abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157710541
Van het oogpunt van de bewoner is het geweldig natuurlijk.

Maar in Amsterdam bijvoorbeeld is het helemaal scheef.
50% van het woningaanbod in Amsterdam is sociale huur.
In stadsdeel centrum (dure locatie tenslotte) is iets van 1/3 sociale huur, degene die eenmaal een sociale huurwoning in Centrum hebben gaan daar natuurlijk nooit meer uit.
Veel wordt ook onderverhuurd.
Mede daardoor wachlijsten van 17 jaar in A,dam.

Die wachtlijsten zijn niet alleen doordat er te weinig nieuw wordt gebouwd door de corporaties, Maar ook doordat er heel veel in sociale huurwoningen zitten die dat qua inkomen allang ontgroeid zijn.
Commercieel gezien is het voor particuliere verhuurders amper interessant om ook in het huursegment net boven de sociale huurgrens te gaan zitten.
pi_157711606
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 02:47 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Eens.
In verreweg de meeste andere westerse landen schaamt men zich de ogen uit de kop als ze in een "sociale huurwoning" zitten.
Voor hele volksstammen in Nederland is het de heilige graal :?
Zijn de Nederlandse sociale huurwoningen enigszins vergelijkbaar 'de meeste andere westerse landen'?

Je haalt even een minister-Blokje-uit
pi_157711639
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 17:45 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Alsof de vluchtelingen die hier aankloppen in de buurt komen van de helft. :')
Klopt, maar zelfs nu hebben we al de grootste moeite opvang te regelen. Moet je nagaan als de achterblijvers horen dat hier wat te halen valt.
pi_157712042
Als ik even naar buiten kijk zie ik zo +/- 10 voormalig socialehuur woningen leeg staan. De bedoeling is dat mijn straat + die waar ik op uitkijk allemaal de verkoop ingaan na vertrek.

Bijzonder.
  zaterdag 21 november 2015 @ 10:53:20 #130
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_157712199
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 10:35 schreef Poesopstokje het volgende:
Als ik even naar buiten kijk zie ik zo +/- 10 voormalig socialehuur woningen leeg staan. De bedoeling is dat mijn straat + die waar ik op uitkijk allemaal de verkoop ingaan na vertrek.

Bijzonder.
welk gek gaat dat nu nog kopen met het risico dat de woningbouw het terugtrekt en er asielzoekers naast je komen? Zit je dan met je koopwoning. :D
pi_157712222
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 10:53 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

welk gek gaat dat nu nog kopen met het risico dat de woningbouw het terugtrekt en er asielzoekers naast je komen? Zit je dan met je koopwoning. :D
Mijn nieuwste buurman is hier geboren en getogen, en heeft dus een huis gekocht. Voor ¤80.000 ofzo :')

Niemand wil hier wonen, huren, laat staan kopen..

Maar dat bedoel ik dus; zet ze allemaal in de spoedverhuur (zo ben ik er ook aan gekomen) en je kunt heel wat mensen/gezinnen helpen.
pi_157715874
quote:
12s.gif Op zaterdag 21 november 2015 09:51 schreef opgebaarde het volgende:
Zijn de Nederlandse sociale huurwoningen enigszins vergelijkbaar 'de meeste andere westerse landen'?
Nee het is niet direct vergelijkbaar.
In Belgie bijvoorbeeld zijn er ook wel regelingen voor sociale huurwoningen, maar daar zijn er veel minder beschikbaar, iets van 7% van de woningen is sociale huur daar, maar daar is het ook echt voor de lagere inkomens.
Iemand met een beetje zelfrespect wil daar ook niet als sociale huurder bekend staan.

'Sociale woningmarkt' is eigenlijk een foute term. Het is geen markt, want de overheid heeft het monopolie op grondprijzen, legeskosten, bestemmingsplanwijzigingen en toewijzing van subsidie aan corporaties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')