quote:
De communicatie tussen renners en de ploegleiding van Visma | Lease a Bike is niet meer te horen in de televisie-uitzendingen van de Tour de France. Het Nederlandse WorldTeam heeft vanwege een reeks incidenten besloten per direct te stoppen met het doorsturen van de gesprekken.
Na een geslaagd experiment in de Tour de France Femmes 2022 kunnen televisiekijkers sinds vorig jaar ook bij de Tour de France voor mannen meeluisteren met gesprekken tussen renners en ploegleiding van een aantal teams. De deal tussen ASO en de deelnemende ploegen is destijds beklonken door teammanager Richard Plugge.
Net als in de Formule 1 worden de audiofragmenten met enige vertraging uitgezonden om tegen te gaan dat het de koers gaat beïnvloeden. Maar juist op dit punt is onvrede ontstaan.
Sportief directeur Merijn Zeeman laat weten dat aanmoedigingen en sfeermomenten, zoals gejuich, geen probleem zijn, maar wel tactische aanwijzingen die invloed kunnen hebben op het koersverloop. De cruciale vraag is waar de grens ligt. Vanaf wanneer iets bestempeld kan worden als een tactische instructie. Hoe die afweging gemaakt wordt, en door wie, is volgens de ploeg onvoldoende duidelijk.
Na rit 17 naar Superdévoluy is besloten om de medewerking voorlopig op te schorten. Na de Tour de France gaat het team evalueren of het volgend jaar een nieuwe overeenkomst aangaat.
Nieuwe deal
Ondanks de populariteit onder kijkers staat ploegcommunicatie op tv op losse schroeven. CyclingWeekly wist eerder deze week te melden dat zes teams, waaronder Visma | Lease a Bike en Team dsm-firmenich PostNL, twijfelen over de voorwaarden voor een nieuw contract.
Voor het beschikbaar stellen van de ploegcommunicatie ontvangen teams ¤5.000 euro per ploeg. Een veel te laag bedrag volgens een aantal teams. Voor het uitzenden van de gesprekken betalen internationale omroepen naar verluidt ¤60.000.
Kortom, er zit behoorlijk wat ruis op de lijn. Of er volgend jaar nog ploegcommunicatie op televisie te zien is, is allesbehalve zeker.
Merijn Zeeman is op oorlogspad.