abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160659804
quote:
Nederland is geen christelijke natie meer. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek God in Nederland dat iedere tien jaar door de KRO wordt gehouden onder ruim 2100 Nederlanders. Een overgrote meerderheid, 82 procent, komt nooit of bijna nooit in een kerk. En een ruime meerderheid vindt dat religie geen bepalende rol meer hoort te spelen in de politiek en het onderwijs.
Meer bij de NOS en nog veel meer bij Trouw.

Goed nieuws! Wie tien jaar geleden dacht dat het wel zo'n beetje klaar was met de ontkerkelijking had het bij het verkeerde eind. Het christendom is nóg verder gemarginaliseerd.

Ook de veronderstelde vervanger daarvan (spiritueel ietsisme) is aan een krimp begonnen. Als deze trend zich doorzet, dan wordt Nederland toch ooit nog een écht goddeloze staat. Mij kan het in ieder geval niet snel genoeg gaan.
pi_160659810
Wat zijn de gevolgen op de lange termijn voor partijen als CDA, ChristenUnie en SGP? Gaan ze nog verder krimpen?
  maandag 14 maart 2016 @ 14:20:37 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_160660080
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:03 schreef polderturk het volgende:
Wat zijn de gevolgen op de lange termijn voor partijen als CDA, ChristenUnie en SGP? Gaan ze nog verder krimpen?
ChristenUnie en SGP misschien wel (al zit er in de extremiteiten van de religies geen echte krimp volgens mij, enkel bij de al wat lossere variant). CDA is tegenwoordig gewoon een politieke partij met een christelijke oorsprong, die beweegt netjes mee met hun doelgroep (de semi/niet kerkelijken)

En stiekem gereekst
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_160663188
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 00:54 schreef Szikha2 het volgende:
Nou dan komt er wereldvrede
Dat lijkt me sterk. Ik vind dat ook altijd een raar argument, alsof het verdwijnen van religie de oplossing voor alle problemen moet zijn. Het feit dat het verdwijnen van religie voor een hoop minder conflicten, geweld en ellende zal zorgen is al argumentatie genoeg.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_160670790
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 17:05 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Ik vind dat ook altijd een raar argument, alsof het verdwijnen van religie de oplossing voor alle problemen moet zijn. Het feit dat het verdwijnen van religie voor een hoop minder conflicten, geweld en ellende zal zorgen is al argumentatie genoeg.
Religie's verdwijnen niet omdat religie gemaakt is door de mens en voor de mens is. Mensen veranderen en religie veranderen daarin mee. Komen en gaan van religies. Daar komt echt geen eind aan.

Het was ook sarcastisch bedoeld.
  maandag 14 maart 2016 @ 21:42:44 #6
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_160670949
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:07 schreef polderturk het volgende:
CU en SGP zullen naar alle schijn wel samen verder gaan. Zolang ze in de bibble belt nog genoeg kinderen uitpoepen, en er geen pokken-epidemie uitbreekt, zullen die constant richting rond de 3/4 zetels hangen.
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
  maandag 14 maart 2016 @ 21:58:32 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160671651
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2016 21:42 schreef napoleonfour het volgende:

[..]

CU en SGP zullen naar alle schijn wel samen verder gaan. Zolang ze in de bibble belt nog genoeg kinderen uitpoepen, en er geen pokken-epidemie uitbreekt, zullen die constant richting rond de 3/4 zetels hangen.
Dat komt wel goed zo te zien: NWS / Acht juffen op een school zwanger
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')