De deur steken, weer eens wat anders dan mensen steken.
quote:
Na ruzie over wasverzachter steekt woeste F. met mes 32 keer in deur: ‘Wat als die niet op slot zat?’
In een woedeaanval tijdens het gamen sloopt D. F. (23) de inboedel van zijn moeder. Ze is doodsbang. F. krijgt een huisverbod en trekt in bij zijn oom. Maar daar ontploft F. opnieuw bij een ruzie. Met een mes hakt hij 32 keer in een deur. In de rechtbank zijn er grote zorgen.
F. en zijn neef zijn op 14 oktober samen thuis in de Veelzichtstraat in Rotterdam. Ze krijgen een discussie over het bijvullen van de wasmachine. Er is wasverzachter nodig en F. legt zijn neef uit dat hij het spul moet gaan halen bij de supermarkt.
De woordenwisseling ontaardt in ruzie. Een worsteling volgt. „Hij greep me vast aan mijn capuchon en trok die over mijn hoofd. Ik kon niks zien en viel op de grond”, vertelt F. vrijdag in de rechtbank over het begin van het ‘akkefietje’.
Eenmaal op de grond rent de huishond op hem af en bijt hem in de elleboog. Zijn neef sluit zich daarna op in diens slaapkamer. Hij is aanzienlijk kleiner van postuur en kan weleens het onderspit delven. Met de deur op slot belt hij zijn vader en slaat alarm.
F. grijpt een mes in de keuken
F. is boos. „Ik was boos hoe het was gegaan, qua woorden en zo”, blikt de Rotterdammer in de rechtbank terug op die bewuste dag. „Ik ben naar beneden gerend en heb in de keuken een mes gepakt.”
De rechters vragen hem naar de reden. „Puur door mijn woede. Ik had al gehoord dat hij de sleutel had omgedraaid”, antwoordt F. aanvankelijk. Daarna zegt de 23-jarige verdachte het ook voor ‘zijn eigen veiligheid’ te hebben gedaan. „Als de hond me weer zou aanvallen.”
Eenmaal weer boven hakt F. met het keukenmes 32 keer in op de deur. Er ontstaan grote gaten en de neef is doodsbenauwd. Hij bereidt zich voor ‘op wat komen gaat als de deur het begeeft’.
Zover komt het niet. Als de gealarmeerde politie arriveert, doet F. zelf open. Hij wordt meegenomen. Bij zijn verhoor vertelt de verdachte dat hij misschien zijn neef wel in zijn been had willen steken.
Ernstige zorgen
„Er zijn ernstige zorgen of dit niet veel erger had kunnen aflopen”, houden de rechters F. voor. „Ik denk niet dat ik überhaupt verder zou zijn gegaan”, antwoordt hij timide.
Als de officier van justitie hem vraagt wat hij er van zou vinden als zijn neef door een messteek gewond zou zijn geraakt, laat F. doorschemeren dat hij dat niet heel erg had gevonden. Evenmin lijkt hij de angst te begrijpen die zijn neef beschreef. „Ik heb dat niet zo kunnen ervaren, zeg maar”, aldus F.
De woedeaanval in de Veelzichtstraat is niet de eerste uitbarsting die F. in de problemen brengt. Zo woont de twintiger, die ‘sociaal en emotioneel achterloopt’, al noodgedwongen bij zijn oom en neef in huis. Bij zijn moeder heeft hij een huisverbod gekregen, nadat hij bij het gamen flipte en haar inboedel sloopte. De vrouw is bang voor haar zoon.
‘Woede liever bekoelen op spullen dan mensen’
„Mentaal word ik dan heel erg boos”, legt F. uit hoe hij kan ontploffen. „Ik probeer me dan op een andere manier te uiten. De manier waar ik mij het fijnst bij voel. Ik ga liever mijn woede koelen op spullen dan mensen.”
Of F. dan ‘een waas voor zijn ogen’ krijgt, willen de rechters weten. „Ik neem dan de beslissing die mij het beste lijkt.”
Volgens een psycholoog en psychiater lijdt F. aan schizofrenie. Sinds zijn zestiende zou het met hem ‘bergafwaarts’ zijn gegaan, mede door het blowen en gamen. Hij sliep overdag en speelde ‘s nachts op de spelcomputer.
De deskundigen adviseren jeugdstrafrecht toe te passen en jeugd-tbs (PIJ-maatregel). F. zou moeten worden opgenomen in een kliniek. „U heeft nu in een deur staan steken, maar deskundigen denken dat het weleens erger kan gaan worden en naar personen gaat gebeuren”, leggen de rechters hem uit.
De officier eist die straf, samen met 312 dagen jeugddetentie. De advocaat van F. vindt jeugd-tbs ‘een brug te ver’ voor wat er tot nu toe is gebeurd. Volgens hem moet de Reclassering zoeken naar minder ingrijpende maatregelen.
Uitspraak 22 augustus.
https://www.ad.nl/rotterd(...)p-slot-zat~ab7aa8d3/