En hoe pikken we de Jan Modaal bakken er dan uit? De gemiddelde autoprijs van ¤25.000 aanhouden en kijken welke dan het best verkocht wordt?quote:Op zondag 31 juli 2011 19:13 schreef Jimmie het volgende:
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2011
Onder modellenoverzicht staat de lijst der Jan Modaal bakken.
Nee, de meest aangeschafte auto is niet perse de jan modaal auto.quote:Op zondag 31 juli 2011 22:26 schreef Jimmie het volgende:
Die hoef je er niet uit te pikken
Wat het meest verkocht wordt is het meest modaal.
Jan Modaal staat voor de gemiddelde Nederlander.
De gemiddelde Nederlander schaft dit jaar deze auto's aan:
1 Volkswagen Polo
2 Peugeot 107
3 Renault Twingo
4 Seat Ibiza
5 Opel Corsa
6 Volkswagen Golf
7 Ford Fiesta
8 Toyota Aygo
9 Fiat Panda
10 Fiat Punto
11 Opel Astra
12 Citroen C1
13 Skoda Fabia
14 Volkswagen Passat
15 Hyundai i10
Kortom de Jan Modaal top15 van 2011.
Dan heb je nooit statistiek gehad.quote:Op zondag 31 juli 2011 23:13 schreef Jimmie het volgende:
Meest voorkomend inkomen en meest aangeschafte auto.. ik zie toch een link
De Ibiza en Punto uit die top 15 hebben voor mij niet direct een Jan Modaal associatie, maar de rest van het lijstje is wel uitermate modaal.
Modaal is in dit opzicht afgeleid van modus, maar staat niet gelijk aan het meest voorkomende inkomen.quote:Op zondag 31 juli 2011 23:13 schreef Jimmie het volgende:
Meest voorkomend inkomen en meest aangeschafte auto.. ik zie toch een link
Dan zou ik gewoon de meest verkochte auto pakkenquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:17 schreef Kriegel het volgende:
Op de een of andere manier heb ik bij Jan Modaal altijd de neiging om niet letterlijk de regels te volgen van wat modaal is, maar simpelweg te mikken op de grootste burgertrutten bak.
Gewoon, de 'veilige modus' auto waar alle kleurloze gezinsmannetjes in rijden.
Dat klopt wel. En dan heb je het over bijvoorbeeld de Peugeot 307, of Citroen C4 of C3, Renault, en natuurlijk de Opel Zafira / Astra in de opwindende kleur grijs antraciet.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:17 schreef Kriegel het volgende:
Op de een of andere manier heb ik bij Jan Modaal altijd de neiging om niet letterlijk de regels te volgen van wat modaal is, maar simpelweg te mikken op de grootste burgertrutten bak.
Even mezelf ingelezen.. Ik ging er dus altijd maar van uit dat modaal inkomen, het meest voorkomend inkomen is. Maar dit is dus blijkbaar een 'geprikt' getal volgens Wikipedia. Klopt inderdaad wat je zegt.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:12 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Modaal is in dit opzicht afgeleid van modus, maar staat niet gelijk aan het meest voorkomende inkomen.
De feiten:
• Een modaal inkomen is zo'n ¤33.000.
• Een gemiddeld inkomen is zo'n ¤20.000.
• De gemiddelde autoprijs is zo'n ¤25.000.
De top 10 bestaat uit auto's die qua prijs vrijwel allemaal lager liggen dan de gemiddelde autoprijs. In mijn ogen zijn dat geen auto's voor Jan Modaal.
Daar voldoet het lijstje van best verkochte auto's toch wel heel erg goed aanquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:17 schreef Kriegel het volgende:
De compacte autootjes zijn oververtegenwoordigd in de top 15. Die vallen bij mij niet in de categorie gezinsauto. Geen pretje in een 107 met 1,8 kind en een hond.quote:Op maandag 1 augustus 2011 00:50 schreef Jimmie het volgende:
[..]
Daar voldoet het lijstje van best verkochte auto's toch wel heel erg goed aan
Volgens mij is Opel al genoemdquote:Op maandag 1 augustus 2011 00:17 schreef Kriegel het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |