En onderschat dit maar niet.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:22 schreef _Lily_ het volgende:
Als jij tussen je 33e en 40e een stel kinderen krijgt waarbij je er telkens een half jaar uit ligt is het funest als je op dezelfde tijd ook net op stoom bent met doorgroeien op je werk.
Ik vind dit dus best zorgelijk. Wat voor extraatjes moet ik aan denken? Nou verschilt dit wel per werkgever natuurlijk. Maar het is echt een angst van mij mocht ik ooit zwanger zijn.. dat een collega in dezelfde positie mij voorbij streeft. Of dat er heel veel dingen veranderen en de persoon die mijn functie tijdelijk overneemt daar logischerwijs in meegroeit en ik dus niet. 🫣quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:22 schreef _Lily_ het volgende:
Is het een probleem als er weinig baby’s worden geboren?
Vreemd is het in ieder geval niet.
Ik als vrouw met een hoge functie op mijn werk heb in ieder geval carrière-technisch veel last gehad van mijn zwangerschappen. Ondanks verlofregelingen en zonder de discriminatie kaart te trekken. Ik doe even de greep in een paar gebeurtenissen:
- inkomensdaling (van al m’n extraatjes gestript tijdens zwangerschapsverlof omdat ik niks “deed”)
- promotie misgelopen (niet door onwil van de werkgever maar ik kon de benodigde vinkjes niet tijdig behalen door m’n verlof)
- (veelal mannelijke) collega’s die van mening waren dat ze beter tegen moeilijke taken waren opgewassen dan ik.
- terugkomen van verlof en dan ontdekken dat je mannelijke collega je voorbij is gestreefd qua ervaring en in de tussentijd een vast contract heeft gekregen
Dan heb ik het nog niet gehad over lichamelijke klachten, verzuim bij evt complicaties die je hebt etc.
Dus ik zie links en rechts om me heen dat vrouwen in mijn functie daar gewoon niet voor kiezen en dat snap ik helemaal.
Als jij tussen je 33e en 40e een stel kinderen krijgt waarbij je er telkens een half jaar uit ligt is het funest als je op dezelfde tijd ook net op stoom bent met doorgroeien op je werk.
En het kan niet anders. Voor je 30e alle kinderen krijgen is niet altijd haalbaar, na je 40e ook niet.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is….. maar moeilijker. En waarom zou je jezelf extra moeilijkheden op de hals halen?
Dat kan bv. een prestatiebonus zijn. Als je niet werkt, presteer je ook niet en krijg je ook die bonus niet.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:29 schreef prunus het volgende:
[..]
Ik vind dit dus best zorgelijk. Wat voor extraatjes moet ik aan denken? Nou verschilt dit wel per werkgever natuurlijk. Maar het is echt een angst van mij mocht ik ooit zwanger zijn.. dat een collega in dezelfde positie mij voorbij streeft. Of dat er heel veel dingen veranderen en de persoon die mijn functie tijdelijk overneemt daar logischerwijs in meegroeit en ik dus niet. 🫣
Precies. Terecht overigens natuurlijk, dus geen klacht naar de werkgever. Maar wel vervelend omdat het met meerdere kinderen vele maanden kan aantikken en dat je spaarrekening significant minder hard groeit.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat kan bv. een prestatiebonus zijn. Als je niet werkt, presteer je ook niet en krijg je ook die bonus niet.
Nja dat is mij dus gebeurd. Is verder niemands schuld. Werkgever was prima, collega heeft puik werk afgeleverd.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:29 schreef prunus het volgende:
[..]
Ik vind dit dus best zorgelijk. Wat voor extraatjes moet ik aan denken? Nou verschilt dit wel per werkgever natuurlijk. Maar het is echt een angst van mij mocht ik ooit zwanger zijn.. dat een collega in dezelfde positie mij voorbij streeft. Of dat er heel veel dingen veranderen en de persoon die mijn functie tijdelijk overneemt daar logischerwijs in meegroeit en ik dus niet. 🫣
Ja, is ook terecht inderdaad. Bonus krijg je omdat je een positieve invloed hebt gehad op een bepaalde prestatie. Als je thuis zit, heb je geen invloed.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:59 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Precies. Terecht overigens natuurlijk, dus geen klacht naar de werkgever. Maar wel vervelend omdat het met meerdere kinderen vele maanden kan aantikken en dat je spaarrekening significant minder hard groeit.
Kinderen krijgen heeft vergaande gevolgen, meestal voor de vrouw.
Dat is als de kinderen er eenmaal zijn. Dat is weer anders. Dan moet je gewoon met je partner in gesprek (en soms hem dan goed aan de teugel houden dat hij ook z’n zorgtaken doet)quote:Op zaterdag 20 januari 2024 10:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, is ook terecht inderdaad. Bonus krijg je omdat je een positieve invloed hebt gehad op een bepaalde prestatie. Als je thuis zit, heb je geen invloed.
Dat is natuurlijk allemaal maar net hoe je het onderling regelt. Ik heb drie kinderen (met twee vrouwen) en die zijn elk de helft van de tijd bij mij.
Dat betekent natuurlijk minder "vrije tijd" en minder tijd om te "ondernemen", maar dat is het me meer dan waard.
Daar gaat het niet om.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 00:10 schreef Momo het volgende:
[..]
Lastig he dat mannen en vrouwen zelf mogen bepalen of ze wel of niet kinderen willen krijgen.
Er is een woord voor systemen waar je steeds meer nieuwe aanwas nodig hebt om de oude garde te kunnen betalen. Dat is niet vol te houden.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 23:02 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Geopolitiek en bijbehorende idealen. Een land streeft altijd naar vooruitgang en daar hoort economische groei inderdaad bij. Met vergrijzing en een bevolkingskrimp komt dat doel in gevaar.
quote:
?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:26 schreef Werkperd het volgende:
Komt ervan als je de maatschappij een vorm wil geven op basis van liberalisme.
Het idee dat vrouwen evenveel kansen horen te krijgen en maar moeten concurreren met de man, zorgt alleen maar voor een stressvolle carrièrejacht waarbij kinderen maken op plek 9447 komt in de lijst van prio's.
Gewoon terug zoals het vroeger was. De man verantwoordelijk stellen voor financiën en de vrouw voor huishouden en kiendjes. Al moet de man 7 dagen per week werken. Gewoon doen.
Ja? Er is een probleem. Een oorzaak en gevolg. Gevolg is dat vrouwen veel minder geneigd zijn om baby's te maken. Oorzaak daarvan is in mijn optiek hetgeen wat ik al reeds vernoemd heb.quote:
Ik begrijp je punt. Het gaat er alleen wel om dat je vrouwen niet kan dwingen om kinderen te krijgen, net zoals je ze ook niet kan dwingen om te studeren en carrière te maken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:45 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja? Er is een probleem. Een oorzaak en gevolg. Gevolg is dat vrouwen veel minder geneigd zijn om baby's te maken. Oorzaak daarvan is in mijn optiek hetgeen wat ik al reeds vernoemd heb.
Moet niet zo moeilijk zijn om dit te begrijpen.
Het is zachte genocide, die van een soort waar je de vinger lastig op kan leggen omdat er tal van excusen en uitwegen mogelijk zijn. Ook is de definitie niet sluitend en expliciet genoeg, om iemand ergens op te kunnen paken (ooh daar heeft men voor goed voor gezorgd!)quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:54 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Daar valt op wereldschaal idd iets over te zeggen.
Ik vind het gewoon meer een interessant gegeven dat veel individuen gewoon 'besluiten' om zich niet voort te planten. Dat komt bij geen enkele andere diersoort voor. En leidt, als deze trend zich ook naar andere landen doorzet, uiteindelijk tot de uitroeiing van onze soort. Dat is toch op zijn zachtst gezegd, 'opmerkelijk' te noemen.
als je partner er ook een heeft dan is het reproductiegetal goedquote:
Even oppassen dus, de volgende keer dat je hem in je buurmeisje leegdrukt.quote:Op maandag 22 januari 2024 11:06 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Idd
NWS / Geen pil, geen condoom: jongeren hebben vaker onbeschermde seks
Dit leidt niet direct tot meer kinderenquote:Op maandag 22 januari 2024 11:06 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Idd
NWS / Geen pil, geen condoom: jongeren hebben vaker onbeschermde seks
Waarom zouden ze dat moeten?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:25 schreef Zoddie het volgende:
[..] aan de andere kant moeten ze wel babies blijven uitpompen. [..]
De economie moet en zal blijven groeien, dat was ik even vergeten.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:48 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Nieuwe werknemers, economie moet blijven groeien!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |