abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_205641568
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 23:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat kan op zich wel, want transgender zoals het meestal bedoeld wordt is een menselijk filosofisch concept zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.
Een transgender is iemand die zich opgesloten voelt in een verkeerd lichaam.
Hoe is dat een filosofisch concept?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  maandag 15 augustus 2022 @ 07:14:50 #52
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_205641678
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 05:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Een transgender is iemand die zich opgesloten [b]voelt [\b]in een verkeerd lichaam.
Hoe is dat een filosofisch concept?
Dat voelen is het filosofische.
Kijk, holebi’s voelen zich aangetrokken tot een ander geslacht dan hetero’s, maar dat is in principe niets wezenlijks verschillend. Bij hetero’s is het een gevoel, liefde, aantrekkingskracht, en bij holebi’s net zo.

Genderdysphorie is wat mij betreft toch heel anders, je hebt een fysieke werkelijkheid, een penis of vagina, en je gevoel zegt dat dat lichaam niet bij je hoort. Met alle sympathie en respect voor de mensen die eronder lijden, vind ik dat toch eerder een stoornis dan een identiteit. Natuurlijk verdienen die mensen ook de best mogelijke medische zorg voor hun problemen en als dat uiteindelijk operatieve geslachtsverandering is, ook prima. Ik vind alleen niet dat genderdysphorie “gepromoot” zou moeten worden als iets normaals, dat doen we met anorexia ook niet.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_205645802
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2022 05:51 schreef Wantie het volgende:

[..]
Een transgender is iemand die zich opgesloten voelt in een verkeerd lichaam.
Hoe is dat een filosofisch concept?
Filosophisch is misschien wat te genereus, want op dit moment is er dankzij activisme een soort cult ontstaan. Er zijn nu ook prominente stromingen binnen die beweging die claimen dat dysforie niet bestaat en dat transgenders hun eigen werkelijkheid creeren.

Maar het punt is wat nixxx hierboven ook al zegt, dat mensen claimen iets te voelen en dat proberen uit te leggen, dat is wat het filosofisch maakt. Je zou er ook een medische kant aan kunnen geven en dat is ook waar de meeste ideologische gevechten plaatsvinden.

Transgenderisme is in vrij korte tijd geveolueerd van een filosofisch concept naar een complete ideologie, gestoeld op postmodernisme en interesectionaliteit, en die ideologie heeft in nog kortere tijd het grootste gedeelte van het medialandschap veroverd. Daar schaar ik social media ook onder en politiek heeft het nu ook veel lobbykracht en invloed.

Het is vergelijkbaar met hoe anti-racisme activisten na George Floyd nu de dienst uitmaken in grote delen van de media, zelfs in Nederland.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')