Maar voldoende aangetoond is iets anders dan bewezen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:54 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Als je een plek systematisch uitkamt, kan een eventuele eenhoorn zich niet verbergen zonder gezien te worden als ie de grens tussen verkend en onverkend gebied oversteekt.. Daarmee is het afdoende aangetoond, mi.
Als je alle mogelijke oorzaken die we kennen hebt uitgesloten, weet je inderdaad dat je met iets onbekends te maken hebt.quote:Als je weet waardoor iets veroorzaakt wordt, dan heb je dat daarmee aangetoond. Dan kun je dus andere oorzaken ook uitsluiten.
Als je alle oorzaken hebt uitgesloten, wat volgens mij dus wel kan, wet hebben een redelijk kennis van onze wereld, dan weet je dat je iets ongewoons op de gevoelige plaat hebt. Daarmee is het idd. nog geen geest of iets paranormaals idd.
Nou, eigenlijk niet. Alleen een hoop mensen zijn veel te snel te vrede.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:12 schreef GrumpyFish het volgende:
Maar voldoende aangetoond is iets anders dan bewezen.
<snip>
Dat moet dan wel een heel aparte soort zijn... onzichtbaar, teleporterend, kennelijk laat het geen sporen of uitwerpselen na en heeft geen plek in de voedselketen en is de afstamming ook niet bekend.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:12 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar voldoende aangetoond is iets anders dan bewezen.
Maar hoe wil je dat gaan doen in Brazilië? En hoe sluit je uit dat je een fout (toch stiekem een eenhoorn die de grens overgaat, of verhuisd is naar Argentinië) maakt, of dat de eenhoorn eigenschappen heeft waardoor je hem niet vindt (goed gecamoufleerd, onzichtbaar, teleportatie, onder de grond levend?).
[..]
Als je alle mogelijke oorzaken die we kennen hebt uitgesloten, weet je inderdaad dat je met iets onbekends te maken hebt.
En ik vind het apart dat mensen daar dan direct een label aan willen hangen (zoals bv. geest) en daar in geloven, terwijl als je er een ander label aanhangt (bv. rode smurfen van Mars die onze planeet bezoek via een portal of hologrammen) je waarschijnlijk voor gek wordt verklaard. Terwijl voor beide verklaringen evenveel (weinig) bewijs is.
Wat is afdoende ?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
<snip>
en ik zei eigenlijk 'afdoende'
<snip>
Logos!quote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:51 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Wat is afdoende ?
Voor wie ?
& wie bepaald dat ?
quote:
Ik kan natuurlijk zeggen dat een logische redenering ook een bewijs kan zijn, hoewel zeker niet in alle gevallen (Denk aan het verhaal van de wedstrijd tussen Achilles en de schildpad)quote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:58 schreef R0N1N het volgende:
[..]![]()
Tja, dat schiet niet echt op dan he? In z'n algemeenheid is het dan dus nooit afdoende
Dan moet ik ook aan de drugs om je nog te kunnen volgenquote:Op vrijdag 22 maart 2013 21:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Ik kan natuurlijk zeggen dat een logische redenering ook een bewijs kan zijn, hoewel zeker niet in alle gevallen (Denk aan het verhaal van de wedstrijd tussen Achilles en de schildpad)
Of ik kan vreselijk zweverig gaan lullen. Dat laatste is wel aantrekkelijk op de vrijdagavond met een goed glas whiskey..
Dan hebben allebei de indruk dat we een heel diepzinnig gesprek voeren. Helaas is het forum een genadeloze notulist.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 21:04 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dan moet ik ook aan de drugs om je nog te kunnen volgen
Misschien is mijn definitie van 'bewijs/bewijzen' ook wel te rigide, als positie waarin in principe geen twijfel meer mogelijk is. Terwijl 'voldoende aangetoond' wel ruimte laat voor onzekerheid. Voor mij bestaat er, denk ik, ergens een grens waarbij de onzekerheid zo klein wordt, dat je overgaat van voldoende aangetoond naar bewijs.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:42 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk niet. Alleen een hoop mensen zijn veel te snel te vrede.
Ik noem natuurlijk maar wat eigenschappen op, maar er zijn allerlei manieren waarop een onbekend dier jouw onderzoek kan ontwijken. In theoretische zin, als je een gebied echt 100% zou kunnen uitkammen, zou je het niet bestaan van de eenhoorn kunnen bewijzen. In praktische zin zul je altijd een onzekerheid houden.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 20:43 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat moet dan wel een heel aparte soort zijn... onzichtbaar, teleporterend, kennelijk laat het geen sporen of uitwerpselen na en heeft geen plek in de voedselketen en is de afstamming ook niet bekend.
Geen leven zoals wij dat kennen, zou ik zeggen.
en ik zei eigenlijk 'afdoende'
Ik ook niet, maar dat intrigeert me wel.quote:Dat tweede komt omdat we kennelijk graag in geesten willen geloven, maar ik heb geen idee waarom het minder aantrekkelijk is om te geloven in rode smurfen van Mars.
Ze zijn druk bezig met het vinden van een stofvrije ruimtequote:Op zaterdag 23 maart 2013 19:03 schreef Mubassie het volgende:
Wat een offtopic geblaat hier![]()
Nog nieuws van het onderzoeksteam? Vind ik wel interessant.
Het ging over de bewijsvoering van hetgeen waar ons onderzoeksteam mee bezig is. Dat is mi. redelijk ontopic. Ben ook benieuwd en vind het interessant en ik wil nog steeds eens zo'n onderzoek uit de eerste hand ervaren.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 19:03 schreef Mubassie het volgende:
Wat een offtopic geblaat hier![]()
Nog nieuws van het onderzoeksteam? Vind ik wel interessant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |