:Op donderdag 18 januari 2018 09:21 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Of het terecht is zou je over kunnen twisten. Verder staat in de Bijbel nergens dat er onderscheid is tussen de ceremoniële en maatschappelijke wetten, dus strookt dit idee niet met sola scriptura.
In het NT staat dat je niet tegelijk onder de wet en onder de genade kan vallen (bijv. Galaten 5:4). Als je probeert gerechtvaardigd te worden door je aan de wet te houden, verlies je de genade. Dat is de reden dat in evangelische kringen geen waarde wordt gehecht aan de Mozaïsche wet, hoewel er natuurlijk wel dingen instaan die ook gewoon onder de gouden regel vallen - als je je naaste liefhebt zal je sowieso al niet stelen, liegen, moorden et cetera, en als je God liefhebt zal je sowieso geen andere goden vereren.
Goed punt. Ik ook.quote:Op donderdag 18 januari 2018 10:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ken er anders genoeg die God èn de mammon aanbidden...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |