Werkelijk een fantastistische film over drie jongens in een van de vele met flats gevulde buitenwijken van Parijs. Voor de doorsnee filmkijker zal het feit dat-ie frans is en in zwart-wit afschrikwekkend zijn, maar laat je daar niet door afschrikken.
Absolute pluspunten:
Om te beginnen het verhaal is sterk (over rellen, en de onderlinge spanning tussen jongeren en de politie), en wat ik zelf altijd erg leuk vind, een aantal scenes waarin eigenlijk alleen anekdotes verteld worden (zoals Quentin Tarantino zijn films ook met 'anekdotes' vult -voorbeeld uit Pulpfiction 'de mayonaise dialoog'-). Het is spannend zonder direct een thriller te zijn en ontroerend, echter voor zonder echt 'brok in de keel' moment.
De beelden: mooie shots, en camera-draaingen: erg mooie scene waarin de camera over een plein heen zweeft op de muziek van de franse versie van 'Fuck da Police' (Baise la Police).
Het geluid: niet alleen de muziek (frans talige rap, Bob Marley, Isaac Hayes), maar ook het gebruik van geluid in het algemeen (vergelijkbaar met het geluid in Wild at Heart van David Lynch)
Goed geacteerd: overigens alle acteurs hebben hun eigen naam in de film. De bekendste van het stel is denk ik Vincent (Vinz) Cassel (voor de meesten ook nog steeds niet bekend denk ik, maar hij speelde ook in l'Appartement (ook een zeer sterke film) en Dobermann (die het tegenwoordig in de videotheek aardig schijnt te doen).
Motto van de film (een anekdote): zou een spoiler kunnen zijn, dus ik zeg alleen maar: mis de eerste 5 minuten niet.
En wanneer kan je dit aanschouwen: vrijdag 14 januari vanaf 0:40 (dus eigenlijk 15 januari!) t/m 2:15 op Net 3. Eigenlijk een tijd om uit te gaan of te slapen, maar lang leve de video.
Note: portret naast dit bericht is niet Doc himself maar Dave Wyndorf (Monster Magnet)
------------------
Life's hard, man, but it's harder if you're stupid
[Dit bericht is gewijzigd door Doc (Datum 12 Januari 2000).]
Hele goeie film, echt een aanrader.
Tokus
quote:
op 01-12-2000 om 12:51 PM schreef Doc het volgende:
Note: portret naast dit bericht is niet Doc himself maar Dave Wyndorf (Monster Magnet)
Ik dacht al: He! Die Doc heb ik van de zomer op een podium zien staan!
ik heb 'm ooit ook al eens gezien en vond 'm inderdaad prachtig maar het is al weer zo lang geleden dat ik 'm me niet zo precies herinner.
(ik lees m'n TV gids niet altijd even goed door van tevoren)
cu,
Bixis
ps heb net de rest van je top 3 nog even opgezocht: leuke smaak. wat staat er op 4 t/m 10?
[Dit bericht is niet gewijzigd door Arcee (en zeker niet op 13 Januari 2000).]
Dennis
Fun! Ik had er ook nog aan gedacht om die film (NLAH) als side-tip te geven. Inderdaad errug leuk&melig. Ik heb 'm een aantal keer gezien, maar vanavond kijk ik denk ik weer (ik tape 'm in ieder geval).
En Dennis, bedankt voor de tip. Dat wordt een TV avondje denk ik...
keuzes maken: 't valt niet mee.
fijn weekend allemaal
bixis
quote:
op 01-15-2000 om 11:53 AM schreef Mark het volgende:
Jammer dat in het laatste stuk de ondertiteling een tijd wegviel. Merk je toch dat je sinds de middelbare school niet zoveel meer hebt gedaan aan streetfrench
mais mark, ton francais de la rue est si mauvais?
dommage inderdaad.
salut,
BIX
quote:
op 01-15-2000 om 07:28 PM schreef bixister het volgende:
mais mark, ton francais de la rue est si mauvais?
Eeehhhhhh...... oui?
Ook een aardige quote uit National Lampoon's AH (& veel door de VPRO radio gebruikt): NOTHING IS OVER UNTIL WE DECIDE IT IS! (voorafgegaan door het mooie "Was it over when the Germans bombed Pearl Harbor?")
Moet ik 'm goddomme nog weer huren ook.
quote:Idem
Op donderdag 12 december 2002 15:17 schreef dolle_hond het volgende:
wat een kut-kick. ik dacht echt dat ie vrijdag, morgen dus op tv was
quote:me too dus
Op donderdag 12 december 2002 15:17 schreef dolle_hond het volgende:
wat een kut-kick. ik dacht echt dat ie vrijdag, morgen dus op tv was
quote:ja ik wilde een la haine topic maken maar die gooien ze toch weer dicht UTFS
Op donderdag 12 december 2002 18:19 schreef mitt het volgende:[..]
me too dus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |