abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210887985
Sinds afgelopen maand bij AH voor de liefhebber.

Op de vegan sites is men enthousiast, ze zijn goedkoper dan echte garnalen.

Ingrediënten:
Ingrediënten: zeewierextract, water, raapolie, invertsuikerstroop, zout, natuurlijk aroma, zuurteregelaar (E330), conserveermiddel (E202, E211), kleurstof (E160a).

Smakelijk!
pi_210888050
Wauw, nu zelfs 2 topics over dit 'nieuws' _O_
Цой жив
pi_210888051
Waarom zie ik dit steeds in nws verschijnen?
pi_210888097
Cholesterol is een soort vet. Of beter gezegd, het zijn vetresten die door je lichaam niet worden opgeruimd.

Je lichaam probeert zo efficient mogelijk te zijn. En vet is veel moeilijker te verteren dan koolhydraten. Dus als je veel koolhydraten binnenkrijgt, gaat je lichaam niet meer de moeite doen om dat vet af te breken. Je slibt dus dicht omdat je meer koolhydraten eet dan je lichaam nodig heeft voor de energievoorziening.

Dus, al dat gedoe met cholesterol, goed en slecht vet en Omega 3 en 6 is alleen interessant als je je energie binnenkrijgt in de vorm van koolhydraten. Dan is dat moeilijk verteerbare vet slecht.

Maar, net zoals het verschil tussen wit en volkoren brood, is het niet gezond als al je voeding zo snel verteert dat het een paar uur later weer naar buiten komt. Je moet er voor zorgen dat je stofwisseling zijn best moet doen. En naast de vezels is dan vet een hele goede.

En als je vet eet voor je energievoorziening, dan wordt het ook allemaal omgezet en heb je geen last van overgewicht, diabetes of hart- en vaatziektes. Die ontstaan doordat je meer voedingstoffen binnenkrijgt dan je nodig hebt. Koolhydraten (en vooral suikers) zijn heel verslavend.
  maandag 9 oktober 2023 @ 00:03:11 #5
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_210888378
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 23:20 schreef Selenophilia het volgende:
Waarom zie ik dit steeds in nws verschijnen?
Topic zat vol, maar iemand vergat er blijkbaar een reeks van te maken, dus is het niet direct duidelijk.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_210888388
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 00:03 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Topic zat vol, maar iemand vergat er blijkbaar een reeks van te maken, dus is het niet direct duidelijk.
Oh echt ;( ;(
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo een hot item zou zijn en dacht dat dit een spam topic was _O-

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2023 00:15:46 ]
  maandag 9 oktober 2023 @ 00:14:38 #7
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210888447
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 00:03 schreef Kriegel het volgende:

[..]
Reeksen moet aangevraagd worden bij de mods zodra het 1e topic vol zit. Kan niet automatisch
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 9 oktober 2023 @ 01:17:45 #8
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_210888724
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Reeksen moet aangevraagd worden bij de mods zodra het 1e topic vol zit. Kan niet automatisch
Oh, oke. Ik dacht dat er een soort trucje was ofzo. :D

quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2023 00:05 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Oh echt ;( ;(
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo een hot item zou zijn en dacht dat dit een spam topic was _O-
Ja, holy shit inderdaad. :')
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  maandag 9 oktober 2023 @ 01:18:42 #9
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_210888726
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Kriegel op 09-10-2023 01:18:59 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 9 oktober 2023 @ 07:08:47 #10
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_210889028
Gast-gereekst
pi_210889249
Ik ga ze binnenkort een keer proberen (gewoon pure nieuwsgierigheid). Dus als jullie opeens niks meer van mij horen... :P
  maandag 9 oktober 2023 @ 08:45:04 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210889440
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 22:17 schreef Gimmick het volgende:

Nederlanders krijgen gemiddeld meer dan genoeg eiwit binnen. We krijgen te weinig voedingsvezels binnen. Een meer plantaardig dieet lost dat op.
Gemiddeld is volledig oninteressant als waarde hierbij. Verreken je de mensen die te weinig krijgen met mensen die teveel krijgen bijvoorbeeld?
  maandag 9 oktober 2023 @ 09:00:46 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210889571
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2023 23:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
Cholesterol is een soort vet. Of beter gezegd, het zijn vetresten die door je lichaam niet worden opgeruimd.
Nee, Cholesterol is een belangrijk deel van de chemie in je lichaam.
De hersenen bevatten ongeveer 20% van alle cholesterol in het lichaam. Cholesterol in de hersenen is nauw betrokken bij de ontwikkeling van synapsen, de vorming van synapsen, de differentiatie van dentrieten, axonale verlenging en langetermijnpotentiatie.
Het is verder een essentiële bouwsteen van celmembranen.
pi_210889910
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 09:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, Cholesterol is een belangrijk deel van de chemie in je lichaam.
De hersenen bevatten ongeveer 20% van alle cholesterol in het lichaam. Cholesterol in de hersenen is nauw betrokken bij de ontwikkeling van synapsen, de vorming van synapsen, de differentiatie van dentrieten, axonale verlenging en langetermijnpotentiatie.
Het is verder een essentiële bouwsteen van celmembranen.
Dat klopt. Je hebt goed en slecht Cholesterol. Het goede is heel belangrijk, het slechte zijn de pakketjes die niet worden opgeruimd. Daar hebben de meeste mensen het over als ze het over Cholesterol hebben.

Daarom is een vetarm dieet ook zo slecht. En als je veel vet en weinig koolhydraten eet, worden al die verdwaalde pakketjes verbrand.
  maandag 9 oktober 2023 @ 10:48:48 #15
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210890476
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gemiddeld is volledig oninteressant als waarde hierbij. Verreken je de mensen die te weinig krijgen met mensen die teveel krijgen bijvoorbeeld?
Het is een beetje flauw om elk cijfer aan te vallen. Nee, gemiddelden zeggen niets over een individu. Het zou kunnen dat een een kleine groep is dat extreem veel eiwit eet en een grote die onder de norm zit. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen waarom het niet de nominaal verdeling zou volgen - maar ok, ik kan het niet garanderen. Top discussie.

• De adequate behoefte voor volwassen mannen is 62 gram. De gemiddelde inname is 90 gram.
• De adequate behoefte voor volwassen vouwen is 53 gram. De gemiddelde inname is 68 gram.

Er zijn geen cijfers te vinden van het aantal mensen met een eiwittekort in Nederland (of althans - het is mijn niet gelukt). Het komt voor, bij bedledigen, mensen met een eetstoornis en oude mensen. Dan is het overigens een eiwit tekort dat voorkomt uit een calorietekort. Het is geen issue onder de de rest van de bevolking: iedereen die zijn caloriebehoefte haalt, haalt ook zijn eiwitbehoefte.

90 procent van de mensen krijgt te weinig voedingsvezels binnen.

quote:
Voedingsvezels zijn delen van planten die door de mens niet worden verteerd. Ze hebben een gunstige invloed op de gezondheid. Voor twee effecten bestaat overtuigend wetenschappelijk bewijs: voldoende inname leidt tot een betere darmwerking en beschermt tegen hartziekten. Op basis van deze kennis formuleert de Gezondheidsraad nu een nieuwe richtlijn voor de vezelconsumptie. Voor volwassenen luidt die: 3,4 gram voedingsvezel per megajoule (14 gram per 1000 kilocalorieën), wat neerkomt op 30 tot 40 gram per dag. Deze richtlijn betreft vezels die van nature voorkomen in voedingsmiddelen. Op dit moment komt negentig procent van de Nederlandse bevolking niet aan de hoeveelheid voedingsvezel die in de richtlijn is verwoord.
Dus:
• we krijgen (vrijwel) allemaal meer voldoende eiwitten binnen
• slechts 10 procent krijgt voldoende voedingsvezels binnen
Waarmee valt meer maatschappelijke gezondheidswinst te behalen? Door een verschuiving naar groente, fruit, bonen en volkoren granen of door een verschuiving naar meer eiwit?

Fun fact: De schaal van de garnaal (en krab) een van de weinige dierlijke bronnen van voedingsvezels. Dus de hardcore vleeseter hier die toch wil blijven poepen kan overwegen om de schalen van garnalen en krabbetjes te eten.

https://www.wateetnederla(...)n%20eiwitten%20door,(69%20g%2Fdag). --> inname eiwitten
https://www.gezondheidsra(...)ame-van-eiwitten.pdf --> advies
https://www.gezondheidsra(...)r-de-vezelconsumptie --> voedingsvezel
I am a black hole shitting into the void
pi_210890862
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 10:48 schreef Gimmick het volgende:
Dus:
Waarmee valt meer maatschappelijke gezondheidswinst te behalen? Door een verschuiving naar groente, fruit, bonen en volkoren granen of door een verschuiving naar meer eiwit?
Het achterliggende probleem is natuurlijk, dat het overgrote deel van de calorieën bestaat uit snel verteerbare, geraffineerde koolhydraten. Als je gevarieerd eet, vooral verse/onbewerkte producten, dan gaat het vanzelf goed.

Er is al vaak aangetoond dat het eten van voedingssupplementen niet werkt. Dus heeft het niet veel nut om dat toe te voegen aan al dat namaaketen dat vooral bestaat uit water, bindmiddel, geur-, kleur- en smaakmiddelen. Er zit trouwens in veel levensmiddelen vitamine C (E300) als conserveringsmiddel.

Dus, alhoewel vezels wel werken is dat dan de enige toevoeging die ook iets doet. Zo is sinaasappelsap niet gezond, er zit niet alleen meer suiker en zuur in dan in cola, maar de vezels zijn er uitgehaald. Dus dan kun je toch beter vet (of zelfs eiwit) eten in plaats van koolhydraten.

Kortom:
Groente: ja.
Noten: ja, ongezouten.
Zuivel: ja, maar let op het zout.
Fruit: met mate. Aardbeien zijn prima, bananen zijn slecht.
Vlees/vis/schaaldieren: met mate.
Aardappelen: een beetje.
Brood, pasta, rijst en zo: nee.

Bij een patatje-met kun je dus beter de mayonaise opeten en de friet laten liggen. Aardbeien met slagroom is een prima dessert.
  maandag 9 oktober 2023 @ 11:33:58 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210890891
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 10:48 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Het is een beetje flauw om elk cijfer aan te vallen.

Ik val het cijfer niet aan, ik zeg dat gemiddeld een tamelijk nietszeggende waarde is. Hij wordt graag gebruikt, maar het zegt niets en kan veel te gemakkelijk gebruikt worden om een agenda te pushen.
Allochtonen maken meer gebruik van voorzieningen dan de gemiddelde nederlander staat er dan in de krant. Maar de onderzoeksgroep allochtonen heeft een heel andere sociaal economische samenstelling dan de gemiddelde Nederlander (zonder de groep allochtonen). Om de waarde te corrigeren moet je normaliseren. Zie in het vorige deel ook waarom Vegetariers niet vergelijkbaar zijn met gemiddelde Nederlanders.
quote:
Nee, gemiddelden zeggen niets over een individu.

Het zou kunnen dat een een kleine groep is dat extreem veel eiwit eet en een grote die onder de norm zit. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen waarom het niet de nominaal verdeling zou volgen - maar ok, ik kan het niet garanderen. Top discussie.
Precies en daarom:
Ook niet over onderzoekspopulaties
quote:
• De adequate behoefte voor volwassen mannen is 62 gram. De gemiddelde inname is 90 gram.
• De adequate behoefte voor volwassen vouwen is 53 gram. De gemiddelde inname is 68 gram.

Er zijn geen cijfers te vinden van het aantal mensen met een eiwittekort in Nederland (of althans - het is mijn niet gelukt). Het komt voor, bij bedledigen, mensen met een eetstoornis en oude mensen. Dan is het overigens een eiwit tekort dat voorkomt uit een calorietekort. Het is geen issue onder de de rest van de bevolking: iedereen die zijn caloriebehoefte haalt, haalt ook zijn eiwitbehoefte.

90 procent van de mensen krijgt te weinig voedingsvezels binnen.
[..]
Dus:

Fun fact: De schaal van de garnaal (en krab) een van de weinige dierlijke bronnen van voedingsvezels. Dus de hardcore vleeseter hier die toch wil blijven poepen kan overwegen om de schalen van garnalen en krabbetjes te eten.

https://www.wateetnederla(...)n%20eiwitten%20door,(69%20g%2Fdag). --> inname eiwitten
https://www.gezondheidsra(...)ame-van-eiwitten.pdf --> advies
https://www.gezondheidsra(...)r-de-vezelconsumptie --> voedingsvezel
En daarbij eten Nederlanders in vergelijking tot de rest van Europa veel groente en fruit
https://www.nieuweoogst.n(...)oente-en-fruit-in-eu
Maar ook dat zal niet gelijkmatig verdeeld zijn.
Veel groente eten is belangrijk, niet alleen voedingsvezels. Zo helpt het eten van koolsoorten tegen Kanker. In Oost Duitsland was voor de val van de muur vooral Kool te krijgen in de winter, geen import uit het Westland (...) en na de val van de muur werd dit wel beschikbaar. Darmkanker nam daarna duidelijk toe,
  maandag 9 oktober 2023 @ 12:16:59 #18
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210891320
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik val het cijfer niet aan, ik zeg dat gemiddeld een tamelijk nietszeggende waarde is. Hij wordt graag gebruikt, maar het zegt niets en kan veel te gemakkelijk gebruikt worden om een agenda te pushen.
Allochtonen maken meer gebruik van voorzieningen dan de gemiddelde nederlander staat er dan in de krant. Maar de onderzoeksgroep allochtonen heeft een heel andere sociaal economische samenstelling dan de gemiddelde Nederlander (zonder de groep allochtonen). Om de waarde te corrigeren moet je normaliseren. Zie in het vorige deel ook waarom Vegetariers niet vergelijkbaar zijn met gemiddelde Nederlanders.
[..]
Precies en daarom:
Ook niet over onderzoekspopulaties
[..]
En daarbij eten Nederlanders in vergelijking tot de rest van Europa veel groente en fruit
https://www.nieuweoogst.n(...)oente-en-fruit-in-eu
Maar ook dat zal niet gelijkmatig verdeeld zijn.
Veel groente eten is belangrijk, niet alleen voedingsvezels. Zo helpt het eten van koolsoorten tegen Kanker. In Oost Duitsland was voor de val van de muur vooral Kool te krijgen in de winter, geen import uit het Westland (...) en na de val van de muur werd dit wel beschikbaar. Darmkanker nam daarna duidelijk toe,

Ik snap niet wat je nu probeert aan te tonen. We eten gemiddeld meer eiwit dan nodig en er zijn geen indicaties dat een tekort aan eiwit een groot probleem is in Nederland. Wat verwacht je nu nog van mij? Dat ik voedingsadvies op maat voor 17 miljoen Nederlanders ga geven?

Ik snap ook niet waarom jij nu wel 'hard' de conclusie trekt dat kool tegen kanker helpt. Je conclusie (koolconsumptie in Oost-Duitsland correleert met darmkanker) lijkt mij ook de uitkomst van een populatie/observatiestudie en valt net zoveel tegenin te brengen als het algehele verband tussen aandeel plantaardig eten en gezondheid (er zullen meer verschillen zijn tussen West- en Oost-Duitsers). Ik geloof direct het positieve verband van kool, begrijp mij niet verkeerd. Kool is super gezond.
  maandag 9 oktober 2023 @ 12:28:41 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210891393
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 12:16 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ik snap niet wat je nu probeert aan te tonen. We eten gemiddeld meer eiwit dan nodig en er zijn geen indicaties dat een tekort aan eiwit een groot probleem is in Nederland. Wat verwacht je nu nog van mij? Dat ik voedingsadvies op maat voor 17 miljoen Nederlanders ga geven?
Wat ik je probeer te zeggen is dat je de term "Gemiddeld" beter niet kan gebruiken. Gemiddeld is voor mensen die statistiek niet begrijpen.
quote:
Ik snap ook niet waarom jij nu wel 'hard' de conclusie trekt dat kool tegen kanker helpt. Je conclusie (koolconsumptie in Oost-Duitsland correleert met darmkanker) lijkt mij ook de uitkomst van een populatie/observatiestudie en valt net zoveel tegenin te brengen als het algehele verband tussen aandeel plantaardig eten en gezondheid (er zullen meer verschillen zijn tussen West- en Oost-Duitsers). Ik geloof direct het positieve verband van kool, begrijp mij niet verkeerd. Kool is super gezond.
Je schreef dat we te weinig voedingsvezels eten, daar geef ik je gelijk, en vermeld erbij dat Nederlanders op 1 na het meeste G&F eten in de EU. Elders is het dus nog erger. Verder is het voorbeeld van kool er bij dat het niet alleen om voedingsvezels belangrijk is.
  maandag 9 oktober 2023 @ 12:37:11 #20
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_210891479
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 12:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat ik je probeer te zeggen is dat je de term "Gemiddeld" beter niet kan gebruiken. Gemiddeld is voor mensen die statistiek niet begrijpen.
[..]
Je schreef dat we te weinig voedingsvezels eten, daar geef ik je gelijk, en vermeld erbij dat Nederlanders op 1 na het meeste G&F eten in de EU. Elders is het dus nog erger. Verder is het voorbeeld van kool er bij dat het niet alleen om voedingsvezels belangrijk is.
'Gemiddeld' is wat het RIVM en de Gezondheidsraad gebruikt om eiwitconsumptie te meten. Als het goed genoeg is voor het RIVM en de Gezondheidsraad lijkt mij goed genoeg voor forum.fok.nl. Mocht je betere cijfers hebben hoor ik het graag.
  maandag 9 oktober 2023 @ 12:51:30 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210891630
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2023 12:37 schreef Gimmick het volgende:

[..]
'Gemiddeld' is wat het RIVM en de Gezondheidsraad gebruikt om eiwitconsumptie te meten. Als het goed genoeg is voor het RIVM en de Gezondheidsraad lijkt mij goed genoeg voor forum.fok.nl. Mocht je betere cijfers hebben hoor ik het graag.
Laat maar, je snapt het hele punt niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')