Op woensdag 7 oktober 2015 09:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:[..]
Jij bent best een interessante discussiepartner (serieus bedoeld, niet cynisch)
Toch maar weer een reactie van mij:
De participatiewet:
Deze veranderingen betreffen verschuivingen binnen onze nationale begroting (kosten en opbrengsten).
Uiteindelijk zullen de kosten van zorg, onderwijs en sociale zekerheid betaald moeten worden door winsten van het bedrijfsleven.
Via de Omzetbelasting, Loon- en Inkomstenbelasting, Vennootschapsbelasting etc.
Daar ontkomt geen enkele partij aan. Ook de SP niet.
Als jij een systeem kunt bedenken waarbij enerzijds de kosten hoog mogen blijven en anderzijds het bedrijfsleven de armslag houdt om de winsten te genereren, dan hoor ik dat graag.
Overigens ben ik het helemaal met je eens dat de immigratie niet alleen de verantwoordelijkheid is van "links".
Uiteindelijk had het bedrijfsleven behoefte aan goedkope arbeidskrachten destijds.
Wat ik alleen niet snap is dat de "gezinshereniging" zonder slag of stoot werd ingevoerd.
Volgens mij was dat wel weer iets van "links".
Waarom kon men na een tijdelijk arbeidscontract niet weer terug naar Turkije?
Een Nederlander die tijdelijk (bv als au pair in de VS) werkt, vindt het ook logisch dat hij na een vastgestelde periode weer terug gaat naar NL.
Om nog maar te zwijgen over het "naar Amerika halen van de hele familie".
Maar goed: gedane zaken nemen geen keer.
De participatiewet waar jij op doelt is een herstructurering van overheidsgelden, niks meer of minder.
Alles wat eerst vanuit de Rijksbegroting werd betaald, wordt nu via de gemeenten geregeld.
Natuurlijk is het ook een bezuiniging. Maar in de SP-heilstaat ontkomt men daar ook niet aan.
Maar persoonlijk moet ik zeggen dat ik geen "afbraak" zie.
Ik ben pas nog bij een tante in een verpleeghuis geweest.
Ik vond het onderkomen goed, en om de haverklap kwam een verpleegster voor medicijnen en voor de vraag of alles goed was.
Die participatiewet en ook de WMO zijn geldverschuivingen binnen onze Nederlandse maatschappij.
De rijken worden wellicht rijker en de armen armer.
Maar als rijken rijker worden hebben de juweliers en taxi-chauffeurs ook weer werk, waardoor personeel uit de lagere klassen kan worden aangenomen etc.
Uiteindelijk wordt NL in haar geheel niet armer.
Maar met de komst van vluchtelingen uit een andere cultuur wordt Nederland in zijn geheel wel armer.
Immers: dankzij de islam, mag een vrouw enkel door een vrouwelijke arts worden behandeld.
Een pleegkind uit een islamitisch gezin mag niet worden geplaatst bij pleegouders van hetzelfde geslacht (Yunus affaire).
Een islamitische "school" (zie Ibn Ghaldoun) maakt er zo'n zootje van dat alle eindexamenkandidaten Frans opnieuw examen moesten doen.
Vakanties annuleren etc.
Terwijl iets dergelijks bij al die duizenden Christelijke, openbare, Dalton, Montessorie-scholen bij mijn weten nooit zo'n geval is geweest.
Kortom: Door de vluchtelingen verarmt ons land in haar geheel.
Door "de afbraak van de verzorgingsstaat" verschuift er geld van arm naar rijk.
En dat is toch wat anders….