abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 juni 2014 @ 21:53:31 #51
363056 Wildervankstertje
Nu een Westerleestertje
pi_141741435
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 20:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe lang bewoon je het pand al ? :)
Ruim 3 maanden.
  Moderator maandag 30 juni 2014 @ 22:03:17 #52
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_141742129
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 21:53 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Ruim 3 maanden.
Ik betaal namelijk momenteel ook veelste veel qua energiekosten en ik bewoon mijn woning nu een maand of 4; twee jaar lang hebben we die woning verbouwd.

Waardoor ons energieverbruik veel lager was dan normaal; voor twee jaar terug nog geen 70,- in de maand ofzo. Later werd dat maandbedrag aan de hand van zo'n online energie manager 90,-.

Toen zijn we de woning echt gaan bewonen, we zijn elektrisch gaan koken en moesten we volgens dezelfde online manager ineens ¤ 300,- gaan betalen 8)7 :{ . Wij natuurlijk het energiebedrijf bellen want dat kon natuurlijk bijna niet kloppen.

Om een lang verhaal kort te maken : doordat we langere tijd bijna geen energie verbruikten en toen in één keer "heel veel" gingen verbruiken werd ons verbruik opgeschaald. Men kijkt bij het invullen van een online manager naar eerdere meterstanden die bekend zijn van dat adres, dus ook die een paar jaar terug. En schalen je daarom heel hoog in :)
  maandag 30 juni 2014 @ 22:11:09 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_141742613
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 21:53 schreef Wildervankstertje het volgende:

[..]

Ruim 3 maanden.
Als je van die 3 maanden in de laatste 2½ maand bijna net zoveel gas hebt gebruikt als wij, dan snap ik wel dat hun berekening (die vast rekening houdt met graaddagen) beduidend hoger uitkomt dan die ¤ 78 die je in gedachten had.

Als je in de afgelopen 2½ maand 113m³ gas hebt gebruikt dan ga je over een heel jaar simpelweg niet uitkomen met je huidige maandbedrag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_141743466
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 22:11 schreef Leandra het volgende:
Als je in de afgelopen 2½ maand 113m³ gas hebt gebruikt dan ga je over een heel jaar simpelweg niet uitkomen met je huidige maandbedrag.
Maar dat zal ook geen 150euro per maand gaan schelen.
  maandag 30 juni 2014 @ 22:25:18 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_141743617
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 22:22 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Maar dat zal ook geen 150euro per maand gaan schelen.
Mwah.... ik kom toch op een totaalverbruik van zo'n 1.900m³ aan gas uit over het hele jaar, en dan heb ik in vrijwel dezelfde periode maar 27m³ meer verbruikt.

Het scheelt waarschijnlijk geen ¤ 150,= maar een maandbedrag van ¤ 78 is iig veel te laag.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_141755413
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 22:25 schreef Leandra het volgende:
Mwah.... ik kom toch op een totaalverbruik van zo'n 1.900m³ aan gas uit over het hele jaar, en dan heb ik in vrijwel dezelfde periode maar 27m³ meer verbruikt.

Het scheelt waarschijnlijk geen ¤ 150,= maar een maandbedrag van ¤ 78 is iig veel te laag.
113m3 verbruik in 2.5maand. Dat is 45.2m3 per maand. Doe dat maal 12 en je komt op net 543m3 uit. Mijn verbruik zit ergens rond de 900m3 gas en 2900kWh electra per jaar. Maand bedrag net iets onder de 100e/maand.
pi_141755445
energie boer bekijkt wat er gemiddeld over X aantal jaar is verbruikt op een adres.
het boeit hun geen fluit dat jij er net 3 maanden woont
voorheen werd er XX verbruikt en dat is ongeveer hetgeen wat jij gaat betalen in voorschot.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 09:00:31 #58
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141755482
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:04 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Je kunt ook zelf geld apart zetten (en daar nog rente over vangen); daar heb je geen maffia zoals Essent voor nodig.

Maar u werkt bij Essent begrijp ik? :)
Het is de grootste nonsens om het mafia te noemen. Ik werk niet voor Essent maar heb wel lange tijd in de energiesector gewerkt. Voorschotbedragen worden aangepast aan verbruik en de groei/afname in het verbruik doorgerekend naar een toekomstige inschatting en verrekend met de dan geldende tarieven.

Het kan voorkomen dat er een fout in de berekening zit maar even een belletje geven heeft dit zo opgelost.

Overigens heeft onze klantendienst toentertijd in ieder geval zeer veel belletjes gekregen van mensen die vroegen of het voorschotbedrag toch niet iets omhoog kon omdat ze liever niet voor verrassingen komen te staan.

Maar goed, het is wel zo gemakkelijk om bedrijven maar als mafia weg te schilderen omdat ze voorschotbedragen ontvangen natuurlijk.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 1 juli 2014 @ 09:03:56 #59
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141755511
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 08:57 schreef kovenant het volgende:
energie boer bekijkt wat er gemiddeld over X aantal jaar is verbruikt op een adres.
het boeit hun geen fluit dat jij er net 3 maanden woont
voorheen werd er XX verbruikt en dat is ongeveer hetgeen wat jij gaat betalen in voorschot.
En inderdaad, wanneer je net op een adres woont dan zal er naar de historiek van de woning worden gekeken. Een berekening moet namens ergens vandaan komen en de historiek is dan de meest 'veilige' oplossing. Wanneer je denkt dat dit niet correct is, dan volstaat een simpel belletje om dit op te lossen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  dinsdag 1 juli 2014 @ 09:05:39 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141755530
Maar goed, ik ben blij dat ik in ieder geval maandelijks een afrekening heb.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 10:03:03 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_141756265
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 08:53 schreef _Arthur het volgende:

[..]

113m3 verbruik in 2.5maand. Dat is 45.2m3 per maand. Doe dat maal 12 en je komt op net 543m3 uit. Mijn verbruik zit ergens rond de 900m3 gas en 2900kWh electra per jaar. Maand bedrag net iets onder de 100e/maand.
Want van 10 april tot 30 juni gebruik je gemiddeld net zoveel als de rest van het jaar?

Als je CV op gas draait niet.

Maar goed, ik heb van 18 april tot 30 juni 140 kuub gas verbruikt, ik ben benieuwd wat voor jaarverbruik dat volgens jou zou opleveren.

Ik kan je al wel vertellen dat het antwoord 1.900 kuub moet zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_141760676
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 09:05 schreef Dven het volgende:
Maar goed, ik ben blij dat ik in ieder geval maandelijks een afrekening heb.
Dat is toch geheel niet makkelijk dan reken je in de winter 200% af van wat je in de zomer verbruikt. :D
  dinsdag 1 juli 2014 @ 12:52:07 #63
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141760739
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is toch geheel niet makkelijk dan reken je in de winter 200% af van wat je in de zomer verbruikt. :D
Hoogste wat ik afgelopen winter heb moeten betalen is zo'n 40 euro (voor GWE) dus dat valt prima mee :+
pi_141760787
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:52 schreef Dven het volgende:

[..]

Hoogste wat ik afgelopen winter heb moeten betalen is zo'n 40 euro dus dat valt prima mee :+
Zijn de kosten in dat land waar je woont zo laag. Dat is ongeveer het maandbedrag wat ik alleen al kwijt ben aan aansluit en leveringskosten. :')
  dinsdag 1 juli 2014 @ 12:56:28 #65
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_141760904
quote:
15s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ben je maar zo weinig thuis? Ook niet leuk voor je katten.
Katten zijn toch van zulke zelfstandige beesten?

Althans, dat is wat de gemiddelde kattenhouder altijd roept :').
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 1 juli 2014 @ 13:00:27 #66
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141761036
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zijn de kosten in dat land waar je woont zo laag. Dat is ongeveer het maandbedrag wat ik alleen al kwijt ben aan aansluit en leveringskosten. :')
'szomers woon ik vrijstaand en verbruik ik enkel op de heel hete dagen wat airco in de slaapkamer vlak voor het slapen gaan. In de winter ga ik naar een appartement dat goed geisoleerd is. Er lopen wat verwarmingsbuizen onder het appartement door dus vaak moet ik als het erg koud is juist de ramen even openen om het af te koelen. Hele winter geen verwarming aangehad :') Was ook geen extreem koude winter, enkel een weekje met temperaturen tussen -12 en -25 maar zelfs toen heb ik eigenlijk maar 1 of 2 keer de verwarming aangehad :+ Scheelt dus wel.

Woon je wat ongelukkiger dan kom je in een wintermaand uit op zo'n 150 tot 200 euro. Maar de energiebedrijven zijn met zulke rekeningen vrij coulant en die mag je uitspreiden over een half jaar ofzo.
pi_141763567
Je elektra verbruik is niet heel bijzonder. Over dezelfde periode heb ik ongeveer 174kWh verbruikt. 203 kWh voor een alleenstaande in ruim 2,5 maand is niet zo veel. Op jaarbasis vertaald zich dat naar zo'n 1000kWh en dat is gewoon heel acceptabel.

Je gasverbruik is echter vrij hoog. Sinds begin april heb ik alleen 's avonds een paar keer heel even de verwarming aan gehad en verder koken en warm water op gas. Daarmee komt mijn verbruik op 52m³ gas. Jouw verbruik is het 4-voudige.

Ik heb een klein rijtjeshuis met dubbel glas en plafondisolatie. Muren en dak zijn niet geïsoleerd. Misschien is jouw woning nog slechter geïsoleerd of profiteer je niet zo veel van de zon. Mijn huis heeft aan de zon-kant veel grote ramen en dit voorjaar heeft de zon relatief veel geschenen. Dat heeft er bij mij dus voor gezorgd dat ik weinig hoefde te stoken.

Met mijn 52m² gasverbruik van half april tot vandaag verwacht ik op jaarbasis op ongeveer 800m³ uit te komen. Jij hebt deze periode 4 keer zo veel gas verbruikt, dat zou dan resulteren in een gasverbruik van 2400m³ per jaar en dat is best veel voor een alleenstaande.

Als ik een verbruik van 1000kWh en 2400m³ invul op vergelijkingssites dan hoort daar een maandbedrag van 140 tot 160 euro bij. Een stuk meer dan wat je nu aan voorschot betaald, maar ook een stuk minder dan wat de energiemaatschappij voorstelt.

Het lijkt mij wel een goed idee om eens bij te houden waar dat gasverbruik vandaan komt. Gas kost omstreeks 60cent per m³ dus als je daar wat op kan besparen loopt dat goed hard op.
De instelling voor 'tapwater warmhouden' uitschakelen op je CV-ketel (mits je een combi-ketel hebt) kan al aardig wat schelen als je alleen woont en weinig thuis bent.

En weet je zeker dat de verwarming niet aan is gegaan op frisse dagen dat je niet thuis was? Op welke temperatuur zet je de thermostaat als je van huis weg gaat? Met de thermostaat op 15 graden kan het best zijn dat je CV nog een paar keer aan slaat tijdens je afwezigheid op een frisse, grijze lentedag. Zeker als je geen al te beste isolatie hebt.
pi_141763901
Of er een gaslek is kun je trouwens heel makkelijk zelf controleren:

- Zet 's ochtends na het douchen alle apparaten die gas verbruiken uit en gebruik deze de hele dag niet meer. Trek de stekker van de CV-ketel uit het stopcontact en raak je gasfornuis niet aan. Als je een geiser voor warm water hebt, moet je ook deze niet gebruiken. Controleer of ook alle waakvlammen uit zijn van geisers, gaskachels en de CV-ketel.
- Noteer de stand van de gasmeter, inclusief de cijfers achter de komma (meestal 2 of 3 cijfers achter de komma).
- Eet 's avonds een diepvriespizza die je klaar maakt in de elektrische oven, een magnetronmaaltijd, afhaal-eten of eet lekker buiten de deur. Afwassen kan wel een dagje wachten
- Ga lekker slapen
- Als je op staat, neem dan eerst een kijkje op de gasmeter en noteer deze stand. Daarna zet je de CV-ketel en eventuele geiser of gaskachels weer aan.

Aan de had van de twee gasstanden kun je zien hoeveel gas er door je meter is gegaan in ongeveer 24 uur zonder dat je zelf gas 'verbruikt' heb. Uiteraard moet dit (bijna) 0,000 zijn, anders is er iets mis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')