We zijn weer twee maanden verder!
Het gaat hier bijzonder goed op het moment. Ik leg 's morgens voor ik ga werken een briefje neer met alle dingen die gedaan moeten worden en zowel Claire als James werken hier aan mee zonder morren. Soms laat mijn vriend het briefje achter en ook dat werkt goed. Mijn vriend durft zo nu en dan wel te zeggen dat ik zijn kinderen niet als mijn slaafjes moet behandelen maar dan blaf ik hem af

want dat betekent dat alles weer op hem en mij neer zou komen. Argumenten als 'ze moeten het ooit leren en ik ben niet van plan om alles in mijn eentje te doen'. Ik hoor hem momenteel niet meer klagen dat hij alles in zijn eentje moet doen dus da's goed nieuws. Hij voelt zich meer gesteund en minder gestresst doordat Claire en James nu ook dingen doen in huis.
Dit alles heeft ertoe geleid dat we ook eens positief kunnen zijn tegen de kinderen en dat leidt er dan weer toe dat ze allebei veel meer zelfvertrouwen hebben. Ik bedank ze voor elk klusje, zeg dat ze schatjes zijn en ik schep op over hoeveel ze doen in het huishouden. Dus over de afgelopen 2 maanden hebben ze vrijwel iedere dag met de honden gelopen, gestofzuigd en de vaatwasser gedaan. Ze hebben geleerd de was op te hangen, af te stoffen en ze leren om elke dag iets te doen in plaats van doelloos op internet hangen. Claire leert koken, en ik probeer mijn vriend te stimuleren om meer dingen te ondernemen met James. Genoeg mannendingen waar hij James in zou kunnen betrekken. Ik ben echt trots op ze!
Claire heeft zich op school geregistreerd als jongen, dus haar gender 'issue' begint serieuze vormen aan te nemen en ik praat er veel met haar over. Ik persoonlijk wil graag als naar Claire refereren als hem/hij en de naam die ze gekozen heeft. Prachtige naam trouwens! Ze is van de week voor het eerst naar college geweest waar ze een enorme boost van gekregen heeft omdat iedereen OK is met haar gender. Ze wil een 'binder' zodat haar (toch al bijzonder kleine) boezem niet meer te zien is. Haar haren worden bij elke knipbeurt korter en ze kan niet wachten tot ik weer naar de kapper ga zodat ze meekan want met haar moeder gaat er niet genoeg af naar haar zin. Ze wil nu witblond haar en twijfelt of ze grijze highlights wil. Haar moeder refereert zo nu en dan al als hem/hij naar Claire. Ik zou dat ook met liefde doen trouwens. Onlangs ook gevraagd of ze niet bang is dat haar anxiety in de weg komt te staan van haar opleiding en of er een plan B is. Dat is er op zich wel dus daar heb ik in ieder geval heel wat meer vertrouwen in nu. Ik ben nog niet 100% overtuigd maar vergeleken met 3 maanden geleden blaakt ze van zelfvertrouwen en ze gaat met sprongen vooruit.
Mijn vriend vindt het maar raar, het transgender gebeuren. Hij doet net alsof zijn neus bloedt, begint mij een beetje de keel uit te hangen. Zo nu en dan probeer ik het ter sprake te brengen maar hij wil er niet over praten.
James zijn uiteindelijke schoolresultaten waren dramatisch slecht dus ik zit erover te denken om hem een paar keer per week te helpen met zijn huiswerk, maar ik weet niet goed hoe dit aan te pakken.
Dus hoewel alle adviezen hier richting 'afstand bewaren' gingen, ik kom eigenlijk tot de conclusie dat hoe meer ik laat zien dat ik om ze geef, zelfs al is dat bemoeizuchtig, hoe meer ze opbloeien. Het komt er zo'n beetje op neer dat ik degene ben die min of meer moedertje speelt nu en hoe belachelijk dat ook is voor een 30-jarige: het lijkt erop dat iedereen zich hierbij het prettigst voelt. Als ik merk dat ze moeite krijgen met mijn bemoeienis, dan kan ik altijd nog meer afstand nemen (hoewel afstand nemen lastiger is dan andersom).