abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16138250
Er zijn in Irak volgens mij genoeg geloven en of bevolkingsgroepen in Irak om nog jaren instabiel te zijn.
Daarom is het maar beter dat zending in Irak mislukt.

stuk uit Nederlands dagblad.
Zending in Irak komt nauwelijks op gang

van onze redactie kerk

BARNEVELD - Van allerlei grootse plannen van zendingsorganisaties om het evangelie te gaan verkondigen in Irak, komt vooralsnog weinig terecht. In tegenstelling tot hun verwachtingen is het sinds de val van Saddam Hussein juist moeilijker geworden om in Irak zending te bedrijven.

Regelmatige bezoekers van Irak zeggen allemaal hetzelfde: ,,Zendelingen? Ik ben er niet eentje tegengekomen'', verwoordt vredesactivist Mient-Jan Faber het algemene gevoelen. In november bracht hij voor het laatst een bezoek aan het land. ,,Ik heb niets gemerkt van evangelisatieacties.''

De Southern Baptists, het grootste protestantse kerkgenootschap in Amerika, kondigde vlak na de val van Bagdad aan dat het duizenden zendelingen had klaarstaan om het bevrijde Irak te gaan kerstenen. Woordvoerder Mark Kelly zegt nu dat daarmee vrijwilligers werden bedoeld, die voedselpakketjes zouden gaan uitdelen. ,,Deze actie is inmiddels afgerond en de vrijwilligers zijn allemaal weer thuis.''

In totaal zit er volgens Open Doors-medewerker Karim Sami slechts een handjevol buitenlandse zendelingen in heel Irak. Hij wijt dat aan de onveilige situatie in het algemeen en de dreiging van aanslagen door fundamentalistische moslims in het bijzonder. ,,De situatie blijkt ingewikkelder dan wij verwachtten toen de oorlog net was afgelopen.''

De in Nederland woonachtige Koerdisch-Irakese evangelist Rasak Avakthi vindt dat zendelingen zich daardoor niet moeten laten weerhouden om toch naar Irak te gaan. ,,Staat er in de Bijbel dat het evangelie verkondigen makkelijk is? Ik weet uit ervaring dat je wordt bespuugd en geslagen als je met de Bijbel aankomt.''

Toch moet ook hij toegeven dat zending bedrijven ten tijde van Saddam Hussein gemakkelijker ging dan nu. ,,Saddam was geen echte moslim. In bepaalde delen van Irak proberen fundamentalistische moslims door middel van geweld en intimidatie een islamitische staat te vestigen. Dat is levert voor christenen meer gevaar op dan de dictatuur van Saddam Hussein.''

pi_16138285
een reactie in een notendop:

pi_16138303
Moslims zijn sowieso heel moeilijk te bekeren.
It is much easier to be critical than to be correct.
  zaterdag 10 januari 2004 @ 21:52:20 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_16138342
Hmm, ja.

De zending komt niet op gang. Nou, dat is vrij positief te noemen, maar ehm, en nu?

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  † In Memoriam † zaterdag 10 januari 2004 @ 21:58:59 #5
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16138510
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 21:49 schreef gtotep het volgende:

Ik weet uit ervaring dat je wordt bespuugd en geslagen als je met de Bijbel aankomt.

Heeft ie nog geluk. Bonifatius zou willen dat ie er zo gemakkelijk van af was gekomen.
  zaterdag 10 januari 2004 @ 22:06:29 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_16138756
Ik zie totaal het verband niet tussen de topictitel en het artikel?

Bovendien is het christendom al eeuwen aanwezig in Irak, ze zijn alleen niet protestant. De bekendste van hen is Tariq Aziz.

pi_16138811
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 22:06 schreef freako het volgende:
Ik zie totaal het verband niet tussen de topictitel en het artikel?
Misleidende topictitel idd.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_16138890
Ik snap de bedoeling van dit topic niet helemaal.

Slotje maar. Topicstarter mag het opnieuw proberen, maar wellicht past dit bericht beter in NWS. Met bronvermelding graag.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')