Ik vind het oprecht heel vervelend voor je dat je daar zo mee zit. Maar ik heb echt totaal geen boodschap aan deze vorm van emotionele chantage. In die zin heb ik al genoeg aan mijn eigen leven. Net zoals ieder ander mens er zelf vrede mee mag leren hebben (of niet natuurlijk) dat hij/zij bestaat in een wereld waarin je niet ontkomt aan onethisch handelen (of mede-verantwoordelijkheid daarvoor).quote:Op zondag 10 april 2016 14:17 schreef Evienne het volgende:
[..]
Weet je hoe lang ik al suïcidale gedachtes heb? Nee toch? En godverdomme elke dag, door tussen mensen als jij te moeten leven. Maar dan ben ik verantwoordelijk voor het verwoesten van het leven van mijn ouders. Stuck between a rock and a hard place. En mij toch zo hypocriet als de neten noemen, chapeau jongen. Ik doe in ieder geval iets. Je hebt geen enkel idee hoeveel levens ik al heb gered, en toch wil je mij daar slecht over laten voelen. Fijn mens ben je.
Indirect wel ja. En inderdaad kiezen de meeste mensen er, al dan niet onbewust, voor om de meeste van die indirecte verantwoordelijkheid te negeren. Om het leven toch een beetje dragelijk te maken. Is dat eerlijk? Nee. Verandert er daarmee iets aan dat onrecht? Nee. Is het noodzakelijk om je enigszins normaal te voelen en niet kapot te gaan aan alle ellende in deze wereld? Ik denk helaas van wel. Het lukt mij iig niet om me continue bewust te zijn en blijven van alle ellende, en toch nog positief in het leven te kunnen staan.quote:En wat betreft verantwoordelijk zijn, dat zijn we wel degelijk. Op het moment dat jij je bewust bent van uitbuiting, olie-oorlogen, wat dan ook, ben je medeverantwoordelijk, dat is het moment dat de meeste mensen ervoor kiezen om het te negeren. Alleen heel domme mensen kan ik het niet echt aanrekenen.
In dit hele topic heb ik, behalve nu deze post, niet eenmaal iemand persoonlijk aangevallen of uitgescholden, slechts terechtgewezen op directe verantwoordelijkheid. Hoe vaak ben ik, sowieso op dit forum, al voor hypocriet uitgemaakt? Terwijl ik binnen mijn kunnen ALLES doe om dierenleed te voorkomen. En hier verwijt je mij oh zo subtiel zelfs dat ik geen zelfmoord pleeg en dus geen recht van spreken heb, ook niet de eerste keer dat ik dat naar mijn hoofd geslingerd krijg. Dan mag ik daar niet eens een keer boos om worden, ga je huilen om emotionele chantage, wie is er dan hypocriet?quote:Op zondag 10 april 2016 14:51 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vind het oprecht heel vervelend voor je dat je daar zo mee zit. Maar ik heb echt totaal geen boodschap aan deze vorm van emotionele chantage. In die zin heb ik al genoeg aan mijn eigen leven. Net zoals ieder ander mens er zelf vrede mee mag leren hebben (of niet natuurlijk) dat hij/zij bestaat in een wereld waarin je niet ontkomt aan onethisch handelen (of mede-verantwoordelijkheid daarvoor).
Je hebt ook helemaal gelijk wanneer je zegt dat ik jou niet ken, en dus niet moet oordelen. Mijn excuses daarvoor. Maar doe dat dan zelf ook niet bij mij.
[..]
Indirect wel ja. En inderdaad kiezen de meeste mensen er, al dan niet onbewust, voor om de meeste van die indirecte verantwoordelijkheid te negeren. Om het leven toch een beetje dragelijk te maken. Is dat eerlijk? Nee. Verandert er daarmee iets aan dat onrecht? Nee. Is het noodzakelijk om je enigszins normaal te voelen en niet kapot te gaan aan alle ellende in deze wereld? Helaas wel.
En dan zijn er een aantal mensen die er voor kiezen om zich te focussen op enkele van die oneerlijke punten en zich daar voor in te zetten. Dat doe jij, en dat doe ik ook. Maar ik verwijt het anderen niet wanneer ze zich niet focussen op wat ik belangrijk vind. Of nou ja .. wellicht gedeeltelijk wel, want he, hoe moet er anders ooit iets ten positieve veranderen? Maar dat verwijt houd ik dan lekker voor mezelf en ga ik niet rond lopen strooien.
Ik stelde dat de enige manier om je compleet aan die mede-verantwoordelijkheid voor ellende te onttrekken, is door niet te leven. Ik verwijt je nergens dat je leeft. In ieder geval niet meer of minder dan dat ik dat bij mezelf of ieder ander persoon doe. Ik noem het hooguit hypocriet. Een hypocrisie die we dan allemaal delen en volgens mij ook niet onderuit kunnen komen. Toegegeven, het was wellicht wat eerlijker geweest als ik dat in mijn eerdere post ook vermeld had. Al kon ik ook niet echt voorzien dat je je dat zo persoonlijk aan zou rekenen dat ik (of 'mensen zoals ik') opeens de schuld van jouw depressie in de schoenen geschoven krijg. Onevenredig zelfs, want wanneer je je zo ellendig voelt omdat de wereld oneerlijk en hard is, zal je toch hopelijk inzien dat we daar stuk voor stuk allemaal aan mee doen en mede-schuldig aan zijn, al dan niet grotendeels gedwongen door onze situatie.quote:Op zondag 10 april 2016 15:15 schreef Evienne het volgende:
[..]
In dit hele topic heb ik, behalve nu deze post, niet eenmaal iemand persoonlijk aangevallen of uitgescholden, slechts terechtgewezen op directe verantwoordelijkheid. Hoe vaak ben ik, sowieso op dit forum, al voor hypocriet uitgemaakt? Terwijl ik binnen mijn kunnen ALLES doe om dierenleed te voorkomen. En hier verwijt je mij oh zo subtiel zelfs dat ik geen zelfmoord pleeg en dus geen recht van spreken heb, ook niet de eerste keer dat ik dat naar mijn hoofd geslingerd krijg. Dan mag ik daar niet eens een keer boos om worden, ga je huilen om emotionele chantage, wie is er dan hypocriet?
Je excuses dus niet geaccepteerd.
Het is geen indirecte verantwoordelijkheid, want als al die mensen die zeggen, niet mijn schuld hoor, toch eens hun vleesconsumptie zouden halveren, is het probleem in no time opgelost. Maar door willens en wetens bij te blijven dragen aan deze ellende voel jij je enigszins normaal? Prima. Maar zeg dan niet dat het niet of slechts indirect je verantwoordelijkheid is.
Vertel eens, wat doe je dan zoal om die utopie te bereiken? Kan ik eens kijken waar jij hypocriet bent en je daarop wijzen, in plaats van toe te juichen dat iemand in ieder geval iets doet.quote:Op zondag 10 april 2016 15:41 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik stelde dat de enige manier om je compleet aan die mede-verantwoordelijkheid voor ellende te onttrekken, is door niet te leven. Ik verwijt je nergens dat je leeft. In ieder geval niet meer of minder dan dat ik dat bij mezelf of ieder ander persoon doe. Ik noem het hooguit hypocriet. Een hypocrisie die we dan allemaal delen en volgens mij ook niet onderuit kunnen komen. Toegegeven, het was wellicht wat eerlijker geweest als ik dat in mijn eerdere post ook vermeld had. Al kon ik ook niet echt voorzien dat je je dat zo persoonlijk aan zou rekenen dat ik (of 'mensen zoals ik') opeens de schuld van jouw depressie in de schoenen geschoven krijg. Onevenredig zelfs, want wanneer je je zo ellendig voelt omdat de wereld oneerlijk en hard is, zal je toch hopelijk inzien dat we daar stuk voor stuk allemaal aan mee doen en mede-schuldig aan zijn, al dan niet grotendeels gedwongen door onze situatie.
Zou ik willen dat de wereld anders was en dat soort onrecht niet voorkomt? Ja, graag. Ik heb, net zoals ieder ander, ook utopische denkbeelden. Kan ik er wat aan veranderen? Niet in zijn algemeenheid, wel mijn eigen gedrag. Doe ik dat ook altijd? Nee, niet bij alles, dat zou me mentaal en fysiek opbreken. Wel bij de zaken die ik belangrijk vind. Dierenleed in de vleesindustrie staat echter blijkbaar niet hoog op mijn lijstje. Dat betekent niet dat ik het goed vind wat er gebeurt.
En in mijn ogen is de creatie van aanbod door vraag, een indirecte actie van de mensen die er om vragen. Men zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om die vraag niet te beantwoorden. Ik dwing er als afnemer van een plofkip niemand toe om die dieren op die manier te fokken en er aan te verdienen. Daarom noem ik dat dus indirecte verantwoordelijkheid.
Het is meestal niet het 'niet genoeg doen' waardoor iemand op dit forum van hypocrisie beschuldigd wordt, maar het verwijt naar anderen wat dan nog even gemaakt moet worden, omdat ze iets niet (goed) zouden doen.quote:Op zondag 10 april 2016 16:11 schreef Evienne het volgende:
[..]
Vertel eens, wat doe je dan zoal om die utopie te bereiken? Kan ik eens kijken waar jij hypocriet bent en je daarop wijzen, in plaats van toe te juichen dat iemand in ieder geval iets doet.
Het is gewoon frappant dat het betichten van hypocrisie steeds bij vegetariërs uitkomt. Dit zie ik in elk topic over dierenleed of vegetarisme terugkomen. Doe je dat ook bij mensen die een pleegkind hebben? Goh, eigenlijk wel hypocriet, want je hebt toch nog een slaapkamer over? Of bij iemand die fulltime in de zorg werkt? Zo hypocriet als de neten, want ze doet in het weekend geen vrijwilligerswerk! Een persoon die een jaar drinkwaterputten gaat slaan in het buitenland? Ook hypocriet, waarom maar een jaar en niet de rest van je leven?
Dat dóe je toch niet? Dat benoemen is kwetsend en volslagen overbodig.
Ik dwing niemand. Die boer kiest er zelf voor om in zijn levensonderhoud te voorzien door dieren te fokken. Als hij dat niet doet dan zal een ander het vast en zeker doen, maar dat betekent niet dat ik hem ergens toe dwing.quote:En ik blijf bij mijn standpunt. Natuurlijk dwing je boeren daartoe! Voor het geld wat jij voor een kip wil betalen, kan hij geen beter leven bieden. Past hij zich niet aan jouw vraag aan, dan ga jij die goedkope kip wel uit het buitenland halen, en is hij failliet. Dan zijn er natuurlijk boeren die de klompen aan de wilgen hangen omdat ze vinden dat ze onvoldoende zorg aan hun dieren kunnen bieden door de run to the bottom. Met wat geluk kunnen zij biologisch boeren, maar niet als jij daar de vraag niet naar creëert. Maar in hun plaats dient zich dan wel weer een ander aan die de kip slechts als geld ziet en geen moeite heeft met plofkippen, snavels knippen en veegmachines, en dit desnoods in het buitenland gaat doen om nog meer regels te kunnen omzeilen.
quote:Nederland heeft een tekort aan ruim 500 biologische boeren. De vraag van consumenten en supermarkten naar biologische producten is veel groter dan het beschikbare aanbod.
Dat zegt de NOS op basis van cijfers van het CBS.
Momenteel telt Nederland zo'n 1.500 boeren die biologisch voedsel produceren.
Dit aantal is de afgelopen jaren nauwelijks gestegen.
Volgens Bavo van den Idsert, directeur van brancheorganisatie Bionext, vormt de investering
die boeren moeten maken het grootste probleem. Voor boeren geldt een omschakelperiode
van 2 jaar voordat zij zichzelf biologisch mogen noemen.
Tijdens deze periode moet de boer wel werken volgens de regels die gelden voor biologische
landbouw, maar mogen de producten nog niet als zodanig worden verkocht.
"Je hebt het soms over tienduizenden euro’s aan inkomstenderving.
Dat kunnen niet alle boeren zomaar opvangen", aldus Van den Idsert.
Gevolgen
Door het tekort zullen biologische producten in de winkels steeds minder van Nederlandse
bodem komen. "Wat dreigt, is natuurlijk dat er meer bio-producten geïmporteerd gaan worden.
En dat is natuurlijk zonde", vertelt Van den Idsert.
Nederlandse consumenten hebben in 2015 ongeveer 1,2 miljard euro uitgegeven aan biologische
producten, 12 procent meer dan het jaar daarvoor. Desondanks blijft het marktaandeel van
biologisch marginaal met zo’n 4 procent. In landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk ligt dat veel hoger, tussen de 10 en 15 procent.
Vragen aan iemand om verantwoording te nemen voor wat hij doet is geen verwijt, dat hoort bij volwassen zijn. Dat men mij dan kennelijk wél aan mag vallen neigt naar cognitieve dissonantie en dat misstaat iedereen. Jij en enkele anderen durven dan uiteindelijk nog schoorvoetend toe te geven dat het je wellicht niet genoeg kan schelen om je consumptiegedrag aan te passen, hoewel ik dat ontzettend jammer vind, siert dat iemand wel. Maar anderen komen niet verder dan mij en andere vegetariërs aan te vallen. Je kan toch niet met droge ogen beweren dat het je oh zo veel kan schelen hoe slecht die beesten het hebben met een winkelwagen vol kiloknallers. Dát is hypocriet:quote:Op zondag 10 april 2016 16:47 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is meestal niet het 'niet genoeg doen' waardoor iemand op dit forum van hypocrisie beschuldigd wordt, maar het verwijt naar anderen wat dan nog even gemaakt moet worden, omdat ze iets niet (goed) zouden doen.
In dit geval de beschuldiging die je maakt naar elke vlees-eter, dat wij verantwoordelijk zijn voor dierenleed. Dan zijn mensen, waaronder ikzelf, snel geneigd om in de verdediging te schieten en ook beschuldigingen te uiten. Toegegeven, daar schiet niemand wat mee op. Maarja, tsja, toch gebeurt het.
Bewustwording is noodzakelijk om dit soort dingen ten positieve te veranderen, maar beschuldigingen aan het adres van de mensen waarbij je die bewustwording probeert te creëren, werken vaak eerder contra-productief.
En ... Wil je nou serieus dat ik een lijstje post van de dingen die ik doe om deze wereld te verbeteren, zodat jij daar even lekker op kan zeiken, daarmee je jezelf verlagend tot dat niveau waarvan je zegt er zo'n hekel aan te hebben dat het je depressief maakt?
Daarbij heb ik geen zin in een 'kijk-mij-goeds-doen'-piswedstrijd. Nu mag je best denken, 'die probeer heeft de mond vol, maar doet helemaal niets'. Prima, ik heb jouw oordeel niet nodig voor mijn gevoel van eigenwaarde.
Je oppert wat over de verantwoordelijkheid zelf te dragen, om die in de volgende alinea alweer goeddeels af te schuiven. Ik ben er wel klaar mee.quote:Op zondag 10 april 2016 16:47 schreef probeer het volgende:
Iets met de verantwoordelijkheid over de keuzes die je maakt gewoon zelf dragen, en niet bij anderen leggen.
Mijn behoefte aan vlees draagt bij aan het creëren van een vraag om vleesproducten. Maar ik dwing niemand om ook daadwerkelijk in dat aanbod te voorzien. Als men er voor kiest om daar niet aan mee te werken, dan zit ik zonder vlees. Pech voor mijn behoefte.
Je moet je niks van zulk soort mensen aantrekken, het vreet alleen maar energiequote:Op zondag 10 april 2016 17:22 schreef Evienne het volgende:
[..]
Vragen aan iemand om verantwoording te nemen voor wat hij doet is geen verwijt, dat hoort bij volwassen zijn. Dat men mij dan kennelijk wél aan mag vallen neigt naar cognitieve dissonantie en dat misstaat iedereen. Jij en enkele anderen durven dan uiteindelijk nog schoorvoetend toe te geven dat het je wellicht niet genoeg kan schelen om je consumptiegedrag aan te passen, hoewel ik dat ontzettend jammer vind, siert dat iemand wel. Maar anderen komen niet verder dan mij en andere vegetariërs aan te vallen. Je kan toch niet met droge ogen beweren dat het je oh zo veel kan schelen hoe slecht die beesten het hebben met een winkelwagen vol kiloknallers. Dát is hypocriet:
Hypocrisie of huichelarij is het voorwenden van geloof, gevoelens, moraal of deugden zonder daar volledig achter te staan of de daaraan verbonden normen en waarden zelf in praktijk te brengen, in het bijzonder bij het bekritiseren van anderen.
Natuurlijk raakt het mij persoonlijk als men mij een hypocriet noemt, het is nogal een krachtterm, zo zou ik er voor vleeseters ook wel een paar kunnen noemen, dán mag je mij ook affakkelen. Ondanks dat kleine beetje gelatine wat ik helaas moet consumeren en dat ene paar lederen schoenen wat ik al 6 jaar draag, pik ik dit gewoon niet meer. Ik beweer nergens dat ik veganist ben, ik beweer nergens dat ik voor geen enkel leed verantwoordelijk ben. Maar: Dat dier wat daar levend uit elkaar wordt gescheurd ligt 100% zeker niet op mijn bord.
Het is ook zeker geen piswedstrijd. Met het vragen om jouw bijdrage was ik dan ook weinig serieus, maar helaas voel ik mij daar wel toe verplicht door sommigen. Dank je dat je toegeeft dat men zich daarmee verlaagt.
[..]
Je oppert wat over de verantwoordelijkheid zelf te dragen, om die in de volgende alinea alweer goeddeels af te schuiven. Ik ben er wel klaar mee.
Ik had inderdaad een stuk beter en constructiever kunnen reageren, ipv vanaf begin af aan te zeiken.quote:
En daarom maak ik eerder al een onderscheid tussen indirecte verantwoordelijkheid en directe verantwoordelijkheid. Ik ben niet verantwoordelijk voor het doodmaken van het dier. Ik ben wel verantwoordelijk voor de vraag naar het doodmaken van het dier.quote:Je oppert wat over de verantwoordelijkheid zelf te dragen, om die in de volgende alinea alweer goeddeels af te schuiven. Ik ben er wel klaar mee.
quote:Op zondag 10 april 2016 17:26 schreef FANN het volgende:
[..]
Je moet je niks van zulk soort mensen aantrekken, het vreet alleen maar energieen het is de
moeite niet waard
De wereld heeft meer mensen als jij nodig!quote:
quote:Op zondag 10 april 2016 17:51 schreef Evienne het volgende:
[..]
De wereld heeft meer mensen als jij nodig!
Even knuffelen met mijn heerlijke ponybiefstukje zal wel helpen te kalmeren.
Ooh, dat is lekker! Ga ik van de week ook weer eens doen. Bij mij wordt het pitabroodjes falafel, lekker en makkelijk op de zondagavond.quote:Op zondag 10 april 2016 17:54 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
Ik eet vanavond vegetarische bruine bonen schotel, en jij?
Klikt ook goed en jij ook smakelijk eten voor strakkiesquote:Op zondag 10 april 2016 17:56 schreef Evienne het volgende:
[..]
Ooh, dat is lekker! Ga ik van de week ook weer eens doen. Bij mij wordt het pitabroodjes falafel, lekker en makkelijk op de zondagavond.
Eet smakelijk!
quote:Op zondag 10 april 2016 22:34 schreef GewoneMan het volgende:
jullie hebben een ander idee over de concepten: "ooh dat is lekker en klinkt ook goed" doet me een beetje denken aan deze scene van the big bang theory
nee dat is dier onvriendelijk. los daarvan zegt het niks over het leven voordat het geslacht wordt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |