Bij een slechte uitslag voor de VVD zie ik Rutte naar Brussel gaan met Schippers als opvolger. Zij heeft de PVV nooit uitgesloten. Cda sluit aan want bestuurderspartij (al moet ik het nog zien met Buma) en je hebt een voortzetting van Rutte I. Afhankelijk van het aantal zetels Wilders I of Schippers I.quote:Op donderdag 26 januari 2017 21:24 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Lijkt me voor de hand liggen ja, coalitie met VVD, CDA en D66 is goed mogelijk
Waar heb jij het over?quote:Op donderdag 26 januari 2017 21:30 schreef Dawnbreaker het volgende:
Wat zijn nu de gevolgen voor van der steur? Strafrechtelijke vervolging? Of kan die oplichter nu lekker van zijn miljoenen gaan genieten zonder gevolgen?
Denk niet dat Wilders zoveel zetels blijft houden, voor de verkiezingen zal er nog wat schuiven. Ik hoop eigenlijk dat VVD en D66 samen genoeg zetels kunnen halen zodat we eindelijk eens een liberale coalitie hebbenquote:Op donderdag 26 januari 2017 21:31 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Bij een slechte uitslag voor de VVD zie ik Rutte naar Brussel gaan met Schippers als opvolger. Zij heeft de PVV nooit uitgesloten. Cda sluit aan want bestuurderspartij (al moet ik het nog zien met Buma) en je hebt een voortzetting van Rutte I. Afhankelijk van het aantal zetels Wilders I of Schippers I.
Ik zou er niet gek van opkijken. Net als toen de tweestrijd ging tussen Rutte en Samsom kreeg je ze allebei. Kan ook gebeuren bij de tweestrijd Rutte vs Wilders.
De VVD is echt alles behalve liberaal. Liberaal zijn ze alleen op economisch gebied en dan het liefste in de richting van bezit en eigendom.quote:Op donderdag 26 januari 2017 21:37 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Denk niet dat Wilders zoveel zetels blijft houden, voor de verkiezingen zal er nog wat schuiven. Ik hoop eigenlijk dat VVD en D66 samen genoeg zetels kunnen halen zodat we eindelijk eens een liberale coalitie hebben
Daar is niets mis meequote:Op donderdag 26 januari 2017 21:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De VVD is echt alles behalve liberaal. Liberaal zijn ze alleen op economisch gebied en dan het liefste in de richting van bezit en eigendom.
Toch wel, hoe kun je jezelf liberaal noemen als je elke keer zulke middeleeuwse fossielen op posities als justitie zet? Notabene v/d Steur met zijn ''ik ken mensen die zijn overleden aan wiet/hasj''quote:
Ik ben benieuwd. Een tweepartijen coalitie zie ik er sowieso niet van komen. De VVD probeert zich strategisch te positioneren met hun 'fatsoens'campagne. Als het redelijke alternatief voor de PVV. Slagen ze erin (wat ik betwijfel na deze week) dan kunnen ze het CDA, D66 lastig maken door stemmers op die partijen los te weken. Als de keuze is tussen Rutte vs Wilders (voor wie in het torentje beland) zal Rutte gesteund worden door mensen van CDA en D66 kant. Wilders door PVV en SP wellicht. De overige partijen hebben dan het nakijken.quote:Op donderdag 26 januari 2017 21:37 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Denk niet dat Wilders zoveel zetels blijft houden, voor de verkiezingen zal er nog wat schuiven. Ik hoop eigenlijk dat VVD en D66 samen genoeg zetels kunnen halen zodat we eindelijk eens een liberale coalitie hebben
Als de keuze tussen Rutte en Wilders is voor wie het grootst wordt, moet je als je Rutte als premier wilt juist niet van CDA en D66 switchen naar de VVD, want dan krijg je juist VVD & PVV als coalitie. Zolang de PVV niet regeert en er niks geks gebeurt mag Rutte het volgende kabinet waarschijnlijk leiden (immers, grootste van de regeringspartijen in die situatie).quote:Op donderdag 26 januari 2017 21:44 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Een tweepartijen coalitie zie ik er sowieso niet van komen. De VVD probeert zich strategisch te positioneren met hun 'fatsoens'campagne. Als het redelijke alternatief voor de PVV. Slagen ze erin (wat ik betwijfel na deze week) dan kunnen ze het CDA, D66 lastig maken door stemmers op die partijen los te weken. Als de keuze is tussen Rutte vs Wilders (voor wie in het torentje beland) zal Rutte gesteund worden door mensen van CDA en D66 kant. Wilders door PVV en SP wellicht. De overige partijen hebben dan het nakijken.
Ben het met je vader eens, dit is beter dan op voorhand met de staart tussen de benen vertrekken.quote:Op donderdag 26 januari 2017 20:15 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Strategisch slim of gewoon netjes? (of beiden?)
Ik zei gisteren tegen mijn vader (een principieel man met een groot rechtvaardigheidsgevoel): waarom stapt niet nu alvast op? Wat een show voor de bühne, gaat ie niet halen.
Mijn vader: nee juist niet. Het is juist sterk als bij inhoudelijk het debat aangaat en het aan de Kamer voorlegt, in plaats van bij voorbaat weg te lopen. Dat zou zwak zijn.
En mijn vader zegt nu: dit is sterk. Hij heeft het op de juiste manier en op de juiste plaats aangepakt. Verantwoording aan de Kamer afgelegd en zijn conclusies getrokken. Hier gaat hij nog wel lovende woorden over ontvangen.
Bij nader inzien ook wel logisch. V&J is een ministerie waar je niet zonder staatssecretaris kunt.quote:Op donderdag 26 januari 2017 21:37 schreef icloud het volgende:
Blok als nieuwe minster, geen dijkhoff
Voor de sympathie-stem.quote:Op donderdag 26 januari 2017 23:00 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Opzichtig toneelstukje. Rutte vond het vast wel lekker om even te knuffelen
Dat is niet de reden. Blok heeft al ervaring op dit departement. Tevens wordt hij geen bewindsman in de volgende periode, hij stapt eruit. En als deze zaak door blijft sudderen terwijl Grijphoff minister wordt dan zal hij die beschadiging meenemen naar een eventuele volgende regeerperiode. Dit terwijl hij toch een beetje als een rising star wordt gezien binnen de VVD.quote:Op donderdag 26 januari 2017 22:15 schreef freako het volgende:
[..]
Bij nader inzien ook wel logisch. V&J is een ministerie waar je niet zonder staatssecretaris kunt.
En geef ze eens ongelijk. Hartstikke logisch. Zou ik ook doen als ik daar zat.quote:Op donderdag 26 januari 2017 23:25 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat is niet de reden. Blok heeft al ervaring op dit departement. Tevens wordt hij geen bewindsman in de volgende periode, hij stapt eruit. En als deze zaak door blijft sudderen terwijl Grijphoff minister wordt dan zal hij die beschadiging meenemen naar een eventuele volgende regeerperiode. Dit terwijl hij toch een beetje als een rising star wordt gezien binnen de VVD.
Dat zeg ik ook toch.quote:Op donderdag 26 januari 2017 23:34 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
En geef ze eens ongelijk. Hartstikke logisch. Zou ik ook doen als ik daar zat.
Dus?quote:Op vrijdag 27 januari 2017 00:37 schreef bamibij het volgende:
Ik dacht dat Blok al minister/stas was van een ander departament?
Die 4.6 miljoen die hij van Fred heeft doorgegeven gekregen natuurlijk.quote:
Ik dacht nog : zal ik er nog achter zetten dat ik niet beweer dat jij het er niet mee eens bent? Had ik misschien toch moeten doen.quote:
Gewoon onthouden dat ik meestal gelijk heb.quote:Op vrijdag 27 januari 2017 12:23 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ik dacht nog : zal ik er nog achter zetten dat ik niet beweer dat jij het er niet mee eens bent? Had ik misschien toch moeten doen.
Zoals het er nu naar uitziet is een driepartijen coalitie met VVD, CDA en D66 nog heel optimistisch (een coalitie met vijf partijen is dat zelfs nog), of je moet met een minderheidscoalitie willen regeren natuurlijk maar dat is ook geen ideale optie.quote:Op donderdag 26 januari 2017 21:44 schreef Joosie200 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Een tweepartijen coalitie zie ik er sowieso niet van komen. De VVD probeert zich strategisch te positioneren met hun 'fatsoens'campagne. Als het redelijke alternatief voor de PVV. Slagen ze erin (wat ik betwijfel na deze week) dan kunnen ze het CDA, D66 lastig maken door stemmers op die partijen los te weken. Als de keuze is tussen Rutte vs Wilders (voor wie in het torentje beland) zal Rutte gesteund worden door mensen van CDA en D66 kant. Wilders door PVV en SP wellicht. De overige partijen hebben dan het nakijken.
quote:'Directe omgeving van Rutte kende details Teevendeal'
Topadviseurs van premier Rutte wisten precies wat staatssecretaris Teeven zich in 2015 herinnerde van zijn deal met topcrimineel Cees H. Dat schrijft onderzoeksjournalist Bas Haan van Nieuwsuur.
Het was al langer bekend dat behalve de raadsadviseur van Rutte nog vier andere ambtenaren de mail over de herinnering van Teeven in hun bezit hadden. Rutte erkende dat ook in het debat van drie weken geleden, dat uiteindelijk tot het aftreden van minister Van der Steur leidde.
Van der Steur was in deze kabinetsperiode al de derde bewindsman op Veiligheid en Justitie die opstapt in verband met de bonnetjesaffaire. Eerder ruimden zijn VVD-partijgenoten minister Opstelten en staatssecretaris Teeven het veld.
Intimi Rutte
Haan heeft inmiddels uitgevonden wie de vier directe medewerkers van Rutte zijn. Behalve de persoonlijk medewerker van de raadsadviseur zijn het volgens Haan de drie belangrijkste mensen uit de inner circle van de premier: directeur-generaal Stephan Schrover van de Rijksvoorlichtingsdienst, plaatsvervangend secretaris-generaal Bart van Poelgeest en de politiek assistent van de premier, Sophie Hermans.
Rutte zei eerder dat hij er niet van op de hoogte was gesteld dat zijn ambtelijke top de mail in bezit had. Haan vraagt zich af of Rutte in staatsrechtelijke zin niet van de mail had moeten weten.
Dus dát verstaat de VVD onder normaal doen.quote:Onbeantwoord
Na twee commissies-Oosting, is de rekening die Rutte inmiddels voor de Teevendeal heeft betaald met weer een gevallen minister, nog hoger geworden dan hij al was. Daarnaast zijn er nog vragen en potentiële problemen bij gekomen.
Zo blijft de vraag onbeantwoord waarom de opvolger van Van der Steur, VVD-minister Stef Blok (na het aftreden van minister Ivo Opstelten ook al even minister van Veiligheid en Justitie), in 2015 een cruciaal document in de Teevendeal-affaire achterhield (zie onder meer pagina 176 van mijn boek). Blok kreeg namelijk al in maart 2015 een memo in handen over de vindplaats van ‘het bonnetje’, maar deelde die informatie nooit met de Kamer of de commissie-Oosting I.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |