abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16256073
De heer Kleijer is wetenschapper aan het de Universiteit van Amsterdam en bezig met het project "geweld op scholen".
De aanbevelingen die uit zijn rapport moeten komen, zijn mogelijk net zo boterzacht als de huidige politiek.
Mogelijk dat mijn mail (geschreven uit woede n.a.v. het schietincident op de school in Den Haag) bijdraagt aan het wakker schudden van onderzoekers en politici. Ik heb er een hard hoofd in, maar affijn niet geschoten is altijd mis (figuurlijk!) en ik heb mooi mijn frustratie van me kunnen schrijven.

De open mail:

Geachte heer Kleijer,

Via internet verneem ik dat u onderzoek doet naar geweld op scholen. Ik heb u vandaag ook even op radio1 gehoord en vernam uit uw woorden dat het schietincident in wezen het topje van de ijsberg is. Het toenemende geweld is een maatschappelijk probleem.
Wat ik graag van u zou willen vernemen, als zeer bezorgde ouder van 2 peuters, hoe u denkt over bepaalde oplossingen om deze geweldspiraal te doen keren. Zo begrijp ik best dat een school geen vesting kan worden en dat dit soort incidenten niet te voorkomen zijn, maar mij lijkt het keren van het proces op lange termijn wel mogelijk met "simpele" ingrepen.
Ik denk daarbij dus niet aan repressieve maatregelen zoals een wijkagent permanent op school, kluizen e.d., maar wel aan aanpassing van wetgeving op het gebied van privacyregeling (eerder mogen foulleren, zonder in de stress te schieten). Maar nog meer; richten op de volgende generatie en beslissen dat met ingang van het schooljaar 2004-2005 alle pubers van 5 jaar hun eerste lessen gaan volgen IN SCHOOLUNIFORM.
Daarnaast verplichte landelijke invoering van het vak "normen en waarden, dat doen wij in Nederland hier, zo!", cultuurvakken etc...
Daarnaast zal de wet mogelijkheden moeten gaan bieden om ouders te straffen wiens minderjarige kinderen zich niet houden aan de regels van de maatschappij.
Het gezag voor leraren dient te worden hersteld door mensen te werven voor de lerarenopleiding die achter deze visie gaan staan.
Graag mail ik u dit soort aanbevelingen als simpele maar overbezorgde vader van 2 kinderen (3 en 1 jaar). Ik hoop dat u er iets mee kunt en misschien heeft u even 2 minuten tijd om een korte reactie op mijn denkbeelden te geven. Ik denk dat ik namens een zeer grote groep verontruste ouders spreek als ik veronderdstel dat de politiek (druk makend over satire ipv te starten met het cultiveren van de nieuwste generatie) nog lang niet wakker is. Mogelijk dat u in uw aanbevelingen hen de ogen zal doen openen. Als we NU nog niet wakker worden, dan voorspel ik dat niet alleen de dodelijke schietincidenten structurele vormen gaan aannemen, maar ook een
fors toenemende agressie tussen bevolkingsgroepen en culturen. En we weten allemaal waar dit uiteindelijk op uit zal lopen (zie o.a. de Balkan).

Conclusie: Aanpak van DEZE schooljeugd is te laat (het zal nog wel verergeren), maar om op lange termijn ECHT naar een veiligere samenleving en school toe te gaan, moeten we starten bij de nieuwe generatie, enwel zorgen dat de neuzen van de 5-jarigen vanaf 2005 allemaal dezelfde kant op gaan en blijven kijken.

pi_16256159
pi_16256370
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:20 schreef GREENSKiN het volgende:

Bedankt voor deze hartverwarmende reactie!
pi_16256613
Je bent wel heel erg labiel als je nu ineens bang bent ...

Ik kan je zeggen dat als je je kinderen niet op Randstad VMBO's doet je je echt geen grote zorgen hoeft te maken.

pi_16256619
Ik vind dat TS gelijk heeft.
De huidige generatie schooljeugd is niet meer te veranderen, daarvoor zijn ze gewoon weg te oud.
Het is idd van belang dat de volgende generatie wordt bij geleerd wat wel / niet kan dmv het vak 'Normen & Waarden'.
Schooluniformen vind ik ook een goed idee. Je krijgt dan meteen de reactie van "ik kan dan mijn indentiteit laten zien".
Jammer dan...thuis draag je kleren die je zelf aan wilt maar op school draag je een uniform.
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
pi_16256730
en wat is het nut van zo'n school uniform?
en waarom zouden alle neuzen de zelgde kant op moeten wijzen?
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
pi_16256942
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:31 schreef Famas het volgende:
Ik vind dat TS gelijk heeft.
De huidige generatie schooljeugd is niet meer te veranderen, daarvoor zijn ze gewoon weg te oud.
Het is idd van belang dat de volgende generatie wordt bij geleerd wat wel / niet kan dmv het vak 'Normen & Waarden'.
Schooluniformen vind ik ook een goed idee. Je krijgt dan meteen de reactie van "ik kan dan mijn indentiteit laten zien".
Jammer dan...thuis draag je kleren die je zelf aan wilt maar op school draag je een uniform.
Sorry hoor maar dit soort onzin hoor je bijna elke generatie, er wordt altijd vanuit gegaan dat er van de volgende generatie niks terecht komt.

Degene die de volgende generatie moet leren wat wel en niet kan in deze maatschappij zijn de opvoeders, dus o.a. de TS. Dus als deze generatie schooljeugd al verpest is, is dit de schuld van de vorige generatie.

Schooluniformen ben ik opzich niet tegen maar helpt niks tegen geweld op school, in Engeland hebben ze al meer ervaring met geweld op school als hier in Nederland.

pi_16257454
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:31 schreef Cybarite het volgende:
Je bent wel heel erg labiel als je nu ineens bang bent ...

Ik kan je zeggen dat als je je kinderen niet op Randstad VMBO's doet je je echt geen grote zorgen hoeft te maken.

Ten eerste ben ik niet bang voor geweld op school maar voor passief gedrag bij politici.
Ten tweede moeten dus honderduizenden mensen zich zorgen gaan maken, want je wil niet weten hoeveel gezinnen en scholieren in de randstad op VMBO's zitten.
Als derde: volgens mij neemt het geweld (ook verbaal) toe op ALLE scholen...
pi_16257553
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:41 schreef Chewie het volgende:

[..]

Sorry hoor maar dit soort onzin hoor je bijna elke generatie, er wordt altijd vanuit gegaan dat er van de volgende generatie niks terecht komt.

In vorige generaties werden gezagsdragers nog niet door minderjarigen vermoord... Maar affijn... Kom JIJ dan eens met oplossingen?
  woensdag 14 januari 2004 @ 16:59:00 #10
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_16257568
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:55 schreef Edyourservice het volgende:
Dat is in de hele maatschappij zo, niet alleen op scholen.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_16257579
En dat denk je door die maatregelen op te lossen
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
pi_16257640
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:35 schreef -Beestje- het volgende:
en wat is het nut van zo'n school uniform?
en waarom zouden alle neuzen de zelgde kant op moeten wijzen?

Nut schooluniform: neuzen dezelfde kant op, allemaal hetzelfde doel!

Nut neuzen dezelfde kant op: meer respect voor elkaar, dus minder agressie

pi_16257724
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:59 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Dat is in de hele maatschappij zo, niet alleen op scholen.

Klopt, dus moet je de volgende generatie beter opvoeden (ouders EN leraren). Te starten bij het volgend schooljaar en niet eerst nog eens 300 gesubsidieerde onderzoekers loslaten op een probleem dat iedereen nu wel kent...
pi_16257742
Ga je deze brief echt sturen? Vind hem namelijk een beetje overzichtelijk en ik dacht dat je het sarcastisch bedoelde.

Daarnaast ben ik het er totaal niet mee eens, wat hebben jij en je kind er nou aan dat je kind niet mag dragen wat ie zelf wilt, pesten wordt gedaan om afwijkend gedrag en hoe je er uitziet, daar is dat kostuum maar een klein onderdeel van.

Ook dat waarden en normen dat je zo graag als vak wilt in de toekomst. Sta ik niet zo postief tegenover, een uur praten over hoe je je moet gedragen noemde we vroeger strafwerk. Meer een taak die jij als ouder op je moet nemen en niet moet afschuiven op het onderwijs.

pi_16257754
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 17:01 schreef Edyourservice het volgende:

[..]

waarom moet iedereen het zelfde zijn?
en waarom zou een school uniform agressie tegen gaan?
pi_16257764
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:17 schreef Edyourservice het volgende:
in schooluniform
Ik denk niet dat dit toegevoegde waarde heeft op de omgang van leerlingen en docenten. Het effect zal niet significant zijn.
quote:
Daarnaast verplichte landelijke invoering van het vak "normen en waarden, dat doen wij in Nederland hier, zo!", cultuurvakken etc...
In het laatst verschenen rapport over normen en waarden is volgens mij gebleken dat een apart vak niet echt veel zin heeft. Er bestaan al genoeg bestaande varianten, en ook het opnemen van normen en waarden in 'echte' vakkken is een beter idee.
quote:
Daarnaast zal de wet mogelijkheden moeten gaan bieden om ouders te straffen wiens minderjarige kinderen zich niet houden aan de regels van de maatschappij.
Dat is toch nu ook al het geval. Een ouder draagt de verantwoordelijkheid over minderjarige kinderen.

Daarnaast is de kans op zulke incidenten vooral groot op vmbo scholen (een hoger wapenbezit onder de leerlingen) en scholen die zich in grote steden bevinden (vaak meerdere culturen).

Those who know do not speak
Those who speak do not know
  woensdag 14 januari 2004 @ 17:06:13 #17
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_16257818
quote:

[..]

Was het maar zo makkelijk. Strenge restricties leiden alleen maar tot tegenzin.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_16257852
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 16:55 schreef Edyourservice het volgende:

[..]

bron?
pi_16257896
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 17:04 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dit toegevoegde waarde heeft op de omgang van leerlingen en docenten. Het effect zal niet significant zijn.
[..]

In het laatst verschenen rapport over normen en waarden is volgens mij gebleken dat een apart vak niet echt veel zin heeft. Er bestaan al genoeg bestaande varianten, en ook het opnemen van normen en waarden in 'echte' vakkken is een beter idee.
[..]

Dat is toch nu ook al het geval. Een ouder draagt de verantwoordelijkheid over minderjarige kinderen.

Daarnaast is de kans op zulke incidenten vooral groot op vmbo scholen (een hoger wapenbezit onder de leerlingen) en scholen die zich in grote steden bevinden (vaak meerdere culturen).

en natuurlijk is het aandeel rampdebielen op vmbo's groter
pi_16257917
quote:

[..]

Heb je ook voorbeelden uit de maatschappij dat dit echt werkt? In Engeland hebben ze toch schooluniformen, zijn daar wel eens leraren vermoord?
pi_16257928
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 17:06 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Was het maar zo makkelijk. Strenge restricties leiden alleen maar tot tegenzin.

Inderdaad, maar het tegenovergestelde: teveel vrijheden voor de jeugd leiden tot chaos, drugs, geweld en zelfs moord.
  woensdag 14 januari 2004 @ 17:11:15 #22
3542 Gia
User under construction
pi_16257977
Gisteren was bij Netwerk een figuur die in zijn slotzin claimde dat het allemaal de schuld is van computerspelletjes als Carmageddon. Dat o.a. die moord van gisteren daardoor komt en dat dat soort spelletjes verboden moeten worden.

Ja, dat zal wel helpen!

pi_16257983
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 17:09 schreef Edyourservice het volgende:

[..]

Inderdaad, maar het tegenovergestelde: teveel vrijheden voor de jeugd leiden tot chaos, drugs, geweld en zelfs moord.

wat ze allemaal ook in school uniform kunnen doen
pi_16257997
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 17:09 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Heb je ook voorbeelden uit de maatschappij dat dit echt werkt? In Engeland hebben ze toch schooluniformen, zijn daar wel eens leraren vermoord?

Natuurlijk voorkom je deze incidenten niet met een schooluniform! Het gaat er mij om dat je op school wel allemaal hetzelfde doel moet hebben om je goed te kunnen ontwikkelen. Een schooluniform is daarbij ondersteunend. Ik ben er wel van overtuigd dat dit soort maatregelen het geweld verminderd, en heb daar echt geen jarenlange studie voor nodig...

Volgens mij moeten we geen brede maatschappelijke discussies gaan voeren of we nu wel of geen uniformen gaan invoeren. Nee, we moeten HANDELEN en wel m.i.v. 1 augustus dit verplicht invoeren bij groep 1.
Het is laat...

[Dit bericht is gewijzigd door Edyourservice op 14-01-2004 17:16]

pi_16258060
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 17:07 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

bron?

Mijn gezond boeren verstand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: