ik had het net dat ik twee tellen aan iemand dacht, en bedacht dat ik hem miste, en echt nou ik denk een minuut later komt die persoon online. zou der wat achter zitten?
quote:dus volgens jou zit er niets achter?
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:55 schreef the_undertaker het volgende:
toeval bestaat!... echt waar!.... weet er alles van
quote:denk ut nie
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:56 schreef goudappeltje het volgende:[..]
dus volgens jou zit er niets achter?
Het is wel toevallig dat ik nu net 10 minuten on-line ben..
quote:LOL!
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:57 schreef glasbak het volgende:
Ik zou het niet weten, ik heb er zelf ook af en toe wel eens last van..Het is wel toevallig dat ik nu net 10 minuten on-line ben..
quote:da vonnik dus ook al
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:58 schreef the_undertaker het volgende:[..]
LOL!
Zo, en nu weer on-topic verder
quote:Alleen niet-toevallig toeval bestaat.
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:54 schreef goudappeltje het volgende:
zou het kunnen dat toeval bestaat?
Toevallig toeval bestaat niet.
Waw alles heeft zin en betekenis. Alleen WAT de betekenis is, zal meestal onbekend blijven voor ons stervelingen.
Tenminste zo denk ik erover.
Tenminste, dat beweert ene Rupert Murdock (IllOgical kan zich in de naam vergissen, want dit is wel erg "zweverig")...
Een voorbeeld/scenario:
Je bent met een paar vriend(inn)en op stap en je hebt een boeiend gesprek. Een van hun is een bier halen en je praat met de rest over 'liefde op het eerste gezicht'. Op het moment dat je omdraait om te kijken waar de andere met het bier blijft, kijk je recht in de ogen van iemand anders en je wordt spontaan verliefd. Allebei verlegen, je weet wel van die dingen...
Toeval?
Het gesprek zou een onbewust een wending kunnen hebben gemaakt onder d.m.v. van een prikkel uit het onbekende. Een vreemde kracht of paranormale bron die wilde vertellen wat er in de nabije toekomst gaat gebeuren. Hieruit rijst de vraag: staat de toekomst al vast? In dit geval zou toeval niet bestaan.
Net gebeurd:
Terwijl ik dit zat te typen, hoorde ik op de radio nieuws over iets wat waarschijnlijk toeval is...
Toeval?
Hier is geen touw aan vast te knopen... ik denk dus van wel.
quote:Ik ken dat verhaal ergens van
Op zondag 12 augustus 2001 10:39 schreef goudappeltje het volgende:
mja, ik had dus laatst weer zoiets. ik was met iemand in gesprek op msn, en die zei tegen mij dattie een clip ging aanvragen op the box. hij zei tegen mij dat ik even naar beneden moest gaan om te kijken of we dezelfde box-regio hebben. ik dus naar beneden, zet de tv aan en ja hoor, dat nummer. even later weer naar boven, zegtie tegen mij: en, heb je dezelfde regio? ik zo: ja, want hij is net geweest. nou bij hem wassie dus niet geweest... andere regio maar wel op precies hetzelfde moment hetzelfde nummer als hij had aangevraagd.
quote:joh...?
Op zondag 12 augustus 2001 14:33 schreef Dagootje het volgende:[..]
Ik ken dat verhaal ergens van
Zelf sta ik hier sinds kort vaker bij stil. En als ik inderdaad terug kijk op me leven, zijn er veel toevalligheden die misschien iets te toevallig zijn.
quote:Pavarotti staat op de Dam.. van het dak van Krasnapolsky valt een dakpan.
Op zondag 12 augustus 2001 13:47 schreef Witchfynder het volgende:
Hmmz..heeft Herman Finkers eens wat over gezegd (bij voorbaat mijn excuses aan epileptici): "Als een epilepticus elke dag om dezelfde tijd een aanval krijgt noem ik dat geen toeval meer."
quote:Dat noem ik geen toeval, want de kans dat ie mis valt is vrij groot. Toevalligheden onthoudt je beter, omdat de kans dat het nog een keer gebeurt verschrikkelijk klein is. Verder is het meestal een totaal andere situatie. De ene keer is het een liedje wat in je hoofd spookt en spontaan op de radio is, de andere keer denk je aan iemand en komt hij/zij toevallig langs en weer een andere keer neem je de hoorn op om iemand te bellen nèt voordat die begint te rinkelen en zit je een minuut heen en weer te halloën met degene die jouw iets eerder belde.
Op dinsdag 14 augustus 2001 11:53 schreef deGVR het volgende:
Pavarotti staat op de Dam.. van het dak van Krasnapolsky valt een dakpan.
Net dat ene kleine plekje waar Pavarotti NIET staat komt de dakpan terecht... is dat toeval? of is dat geen toeval?
quote:Dat is geen toeval, maar gewoon slecht gemikt
Op dinsdag 14 augustus 2001 11:53 schreef deGVR het volgende:[..]
Pavarotti staat op de Dam.. van het dak van Krasnapolsky valt een dakpan.
Net dat ene kleine plekje waar Pavarotti NIET staat komt de dakpan terecht... is dat toeval? of is dat geen toeval?
Jompels,
Slaapmeisje
quote:Absoluut geen toeval. Door over een onderwerp te praten, zijn je hersenen met dit onderwerp bezig. Als je dan voor jezelf (on)bewust ook het idee hebt dat "het wel weer eens leuk zou zijn om op het eerste gezicht verliefd te worden" is de oorzaak van de chemie snel gevonden. Als het gesprek over de 'ellende met het andere geslacht' of iets vergelijkbaars zou zijn gegaan, dan zou dit veel minder snel gebeurd zijn (natuurlijk is dit afhankelijk van een heleboel andere zaken).
Op zaterdag 11 augustus 2001 15:05 schreef DemonRage het volgende:
Een voorbeeld/scenario:
Je bent met een paar vriend(inn)en op stap en je hebt een boeiend gesprek. Een van hun is een bier halen en je praat met de rest over 'liefde op het eerste gezicht'. Op het moment dat je omdraait om te kijken waar de andere met het bier blijft, kijk je recht in de ogen van iemand anders en je wordt spontaan verliefd. Allebei verlegen, je weet wel van die dingen...
quote:Zelfde argumentatie: je bent gefocussed op "toeval", je brein is ermee bezig, waardoor een prikkel sneller opvalt. Het had net zo goed over geluk kunnen gaan, dan had je de reclame van de Postcodeloterijshow gehoord die erna kwam.
Op zaterdag 11 augustus 2001 15:05 schreef DemonRage het volgende:
Net gebeurd:
Terwijl ik dit zat te typen, hoorde ik op de radio nieuws over iets wat waarschijnlijk toeval is...
Hoe vaak gebeurt het niet dat je een boek/tv-gids openslaat op een willekeurige pagina en je al direct iets ziet wat je interesseert ... of dat je in het voorbijgaan net iets ziet wat je nodig hebt of wil hebben. Wederom geen toeval.
quote:Chaos theorie ... vanuit een begintoestand zijn meerdere verschillende eindtoestanden mogelijk, waarbij vooraf niet deterministisch te bepalen (voorspellen) is welke eindtoestand er bereikt zal worden
Op dinsdag 14 augustus 2001 16:56 schreef ThE_ED het volgende:
Maar als ik bijvoorbeeld denk, dan is dat in de natuurkunde omdat er zich een paar elektronen verplaatsen. Maar dat gaat niet zomaar, daar moet een reden voor zijn, aantrekking oid. Net zoals de aarde in een baan om de zon beweegt, daar is ook een natuurkundige reden voor... hierop doorredenerend kun je misschien zelfs zeggen dat alles vastligt, maar er is vast wel een vage natuurwet die zegt: ja maar er bestaat 'toeval', in de zin van 'deze staat van dit deeltje is niet gedefinierd op dat moment, dus je weet nooit wat het kan worden' dus dan bestaat toeval weer wel.. of eh, ik begrijp mezelf weer niet geloof ik.
Is blijkbaar ook van toepassing op je post
quote:Nee, is niet hetzelfde. Chaostheorie heeft betrekking op deterministische systemen, die dus niet van toeval afhangen, maar die heel precies gekend moeten worden om hun gedrag te kunnen voorspellen. Omdat er een limiet is aan de nauwkeurigheid van onze meetresultaten, kan het zo zijn dat we de toestand van zo'n 'chaotisch systeem' simpelweg niet precies genoeg kennen om het toekomstig gedrag te bepalen.
Op woensdag 15 augustus 2001 02:29 schreef IllOgical het volgende:
Chaos theorie ... vanuit een begintoestand zijn meerdere verschillende eindtoestanden mogelijk, waarbij vooraf niet deterministisch te bepalen (voorspellen) is welke eindtoestand er bereikt zal worden
Dat is dus iets anders als waar the_ed het over heeft. Dat zijn simpelweg indeterministische systemen, daar valt of niets over te zeggen, of alleen iets te zeggen over het verloop van een bepaalde variabele (energie, snelheid, wat dan ook).
[Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 15-08-2001 02:42]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |