De muziek is opgedeeld in genre's. Genre's die staat voor bepaalde stijl of een bepaalde tak van de muziek. Er zijn genre's die gewoon voor zich spreken, maar er zijn er ook een hele hoop waarvan men geen enkel idee heeft waar het nou voor zou moeten staan, met vaak ellenlange discussies als gevolg. Iedereen heeft wel zo'n beetje zijn eigen opvatting over bepaalde stijlen en bepaalde genre's waardoor het eigenlijk al onmogelijk is geworden om de meeste bands onder te verdelen cq. in hokjes te duwen en eigenlijk is dat maar goed ook!
Desondanks ben ik wel eens benieuwd daar jullie definitie's van bepaalde gen're's. Wat is voor jou nou bijvoorbeeld typisch Nu-metal of wat versta jij onu onder indie pop. Neemt de Genre's eens onder de loep en probeer de muziekstroming eens samen te vatten in een paar regels.
Ik weet het, het is moeilijk, het is ook eigenlijkniet te doen, maar toch, er mag ook wel eens gediscussieerd worden in dit forum.
Hardcore vind ik trouwens wel een leuke.
Hardcore ken ik als term voor oerpunk uit de categorie Fugazi, Minor Treath etc.
Maar het schijnt ook iets house- of danceachtigs te zijn. Hoe zit dat?
quote:Grunge
Op zondag 30 september 2001 00:22 schreef Vork het volgende:
Wat genre's wou je?Grunge
Trip Hop
Acid Rock
Speed Metal
AmbientProbeer daar maares wat mee
Trip hop
Een nieuwe variant van touwtjespringen? Geen flauw benul?!
Acid rock
Wordt beoefend door mensen die strakker staan dan de snaren waar ze op spelen. Nee, sorry, geen idee.
Speed metal
Wat krijg je als je metal combineert met een kolibrie? Juist: speed metal. Overtreffende trap van 'ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig'. De gematigde variant imiteert een C130, met uitschieters naar F16-achtigen. In het oostblok doen ze een Tupolev na, maar alleen als een Floyd-Rose tremelo hebben (vanwege de duikvluchten). Andere kenmerken van deze muziekstijl: lange haren, die versmelten met de verhitte snaren. Verplichte aanwezigheid van een operatiekamer in de coulissen, om de microfoon weer uit de strot van de zanger te verwijderen.
Wat is een genre? Geen flauw benul. Ik begrijp er vaak geen bal van, ik vind het vaak totaal lachwekkend. Is dit grunge of Indierock? Wat zou het? Nou?
Ik ken twee genres: 'goed' en 'niet goed'. En zelfs daar heb ik vaak nog problemen mee om ze uit elkaar te houden
Ik vind de bedenkers van genres trouwens vaak wel van een hoge creatieve geest getuigen. Zo hoorde ik een tijdje terug van 'Flamengo Metal' (spv op z'n LA-Mexicaans uitspreken).
Is er ook al Klezmer-Salsa?
How about 'Wereldmuziek'. Wat is dat dan?
Maar serieus:
Trance: Jankende, brullende cynths, handjes in de lucht en zweven maar. Kenmerkt zich door saaie composities en uitgemolken ritmes. (Tiesto
Progessive: Wat volwassener muziek, mist vaak een hoogtepunt in het nummer ( vind ik dan). Veel creatiever gebruik van synths en ritmes. ( Remy)
Tekno: tussenvariant van Techno en Gabber. hoge bpm's maar niet zo hoog als gabber. ( ? )
Lounge: langzame rustige muziek die een gezellige sfeer schept in het huis. Langzame ritmes en veel gesample. Stuk akoustischer dan house. Soms vocalen.( K&D
Drum 'n bass. Swingende muziek met kenmerkende ritmes ( in feite opgepitche breakbeats). Lage bassen en percussie waar je u tegen zegt. Weinig begrenzingen. zeer creatief gebruik van alle soorten middelen. Soms vocalen. ( Optical)
Techno. Zeer breed, kenmerkende sfeer, vaak gericht op dansen. Kan heel hard zijn en soms heel rustig. Enrom potentie voor experimenten. Accent ligt op ritme en niet op melodie. de melodieeen zijn vaak fragmentarisch en vervormd. ( Luke Slater)
pfff. enz.
[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 30-09-2001 01:04]
quote:zet bij een term als Progressive dan ook nog echt het genre erbij, progressive trance of progressive metal ofzo. idem voor hardcore. hardcore wat?
Op zondag 30 september 2001 00:59 schreef zodiakk het volgende:
Progessive: Wat volwassener muziek, mist vaak een hoogtepunt in het nummer ( vind ik dan). Veel creatiever gebruik van synths en ritmes. ( Remy)
quote:Licht ons de staar svp
Op zondag 30 september 2001 01:21 schreef Tokus het volgende:[..]
zet bij een term als Progressive dan ook nog echt het genre erbij, progressive trance of progressive metal ofzo. idem voor hardcore. hardcore wat?
leren mensen het dan nooit?
quote:sommige mensen gaan verder met categoriseren dan ik.
Op zondag 30 september 2001 01:21 schreef Tokus het volgende:[..]
zet bij een term als Progressive dan ook nog echt het genre erbij, progressive trance of progressive metal ofzo. idem voor hardcore. hardcore wat?
leren mensen het dan nooit?
quote:het is eigenlijk dat er meerdere genres zijn waarin het woord progressive voorkomt, en niet zozeer dat progressive nog 's onderverdeeld is. progressive metal is namelijk totaal niet te vergelijken met progressive trance.
Op zondag 30 september 2001 01:27 schreef zodiakk het volgende:[..]
sommige mensen gaan verder met categoriseren dan ik.
quote:ik doel waarschijnlijk op de house variant.
Op zondag 30 september 2001 01:32 schreef Tokus het volgende:[..]
het is eigenlijk dat er meerdere genres zijn waarin het woord progressive voorkomt, en niet zozeer dat progressive nog 's onderverdeeld is. progressive metal is namelijk totaal niet te vergelijken met progressive trance.
quote:dat dacht ik al. No offense hoor, maar meestal zijn het de house-lui die vergeten er house achter te plakken (zie ook: hardcore).
Op zondag 30 september 2001 01:34 schreef zodiakk het volgende:[..]
ik doel waarschijnlijk op de house variant.
quote:Misschien wel ja. Maar waarom moet er house achteregezet worden? Zet dan gitaar achter de variant die jij bedoelt.
Op zondag 30 september 2001 01:35 schreef Tokus het volgende:[..]
dat dacht ik al. No offense hoor, maar meestal zijn het de house-lui die vergeten er house achter te plakken (zie ook: hardcore).
quote:daarbij staat dan ook zowat altijd hardcore metal, of progressive metal. dan is het dus duidelijk dat het om metal gaat.
Op zondag 30 september 2001 01:41 schreef zodiakk het volgende:[..]
Misschien wel ja. Maar waarom moet er house achteregezet worden? Zet dan gitaar achter de variant die jij bedoelt.
quote:Maar als je dus hardcore zegt met niks erachter dan weet je dus ook waart het over gaat.
Op zondag 30 september 2001 01:43 schreef Tokus het volgende:[..]
daarbij staat dan ook zowat altijd hardcore metal, of progressive metal. dan is het dus duidelijk dat het om metal gaat.
quote:ik wel, een hoop andere niet. en het blijkt wel dat die house-mensjes nogal arrogant zijn dan.
Op zondag 30 september 2001 01:51 schreef zodiakk het volgende:[..]
Maar als je dus hardcore zegt met niks erachter dan weet je dus ook waart het over gaat.
Punk Rock - AL een stuk makkelijker, bekende bands Bad Relgion en Pennywise.
Poppunk - ook te doen namelijk bands als blink 182.
Folkcore - Bands als dropkick murphys
Is eigenlijk onbegonnen werk om punk bandjes in te delen, niemand is het er toch ooit over eens waar wat bij hoort en wat nou onder wat wordt verstaan.
Andere genres die je nog hebt(of niet) Ska, Skacore, Punkcore, hardcore, skapunk, punk revival. Wees creatief hussel de namen wat en je hebt gelijk al wat meer nieuwe genres.
quote:Trip hop is flex. Beetje relaxte jazzy breakbeat muziek (om het maar eens te omschrijven). Bekende artist: Massive Attack, Tricky, Portishead, Morcheeba
Op zondag 30 september 2001 00:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:[..]
Trip hop
Een nieuwe variant van touwtjespringen? Geen flauw benul?!
Luistert heel erg lekker...
Ik ken maar twee genres: "goed" en "kut".
quote:Kom je toch al meer in de richting van de Big Beat volgens mij (wat dat is moet je mij niet vragen, ik heb t ook maar es n keer gehoord).
Op zondag 30 september 2001 05:09 schreef MadScientist het volgende:
Trip hop is flex. Beetje relaxte jazzy breakbeat muziek (om het maar eens te omschrijven). Bekende artist: Massive Attack, Tricky, Portishead, Morcheeba en Red Snapper
Iets minder trip hop: Propellorheads, Benthley Rhythm Ace
En dat terwijl Metal ook best wel rockt...
quote:Muziek met een bandrecordertje in de huiskamer/kelder/badkamer opgenomen en zo op een cd gezet. Low budget hi-fi dus. Zou daarom niet voorbehouden aan een bepaalde muziekstijl moeten zijn, maar het gaat meestal om onversterkte indie-rockers (Sebadoh, Beck etc.)
Op zondag 30 september 2001 04:59 schreef Reefer het volgende:
lo-fi schijnt ook een genre te zijn geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen
En wie weet nu hoe wereld-muziek moet worden omschreven.
En wat is drum-and-bass?
quote:hardcore is denk ik wel de meest breede stroming die er bestaad, wat van eigenlijk iedere muziek soort is er een hardcore variant van( hardcore/gabber, hardcore/metal etc.). bij mij staat hardcore voor alles wat tegen de extreme kant aan hangt.
Op zondag 30 september 2001 00:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hardcore ken ik als term voor oerpunk uit de categorie Fugazi, Minor Treath etc.
Maar het schijnt ook iets house- of danceachtigs te zijn. Hoe zit dat?
quote:Of kijk op www.audiogalaxy.com of www.allmusic.com en kom tot de conclusie dat t welles volledig vanmekaar verschilt.
Op zondag 30 september 2001 13:11 schreef metalbazzz het volgende:
koop een oor encyclopedie
daar staat het allemaal in
En wie weet het verschil tussen progressieve rock en symfonische rock? Ik probeer er al jaren achter te komen. En wat is het verschil tussen fusion en jazz-rock? En wat is nou precies avant-garde? Ik weet 't niet! Oftewel: Opzouten met die hokjes!
Doe mij maar de simpele tweedeling toegankelijke/ontoegankelijke muziek
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |