quote:
Ja zo kan je het ook zien. Maar ik vind het te laat. Of meer.. in deze fase zinloos. Een gepasseerd station. De protesten, politieke inmenging, controverses, intimidatie en televoting manipulatie rond Israël waren heviger in 2024 en 2025.
Vanuit de EBU en de omroepen klinkt na de 2026-editie een soort opluchting door. Moron Green zei in
interview met Variety begin deze maand dat de discussie over Israël afgesloten is, en er geen nieuwe stemming in de EBU komt. Dus Israël blijft. Als AVROTROS zich definitief terugtrekt dan neemt een andere omroep het waarschijnlijk over.
Dan hou ik liever AVROTROS. Van hen weten we in elk geval dat ze kritisch stelling nemen bij misstanden, niet bang zijn zich uit te spreken, zoals ook bij Joost Klein toen, en binnen de EBU geen ja-knikker zijn. Met ervaring, geleerd van fouten, enz.
Ik vind het jammer dat Davina dat niet doorziet, en vooral lijkt te redeneren vanuit wat het betekent voor haar carrière. Dat het een groot podium is, deuren kan openen, maar alsof ze niet 'besmet' wil raken met slechte PR of zo.
Nou zou Davina sowieso niet mijn eerste keuze zijn, maar ik hoop eigenlijk dat een artiest als Karsu of Bente het wel ziet, en als mogelijkheid om met een emotioneel geladen, dubbelzinnig lied ook een sterk statement te maken. Dat zou ik voor 2027 veel liever hebben dan een andere omroep die dan namens Nederland een holadijee niks-aan-de-hand inzending stuurt.