abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218449971
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:11 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb toch het idee dat we een beetje langs elkaar heen praten. Het gaat mij om het verschil tussen hoe ‘echt’ een psychose voelt voor degene die het doormaakt en hoe mensen om die persoon heen het verhaal ervaren dat diegene vertelt.

Ik heb ooit een huisgenoot met psychoses meegemaakt. Die kwam aanzetten met verhalen waar ze 100% van overtuigd was, maar die voor ons duidelijk echt niet klopten.

Mijn punt is dat bij TS ineens na maanden niks die draai komt dat het al die tijd ging om zijn psychotische beleving i.p.v. een echt dubbelleven. Maar als je dat verhaal terug leest, lees je een logisch opgezet verhaal waarin allerlei details heel netjes kloppend zijn (gemaakt) die het geloofwaardig maken. Dat leest niet als het relaas van iemand in een psychose.
Lijkt mij een beetje een aanname dat er geen mensen zijn in een psychose die dat kunnen, het zijn ook maar een paar posts dus het is niet zo dat het verhaal over langere tijd consistent hoeft te zijn geweest.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:52:32 #202
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218449991
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:49 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
Lijkt mij een beetje een aanname dat er geen mensen zijn in een psychose die dat kunnen, het zijn ook maar een paar posts dus het is niet zo dat het verhaal over langere tijd consistent hoeft te zijn geweest.
Het staat je vrij om wel mee te gaan in dat verhaal. Persoonlijk geloof ik er geen snars van.
The love you take is equal to the love you make.
  roze vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:52:57 #203
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_218449996
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het staat je vrij om wel mee te gaan in dat verhaal. Persoonlijk geloof ik er geen snars van.
Oh ben ik gelukkig niet enige.
Your beauty never ever scared me.
pi_218450061
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:52 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het staat jou ook vrij om er niet in mee te gaan hoor.. :?
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:01:16 #205
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218450080
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 11:59 schreef No239SquadronRAF het volgende:

[..]
Het staat jou ook vrij om er niet in mee te gaan hoor.. :?
Hoera.
pi_218450634
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 10:11 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb ooit een huisgenoot met psychoses meegemaakt. Die kwam aanzetten met verhalen waar ze 100% van overtuigd was, maar die voor ons duidelijk echt niet klopten.
Bij schizoide psychoses bestaat er vaak wel degelijk een bepaald grond-bewustzijn bij de patient dat de waandenkbeelden zelf niet noodzakelijk 'echt' zijn en dat het een invloed is die 'van buiten' de eigen persoonlijkheid komt (het typische 'horen van stemmen' of een bepaalde 'kracht' voelen die dingen 'influistert' of poogt te beinvloedden).

Paranoide stoornissen hebben vaak wel een enorm sterk 'geloof' in de realiteit van een waan, maar daarbij lijkt de persoon die eraan leid vaak ook wel degelijk te realiseren dat zijn direkte sociale contacten niet hetzelfde ervaren (maar claimt dan dat hij 'meer weet' dan de anderen).
Toch hebben ook paranoide stoornissen vaak een basis in reële, bestaande ervaringen, die hooguit dan anders uitgelegd worden.
Dat komt niet echt overheen met wat de TS hier nu verteld heeft.

Wat hij nu claimt lijkt eerder overeen te komen met een extreem sterke 'delusionele' stoornis, waarin een fantasie-wereld mogelijk voor hem heel reaal geworden is.

Enigszins (maar zeker niet geheel) vergelijkbaar met sommige 'stalkers' die bv denken dat een ander persoon in hen verliefd is, of bepaalde manische delusies waarin iemand geloofd zelf ongekende kennis of vaardigheden te bezitten.
Maar TS's gedachten zou ik niet echt als een 'manische' delusie zien en evenmin is het gericht op een ander reeel persoon.

Het lijkt een volledig gefabriceerde fantasiewereld die voor hem heel reeel geworden is; Waarin echter als meest opvallende punt is dat hijzelf geen echt 'verschil' kon maken tussen waar die fantasie ophield (in de Op noemt hij als schijnbaar belangrijk 'switchmoment dat hij naar een parkeerplaats reed en daar de transformatie plaatsvond, maar verder leek die fantasiewereld juist steeds sterker in zijn reele leven 'in te dringen'))
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:48:28 #207
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218450755
Misschien snap ik het gewoon niet en moet Ts het nog even komen uitleggen.
  vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:04:14 #208
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_218453718
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2025 13:48 schreef Lienekien het volgende:
Misschien snap ik het gewoon niet en moet Ts het nog even komen uitleggen.
In de volgende schoolvakantie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')