abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131461408
een docu over die premier van zweden , daar kwam zei ook in voor
  maandag 23 september 2013 @ 15:47:50 #227
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_131481436
Nou, ik ben inmiddels wel benieuwd naar dat rekenvoorbeeld van de SGP.

Als ik afga op de berekening van de site van de NOS (EY), kan je m.i. het volgende concluderen:

• Modaal en lager gaat er op vooruit, tot ruim ¤600 per jaar
• Anderhalf modaal gaat langjarig marginaal er op vooruit
• Vanaf 2x modaal is er een hogere belastingdruk dan nu

Je moet dus minstens anderhalf modaal verdienen (belastbaar, dus na eventuele HRA en andere aftrekposten) voordat je er op achteruit gaat.
Vanaf ca. 2x modaal ga je het wel voelen, met daarbij in ogenschouw genomen dat dat van toepassing is op persoonlijk inkomen, niet gezinsinkomen. Alle gezinnen die 2x modaal verdienen, maar waarbij het is verdeeld als bijvoorbeeld 2 partners met 1x modaal elk, of 1 partner met anderhalf modaal en 1 met half modaal, gaan er per saldo nog steeds op vooruit.

Als je daarnaast uitgaat van het feit dat juist mensen met 2x modaal of méér vaker een koopwoning hebben én dus waarschijnlijk recht op HRA wat hun belastbaar inkomen verlaagt, kun je dus concluderen dat de meeste middeninkomens er niet op achteruit gaan. Iedereen die in zijn eentje 2 of 3x modaal belastbaar verdient, wordt geraakt. Maar dat zijn geen middeninkomens meer.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 23 september 2013 @ 15:50:45 #228
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131481572
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 22:19 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

ook een bron van anders dan het verzamelde werk van Astrid Lindgren?
quote:
Ze sprak zich uit als tegenstander van de opname van Zweden in de EU, ze verdedigde de rechten van het dier en nam deel aan milieudebatten. Haar verhaal Pomperipossa i Monismanien, dat verscheen in de avondblad Expressen, was het begin van een belastingrel in Zweden, die indirect leidde tot het verliezen van verkiezingen najaar 1976 door de regering van Olof Palme. Daarna kwamen de sociaaldemocraten voor de eerste keer in 44 jaar niet in de regering.

Het verhaal schreef ze nadat ze erachter was gekomen 102% belasting te hebben betaald (het gaat hier om de marginale belastingdruk) en de Minister van Financiën Gunnar Sträng spottend beweerde dat de uitgeverij een rekenfout gemaakt had. Later moest hij erkennen dat dit niet het geval was.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Astrid_Lindgren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 september 2013 @ 16:03:45 #229
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131482130
quote:
Ah, bedankt. Weer wat geleerd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 23 september 2013 @ 16:09:56 #230
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131482372
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 16:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ah, bedankt. Weer wat geleerd.
Ondanks die gruwelijke belastingdruk die er was, wist Zweden ook nog een staatsschuld op te bouwen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_131485667
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 15:47 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nou, ik ben inmiddels wel benieuwd naar dat rekenvoorbeeld van de SGP.
85%, het is nu bijgewerkt op de site. Maar hun voorbeeld is veel specifieker dan de algemene berekeningen van de NOS, en zij nemen ook meer toeslagen ed mee, juist om te berekenen wat dat eenverdienersgezin overhoudt van de ¤20.000 extra aan salaris.
  maandag 23 september 2013 @ 18:50:32 #232
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_131487504
Misschien is het al besproken, maar waarom betalen de topinkomens weer minder over dat deel inkomen dan de middeninkomens? Dat is toch vreemd? Ik bedoel, als we het over solidariteit hebben dan bedoelen we dat of iedereen evenveel bijdraagt of iedereen naar draagkracht bij draagt. De nieuwe vorm van inkomstenbelasting doet straks geen van beide..
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_131487620
? die betalen hetzelfde
pi_131487654
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 18:54 schreef arjan1112 het volgende:
? die betalen hetzelfde
Nou ja, de afbouw van heffingskorting raakt de topinkomens natuurlijk wel relatief minder. Denk dat dat bedoeld wordt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_131488373
Ik vind 't prima. Mijn netto salaris hier in den vreemde verschilt steeds minder van mogelijke salaris NL terwijl alles hier 10x goedkoper is. :D Sparen als een bezetene terwijl ik ook nog eens meer spullen kan kopen. _O_ _O- :D
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_131488398
10 keer goedkoper ? woon je in Laos ofzo ?
pi_131488454
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 19:20 schreef arjan1112 het volgende:
10 keer goedkoper ? woon je in Laos ofzo ?
Noordelijker. :P Alleen huizen zijn hier veel duurder. ;(
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  maandag 23 september 2013 @ 19:41:40 #238
238326 Worteltjestaart
pi_131489246
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 17:42 schreef poemojn het volgende:
85%, het is nu bijgewerkt op de site. Maar hun voorbeeld is veel specifieker dan de algemene berekeningen van de NOS, en zij nemen ook meer toeslagen ed mee, juist om te berekenen wat dat eenverdienersgezin overhoudt van de ¤20.000 extra aan salaris.
Hier klopt volgens mij niets van.

Het kindgebonden budget is in 2013 is voor dat ene kind 79 euro per maand.
Ik kon niet zo snel vinden hoe dat gaat veranderen, maar ergens klopt dat niet, ze beweren 278 per maand in 2016. Echt? Bijna 3300 euro netto toeslag voor 1 kind als je een modaal inkomen hebt???

Daarnaast is stufi voor de kinderen, niet voor de ouder. Dat meenemen vind ik dubieus.

Al met al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de SGP wel heel erg heeft moeten zoeken om hun ideeën kracht bij te zetten...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_131494762
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 19:41 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Daarnaast is stufi voor de kinderen, niet voor de ouder. Dat meenemen vind ik dubieus.
De ouders worden geacht een bijdrage te geven die omgekeerd evenredig is met de stufi, dus vanuit het standpunt van de overheid is het wel degelijk juist om een vermindering van de stufi als lastenverzwaring voor de ouders ipv. als inkomstenvermindering voor de student te zien.
quote:
Al met al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de SGP wel heel erg heeft moeten zoeken om hun ideeën kracht bij te zetten...
De situatie van een traditioneel kostwinnersgezin met vier kinderen waarvan er minstens 3 gaan studeren is natuurlijk niet erg veelvoorkomend nee. Dat is dat ene kleine stipje ergens helemaal aan de rand van de puntenwolk van het koopkrachtplaatje.
pi_131497673
Ik de k dat de proefberekening op toeslagen.nl niet uitgebreid genoeg is voor deze specifieke situatie. Misschien worden de drie studerende kinderen verder wel meegenomen en verhoogt dat de bedragen.
pi_131497870
Dat de overheid hier zo veel invloed op heeft is al betreurenswaardig, dat niemand precies met zekerheid kan narekenen hoe het zit is al helemaal diep triest.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  dinsdag 24 september 2013 @ 07:28:55 #242
238326 Worteltjestaart
pi_131503112
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:42 schreef Igen het volgende:
De ouders worden geacht een bijdrage te geven die omgekeerd evenredig is met de stufi, dus vanuit het standpunt van de overheid is het wel degelijk juist om een vermindering van de stufi als lastenverzwaring voor de ouders ipv. als inkomstenvermindering voor de student te zien.
Misschien, ja.
Maar het gemiste bedrag aan stufi wordt hier opgevoerd als een belasting.
Dat is als claimen dat er teveel belasting wordt geheven als je, omdat je auto kapot ging en je een nieuwe moest kopen, daardoor niet meer kon sparen.

quote:
De situatie van een traditioneel kostwinnersgezin met vier kinderen waarvan er minstens 3 gaan studeren is natuurlijk niet erg veelvoorkomend nee. Dat is dat ene kleine stipje ergens helemaal aan de rand van de puntenwolk van het koopkrachtplaatje.
Inderdaad: wat mij betreft doet de SGP op deze wijze extreem aan cherry picking.
Het is niet abnormaal dat er tussen opeenvolgende kinderen een jaar of anderhalf tot 2 jaar leeftijdsverschil zit. 3 kinderen die tegelijkertijd studeren en daarmee stufi ontvangen is daarom een uitzonderlijk situatie en bijna alleen mogelijk als de oudste een 5-jarig curriculum volgt, en dan geldt de situatie ook nog maar eens voor 1 collegejaar.
Zeg maar, de meest onhandige en onwaarschijnlijke situatie wordt uit de kast getrokken. Dan kan de argumentatie voor die situatie wel kloppen, maar het zegt niets over de 'algemene' belastingdruk!

quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 22:38 schreef poemojn het volgende:
Ik de k dat de proefberekening op toeslagen.nl niet uitgebreid genoeg is voor deze specifieke situatie. Misschien worden de drie studerende kinderen verder wel meegenomen en verhoogt dat de bedragen.
Ja, dat is dus vreemd.
Ik ben uitgegaan van een gezin waar de partners toeslagpartner zijn, beide geboortejaar 1960 (dat maakt dat als de jongste nu 17 is, ze 36 waren bij de geboorte van hun jongste kind. En daarbij aangevend dat alleen partner 1 een inkomen heeft, van ¤30k.

Ook door logisch te redeneren is ¤279 per maand voor één kind absurd. Dat is méér dan 3x zoveel als de kinderbijslag, terwijl de vader een modaal inkomen heeft...
pi_131505279
Cherry picking om aan te geven dat grotere gezinnen nu wel heel erg zwaar belast worden vind ik niet verkeerd. Ik ken genoeg gezinnen met meer dan drie kinderen, ook als ze idd een inkomen tussen 30-50k hebben.

Dat de extra last van studiefinanciering, veroorzaakt door de overheid, wél en extra last door een kapotte auto níet wordt meegenomen lijkt me ook normaal zeg. :')
  dinsdag 24 september 2013 @ 10:57:00 #244
238326 Worteltjestaart
pi_131506549
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:13 schreef poemojn het volgende:
Cherry picking om aan te geven dat grotere gezinnen nu wel heel erg zwaar belast worden vind ik niet verkeerd. Ik ken genoeg gezinnen met meer dan drie kinderen, ook als ze idd een inkomen tussen 30-50k hebben.
Oh ja, dat geloof ik wel. Maar de meest extreme situatie (èn 4 kinderen, èn 3 tegelijk studeren) wordt gebruikt.

quote:
Dat de extra last van studiefinanciering, veroorzaakt door de overheid, wél en extra last door een kapotte auto níet wordt meegenomen lijkt me ook normaal zeg. :')
Nee, dat vind ik niet. De last door een lagere stufi is geen belasting en mag dus ook niet meetellen in de berekening van belastingdruk. Hooguit in een koopkrachtplaatje, al vind ik het van zichzelf al een discussiepuntje of je blind de stufi en te verwachten ouderbijdrage daarin mee mag nemen.
Immers, in veel gevallen hebben de ouders óf al van tevoren apart gespaard voor studie van de kinderen; hoe hoger het inkomen, hoe waarschijnlijker het is dat er al gespaard is, en hoe minder er op last van de normale maandelijkse uitgaven komt. Daarnaast zijn er natuurlijk ook legio ouders die het geld gewoon niet hebben (of ze nou ¤30k of ¤50k verdienen) en de student dus moet bijlenen. Tel je de schuld van de kinderen dan ook mee voor je eigen vermogen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')