quote:
Op maandag 15 juli 2013 16:30 schreef Tekniko het volgende:Gast, als je half zo'n goede daytrader bent als je zelf gelooft, waarom de fuck zou je dan "een baan als daghandelaar" willen en al dat geld voor een ander verdienen, in plaats van het gewoon voor jezelf te doen en alle winst in je eigen zak te houden.
"Ik kan veel geld maken, huur mij in voor x euro per maand" klinkt als een verkapte variant van "ik heb een magisch systeem om veel geld te verdienen, koop het nu voor x euro". Iemand die werkelijk zo'n talent of systeem heeft zou het wel voor zichzelf aanwenden, in plaats van zijn brood te verdienen door het aan anderen te verhuren of te verkopen.
Als je zo denkt heb je er nog niet veel van begrepen. Tussen de regels door lees je dat je denkt dat een systeem betekent 20 indicatoren die jou de ideale instap aangeven en dat de winst dan vanzelf komt, je moet alleen het magische instap systeem nog ontdekken. Maar dat is een illusie, zo werkt het niet. Een echt systeem is money management, risk management, markt analyse, de instap, trade management en achteraf analyseren. De instap is daarbij de minst belangrijjke.
En dat terwijl Alexander Elder, Mark Douglas etc. een paar van de belangrijkste beleggersboeken hebben geschreven vanuit hun ervaring als mental coach en psycholoog. De meeste beleggers verliezen door slecht money management, teveel risico en hun emoties. Dat zijn wel dingen die je zou willen delen met anderen, hoe je beter kan traden door alle aspecten te beheersen in plaats van alleen maar te willen toekomstvoorspellen.
Als je beursforums leest zie je altijd hetzelfde, bijna geen verstandige mensen maar voornamelijk beginners die elkaar proberen af te bluffen met voorspellingen dat het nu 100% zeker gaat stjigen/dalen, een voorliefde voor aandelen die hard dalen na slechte cijfers (het halve forum hier is de laatste tijd Imtech expert), mensen die een idee hebben over een markt/niche zoals goud of goudmijnen en daardoor zo geobsedeerd zijn dat ze 100% zeker zijn dat dat altijd stijgt, zelfs al zegt de koers elke dag het omgekeerde, daytraders die na een paar verliezen kwaad worden en schelden over manipulatie door grote spelers (vooral nadat ze na een paar verliezen een extra grote positie namen, meestal contrair in een trending markt en alles verliezen), en de opgevers die negatief doen en zeggen dat iedereen toch altijd verliest.
In dat stadium zou je die mensen wat bij willen brengen, helaas lukt dat nauwelijks omdat die beginners na een paar trades zo arrogant zijn en nergens naar luisteren, ze weten het zelf toch beter. En hetzelfde gevoel krijg ik als ik dit allemaal lees, niet alleen de topicstarter maar ook een hoop van de reacties.