abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17109671
Minister Donner: consument heeft geen recht op thuiskopie
quote:
Een consument heeft geen recht op een thuiskopie. Een anti-kopieerbeveiliging op cd's is niet in strijd met de auteursrechtenwetgeving.

Dat zei minister Piet Hein Donner (Justitie) woensdagmiddag in de Tweede Kamer bij de behandeling van de aanpassing van de Nederlandse auteursrechtenwet. "Er is geen sprake van een absoluut consumentrecht. Een privékopie hoeft niet mogelijk te zijn. Deze wet geeft de gebruiker niet het recht om te kopiëren."

Een verbod op een anti-kopieerbeveiligingen ziet Donner dan ook niet zitten. "Je kan iemand niet dwingen om iets wel of niet te verkopen", aldus de minister. Volgens Donner moeten cd-fabrikanten consumenten wel op de hoogte brengen van de aanwezigheid van een beveiliging. Vervolgens is het aan de consument of hij zo'n beveiligde cd of dvd wil kopen, meent de minister.

Het standpunt van Donner leidde tot protesten van de linkse oppositie. "Voor miljoenen consumenten betekenen de anti-kopieerbeveiligingen dat ze geen cd's kunnen afspelen op hun apparatuur", aldus Kees Vendrik (GroenLinks). "Het is uw verantwoordelijkheid om voorzieningen te treffen zodat er geen inbreuk wordt gemaakt op de rechten van de consument."

Vendrik trok een vergelijking met de auto-industrie. "Stel dat de automobielindustrie de auto's zo zou aanpassen dat ze in geen enkele garage meer passen, dan zou de overheid toch ook ingrijpen?" Donner: "Als u het niet wilt kopen, dan koopt u het niet. Het consumentenrecht is alleen maar dat ik mag consumeren wat ik gekocht heb."

Vendrik waarschuwde voor technische voorzieningen die niet zijn bedoeld voor bescherming van auteursrecht, maar die leiden tot gedwongen winkelnering. Hij refereerde in zijn betoog onder meer aan de Noorse hacker Jon Lech Johansen (beter bekend als DVD Jon).

Johansen bedacht een manier om de beveiliging op dvd's te omzeilen, naar eigen zeggen om een gekochte dvd op zijn Linux-pc af te spelen. Het Noorse openbaar ministerie sleepte DVD Jon voor de rechter.

"Technische beschermingen die ertoe leiden dat je een cd of dvd maar op één systeem kunt afspelen, maken onderdeel uit van een marktstrategie. Het gaat daarbij niet om de belangen van consumenten of de cultuur, maar om big money", aldus Vendrik.

Donner had duidelijk moeite met de technische aspecten van de nieuwe wetgeving en moest de antwoorden op concrete vragen van Kamerleden vaak schuldig blijven. "Dat je niet van alle finesses op de hoogte bent, kan ik me voorstellen, maar Donner weet in veel gevallen niet waarover hij het heeft", stelde PvdA'er Martijn van Dam vast tijdens een schorsing van het debat.

Ook met de vragen van Van Dam over het aanbieden van muziek via uitwisselnetwerken, had Donner de nodige moeite. Uploaden is volgens Donner niet toegestaan, maar de minister wist zich aanvankelijk geen raad met een voorbeeld van Van Dam.

Van Dam: "Wat nou als ik achter mijn deur een stapel cd's en een brander neerleg en vervolgens de deur openzet? Is dat dan openbaarmaking?" Donner: "De voordeur openzetten is geen openbaarmaking." Van Dam: "Als je dat doortrekt naar internet, is het gebruik van Kazaa en eDonkey dus ook toegestaan."

Later kwam Donner op zijn eerdere uitspraak terug. "Ik begrijp inmiddels waar het bij Kazaa over gaat. Als je de deur openzet en iedereen uitnodigt om binnen te komen, kom je in de buurt van openbaarmaking."

Van Dam waarschuwde in zijn bijdrage voor 'Amerikaanse toestanden' bij de aanpak van uploaders. "Eén van de beruchte voorbeelden in de Verenigde Staten is dat van een meisje van twaalf, bij wie een inval plaatsvond en een huiszoeking werd gedaan en waarbij uiteindelijk een gang naar de rechter is afgewend via een forse schikking."

In Nederland zal het zo'n vaart niet lopen, suste Donner. Volgens de minister zal de stichting Brein zich terughoudend opstellen bij het aanpakken van uploaders.

"Handhaving van het verbod op het delen van bestanden kan alleen door de privacy van mensen te schenden", vreest Van Dam. Donner denkt daar anders over. "Als je de deur openzet, mag zowel de consument als de controleur binnenkomen."

"Handhaving in de privé-sfeer is onwenselijk", aldus Van Dam. Het PvdA-kamerlid wees op een recent voorstel van Kazaa-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm om in navolging van de heffing op blanco cd's een heffing in te voeren voor het gebruik van Kazaa.

bron: WebWereld

Jammer, dat er in Nederland en veel andere landen over dit soort zaken beslist moet worden door mensen die er geen flauw benul van hebben...

Overigens is een simpel vorm van protest tegen deze kopieerbeveiliging mogelijk: gewoon goed opletten en geen "copy-controlled" (mooi eufemisme) CD's meer te kopen. Downloaden mag gewoon, dus is dat niet zo moeilijk, lijkt me.

[Dit bericht is gewijzigd door Jalu op 12-02-2004 08:34]

donderdag 12 februari 2004 @ 08:34:55 #2
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_17109716
DIG --> GC
  donderdag 12 februari 2004 @ 08:36:01 #3
42782 QuietGuy
opscheppende pats-nerd
pi_17109724
Overigens heeft die advocaat, Christiaan Alberdingk Thijm ook leuke stukjes op z'n site om te lezen: http://www.solv.nl/index.php?blz=3
pi_17109728
tjah een minister van technische zaken zit er niet in in deze internet tijd, maar wel een vastgeroeste minister die zich geen raad weet.
Free people own guns! Slaves do not!
pi_17109761
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 08:36 schreef Vampier het volgende:
tjah een minister van technische zaken zit er niet in in deze internet tijd, maar wel een vastgeroeste minister die zich geen raad weet.
Ja, maar je zou toch mogen denken dat er wel ambtenaren op zijn ministerie zitten die iets meer verstand van zaken hebben. Of misschien zitten die er ook wel en zijn dat verklaarde tegenstanders van p2p netwerken en beïnvloeden zo de politiek...
pi_17109775
Helaas zie je hier door ook vaak dat bedrijven of instellingen met een grote lobby hun wil door dringen door op mensen die er geen verstand van hebben in te praten.

Zo is er laats een Europese wet door geperst die revers-engineering van protocollen en software verbied. dit voorkomt dat je bijvoorbeeld een open-source versie van msn ed kan maken

It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power.
David Brin (1950 - )
pi_17109819
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 08:41 schreef Heli0s het volgende:
Helaas zie je hier door ook vaak dat bedrijven of instellingen met een grote lobby hun wil door dringen door op mensen die er geen verstand van hebben in te praten.
Klopt, en dat is gezien de aspiraties van bedrijven als Microsoft en de platenmaatschappijen om de markt volledig onder controle te krijgen een hele griezelige ontwikkeling.
pi_17109835
Aan de ene kant heeft Donner natuurlijk wel ergens een beetje gelijk als hij zegt: Er is geen wet die consumenten het recht geeft om onbeveiligde cd'ees te kunnen kopen. Aan de andere kant blijft het recht op de thuiskopie natuurlijk wel bestaan.

Daarnaast is er natuurlijk ook geen wet die de thuiskopie expliciet toestaat. Het wordt niet gezien als inbreuk op het copyright als je van elke cd een backup maakt voor eigen gebruik, maar dit is natuurlijk geen recht.

Aan de andere kant moet dan wel die heffing op nieuwe cd'ees verdwijnen, dus of de heffing weg of de beveiliging weg, je kunt niet betalen voor een kopie van een cd die niet te kopieren is.

Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
pi_17109840
Dit roep ik al jaren. Die wet wordt door iedereen naar eigen inzicht geinterpreteerd en als vrijbrief voor kopieeren gezien.
  donderdag 12 februari 2004 @ 08:50:45 #10
26113 HeartCore
Begint eer ge bezint.
pi_17109852
Pfff Donner is gespeend van kennis en realiteitszin en niet alleen in deze kwestie.

Het zou me overigens niets verbazen wanneer hij zelf nog niet eens een cd speler heeft.

pi_17109867
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 08:47 schreef Jalu het volgende:

[..]

Klopt, en dat is gezien de aspiraties van bedrijven als Microsoft en de platenmaatschappijen om de markt volledig onder controle te krijgen een hele griezelige ontwikkeling.

Het grote nadeel voor de consument is dat je er vaak vrij weinig tegen kan doen. We kunnen hier met zijn alle protest aan tekenen of naar Den Haag trekken, maar het zal allemaal maar weinig veranderen. Het enigen dat we kunnen doen is lijdzaam toe zien hoe de grote bedrijven langzaam de wet naar hun hand zetten...
It is said that power corrupts, but actually it's more true that power attracts the corruptible. The sane are usually attracted by other things than power.
David Brin (1950 - )
pi_17109990
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 08:48 schreef mabit het volgende:
Aan de ene kant heeft Donner natuurlijk wel ergens een beetje gelijk als hij zegt: Er is geen wet die consumenten het recht geeft om onbeveiligde cd'ees te kunnen kopen. Aan de andere kant blijft het recht op de thuiskopie natuurlijk wel bestaan.
Je kunt er wel over twijfelen of je beveiligde CD's nog zou mogen verkopen. De licentiehouders van de techniek voor digitale audio op een CD staan expliciet niet toe dat er een kopieerbeveiliging opzit die tot gevolg heeft dat bepaalde apparatuur de schijven niet meer kan afspelen. Misschien moet zo'n licentiehouder dan maar eens aanspraak maken op wetten die gaan over het namaken van gepatendeerde goederen gaan.

Let maar eens op, op een "copy-controlled" CD zul je niet het logo "Compact Disc: digital audio" terugvinden.

quote:
Daarnaast is er natuurlijk ook geen wet die de thuiskopie expliciet toestaat. Het wordt niet gezien als inbreuk op het copyright als je van elke cd een backup maakt voor eigen gebruik, maar dit is natuurlijk geen recht.

Aan de andere kant moet dan wel die heffing op nieuwe cd'ees verdwijnen, dus of de heffing weg of de beveiliging weg, je kunt niet betalen voor een kopie van een cd die niet te kopieren is.

Die heffing is sowieso belachelijk, ook als ik een data-CD maak van mijn eigen programmeerwerk of zo moet ik die heffing betalen.
Die heffing zou dus eigenlijk gewoon gekoppeld moeten worden aan het recht op thuiskopiëren, geen recht, dan ook geen heffing, ook niet op lege DVD's etc.

[Dit bericht is gewijzigd door Jalu op 12-02-2004 09:05]

donderdag 12 februari 2004 @ 09:03:14 #13
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_17110007
Ah, Donner again?

Het enige wat hij in zijn functie goed heeft gedaan is de strengere controle op drugs bij binnenkomst van Nederland, om de maatregel meteen weer door de plee te spoelen met de 3 kilo richtlijn.

Voor de rest heeft hij alleen maar onzin zitten uit te kramen, hij vind het niet nodig spammers strafrechtelijk te gaan vervolgen, hij raakt onder de indruk van zijn Duitse collega en doet gelijk de belofte om het verkopen van softdrugs aan Duitsers te verbieden in coffeeshops, hij vind dat je een pleger van zinloos geweld moet laten schrikken opdat ie ophoudt, hij is de vijand van privacy, publieke figuren mogen niet de boetes betalen van anderen vind hij (maar als het om Prins Bernhard gaat schrikt ie zich rot en verontschuldigt ie zich) en over het koninklijk huis geproken gaat ie voor hen bepalen of er satire over hen gemaakt mag worden...

Was hij nog maar informateur... Het is de nieuwe Maij Weggen, de nieuwe Tineke Netelenbos.
In de gaten houden deze kerel, hij doet rare dingen.

The Internets, I needs it..
pi_17110046
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:03 schreef Dr_Crouton het volgende:

Was hij nog maar informateur... Het is de nieuwe Maij Weggen, de nieuwe Tineke Netelenbos.

En dan ook nog op een belangrijk departement als Justitie...
pi_17110123
Aangezien de CD-speler de deur uit is en beveiligde cd's niet op mijn DVD/CD-speler werken, zie ik me genoodzaakt om alles dan maar te downloaden.
  donderdag 12 februari 2004 @ 09:15:10 #16
6290 Dr_Crouton
pi_17110158
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:06 schreef Jalu het volgende:

[..]

En dan ook nog op een belangrijk departement als Justitie...

Ik vergat nog een ding, hij is wel voor zwaardere straffen zoals de Kamer heeft voorgesteld.
Maar ja, dat had iedere minister al kunnen doen, dan hadden we nu waarschijnlijk niet de discussie over lage straffen die aan bepaalde ernstige misdrijven zijn gekoppeld.

[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 12-02-2004 09:16]

pi_17110284
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:03 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik vind hem inderdaad een gevaarlijk persoon. Langzaam maar zeker damt hij de rechten van de burgers in. Dit is inderdaad een persoon om in de gaten te houden!
David Brin (1950 - )
pi_17110431
Mijn god wat schieten alle thuiskopieerders gelijk in de stress zeg! !

Nu is Donner al een gevaarlijke gek, alleen omdat -ie vraagtekens zet bij een vage wet. Kom op.

donderdag 12 februari 2004 @ 09:34:04 #19
6290 Dr_Crouton
pi_17110454
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:32 schreef suimasen het volgende:

Nu is Donner al een gevaarlijke gek, alleen omdat -ie vraagtekens zet bij een vage wet. Kom op.

Ik heb het over zijn vage optreden sinds hij minister is geworden. Dat doet denken dat hij een beetje wereldvreemd is.
pi_17110457
Ik vind dat ie hier toch gelijk heeft hoor. Niemand dwingt je om een CD te kopen. Dan mag de maker van die CD toch zelf wel weten wat ie op de cd zet? Nogmaals je wordt niet gedwongen die CD te kopen je kan ook een andere CD van een andere artiest kopen. En dan niet zeggen dat je alleen deze artiest mooi vindt en dus recht hebt om deze cd te kunnen kopen zoals jij het wilt. Onzin, stel dat een artiest op de radio een gigantische hit scoort maar geen zin heeft om een CD uit te brengen dan wordt ie toch ook niet aangeklaagd door zijn fans?
De vergelijking van de auto en de garage slaat nergens op.
a. Hummer past in geen enkele garage lijkt me, zijn zij daarvoor aangeklaagd
b. Garage wordt meestal gebouwd om een auto in te zetten als de auto's allemaal 2x zo groot waren dan werden de garage's ook wel 2x zo groot.
om dan toch even een vergelijking met een auto te maken:
Je kan de maker van de auto toch ook niet aanklagen omdat er stuurbekrachtiging/CV op je auto zit. Dan had je hem maar zonder die opties moeten kopen. En dan niet zeggen dat dat eraf te halen is. Uiteraard kan dat maar dat kost geld (Als je hem met die dingen erop gekocht hebt). Ik weet het slechte vergelijking maar beter dan die van de auto en de garage
Vanaf nu weer zonder auto
pi_17110471
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:32 schreef suimasen het volgende:

Even lezen hè. De man is gewoon niet capabel voor zijn ministerie, en juist op dat ministerie is dat heel gevaarlijk. Helemaal als het gaat om voor politici klaarblijkelijk moeilijke onderwerpen als het digitale tijdperk.
pi_17110506
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:35 schreef Jalu het volgende:

[..]

Even lezen hè. De man is gewoon niet capabel voor zijn ministerie, en juist op dat ministerie is dat heel gevaarlijk. Helemaal als het gaat om voor politici klaarblijkelijk moeilijke onderwerpen als het digitale tijdperk.

Hij is minister van Justitie, niet van het ministerie der nerds ofzo.
pi_17110529
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:36 schreef suimasen het volgende:

[..]

Als ie er geen fuck van snapt, moet-ie er ook z'n smoel over houden. Sim-pel.
pi_17110547
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:34 schreef Dr_Crouton het volgende:

[..]

Ik heb het over zijn vage optreden sinds hij minister is geworden. Dat doet denken dat hij een beetje wereldvreemd is.

Wereldvreemd? Hoeveel mensen ken jij van Donner's leeftijd die precies weten hoe p2p techiek in elkaar zit en hoe CD kopieerbeveiligingen werken?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_17110550
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:36 schreef suimasen het volgende:

[..]

Laat dan iemand anders het woord doen over dit soort dingen....
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')