Skigrootheid Vonn doet met gescheurde kruisband toch mee aan olympische afdaling
De geblesseerde skigrootheid Lindsey Vonn doet komende zondag toch mee aan de Olympische Spelen op de afdaling, met een gescheurde kruisband en een brace ter ondersteuning. Dat vertelde de 41-jarige Amerikaanse zojuist op een persconferentie in Milaan.
Vorige week raakte de olympisch kampioene en meervoudig wereldkampioene bij een val geblesseerd aan de knie, maar het was onduidelijk hoe groot de schade was.
Brace
Drie dagen voor de openingsceremonie in Milaan gaf ze uitleg over de stand van zaken.
"Afgelopen vrijdag heb ik tijdens de laatste wereldbeker mijn voorstekruisband compleet afgescheurd, ook is er een botkneuzing geconstateerd. We hebben therapie gedaan, met dokters gesproken, in de sportschool geweest. En vandaag ben ik gaan skiën", vertelde Vonn.
"Gezien hoe mijn knie voelt - hij is stabiel, ik voel me sterk, mijn knie is niet gezwollen - en met de hulp van een brace ben ik er zeker van dat ik zondag kan meedoen."
"Dit is niet waar ik op had gehoopt", ging Vonn verder. "Ik heb hard gewerkt om de Spelen te halen. Ik weet wat mijn kansen waren vóór de crash en ik weet dat mijn kansen vandaag niet dezelfde zijn. Maar er is alsnog een kans. En zolang er een kans is, ga ik het proberen."
"Zo vaak als ik ben gecrasht, ben ik ook weer opgestaan. En zo vaak als ik heb gefaald, heb ik ook gewonnen. Ik heb veel vertrouwen in wat mijn lichaam wel en niet aankan. Ik heb eerder in deze situatie gezeten. Ik weet hoe ik ermee moet omgaan."
Daarmee doelde Vonn op de wereldkampioenschappen in 2019, toen ze een medaille pakte terwijl ze ook ernstig geblesseerd was aan de knie. Vonn weet niet van opgeven.
'Ik ga niet naar huis'
Komende zondag zal de Amerikaanse, die op 41-jarige leeftijd een comeback maakte in de skisport, dus 'gewoon' de piste af gaan op de afdaling.
"Ik had niet verwacht om hier te zijn. Ik dacht het is een geweldige kans om mijn carriere te beëindigen zoals ik wilde. Het is niet gegaan zoals ik wilde. Maar ik blijf het proberen. Ik ga niet naar huis, zonder het te proberen.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.