quote:
Op dinsdag 17 september 2024 19:40 schreef soapie het volgende:[..]
Vooral tips over vervoer in de stad. En de dingen die je gezien moet hebben zoals Sagra Familia ed is dat op loopafstand of beter met metro of bus ofzo. Verder kan ik geen woord Spaans. Hoever kom ik daar met Engels? Enne wat is een leuke buurt voor een hotel?
Je kunt een fiets huren in Barcelona. Ik heb dat gedaan via Bajabikes. Dan krijg je een wat oudere fiets zonder terugtraprem. Die fiets is prima, maar ik raad je af om ermee naar Park Guell te fietsen. Want tegen al die bergen/heuvels op rijden is, mijn ervaring, geen doen. Je zult waarschijnlijk ook in Barcelona opmerken dat er ontzettend veel mensen scooter/motor rijden, om de begrijpelijke redenen.
Op de fiets naar de Sagrada Familia is nog wel te doen, al ligt die kerk al wat buiten het centrum.
De overige 'grote' bezienswaardigheden liggen vrij dicht bij elkaar. Ik zag ook dat je inmiddels fatbike (e-bike?) kunt huren, maar ik heb helaas geen namen voor je.
Je kunt een 48h-metrokaart in Barcelona kopen, maar dat heb ik niet gedaan.
Ook adviseer ik je om als je de Montjuic-berg wil bezoeken (aanrader!) de metro daarheen vanaf station 'Paral-lel' te nemen. Google Maps lijkt die niet te kennen, en heeft mij vanaf het centrum bij 'La Rambla' (bekende straat met een markt) de berg op laten lopen.
Als je vervolgens uitstapt op de halte op de Montjuic, sta je vlak naast het Olympisch zwembad en de kabelbaan richting het kasteel op de berg.
Tenslotte: La Terrassa is een prima en betaalbaar hotel, vlak bij metrostation Liceu en naast La Rambla. Het is wel een gehorig hotel, zoals de meeste goedkopere hotels.
Verder nog wat tips:
- Als je landt op BCN, moet je waarschijnlijk naar het centrum van de stad voor je hotel. Er is een directe buslijn vanaf BCN naar het centrum, daar betaal je 7-8 euro voor je ticket. Als je de bushalte op gaat vanaf BCN is dat waarschijnlijk de eerste bus voor je neus.
- Als je terug naar BCN moet, moet je weten of je vliegtuig vanaf Terminal 1 of Terminal 2 vertrekt. Terminal 1 is voor de maatschappijen vergelijkbaar met KLM, en Terminal 2 voor de maatschappijen vergelijkbaar met Ryanair en WIZZ. De terminals zouden 4 kilometer uit elkaar liggen, en de ene bus gaat dus naar Terminal 1 en de andere Terminal 2.
- De restaurants en souvenirwinkels ervoer ik als opdringerig. Kijk niet vreemd op als je op straat loopt, even stilstaat en ineens een menukaart in je hand krijgt geduwd of iemand hard '5 EURO' naar je schreeuwt, want dat is blijkbaar gebruikelijk.
Bezienswaardigheden:
-
Parc Guell heeft meestal tickets beschikbaar, maar je telefoonverbinding werkt waarschijnlijk niet als je daar staat. Personeel bij de ingang (die zit rechts van het park) zit mensen uit te leggen dat je links van het park naar beneden moet lopen voor een 'niet-officieel' verkooppunt om daar een ticket te kopen. Dat ticket kost 22 euro, via de site van Parc Guell betaal je 18 euro op dit moment. Een groot deel van Parc Guell kun je van buiten bekijken, dus je kunt ook besluiten om daar genoegen mee te nemen. Ik vond het zelf wel heel leuk om op de bekende mozaïekbankjes te zitten, al miste ik een duidelijke wegbewijzering/looproute in dit park.
-
Sagrada Familia moet je echt (ruim) van tevoren online boeken. Kost 26 euro en je moet door een 'Schipholbeveiliging' heen. Het is eigenlijk te duur voor wat je krijgt. Advies: ga er 1x heen, en neem de volgende dat je Barcelona bezoekt genoegen met de kerk van buiten bekijken.
-
De kabelbaan naar het kasteel van de Montjuic vond ik geweldig, maar een retour kost wel 17 euro. Ga je in een gezelschap, dan kunnen de kosten dus enorm oplopen.
-
De Kathedraal van Barcelona vond ik prachtig. Het was 16 euro, maar neem je airpods mee, want je krijgt er een digitale luistergids bij. Hoewel deze kerk dus ook best duur is, vond ik die wel het geld waard.
Ik heb verder in ieder geval nog gefietst door de Arc Triompf en Parc Citadel (daar is een beroemde fontein die ik helaas heb gemist), in de haven van Barcelona en langs het strand. Dat was een leuke ervaring, behalve de opdringerige verkopers die naast het strand naar me toekwamen...
Er is ook ergens in Barcelona een bekende lichtgevende fontein, maar helaas was die in onderhoud toen ik er was.
Dan kun je ook nog voor een paar tientjes in nog geen 3 uur met de trein naar Madrid. Ik ben op 1 dag zo heen- en weer gegaan. Als het kan, adviseer ik je om te zorgen dat je in BCN kunt landen en vanaf Madrid terug naar huis kunt vliegen (of andersom). Dat scheelt behalve reistijd en geld ook in kosten van verblijf, omdat Madrid een iets goedkopere stad is dan Barcelona.

De treinreis is bij daglicht echt prachtig, ik heb genoten van het zien van de steenachtige grond in Spanje.
Wel viel mij op dat Madrid veel minder 'toegankelijk' is voor niet-Spaanstaligen, maar dat terzijde. En dat als je een fiets huurt je die daar zelden kunt parkeren om een attractie of restaurant te bezoeken, omdat fietsen in Spanje verplicht aan een 'nietje' moeten staan.
[ Bericht 20% gewijzigd door 2025 op 24-11-2025 14:32:38 ]