abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1415743
Arabische partij in de stadspolitiek

Een nieuw op te richten partij voor Arabisch sprekende Nederlanders hoopt bij de komende Amsterdamse gemeenteraads- of deelraadsverkiezingen voldoende kiezers aan zich te binden voor deelname aan het stadsbestuur. De nieuwe partij, die begin volgende maand officieel wordt opgericht, gaat Arabische Democratische Partij heten.

Vooralsnog zal de partij zich uitsluitend op de bevolking van Amsterdam richten, in de toekomst wil ze uitgroeien tot een landelijk politiek platform.

''We beginnen op Amsterdams niveau,'' aldus een van de oprichters, Ibrahim Farouk. ''Het is afhankelijk van initiatieven in andere steden of daar ook iets gebeurt. Dat is voorlopig toekomstmuziek.''

De Arabische Democratische Partij (ADP) noemt zichzelf politiek onafhankelijk, niet links of rechts. In Amsterdam wonen zo'n zestigduizend mensen met wortels in een Arabisch land.

''We willen de belangen van minderheden goed dienen, niet alleen die van de Arabisch sprekende Amsterdammers,'' zegt Farouk, die zelf van oorsprong Egyptenaar is.

De ADP wil volgens hem vooral het principiële debat in de politiek aanjagen. ''Dat is min of meer verstomd. Vragen over euthanasie, vreemdelingenbeleid, over genetische manipulatie, ethiek en moraal worden alleen gekoppeld aan economische waardering. Nu de economie minder rooskleurig is, komen die belangrijke vragen weer naar boven. Nadenken over wat rechtvaardig is, welke relatie ons land heeft met de wereld om ons heen en hoe we respectvol kunnen omgaan met ouderen, niet-werkenden en met de culturele minderheden in ons land zijn weer aan de orde.''

Volgens de ADP kenmerkt de Arabische cultuur zich door een traditie waar de 'kille' westerse aanpak veel van kan leren.

''Groepsgevoel, solidariteit, men legt in de media de nadruk op de negatieve kanten daarvan, maar ze vergeten dat hier ook de kracht van een cultuur in schuilt. Dat heeft onder meer geleid tot stigmatisering van minderheden, een situatie die vooral door veel jongeren als drukkend wordt ervaren.''

Als de ADP er bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar maart in slaagt een zetel in de wacht te slepen, zal dat het voor het eerst zijn dat in Amsterdam een partij van allochtonen meedraait in het politieke circuit. Bij de verkiezingen van 1998 dongen meerdere partijen mee op stadsdeelniveau en voor de gemeenteraad, maar ze haalden uiteindelijk de kiesdrempel niet.

© Het Parool
=======
=======

Oprichting Arabische Democratische Partij

een nieuw initiatief om Nederlanders met een Arabische achtergrond een
politiek platform te bieden.
De Nederlandse politiek kenmerkt zich door een structuur, die deels is
terug te voeren op de grote strijdpunten uit de vorige eeuw zoals de
schoolstrijd en de opkomst van de arbeidersklasse, maar die anno 2001
heeft geleid tot een erg breed middenveld, dat als "Paars" eigenlijk
zonder veel oppositie functioneert. Ter linker en rechterzijde zijn
kleine partijen, die wat knabbelen aan de zakelijkheid en neo-liberale
politiek van een kaste van bestuurders en carriere-politici, maar het
principiele debat is min of meer verstomd. Vragen over euthanasie,
vreemdelingenbeleid, genetische manipulatie ethiek en moraal worden
alleen gekoppeld aan economische waardering, voorbijgaand aan de
diepere verbondenheid van de mens met zijn wereld.

Nu de economie minder rooskleurig is, komen belangrijke vragen weer
naar boven. Nadenken over wat rechtvaardig is, welke relatie ons land
heeft met de wereld om ons heen en hoe we respectvol kunnen omgaan met
ouderen, niet-werkenden en de culturele minderheden in ons land zijn
(weer) aan de orde. Als het wat minder gaat, zijn het snel de
zwakkeren die daar onder lijden. Juist die minderheden willen en
kunnen bijdragen aan een meer dienende en steunende samenleving, omdat
dat in hun cultuur zo duidelijk is vastgelegd. Niet op de
onpersoonlijke manier van de welvaartsstaat, maar als persoonlijke
verantwoordelijkheid, de naaste is niet degene die profiteert van wat
de overheid uitdeelt, maar de buurman, het familielid, de mens om ons
heen.
De arabische cultuur heeft, net als die van veel andere minderheden,
in dit opzicht een traditie en een kader, waar de "kille" westerse
aanpak veel van kan leren. Groepsgevoel, solidariteit, men legt in de
media de nadruk op de negatieve kanten daarvan, maar vergeet dat hier
ook de kracht van een cultuur schuilt. Dat heeft onder meer geleid tot
stigmatisering van minderheden, een situatie die vooral door veel
jongeren als drukkend wordt ervaren. Hier is een hoopvoller
perspectief nodig, voor die jongeren maar ook voor de bredere
samenleving.

De Arabische Democratische Partij is opgezet omdat binnen de bestaande
partijen geen echte ruimte en waardering is voor wat andere culturen
bieden en vragen. Het opnemen van zoegnaamde vertegenwoordigers van
die minderheden in de bestaande partijen heeft geen recht gedaan aan
de terechte vraag naar emancipatie, respect en steun vanuit de
minderheden. Er is een paternalistsiche beleid ontwikkeld, waarbij
eerder over dan mét minderheden is gesproken en beslist. Echte
partipicpatie en emancipatie wordt afgedekt met raden en commissies,
waarin vooral mensen komen die zich te zeer conformeren aan de status
quo. Een kritische visie krijgt zo geen kans en men voegt zich te vaak
naar wat men denkt gewaardeerd te zien.

De Arabische Democratische Partij wil, zonder zich te binden aan een
"linkse" of "rechtse" politieke kleur, vooral vooruit kijken. Vooruit
naar een situatie, waarin minderheden meer zelfbewust hun bijdrage aan
de samenleving op de agenda plaatsen, waarin zij hun identiteit niet
opgeven, maar gewaardeerd zien. Integratie is een natuurlijk proces en
vernederlandsing treedt geleidelijk toch wel op, maar mag niet gepaard
gaan met ontworteling, met het gevoel niet mee te tellen, niet gezien
te worden.
Daarom is het nu tijd voor een duidelijke Arabische partij, zonder te
buigen naar de bestaande partijen en structuren. Emancipatie van
minderheden (en de ADP streeft naar samenwerking en lijstverbinding
met andere emancipatie-bewegingen) moet nu op de politieke agenda
komen, voordat een te duidelijke polarisering onherstelbare breuken in
de samenleving veroorzaakt.

De uitgangspunten van de De Arabische Democratische Partij zijn
afgeleid van de basiswaarden zoals we ook kennen uit de grote
tradities zoals verantwoordelijkheid en medemenselijkheid, maar de ADP
is nadrukkelijk geen religieus georienteerde partij. Wel acht zij
politieke vragen ook persoonlijke vragen, we kunnen en mogen ons niet
verschuilen achter manifesten, programma's en onpersoonlijke
instituties, iedere burger draagt persoonlijke verantwoordelijkheid en
mag daarop worden aangesproken. Daarnaast is betrokkenheid bij de
directe omgeving, invloed daarop en derhalve kleinschaligheid een
belangrijk uitgangspunt.

Op zaterdag 8 september zal er in Amsterdam een oprichtingsvergadering
zijn, waarvoor allen die zich herkennen in de uitgangspunten van de
Arabische Democratische Partij zijn uitgenodigd.

© 2001 Arabische Democratische Partij
=============================================================

Iedereen mag een partij oprichten in Nederland, daar zul je mij niet over horen. Maar het nut van een Arabische Democratische Partij in Nederland ontgaat met totaal.

Het valt me wel op dat de invloed van de islam op een dergelijke partij handig ontweken wordt: Quote:''De uitgangspunten van de De Arabische Democratische Partij zijn afgeleid van de basiswaarden zoals we ook kennen uit de grote tradities zoals verantwoordelijkheid en medemenselijkheid, maar de ADP is nadrukkelijk geen religieus georienteerde partij.
90% van de Arabieren is islamiet, maar de partij is nadrukkelijk niet religieus georienteerd?

En deze is ook opvallend: ''Ter linker en rechterzijde zijn kleine partijen, die wat knabbelen aan de zakelijkheid en neo-liberale politiek van een kaste''
Kaste? alsof het hier om India gaat

Maar goed, voorlopig maar beschouwen als een soort van Leefbaar Nederland voor Arabieren of zoiets.

[Deze post zal wel weer anti-islamitisch worden opgevat door dees of gene, dat is dan voor eigen interpretatie]

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1415749
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 12:57 schreef R@b het volgende:
[Deze post zal wel weer anti-islamitisch worden opgevat door dees of gene, dat is dan voor eigen interpretatie]
. Jij hebt echt mierenhersens he?
Wittgenstein
  woensdag 15 augustus 2001 @ 13:00:05 #3
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1415757
Ze doen maar.

Ik denk echter niet dat het veel zoden aan de dijk zal zetten. 1-issue partijen hebben meestal 1 keer succes om vervolgens weggevaagd te worden.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  woensdag 15 augustus 2001 @ 13:00:31 #4
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1415761
Wat zou er mis zijn met een partij die gestoeld is op eventueel Islamitische grondslag?

We hebben hier het CDA, de ChristenUnie... niet mijn partijen, maar dat is het mooie van een democratie n'est-ce pas?

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_1415773
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:00 schreef Verbal het volgende:
Wat zou er mis zijn met een partij die gestoeld is op eventueel Islamitische grondslag?
De Nederlandse (de hele West Europeese) cultuur is van oudsher niet islamitisch. Dat zou er al op tegen kunnen zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 15-08-2001 13:02]

pi_1415775
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:00 schreef Verbal het volgende:
We hebben hier het CDA, de ChristenUnie... niet mijn partijen, maar dat is het mooie van een democratie n'est-ce pas?
De VVD, de PvdA... ga maar door...
Wittgenstein
pi_1415780
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 12:59 schreef Koekepan het volgende:

[..]

. Jij hebt echt mierenhersens he?

Als een geit op een haverkist reageert Koekepan op R@b zijn topics
  woensdag 15 augustus 2001 @ 13:05:01 #8
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1415794
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:02 schreef R@b het volgende:

[..]

De Nederlandse (de hele West Europeese) cultuur is van oudsher niet islamitisch. Dat zou er al op tegen kunnen zijn.

Hoezo? Je hebt toch vrijheid van godsdienst? De CDA bestaat ook uit KVP'ers. terwijl we die papen toch met vereende krachten uit ons land hebben gesodemietert tijdens de tachtigjarige oorlog. En de VVD houdt zich ook niet aan de echte nederlandse calvinistische cultuur die hier heerst.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_1415800
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:03 schreef R@b het volgende:
Als een geit op een haverkist reageert Koekepan op R@b zijn topics
Valt best mee, ik heb eerst het nieuwsbericht aandachtig gelezen.
Wittgenstein
  woensdag 15 augustus 2001 @ 13:19:19 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_1415886
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:05 schreef links234 het volgende:

[..]

Hoezo? Je hebt toch vrijheid van godsdienst?

Ik zei ook: ''op tegen zou kunnen zijn''.

Dat ligt eraan over welke vorm van de islam we spreken.

Voorlopig is de Islam in Nederland ook nog geen officieel erkende godsdienst. (in tegenstelling tot België trouwens)

woensdag 15 augustus 2001 @ 13:40:58 #11
272 R@b
No-nonsens
pi_1416045
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:00 schreef links234 het volgende:
Ze doen maar.

Ik denk echter niet dat het veel zoden aan de dijk zal zetten. 1-issue partijen hebben meestal 1 keer succes om vervolgens weggevaagd te worden.

ja die mening zijn er meer toegedaan.
quote:
Amsterdam krijgt er vanaf 8 september een nieuwe politieke partij bij. De Arabische Democratische Partij (ADP) is er voor alle Arabisch sprekende Amsterdammers. Zij wil meer aandacht voor de positieve elementen in de Arabische cultuur. Uitgangspunten zijn verantwoordelijkheid, medemenselijkheid en solidariteit.

ADP-woordvoerder I. Farouk benadrukt dat zijn partij niet islamitisch is georiënteerd. "Wij zijn er voor alle Arabisch sprekende Amsterdammers, dus ook joden, christenen en ongelovigen."

De ADP wil onder meer een andere aanpak van de jongerencriminaliteit, onderwijs aan allochtonen en de omgang met Arabisch sprekende werkelozen en bejaarden.

Onvrede over de rol van de huidige Arabische sprekende politici is de reden voor de oprichting van de nieuwe partij. "Zij spreken niet voor ons, maar namens de partij. Zij zijn geselecteerd op hun mooie Arabische uiterlijk, als visitekaartje," zegt Farouk.

PvdA-raadslid F. Elatik, geboren in Amsterdam en van Marokkaanse afkomst, vindt dit grote onzin. "Ze moeten nou eens ophouden met dat gedoe over 'windowdressing'. Ik maak daar in ieder geval geen gebruik van."

Elatik verwacht weinig draagkracht voor de nieuwe partij. "Bij elke verkiezing zie je weer van die partijtjes ontstaan die op niets uitlopen."

De ADP wil komend voorjaar meedoen aan de gemeenteverkiezingen.

(c) ANP http://nu.nl/pdocument?n=39404

Zij zijn geselecteerd op hun mooie Arabische uiterlijk, als visitekaartje," zegt Farouk. Nou nou.......
pi_1416054
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:40 schreef R@b het volgende:
Zij zijn geselecteerd op hun mooie Arabische uiterlijk, als visitekaartje," zegt Farouk. Nou nou.......
Jaja, ook buitenlanders onderling kunnen met modder gooien....
Wittgenstein
pi_1416360
Als je kijkt naar de situatie in de VS, waar het ook niet lukt om Arabieren politiek te organiseren denk ik niet dat deze partij het in Nederland gaat maken. Er mogen dan wel 60.000 'arabieren' in Amsterdam wonen, maar of die wel gaan stemmen, en dan op deze partij moet ik nog zien.
pi_1416370
quote:
Zij wil meer aandacht voor de positieve elementen in de Arabische cultuur
Persoonlijk vind ik dit punt niet goed gekozen door de partij. Natuurlijk zijn er die positieve elementen, er is volgens mij ook niemand die dat zou willen ontkennen, maar door te stellen "meer aandacht te willen voor de positive elementen" doen ze iets fout,

In sommige Nederlanders van buitenlandse-afkomst topics zijn er vaak mensen die opeens de goede kanten van bv Marokkanen gaan opsommen, terwijl er niemand is die ooit heeft beweerd dat zij louter over slechte kanten zouden bezitten.

Het hele stuk gaat inhoudelijk gezien teveel over de positieve elementen van de Arabische cultuur, en ik vind het jammer dat men blijkbaar niet inziet dat die elementen echt wel bekend zijn.

Het zou meer zoden aan de dijk zetten indien zij de vermeende negatieve elementen van de Arabische cultuur aan de kaak zouden stellen, zouden kunnen zorgen voor meer begrip, tolerantie etc.
Daarnaast zouden zij veel kunnen betekenen voor bv de Arabische jongeren die zich niet geaccepteerd voelen (ookal valt dat in Amsterdam wel mee), door bv projecten, door te zorgen voor communicatie tussen deze jongeren en degenen die "moeite" hebben met hen, te zorgen voor een dialoog, en daarnaast hard te werken om deze jongeren een goed en betrokken gevoel te geven bij het land waarin zij wonen en veelal geboren zijn.

Persoonlijk zou ik mezelf, indien ik een Arabische Nederlander was, erg beledigd voelen indien een partij voornamelijk "onze" positive kanten wilde benadrukken, alsof er ook maar iemand zou zijn die het bestaan van die positieve elementen zou ontkennen.
Persoonlijk zou ik in dat geval liever zien dat men daadwerkelijk zou werken aan de problemen die er bij bepaalde Arabische Nederlanders zijn, het gevoel kunnen hebben dat men voor mij aan de slag gaat, te weten dat indien er zich situaties voordoen zoals bv in Amsterdam-West (wat ook zijn weerslag heeft op Arabische Nederlanders die hier buiten staan), dat er een partij is die gaat kijken naar de oorzaken, deze bespreekbaar maakt, zoekt naar oplossingen etc, ipv in zo'n geval te gaan babbelen over de positieve elementen.

Voor de goede orde, ik denk dat het belangrijk is dat er zo'n partij komt, liefst landelijk, maar dan graag met andere uitgangspunten.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_1420001
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:42 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Jaja, ook buitenlanders onderling kunnen met modder gooien....

Dat blijkt
pi_1420004
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 14:33 schreef Cosma-Shiva het volgende:

Voor de goede orde, ik denk dat het belangrijk is dat er zo'n partij komt, liefst landelijk, maar dan graag met andere uitgangspunten.

Oh?

De gemiddelde frontpage poster denkt daar anders over zo te lezen. http://www.fokzine.net/news.fok?id=9926 Ruim 140 reacties ondanks een snikhete dag..............

pi_1420076
quote:
Op donderdag 16 augustus 2001 03:23 schreef R@b het volgende:
De gemiddelde frontpage poster denkt daar anders over zo te lezen. http://www.fokzine.net/news.fok?id=9926 Ruim 140 reacties ondanks een snikhete dag..............
O ja, dat zijn die users die de FP-crew de godganse dag bezig houden met hun racistische en xenofobe uitlatingen, nee, dan heb ik een beetje perspectief.
Wittgenstein
pi_1420448
edit: Grr. weer de verkeerde naam. Maar het komt goed.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_1420643
de dag dat er een nationale, eensgezinde arabisch / islamitische politieke partij hier in Nederland met enige stabiliteit gevormd wordt/is/blijft, zal ik er niks op tegen hebben

Er is meer discriminatie / racisme tussen de allochtone groepen (voor de miereneukers: islamitische/arabische allochtonen) onderling als tegen de autochtone bevolking. Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan verlopen.

pi_1420848
quote:
Op donderdag 16 augustus 2001 03:55 schreef Koekepan het volgende:
O ja, dat zijn die users die de FP-crew de godganse dag bezig houden met hun racistische en xenofobe uitlatingen, nee, dan heb ik een beetje perspectief.
Tjeesis Koekepan, waarom zeik je zo?
pi_1420856
ja koekepan... laat ons zeiken..! Jij doet ook nix anders..!
Wie?
pi_1420901
Het werd eens tijd dat er een Arabische partij hier komt. Zoveel duizend islamieten hier, dan hebben ze ook recht op een plek in de politiek. De politiek moet een representatief deel van de bevolking zijn, en daar horen dus ook allochtonen bij. Zo zit democratie nou eenmaal in elkaar, en dat is maar goed ook.

Ik kan geen reden bedenken waarom we hier tegen zouden moeten zijn. Dit kan volgens mij alleen toegejuicht worden. Maar ja de grote xenofoob "alles wat vreemd is is eng" R@b vondt het toch weer nodig om hier zijn bezorgdheid over uit te spreken

Unox, the worst operating system.
  donderdag 16 augustus 2001 @ 11:02:43 #23
989 Jeromar
Trots op NL (Bijna altijd)
pi_1420921
Ik ga denk ik maar de bierdrinkers partij oprichten...
Dan heb je zo 250.000 stemmen binnen
Of de UKP (United Kingdom Party)
(er zijn zeker 50.000 engelsen in A'dam
Je moet niks!
pi_1420986
quote:
Op donderdag 16 augustus 2001 11:02 schreef Jeromar het volgende:
Ik ga denk ik maar de bierdrinkers partij oprichten...
Dan heb je zo 250.000 stemmen binnen
Of de UKP (United Kingdom Party)
(er zijn zeker 50.000 engelsen in A'dam
Ga je gang, er is niemand die je tegen zal houden.
Unox, the worst operating system.
  † In Memoriam † donderdag 16 augustus 2001 @ 11:18:10 #25
10849 Hagelslag

pi_1421026
quote:
Op woensdag 15 augustus 2001 13:02 schreef R@b het volgende:

[..]

Van oudsher is nederland ook niet socialistisch of christelijk. We zijn germanen en behoren in Wodan te geloven. Eigenlijk horen we hier helemaal niet thuis, want we zijn ook maar met een stel boomstammen de rivier afgezakt. Maar we zijn hier aangekomen, hebben dit land opgebouwd en er zijn wat meer mensen met boomstammen, uit andere streken, de rivier afgezakt.
Allemaal Nederlanders. Toen hebben we een grondwet opgesteld. Die zegt: Nederlanders mogen partijen oprichten. Dat is een grondrecht. Als er islamitische nederlanders zijn, dan kunnen en mogen zij op grond van de grondwet een partij oprichten.Dus er is NIETS maar dan ook NIETS op tegen.
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')