Topic zat vol, maar iemand vergat er blijkbaar een reeks van te maken, dus is het niet direct duidelijk.quote:Op zondag 8 oktober 2023 23:20 schreef Selenophilia het volgende:
Waarom zie ik dit steeds in nws verschijnen?
Oh echtquote:Op maandag 9 oktober 2023 00:03 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Topic zat vol, maar iemand vergat er blijkbaar een reeks van te maken, dus is het niet direct duidelijk.
Reeksen moet aangevraagd worden bij de mods zodra het 1e topic vol zit. Kan niet automatischquote:Op maandag 9 oktober 2023 00:03 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Topic zat vol, maar iemand vergat er blijkbaar een reeks van te maken, dus is het niet direct duidelijk.
Oh, oke. Ik dacht dat er een soort trucje was ofzo.quote:Op maandag 9 oktober 2023 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Reeksen moet aangevraagd worden bij de mods zodra het 1e topic vol zit. Kan niet automatisch
Ja, holy shit inderdaad.quote:Op maandag 9 oktober 2023 00:05 schreef Selenophilia het volgende:
[..]
Oh echt![]()
![]()
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo een hot item zou zijn en dacht dat dit een spam topic was
Gemiddeld is volledig oninteressant als waarde hierbij. Verreken je de mensen die te weinig krijgen met mensen die teveel krijgen bijvoorbeeld?quote:Op zondag 8 oktober 2023 22:17 schreef Gimmick het volgende:
Nederlanders krijgen gemiddeld meer dan genoeg eiwit binnen. We krijgen te weinig voedingsvezels binnen. Een meer plantaardig dieet lost dat op.
Nee, Cholesterol is een belangrijk deel van de chemie in je lichaam.quote:Op zondag 8 oktober 2023 23:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
Cholesterol is een soort vet. Of beter gezegd, het zijn vetresten die door je lichaam niet worden opgeruimd.
Dat klopt. Je hebt goed en slecht Cholesterol. Het goede is heel belangrijk, het slechte zijn de pakketjes die niet worden opgeruimd. Daar hebben de meeste mensen het over als ze het over Cholesterol hebben.quote:Op maandag 9 oktober 2023 09:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nee, Cholesterol is een belangrijk deel van de chemie in je lichaam.
De hersenen bevatten ongeveer 20% van alle cholesterol in het lichaam. Cholesterol in de hersenen is nauw betrokken bij de ontwikkeling van synapsen, de vorming van synapsen, de differentiatie van dentrieten, axonale verlenging en langetermijnpotentiatie.
Het is verder een essentiële bouwsteen van celmembranen.
Het is een beetje flauw om elk cijfer aan te vallen. Nee, gemiddelden zeggen niets over een individu. Het zou kunnen dat een een kleine groep is dat extreem veel eiwit eet en een grote die onder de norm zit. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen waarom het niet de nominaal verdeling zou volgen - maar ok, ik kan het niet garanderen. Top discussie.quote:Op maandag 9 oktober 2023 08:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gemiddeld is volledig oninteressant als waarde hierbij. Verreken je de mensen die te weinig krijgen met mensen die teveel krijgen bijvoorbeeld?
Dus:quote:Voedingsvezels zijn delen van planten die door de mens niet worden verteerd. Ze hebben een gunstige invloed op de gezondheid. Voor twee effecten bestaat overtuigend wetenschappelijk bewijs: voldoende inname leidt tot een betere darmwerking en beschermt tegen hartziekten. Op basis van deze kennis formuleert de Gezondheidsraad nu een nieuwe richtlijn voor de vezelconsumptie. Voor volwassenen luidt die: 3,4 gram voedingsvezel per megajoule (14 gram per 1000 kilocalorieën), wat neerkomt op 30 tot 40 gram per dag. Deze richtlijn betreft vezels die van nature voorkomen in voedingsmiddelen. Op dit moment komt negentig procent van de Nederlandse bevolking niet aan de hoeveelheid voedingsvezel die in de richtlijn is verwoord.
Het achterliggende probleem is natuurlijk, dat het overgrote deel van de calorieën bestaat uit snel verteerbare, geraffineerde koolhydraten. Als je gevarieerd eet, vooral verse/onbewerkte producten, dan gaat het vanzelf goed.quote:Op maandag 9 oktober 2023 10:48 schreef Gimmick het volgende:
Dus:
• we krijgen (vrijwel) allemaal meer voldoende eiwitten binnen
• slechts 10 procent krijgt voldoende voedingsvezels binnen
Waarmee valt meer maatschappelijke gezondheidswinst te behalen? Door een verschuiving naar groente, fruit, bonen en volkoren granen of door een verschuiving naar meer eiwit?
Ik val het cijfer niet aan, ik zeg dat gemiddeld een tamelijk nietszeggende waarde is. Hij wordt graag gebruikt, maar het zegt niets en kan veel te gemakkelijk gebruikt worden om een agenda te pushen.quote:Op maandag 9 oktober 2023 10:48 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het is een beetje flauw om elk cijfer aan te vallen.
Precies en daarom:quote:Nee, gemiddelden zeggen niets over een individu.
Het zou kunnen dat een een kleine groep is dat extreem veel eiwit eet en een grote die onder de norm zit. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen waarom het niet de nominaal verdeling zou volgen - maar ok, ik kan het niet garanderen. Top discussie.
En daarbij eten Nederlanders in vergelijking tot de rest van Europa veel groente en fruitquote:• De adequate behoefte voor volwassen mannen is 62 gram. De gemiddelde inname is 90 gram.
• De adequate behoefte voor volwassen vouwen is 53 gram. De gemiddelde inname is 68 gram.
Er zijn geen cijfers te vinden van het aantal mensen met een eiwittekort in Nederland (of althans - het is mijn niet gelukt). Het komt voor, bij bedledigen, mensen met een eetstoornis en oude mensen. Dan is het overigens een eiwit tekort dat voorkomt uit een calorietekort. Het is geen issue onder de de rest van de bevolking: iedereen die zijn caloriebehoefte haalt, haalt ook zijn eiwitbehoefte.
90 procent van de mensen krijgt te weinig voedingsvezels binnen.
[..]
Dus:
• we krijgen (vrijwel) allemaal meer voldoende eiwitten binnen
• slechts 10 procent krijgt voldoende voedingsvezels binnen
Waarmee valt meer maatschappelijke gezondheidswinst te behalen? Door een verschuiving naar groente, fruit, bonen en volkoren granen of door een verschuiving naar meer eiwit?
Fun fact: De schaal van de garnaal (en krab) een van de weinige dierlijke bronnen van voedingsvezels. Dus de hardcore vleeseter hier die toch wil blijven poepen kan overwegen om de schalen van garnalen en krabbetjes te eten.
https://www.wateetnederla(...)n%20eiwitten%20door,(69%20g%2Fdag). --> inname eiwitten
https://www.gezondheidsra(...)ame-van-eiwitten.pdf --> advies
https://www.gezondheidsra(...)r-de-vezelconsumptie --> voedingsvezel
Ik snap niet wat je nu probeert aan te tonen. We eten gemiddeld meer eiwit dan nodig en er zijn geen indicaties dat een tekort aan eiwit een groot probleem is in Nederland. Wat verwacht je nu nog van mij? Dat ik voedingsadvies op maat voor 17 miljoen Nederlanders ga geven?quote:Op maandag 9 oktober 2023 11:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik val het cijfer niet aan, ik zeg dat gemiddeld een tamelijk nietszeggende waarde is. Hij wordt graag gebruikt, maar het zegt niets en kan veel te gemakkelijk gebruikt worden om een agenda te pushen.
Allochtonen maken meer gebruik van voorzieningen dan de gemiddelde nederlander staat er dan in de krant. Maar de onderzoeksgroep allochtonen heeft een heel andere sociaal economische samenstelling dan de gemiddelde Nederlander (zonder de groep allochtonen). Om de waarde te corrigeren moet je normaliseren. Zie in het vorige deel ook waarom Vegetariers niet vergelijkbaar zijn met gemiddelde Nederlanders.
[..]
Precies en daarom:
Ook niet over onderzoekspopulaties
[..]
En daarbij eten Nederlanders in vergelijking tot de rest van Europa veel groente en fruit
https://www.nieuweoogst.n(...)oente-en-fruit-in-eu
Maar ook dat zal niet gelijkmatig verdeeld zijn.
Veel groente eten is belangrijk, niet alleen voedingsvezels. Zo helpt het eten van koolsoorten tegen Kanker. In Oost Duitsland was voor de val van de muur vooral Kool te krijgen in de winter, geen import uit het Westland (...) en na de val van de muur werd dit wel beschikbaar. Darmkanker nam daarna duidelijk toe,
Wat ik je probeer te zeggen is dat je de term "Gemiddeld" beter niet kan gebruiken. Gemiddeld is voor mensen die statistiek niet begrijpen.quote:Op maandag 9 oktober 2023 12:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je nu probeert aan te tonen. We eten gemiddeld meer eiwit dan nodig en er zijn geen indicaties dat een tekort aan eiwit een groot probleem is in Nederland. Wat verwacht je nu nog van mij? Dat ik voedingsadvies op maat voor 17 miljoen Nederlanders ga geven?
Je schreef dat we te weinig voedingsvezels eten, daar geef ik je gelijk, en vermeld erbij dat Nederlanders op 1 na het meeste G&F eten in de EU. Elders is het dus nog erger. Verder is het voorbeeld van kool er bij dat het niet alleen om voedingsvezels belangrijk is.quote:Ik snap ook niet waarom jij nu wel 'hard' de conclusie trekt dat kool tegen kanker helpt. Je conclusie (koolconsumptie in Oost-Duitsland correleert met darmkanker) lijkt mij ook de uitkomst van een populatie/observatiestudie en valt net zoveel tegenin te brengen als het algehele verband tussen aandeel plantaardig eten en gezondheid (er zullen meer verschillen zijn tussen West- en Oost-Duitsers). Ik geloof direct het positieve verband van kool, begrijp mij niet verkeerd. Kool is super gezond.
'Gemiddeld' is wat het RIVM en de Gezondheidsraad gebruikt om eiwitconsumptie te meten. Als het goed genoeg is voor het RIVM en de Gezondheidsraad lijkt mij goed genoeg voor forum.fok.nl. Mocht je betere cijfers hebben hoor ik het graag.quote:Op maandag 9 oktober 2023 12:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat ik je probeer te zeggen is dat je de term "Gemiddeld" beter niet kan gebruiken. Gemiddeld is voor mensen die statistiek niet begrijpen.
[..]
Je schreef dat we te weinig voedingsvezels eten, daar geef ik je gelijk, en vermeld erbij dat Nederlanders op 1 na het meeste G&F eten in de EU. Elders is het dus nog erger. Verder is het voorbeeld van kool er bij dat het niet alleen om voedingsvezels belangrijk is.
Laat maar, je snapt het hele punt nietquote:Op maandag 9 oktober 2023 12:37 schreef Gimmick het volgende:
[..]
'Gemiddeld' is wat het RIVM en de Gezondheidsraad gebruikt om eiwitconsumptie te meten. Als het goed genoeg is voor het RIVM en de Gezondheidsraad lijkt mij goed genoeg voor forum.fok.nl. Mocht je betere cijfers hebben hoor ik het graag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |