Een aantal maanden Australië moet het dan ook maar worden. Mijn plan is niet om daar maar gewoon een beetje vakantie te gaan vieren, dat kost niet alleen een vermogen ook is wordt je er nog eens enorm lui van. En het is wel de bedoeling dat ik daarna (in sept 2003 dus) aan een opleiding ga beginnen.
Dit is een beetje het plan wat ik in gedachten heb:
-vertrek: ergens tussen half september en begin oktober 2002
-terugkomst: ergens tussen half april en begin mei 2003
In mijn omgeving zijn er geen mensen die van plan zijn om naar Australië te gaan. Dat is trouwens niet helemaa waar, er is wel een meisje, maar die gaat met een grote envelop met geld van papa naar Australië om daar een half jaar de beest uit te hangen. Dat lijkt mij dus helemaal niks, ik heb meer het idee van een beetje reizen, mooie dingen zien en ondertussen ook gewoon af en toe je handen uit je mouwen steken om alles te kunnen betalen, toch? Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een reisgeno(o)t(e). Gewoon iemand om als is het maar de eerste paar dagen daar een beetje mee op te trekken, en dan gewoon allebei je eigen weg gaan.
Zelf ben ik tegen die tijd 19 jaren jong, nu nog 18 dus, heb als het goed is net mijn gymnasium afgemaakt. Als jij ook in die periode naar Australië gaat, mail mij een keer zodat we misschien samen kunnen gaan.
Ok het was wel een heel verhaal hè?? Het is ook een hele onderneming, vandaar.
--Dennis
Heb hetzelfde gedaan, 7 maanden rondtrekken door Ozzieland en heb ongeveer de helft van de tijd gewerkt (fruitpluk & in de paarden). Ik ging voor een half jaar, maar ik kon geen afscheid nemen...
Het is een fantastische ervaring. Als ik van tevoren had geweten dat het me zo goed zou bevallen, dan was ik een heel jaar gegaan. Ik zou het dan ook zo nog een keer doen!
Heel veel plezier (de voorpret is al half the fun) en als je nog wat tips & verhalen wilt lezen, laat dan maar ff weten of je m'n emailadres wilt hebben!
Buidelbeestje >> tips en verhalen zijn altijd leuk/handig, wil je mail adres dus wel hebben, kijk voor die van mij effe in mijn profiel.
Voor de rest had ik ook nog een algemene vraag: wat kost het je zo allemaal een beetje? Vooral van mensen die vrij veel hebben gewerkt (bijv. Buidelbeestje ) zou ik graag weten wat dit geintje ze gekost heeft.
zelf heb ik het idee om een half jaar naar Nieuw-Zeeland te gaan, maar nu hoorde ik pas geleden dat dat meer het vakantieland is van de backpackers die na gespaard te hebben even feest gaan vieren. Heeft iemand hier op- en aanmerkingen op? Of is het zo dat er best gewerkt kan worden in Nieuw-Zeeland.
Wat NZ betreft: daar ben ik vorig jaar 6 weken geweest, ff een break tussen twee banen door. NZ is idd meer een vakantieland dan een werkland, hoewel je er ook op een working holiday visa terecht kunt. Er is op zich nog best werk te vinden, maar wel een stuk minder dan in Australië. Ook hier weer fruitpluk, horeca, hostelwerk, boerderijwerk, dat soort dingen. Ik vind het een waanzinnig mooi land, echt super.
Wat feestvierende backpackers betreft: die heb je op zich overal, maar mijn ervaring is dat naar NZ juist de mensen gaan die dingen willen zien en doen. De natuur daar is prachtig en het is het land van de extreme activiteiten: bungyjumpen, skydiven, zorben, raften... De echte zuipende feestvierders (vooral Engelsen) zitten met name aan de oostkust van Australië. Niet mijn idee van een vakantie aan het andere eind van de wereld, maar goed, ieder z'n pleziertje...
[Dit bericht is gewijzigd door Buidelbeestje op 21-01-2002 21:24]
Daarna met h et verdiende geld, eventueel aangevuld met wat geld dat je nog hebt een aantal weekjes (3 ofzo) echt vakantie te vieren, in NZ of Australië. En dan ook gewoon echt niet meer werken maar alleen maar leuke dingen, uitgaan, bungee jumpen, uitslapen enz. enz.
En dan weer (lekker) terug naar Nederland. En met een beetje geluk kom ik dan aan het begin van de zomer weer terug en heb ik als het goed is gewoon 15 maanden achter elkaar lekker weer gehad.
Idd gewoon lekker het grootste deel van je tijd rondreizen door Australië, daar het nodige geld verdienen en dan wat weekjes NZ als vakantie. Kan ook tussendoor, en dan weer terug naar Australië om nog meer te werken en rond te reizen. Ken een boel mensen die dat zo hebben gedaan. Ik ben destijds in Australië gebleven en besloot later terug te komen voor NZ, maar als je er dan toch bent... Overigens vind ik 3 weekjes voor NZ zelf wat kort, zou daar toch minstens 4 van maken. Maar 't is maar net hoeveel geld je te besteden hebt.
Heb zelf 2 maanden in Nieuw Zeeland gezeten en had er graag nog meer tijd doorgebracht! Onwijs mooi land! Vooral als je van wandelen houdt, je kunt er namelijk fantastische tracks lopen!
Australie was trouwens ook onwijs gaaf, maar ik heb amper gewerkt en alleen maar geld uitgegeven!
Als je trouwens goed zoekt op het forum kom je een hoop Australie topics tegen, waarin je veel info kunt vinden!
Veel plezier alvast en vergeet niet naar de Grand Prix te gaan in Melbourne! Is echt heel gaaf!
quote:Ik heb twee jaar geleden 10 maanden in Australië gezeten, en als ik het goed heb kan je niet zo maar met elk visum Australië verlaten en weer binnenkomen. Ik had een ander visum omdat ik ook nog een semester gestudeerd heb, maar het populaire Work & Travel visum verloopt dacht ik zo gauw je Australië verlaat. Even tussendoor naar Nieuw-Zeeland kan dan niet. Dat zou je aan het eind van je reis moeten doen.
Op maandag 21 januari 2002 23:05 schreef Buidelbeestje het volgende:
Idd gewoon lekker het grootste deel van je tijd rondreizen door Australië, daar het nodige geld verdienen en dan wat weekjes NZ als vakantie. Kan ook tussendoor, en dan weer terug naar Australië om nog meer te werken en rond te reizen.
In Australië is uiteraard ook genoeg te feesten, maar soms is het jammer om te zien dat mensen wel werken voor geld om te kunnen feesten, maar vergeten het land te zien. Probeer na je eindexamen alvast in Nederland veel te verdienen, dan houd je in Australië meer tijd en geld over om het land te zien.
Het mooiste is uiteraard als je iemand meekrijgt, maar als dat niet lukt moet je ook niet bang zijn om alleen te gaan. Je hebt daar immers een heel continent vol reizende mensen die vaak ook alleen zijn. Nog een tip, als je het op de een of andere manier voor elkaar krijgt een autootje van een paar duizend dollar te kopen (investering, ga je terug naar Nederland heb je 't weer terug) moet je dat zeker doen. Je komt dan op veel meer plaatsen dan mensen die liften, met het ov reizen of met georganiseerde reizen meegaan.
Succes, als ik kon zou ik zo weer een jaar gaan!
quote:Daar vergis je je in!
Op dinsdag 22 januari 2002 15:02 schreef Crocus het volgende:[..]
Ik heb twee jaar geleden 10 maanden in Australië gezeten, en als ik het goed heb kan je niet zo maar met elk visum Australië verlaten en weer binnenkomen. Ik had een ander visum omdat ik ook nog een semester gestudeerd heb, maar het populaire Work & Travel visum verloopt dacht ik zo gauw je Australië verlaat. Even tussendoor naar Nieuw-Zeeland kan dan niet. Dat zou je aan het eind van je reis moeten doen.
Stel, je haalt het visum bij de Australische ambassade om 4 januari 2002. Je gaat naar Australie 4 maart 2002. Dan is je visum niet meer geldig als je tussendoor naar het buitenland (bijv Nieuw Zeeland) vertrekt en na 4 januari 2003 terugkomt. (Zie site Australische ambassade.) Wel als je voor 4 januari 2003 terugkomt.
Ik zit hier nu 10 maanden. En ik ben er hard over na aan het denken langer te blijven dan een jaar...
Tip: zorg dat je wel wat spaargeld achter de hand hebt. Sommige mensen doen er lang over om een baantje te vinden. Als je bijvoorbeeld in Sydney woont, ben je zowieso al $800,- (ongeveer 1000 gulden) per maand kwijt aan slaapplaats en eten en internet. En dan ben je nog niet of stap geweest, nog geen uitstapjes gemaakt, kleren gekocht, etc. Dat komt er nog extra bij!
Dus: zeker komen! Maak van te voren wel even een begroting.
mocht er (onverhoopt) iets mis gaan, kun je iig altijd nog terug
Correct me if i'm wrong
Mail me tegen juni 2002 maar ff, ik heb nog geen details en zo.
JSR.
quote:Een aantal jaar geleden was de regel zo dat je om in Den Haag een visum te krijgen (Gaat niet op voor gewoon toeristenvisum) niet alleen een retourticket moet hebben, maar ook nog eens een bankafschrift dat aantoont dat je 3500 piek bezit. Of dat nog zo is, en hoeveel dat nu is weet ik niet, kunnen ze je in Den Haag ongetwijfeld meer over vertellen.
Op woensdag 23 januari 2002 12:32 schreef just2good2bewrong het volgende:
Wat betreft dat ticket is dat ook niet gewoon verplicht, volgens mij mag je het land gewoon niet in als je niet een geldig retour ticket kan laten zien bij de douane.Correct me if i'm wrong
Voor een studentenvisum willen ze nog veel meer van je, ik moest een uitgebreid medisch onderzoek ondergaan en een klein vermogen neertellen om dat visum te krijgen. Prachtig land dat Australië, jammer alleen dat ze het zo moeilijk maken er binnen te komen.
Geldig tot een jaar na uitgifte.
Na aankomst in australië een jaar geldig. Het is een multiple entrance visum, dus op en neer hoppen maakt niet uit.
Dus: visum halen in januari, naar oz in bv. maart (iig VOOR januari volgend jaar), en dan mag je blijven tot maart volgend jaar. En al ga je honderd keer naar NZ, bali of thailand, boeit niet. Staat zelfs op je visum (grote sticker in je paspoort).
Vereist: bewijs van minimaal 7000 gulden en genoeg geld voor een retourticket. Zeggen dat je ouders deze voor je betalen is genoeg. Op het formulier niet invullen dat je in de horeca of verzorging wilt gaan werken, want dan moet je allerlei extra medische tests gaan doen (bv. rontgen van de longen = duur!!). Gewoon office & tempagency jobs (tempagency = uitzendbureau).
Kosten: 250 piek. Studentenvisum kost trouwens 450 piek. En standaard verplichte rontgenfoto.
De laatste maanden van je visum mag je niet meer heen en weer reizen. Als je Australië binnen die periode verlaat kan je niet meer op een working holiday binnenkomen.
quote:http://www.immi.gov.au/faq/whm/index.htm#can
Can I break my holiday to visit other countries?
Yes. You can leave and re-enter Australia within the 12 months from the date of initial entry to Australia. However, if you depart Australia during your 12 month stay, you are not able to recover in any way the period of time spent outside Australia.
Ik heb het zo ook nog gevraagd, en begin of eind van de 12 maanden, het maakt allemaal niet uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |