Dit blijkt ook een moeilijke vraag te zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En hoe is evolutie dan getest?
Aardig punt, maar wat geloof je precies niet aan de herkomst van aardolie?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:41 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Nee hoor, ik zeg:
1 - kom maar op met die bewijzen.
2 - waarom accepteren jullie evolutie? En dit blijkt echt de moeilijkste vraag te zijn die ik heb kunnen stellen, want volgens mij heeft niemand in de vorige topic daar antwoord op gegeven. Dat is wat ik met stil bedoelde. Grappiger is, is dat men niet meer kan 'uitkramen' dat men niet gelooft. Hoe triest is dat? Alsof iemand zegt te geloven in aliens die de aarde hebben gemaakt, omdat hij/zij de Bijbel niet gelooft. Wat een redenatie! Wat een wetenschap ook! En wat een bewijsvoering!
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:27 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je geen bewijs hebt.
Wetenschap?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 14:09 schreef UltraR het volgende:
Wat heeft de wetenschap de mens gebracht?
Wat heeft religie de mens gebracht?
Dat bedoel ik met stil.quote:
quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:51 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met stil.
In je eigen woorden uitleggen waarom je evolutie accepteert, en je komt niet verder dan een nee tegen religie? En dat terwijl je dit vroeg en kreeg van mij toen jij het aan mij vroeg & kreeg mbt 'mijn geloof'.
Ik zie het verschil met evolutie nietquote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:48 schreef Elkedagwatanders het volgende:
Ik zou creationisme niet echt een levensvisie noemen, het is eigenlijk gewoon een geloof.
Zodra je uitspraken gaat doen over het onstaan van het heelal (zonder bewijs) en dergelijken ben je mijns inziens niet meer met een levensvisie bezig.
Ik nam het op voor de creationisten, dat maakt van mij nog geen creationist. Ik verdedigde Jezus niet met Josephus, ik noemde Josephus alleen, en ik zie een Christen God als een mogelijkheid zoals Creationisme een mogelijkheid zou kunnen zijn. Dat ik dat meer als een mogelijkheid zie als evolutie, maakt van mij nog geen gelovige. En ik maak van jou geen ketter, hoe kom je daarbij? En alleen omdat ik de kans inschat dat evolutie niet waar is, maakt evolutie nog niet waar, zoals evolutie ook niet waarheid is, omdat iemand anders zou denken dat de kans wel groot is, dat evolutie waar is.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 11:15 schreef Cara het volgende:
Neem me niet kwalijk hoor, maar iemand die Jezus verdedigd met argumenten als Josephus en Creationisme verdedigd heeft zich duidelijk in de bijbel verdiept. Dat jij één van de weinige in de wereld bent die kennelijk niet in de christen god gelooft maar wel Creationisme als mogelijkheid ziet maakt mij nog geen ketter.
Daar valt natuurlijk over te twisten. Dat de sixtijnse kapel een religieuze betekenis heeft is natuurlijk waar; maar het is de drang naar nieuwe technieken, de drang naar nieuwe kennis, de drang naar architectuur, die zoiets heeft mogelijk kunnen maken. En die drang naar nieuwe kennis is wetenschap, niet religie, en dat het blijft bestaan is kunst, niet religie. Het wiel (wetenschap) is er ook nog steeds natuurlijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:49 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wetenschap?
- Mijn nieuwe smartphone
Religie?
- Sixtijnse Kapel. Heb ik meer aan mijn smartphone, maar die kan ik echt niet lopen bewonderen zoals de sixtijnse kapel
Maar dat betekent dat voor jou het vertrouwen in datgene wat volgens jou de mens meer heeft gebracht het grootst is, ongeacht of het ongelijk zou kunnen hebben, of op 1 vlak zelfs ongepast?
En de Sixtijnse Kapel staat er morgen nog, maar morgen staan sommige smartphones alweer op marktplaats. Dus de wetenschap lijkt meer op een wegwerpproduct dan religie.
en langzaam maak ik misschien duidelijk wat ik duidelijk wilde maken. De tijd zal het leren.quote:
ja, hoe moet ik bewijzen dat iets niet bestaat?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, gek hè, als je alleen maar nietes roept.
Aardolie bestaat toch? Of betwijfel je dat ook?quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
ja, hoe moet ik bewijzen dat iets niet bestaat?
Tot de volgende keer.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:31 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat dan? Of ben je gewoon niet gelovig?
Ik begrijp dat je nogal onder vuur ligt door andere mensen in het topic maar dat is absoluut niet mijn intentie, ik ben gewoon oprecht benieuwd. Ook naar je antwoord op de andere vragen
Je accepteert een oppervlakkig bewustzijn van de zwaartekracht, maar je weet dan nog niet precies waar die zwaartekracht vandaan komt. Je weet enkel wát er gebeurt, niet wáárom het gebeurt. Als ik omhoog spring, kom ik terug naar beneden. Dat is prima.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat accepteer jij dan aan evolutie? Waarom?
Ik accepteer zwaartekracht omdat ik niet wegvlieg, omdat alles valt wanneer ik het in de lucht probeer te hangen zonder touwtjes. Kijk zo makkelijk is het nou, om daarop te antwoorden in eigen woorden zonder een link van wikipedia of iets anders.
Dat is best mogelijk.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:04 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
ja, hoe moet ik bewijzen dat iets niet bestaat?
Ik accepteer evolutie omdat het de beste uitleg is die we hebben. Er is níets dat evolutie tegenspreekt. In meer dan 100+ jaar testen, nabootsen en demonstreren heeft men aangetoond dat alles naar evolutie wijst. Dat jij er niet in wil verdiepen, prima. Maar je mag het pas in twijfel trekken als je de informatie hebt.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:43 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat accepteer jij dan aan evolutie? Waarom?
Ik accepteer zwaartekracht omdat ik niet wegvlieg, omdat alles valt wanneer ik het in de lucht probeer te hangen zonder touwtjes. Kijk zo makkelijk is het nou, om daarop te antwoorden in eigen woorden zonder een link van wikipedia of iets anders.
Jawel. Evolutie is een wetenschap, creationisme is een geloof.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:00 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik nam het op voor de creationisten, dat maakt van mij nog geen creationist. Ik verdedigde Jezus niet met Josephus, ik noemde Josephus alleen, en ik zie een Christen God als een mogelijkheid zoals Creationisme een mogelijkheid zou kunnen zijn. Dat ik dat meer als een mogelijkheid zie als evolutie, maakt van mij nog geen gelovige. En ik maak van jou geen ketter, hoe kom je daarbij? En alleen omdat ik de kans inschat dat evolutie niet waar is, maakt evolutie nog niet waar, zoals evolutie ook niet waarheid is, omdat iemand anders zou denken dat de kans wel groot is, dat evolutie waar is.
En waarom nam ik het op voor creationisten? tsja, ik wilde iets duidelijk maken
Ik zet nog steeds mijn geld in op ijslikkende koeien en reuzen met veel okselhaar.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 21:08 schreef Supersoep het volgende:
Ik hoop alleen niet dat Cynische Rob het ziet als óf evolutie óf creationisme. Het kan prima allebei, wat ook de houding is van veel academische theïsten.
Als je bewijs zoekt moet je The Greatest Show on Earth van Dawkins lezen, een heel boek vol met bewijzen voor de evolutietheoriequote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:27 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat je geen bewijs hebt.
In de post waar deze gast op reageerde gaf ik ook gewoon een linkje naar wat de wetenschap ziet als duidelijk bewijs voor evolutie. Typisch voor een beetje creationist negeerde hij dat totaal en reageerde daarop met de nogal onnozele opmerking "Zeg dan gewoon dat je geen bewijs hebt".quote:Op vrijdag 21 juni 2013 21:29 schreef M.rak het volgende:
[..]
Als je bewijs zoekt moet je The Greatest Show on Earth van Dawkins lezen, een heel boek vol met bewijzen voor de evolutietheorie.
Het enige wat je duidelijk maakt is dat het niet mogelijk is om enigszins rationeel over evolutie te discussiëren met een creationist. Dat is verder niks nieuws hoor, al minstens 100 jaar is dat wel bekent.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:02 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
en langzaam maak ik misschien duidelijk wat ik duidelijk wilde maken. De tijd zal het leren.
[i] (voor mezelf wel, maar het is een kunst om dat over te brengen).
[/i]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |