Mee eens.quote:Op woensdag 5 februari 2025 08:02 schreef potjecreme het volgende:
Op dit forum heb ik dit al eens eerder gezegd. Het is dubieus hoe er geen rekening wordt gehouden met slachtoffers/nabestaanden terwijl schrijvers en streamingdiensten geld verdienen met hun leed. Soms verdienen de daders geld. Dat is ergens niet oke.
Over zo'n trieste zaak?quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:45 schreef ChevyCaprice het volgende:
Vind bedreigingen nog minder oké.
Een boek zou je moeten kunnen schrijven en uitbrengen.
Als nabestaande heb je niet ineens het recht om boeken wel of niet te laten uitgevenquote:Op woensdag 5 februari 2025 12:48 schreef maily het volgende:
[..]
Over zo'n trieste zaak?
Zonder overleg met de nabestaanden?
Ik vind van niet.
Bedreigingen zijn niet oké natuurlijk.
quote:Op woensdag 5 februari 2025 12:51 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Als nabestaande heb je niet ineens het recht om boeken wel of niet te laten uitgeven
quote:Boek over de zaak Gino wordt al na één dag uit de handel genomen. De discussie over ongeautoriseerde of geautoriseerde true crime is wat mij betreft geopend. Wanneer kun je dat ethisch gezien niet en wel maken? Ik herinner me ook een boek van mijn collega
@YelleTieleman
over de zaak Faber. Daar was volgens mij geen of in ieder geval minder ophef over.
quote:Ik begrijp dat de journalist van het boek over Gino de familie een week voordat het uitkwam een paar exemplaren opstuurde. Hij heeft het boek gemaakt nav wat er in de media over de zaak is verschenen.
@YelleTieleman
laat me net weten dat hij tijdens het proces van het maken van het boek de familie van Anne Faber wel heeft benaderd voor wederhoor, maar dat die koos om niet mee te werken. Zij kwamen zelf ook met een boek uit.
Zoiets zal het vast zijn.quote:Op woensdag 5 februari 2025 13:11 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het ook een lastig idee is dat iemand geld gaat verdienen met jouw leed en je er zelf niets van ziet, behalve dat mensen nog meer van je weten (en dat ook laten merken).
Het inkt is nauwelijks droog in deze zaak.quote:Op woensdag 5 februari 2025 17:16 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Zoiets zal het vast zijn.
Desalniettemin moet zo’n boek gewoon uitgegeven kunnen worden, hoe kut het ook kan zijn voor nabestaanden. Het geeft je inderdaad, zoals hierboven eerder al gepost, niet ineens het recht om een boek wel of niet te laten uitgeven.
Waar trek je de grens? De zaak is enorm in de openbaarheid geweest, het is niet alsof de familie zich schuw in een hoekje hield (en ook al deden ze dat wel, had het nog geen verschil gemaakt).
Of mag je pas schrijven na een x aantal jaar? Dat slaat nergens op. Bij verhalen en weet ik het over true crime heb je simpelweg áltijd te maken met slachtoffers en/of nabestaanden. Zo is het nou eenmaal.
Dat boek kan je ook gewoon nog kopen.quote:Op woensdag 5 februari 2025 17:16 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Zoiets zal het vast zijn.
Desalniettemin moet zo’n boek gewoon uitgegeven kunnen worden, hoe kut het ook kan zijn voor nabestaanden. Het geeft je inderdaad, zoals hierboven eerder al gepost, niet ineens het recht om een boek wel of niet te laten uitgeven.
Waar trek je de grens? De zaak is enorm in de openbaarheid geweest, het is niet alsof de familie zich schuw in een hoekje hield (en ook al deden ze dat wel, had het nog geen verschil gemaakt).
Of mag je pas schrijven na een x aantal jaar? Dat slaat nergens op. Bij verhalen en weet ik het over true crime heb je simpelweg áltijd te maken met slachtoffers en/of nabestaanden. Zo is het nou eenmaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |