abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 september 2001 @ 00:14:11 #1
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1776079
Beste mensen van het muziek forum,

De muziek is opgedeeld in genre's. Genre's die staat voor bepaalde stijl of een bepaalde tak van de muziek. Er zijn genre's die gewoon voor zich spreken, maar er zijn er ook een hele hoop waarvan men geen enkel idee heeft waar het nou voor zou moeten staan, met vaak ellenlange discussies als gevolg. Iedereen heeft wel zo'n beetje zijn eigen opvatting over bepaalde stijlen en bepaalde genre's waardoor het eigenlijk al onmogelijk is geworden om de meeste bands onder te verdelen cq. in hokjes te duwen en eigenlijk is dat maar goed ook!

Desondanks ben ik wel eens benieuwd daar jullie definitie's van bepaalde gen're's. Wat is voor jou nou bijvoorbeeld typisch Nu-metal of wat versta jij onu onder indie pop. Neemt de Genre's eens onder de loep en probeer de muziekstroming eens samen te vatten in een paar regels.

Ik weet het, het is moeilijk, het is ook eigenlijkniet te doen, maar toch, er mag ook wel eens gediscussieerd worden in dit forum.

pi_1776135
Ik ben eigenlijk niet zo goed op de hoogte van genre's, welke zijn er eigenlijk? Geef 'ns wat namen, en dan verzin ik er wel iets bij.

Hardcore vind ik trouwens wel een leuke.

Hardcore ken ik als term voor oerpunk uit de categorie Fugazi, Minor Treath etc.
Maar het schijnt ook iets house- of danceachtigs te zijn. Hoe zit dat?

zondag 30 september 2001 @ 00:22:49 #3
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1776190
Wat genre's wou je?

Grunge
Trip Hop
Acid Rock
Speed Metal
Ambient

Probeer daar maares wat mee

pi_1776513
quote:
Op zondag 30 september 2001 00:22 schreef Vork het volgende:
Wat genre's wou je?

Grunge
Trip Hop
Acid Rock
Speed Metal
Ambient

Probeer daar maares wat mee

Grunge
Tegenbeweging van de jaren '90. Je bent jong en je wilt niks. Beavis en Butthead the sequence. Duplicaat van de 'no fun' punk uit de jaren '70, maar dan wel op een groot platenlabel, in een luxe tourbus, en in grote stadions. Agressie volgens het draaiboek. Wel gitaren aan gruzelementen slaan, maar alleen als de camerahoek in orde is. Heeft desondanks de wereld toch wel wakker geschud, waarvoor ik ze dankbaar ben. En hun koning heet Kurt. Lang leve de koning.
Maar op de keper beschouwd is het een variant op de indie-rock van laat jaren '80 (Dinosaur Jr., Screaming Trees, Mudhoney, Sonic Youth). Helaas is men dat een beetje vergeten. Live fast, die young schijnt sowieso een beetje beroerd op het lange-termijn-geheugen te zijn. Misschien daarom dat alleen een enkeling 'grunge' nog kent.

Trip hop
Een nieuwe variant van touwtjespringen? Geen flauw benul?!

Acid rock
Wordt beoefend door mensen die strakker staan dan de snaren waar ze op spelen. Nee, sorry, geen idee.

Speed metal
Wat krijg je als je metal combineert met een kolibrie? Juist: speed metal. Overtreffende trap van 'ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig'. De gematigde variant imiteert een C130, met uitschieters naar F16-achtigen. In het oostblok doen ze een Tupolev na, maar alleen als een Floyd-Rose tremelo hebben (vanwege de duikvluchten). Andere kenmerken van deze muziekstijl: lange haren, die versmelten met de verhitte snaren. Verplichte aanwezigheid van een operatiekamer in de coulissen, om de microfoon weer uit de strot van de zanger te verwijderen.

Wat is een genre? Geen flauw benul. Ik begrijp er vaak geen bal van, ik vind het vaak totaal lachwekkend. Is dit grunge of Indierock? Wat zou het? Nou?

Ik ken twee genres: 'goed' en 'niet goed'. En zelfs daar heb ik vaak nog problemen mee om ze uit elkaar te houden

Ik vind de bedenkers van genres trouwens vaak wel van een hoge creatieve geest getuigen. Zo hoorde ik een tijdje terug van 'Flamengo Metal' (spv op z'n LA-Mexicaans uitspreken).
Is er ook al Klezmer-Salsa?

How about 'Wereldmuziek'. Wat is dat dan?

pi_1776668
elektronische muziek: Alle muziek dat electronisch vervaardigt is.

Maar serieus:

Trance: Jankende, brullende cynths, handjes in de lucht en zweven maar. Kenmerkt zich door saaie composities en uitgemolken ritmes. (Tiesto

Progessive: Wat volwassener muziek, mist vaak een hoogtepunt in het nummer ( vind ik dan). Veel creatiever gebruik van synths en ritmes. ( Remy)

Tekno: tussenvariant van Techno en Gabber. hoge bpm's maar niet zo hoog als gabber. ( ? )

Lounge: langzame rustige muziek die een gezellige sfeer schept in het huis. Langzame ritmes en veel gesample. Stuk akoustischer dan house. Soms vocalen.( K&D

Drum 'n bass. Swingende muziek met kenmerkende ritmes ( in feite opgepitche breakbeats). Lage bassen en percussie waar je u tegen zegt. Weinig begrenzingen. zeer creatief gebruik van alle soorten middelen. Soms vocalen. ( Optical)

Techno. Zeer breed, kenmerkende sfeer, vaak gericht op dansen. Kan heel hard zijn en soms heel rustig. Enrom potentie voor experimenten. Accent ligt op ritme en niet op melodie. de melodieeen zijn vaak fragmentarisch en vervormd. ( Luke Slater)

pfff. enz.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 30-09-2001 01:04]

pi_1776719
Dus er is een verschil tussen tekno en techno?

Méér, ik wil méér...

pi_1776764
Acid- Muziek met technoinvloeden, maar er wordt veelvudliog gebruik gemaakt van de 303-synthesizer. (Acid Junkies)
pi_1776842
- Deepswing
- Chillout
- Lounge
[b]I'm #1 so why try harder[/b]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 september 2001 @ 01:21:06 #9
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1776903
quote:
Op zondag 30 september 2001 00:59 schreef zodiakk het volgende:
Progessive: Wat volwassener muziek, mist vaak een hoogtepunt in het nummer ( vind ik dan). Veel creatiever gebruik van synths en ritmes. ( Remy)
zet bij een term als Progressive dan ook nog echt het genre erbij, progressive trance of progressive metal ofzo. idem voor hardcore. hardcore wat?
leren mensen het dan nooit?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_1776945
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:21 schreef Tokus het volgende:

[..]

zet bij een term als Progressive dan ook nog echt het genre erbij, progressive trance of progressive metal ofzo. idem voor hardcore. hardcore wat?

Licht ons de staar svp
pi_1776964
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:21 schreef Tokus het volgende:

[..]

sommige mensen gaan verder met categoriseren dan ik.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 september 2001 @ 01:32:58 #12
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1777008
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:27 schreef zodiakk het volgende:

[..]

sommige mensen gaan verder met categoriseren dan ik.

het is eigenlijk dat er meerdere genres zijn waarin het woord progressive voorkomt, en niet zozeer dat progressive nog 's onderverdeeld is. progressive metal is namelijk totaal niet te vergelijken met progressive trance.
pi_1777018
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:32 schreef Tokus het volgende:

[..]

het is eigenlijk dat er meerdere genres zijn waarin het woord progressive voorkomt, en niet zozeer dat progressive nog 's onderverdeeld is. progressive metal is namelijk totaal niet te vergelijken met progressive trance.

ik doel waarschijnlijk op de house variant.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 september 2001 @ 01:35:40 #14
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1777033
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:34 schreef zodiakk het volgende:

[..]

ik doel waarschijnlijk op de house variant.

dat dacht ik al. No offense hoor, maar meestal zijn het de house-lui die vergeten er house achter te plakken (zie ook: hardcore).
pi_1777075
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:35 schreef Tokus het volgende:

[..]

dat dacht ik al. No offense hoor, maar meestal zijn het de house-lui die vergeten er house achter te plakken (zie ook: hardcore).

Misschien wel ja. Maar waarom moet er house achteregezet worden? Zet dan gitaar achter de variant die jij bedoelt.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 september 2001 @ 01:43:42 #16
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1777088
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:41 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Misschien wel ja. Maar waarom moet er house achteregezet worden? Zet dan gitaar achter de variant die jij bedoelt.

daarbij staat dan ook zowat altijd hardcore metal, of progressive metal. dan is het dus duidelijk dat het om metal gaat.
pi_1777128
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:43 schreef Tokus het volgende:

[..]

daarbij staat dan ook zowat altijd hardcore metal, of progressive metal. dan is het dus duidelijk dat het om metal gaat.

Maar als je dus hardcore zegt met niks erachter dan weet je dus ook waart het over gaat.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 30 september 2001 @ 01:53:27 #18
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1777139
quote:
Op zondag 30 september 2001 01:51 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Maar als je dus hardcore zegt met niks erachter dan weet je dus ook waart het over gaat.

ik wel, een hoop andere niet. en het blijkt wel dat die house-mensjes nogal arrogant zijn dan.
  zondag 30 september 2001 @ 02:24:39 #19
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_1777276
Punk- Eigenlijk meer een verzamel naam, maar kenmerkende bandjes zijn the clash, sex pistols. Of ook niet

Punk Rock - AL een stuk makkelijker, bekende bands Bad Relgion en Pennywise.

Poppunk - ook te doen namelijk bands als blink 182.

Folkcore - Bands als dropkick murphys

Is eigenlijk onbegonnen werk om punk bandjes in te delen, niemand is het er toch ooit over eens waar wat bij hoort en wat nou onder wat wordt verstaan.

Andere genres die je nog hebt(of niet) Ska, Skacore, Punkcore, hardcore, skapunk, punk revival. Wees creatief hussel de namen wat en je hebt gelijk al wat meer nieuwe genres.

pi_1777689
lo-fi schijnt ook een genre te zijn geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen
pi_1777700
quote:
Op zondag 30 september 2001 00:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Trip hop
Een nieuwe variant van touwtjespringen? Geen flauw benul?!

Trip hop is flex. Beetje relaxte jazzy breakbeat muziek (om het maar eens te omschrijven). Bekende artist: Massive Attack, Tricky, Portishead, Morcheeba
Iets minder trip hop: Hooverphonic, Bjork, Propellorheads, Benthley Rhythm Ace, Thievery Corporation, Moloko.

Luistert heel erg lekker...

"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
  zondag 30 september 2001 @ 05:16:37 #22
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_1777709
Stereotype cliché recht-door-de-bocht-antwoord:

Ik ken maar twee genres: "goed" en "kut".

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 30 september 2001 @ 10:02:46 #23
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1778023
quote:
Op zondag 30 september 2001 05:09 schreef MadScientist het volgende:
Trip hop is flex. Beetje relaxte jazzy breakbeat muziek (om het maar eens te omschrijven). Bekende artist: Massive Attack, Tricky, Portishead, Morcheeba en Red Snapper
Iets minder trip hop: Propellorheads, Benthley Rhythm Ace
Kom je toch al meer in de richting van de Big Beat volgens mij (wat dat is moet je mij niet vragen, ik heb t ook maar es n keer gehoord).
  zondag 30 september 2001 @ 10:02:58 #24
16315 AngryPope
robohitler is on my buddylist!
pi_1778025
wat dachten jullie van de term: "alternative rock"
"Chaos, Panic & Pandemonium - My work here is done"
pi_1778178
Rock:
-AcidRock,
-Grungerock,
-Poprock,
-Punkrock,
-Bluesrock,
-etcetera...
Metal:
-Trashmetal,
-Deathmetal,
-Gothicmetal,
-Nu-metal,
-Speedmetal,
-(ook vast wel) etcetera...

En dat terwijl Metal ook best wel rockt...

pi_1778195
quote:
Op zondag 30 september 2001 04:59 schreef Reefer het volgende:
lo-fi schijnt ook een genre te zijn geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen
Muziek met een bandrecordertje in de huiskamer/kelder/badkamer opgenomen en zo op een cd gezet. Low budget hi-fi dus. Zou daarom niet voorbehouden aan een bepaalde muziekstijl moeten zijn, maar het gaat meestal om onversterkte indie-rockers (Sebadoh, Beck etc.)

En wie weet nu hoe wereld-muziek moet worden omschreven.
En wat is drum-and-bass?

pi_1778525
quote:
Op zondag 30 september 2001 00:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hardcore ken ik als term voor oerpunk uit de categorie Fugazi, Minor Treath etc.
Maar het schijnt ook iets house- of danceachtigs te zijn. Hoe zit dat?
hardcore is denk ik wel de meest breede stroming die er bestaad, wat van eigenlijk iedere muziek soort is er een hardcore variant van( hardcore/gabber, hardcore/metal etc.). bij mij staat hardcore voor alles wat tegen de extreme kant aan hangt.
You'll tell the angels in heaven that you had never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you.
pi_1779183
koop een oor encyclopedie
daar staat het allemaal in
  zondag 30 september 2001 @ 13:12:55 #29
3878 Vork
Manisch creatief
pi_1779193
quote:
Op zondag 30 september 2001 13:11 schreef metalbazzz het volgende:
koop een oor encyclopedie
daar staat het allemaal in
Of kijk op www.audiogalaxy.com of www.allmusic.com en kom tot de conclusie dat t welles volledig vanmekaar verschilt.
pi_1779275
Van al die house versies snap ik helemaal niks, hardhouse, clubhouse, trance.....pffff.

En wie weet het verschil tussen progressieve rock en symfonische rock? Ik probeer er al jaren achter te komen. En wat is het verschil tussen fusion en jazz-rock? En wat is nou precies avant-garde? Ik weet 't niet! Oftewel: Opzouten met die hokjes!

Doe mij maar de simpele tweedeling toegankelijke/ontoegankelijke muziek

In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')