abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16068210
quote:
De AID is een onderzoek gestart naar een veehouder en een dierenarts die waarschijnlijk zonder verdoving een keizersnede hebben uitgevoerd bij een koe. Vermoedelijk is de verdoving achterwege gelaten zodat de moederkoe direct kon worden geslacht en het vlees kon worden verkocht. Bij een verdoving geldt een zogeheten 'wachttijd' waardoor vlees van een eerder verdoofd dier niet kan worden verkocht.
Bron.
En dit is dus alleen nog maar een geval waar ze achter zijn gekomen. Waarschijnlijk gebeurt het wel vaker want de AID staat er nou niet bepaald bekend om dat ze veel controles uitvoeren.
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:39:32 #2
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16068310

Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  Moderator donderdag 8 januari 2004 @ 14:41:55 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_16068413
that sounds like it hurts!

verder doet het me niet zoveel eerlijk gezegd ... we weten allemaal dat veel grootveehouders er onmenselijke praktijken op na houden met hun dieren dan ga ik nu er is iemand gepakt is niet ineens geschokt lopen doen oid

laat ze maar wat vaker controleren

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:48:32 #4
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_16068719
Lijkt me vreemd verhaal, je kunt ook de koe eerst doden en dan het kalf eruithalen.
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
  donderdag 8 januari 2004 @ 14:49:25 #5
77755 polly_rulez
interessante boodschap >>
pi_16068754
wat erg! een massale boycot van de vleesindustrie zou op zn plaats zijn (hoewel dat nooit zal gebeuren)
quote:
verder doet het me niet zoveel eerlijk gezegd ...
totale afstomping...
pi_16068797
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:48 schreef _joepie_ het volgende:
Lijkt me vreemd verhaal, je kunt ook de koe eerst doden en dan het kalf eruithalen.
dan moet je wel snel zijn! dus ik denk dat ze dat risico niet nemen.
Mensen die opruimen zijn gewoon te lui om te zoeken.
fotoboek
  donderdag 8 januari 2004 @ 15:02:38 #7
3658 _joepie_
pi_16069279
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:50 schreef simonsvision het volgende:

[..]

dan moet je wel snel zijn! dus ik denk dat ze dat risico niet nemen.

Er hoeft weinig gedaan te worden om een kalf uit de baarmoeder te halen, zonder dat er rekening mee gehouden hoeft te worden dat de koe weer "hersteld" moet worden.
Binnen 2 minuten is het kalf veilig en da's tijd genoeg.
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_16069557
quote:
Keizersnede zonder verdoving

Kerkrade, 23 december 2003

De Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft een onderzoek ingesteld naar het toepassen van een keizersnede bij een rund waarbij géén narcose is toegepast. De aanleiding van dit onderzoek was een melding van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV). De RVV had geconstateerd dat op een slachterij in De Hoef een levend rund was aangevoerd waarvan de darmen deels uit een open wond aan de onderzijde van het beest puilden. De vervoerder van het rund overhandigde een "Verklaring van dierenarts voor speciale noodslachtingen" waarop stond dat het dier 's ochtends was verlost van een kalf waarbij de dierenarts aangaf dat er géén narcose was toegepast. Deze verklaring is echter alleen bedoeld voor het aanvoeren van slachtdieren die op de boerderij in nood gedood zijn.

De vermoedelijke reden voor het niet toepassen van een narcose is dat het rund na de keizersnede niet meer zou kunnen worden afgevoerd naar een noodslachtplaats. Op de toe te passen verdovingsmiddelen rust namelijk een zogenoemde wachttermijn. Hierdoor zou het rund op de noodslachtplaats afgekeurd worden door de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees. Diverse getuigen zijn inmiddels gehoord door de AID. De betrokken dierenarts kon nog niet worden gehoord wegens vakantie.

Het rund is na het slachten in onderzoek genomen door de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees. Het onderzoek van de AID naar de strafbare feiten zal zowel strafrechtelijk als tuchtrechtelijk worden afgedaan.

Hetzelfde bericht maar dan van een site die wat meer objectief is. Het is natuurlijk erg dat het gebeurd is. Maar om te zeggen dat dit "gewoonte" is en dat het overal gebeurd vind ik iets te ver gaan.
pi_16075420
Tja het is al langer bekend dat er dingen gebeuren die niet al te netjes zijn in de dierenindustrie. Ik ga nu dus ook niet opeens geschokt lopen doen.

en nee ben geen vegetarier, ik heb 1 keer kunstvlees op, echt vies gewoon

'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 8 januari 2004 @ 20:01:24 #10
3542 Gia
User under construction
pi_16079464
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:48 schreef _joepie_ het volgende:
Hoe?
Ik denk dat een stroomstoot niet echt bevorderlijk is voor het ongeboren kalf.
En de keel doorsnijden is ook weer barbaars.

Vind het wel vreselijk dat om geldelijk gewin zo'n dier ondraaglijk moet lijden.

donderdag 8 januari 2004 @ 21:08:30 #11
3658 _joepie_
pi_16081474
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 20:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Hoe?
Ik denk dat een stroomstoot niet echt bevorderlijk is voor het ongeboren kalf.
En de keel doorsnijden is ook weer barbaars.

Vind het wel vreselijk dat om geldelijk gewin zo'n dier ondraaglijk moet lijden.

Als er een stroomstoot wordt gebruikt is dat een stroomstoot door de hersenen heen, en komt er geen stroom bij het kalf, maar vaak wordt een schietmasker gebruikt, waarbij een pin de hersenen ingaat en daarmee de koe ook meteen dood is.
Ik vind het ook niet kloppen om een beest te laten lijden voor geldelijk gewin, maar in mijn ogen is niet de beste methodiek gebruikt in deze situatie.
pi_16082084
Ik heb eens een interview gelezen van een vrouw bij wie dat gebeurd was.

De narcose was niet goed gegaan, zij was niet verdoofd, maar wel verlamd door de narcose. Dus zij voelde alles, vreselijke pijnen, maar kon niet bewegen of gillen of zo.

Zij was hierdoor erg getraumatiseerd en een jaar later nog steeds niet goed slapen e.d. De chirurg deed het af met sorry, maar het is toch allemaal goed gekomen....?

donderdag 8 januari 2004 @ 21:29:39 #13
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_16082102
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:08 schreef _joepie_ het volgende:

Als er een stroomstoot wordt gebruikt is dat een stroomstoot door de hersenen heen, en komt er geen stroom bij het kalf, maar vaak wordt een schietmasker gebruikt, waarbij een pin de hersenen ingaat en daarmee de koe ook meteen dood is.
Ik vind het ook niet kloppen om een beest te laten lijden voor geldelijk gewin, maar in mijn ogen is niet de beste methodiek gebruikt in deze situatie.

Dat klinkt erg leuk en humaan, maar je laat een koe niet bevallen in een slachterij...
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  donderdag 8 januari 2004 @ 21:37:13 #14
3658 _joepie_
pi_16082322
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:29 schreef robh het volgende:

[..]

Dat klinkt erg leuk en humaan, maar je laat een koe niet bevallen in een slachterij...

Nee, allebei dood laten gaan dan..?
Er was blijkbaar een reden om dat kalf te halen.
  donderdag 8 januari 2004 @ 21:39:35 #15
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_16082406
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:37 schreef _joepie_ het volgende:

Nee, allebei dood laten gaan dan..?
Er was blijkbaar een reden om dat kalf te halen.

Klopt. Er was een reden om het kalf te halen en om daarna de koe te slachten.

Maar je gaat niet met koe, dierenarts en boer naar een slachterij om daar de koe dood te schieten, het kalf los te snijden en de boer dat kalf weer mee terug laten nemen.

Snappie? Dat mag niet eens in een slachterij volgens mij.

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_16096072
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 21:39 schreef robh het volgende:

[..]

Klopt. Er was een reden om het kalf te halen en om daarna de koe te slachten.

Maar je gaat niet met koe, dierenarts en boer naar een slachterij om daar de koe dood te schieten, het kalf los te snijden en de boer dat kalf weer mee terug laten nemen.

Snappie? Dat mag niet eens in een slachterij volgens mij.

O, maar dat iets niet mag wil in de vleesindustrie nog helemaal niet zeggen dat het ook niet gebeurt.
pi_16096101
* vosss zwaait ff naar alle ex-collega's van de AID
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 12:29:47 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_16097623
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 15:09 schreef Menyo het volgende:

[..]

Hetzelfde bericht maar dan van een site die wat meer objectief is. Het is natuurlijk erg dat het gebeurd is. Maar om te zeggen dat dit "gewoonte" is en dat het overal gebeurd vind ik iets te ver gaan.

Ik heb nog nooit eerder gehoord dat zoiets gebeurd is. Lijkt mij dus heel sterk dat dit vaker gebeurd. De afweging die men hier had moeten maken waren: "Wat is meer waard, de kalf of het vlees van de koe". Een kalf levert op de markt zo'n 150-200 euro op als je geluk hebt en een dierenarts werkt ook niet gratis. Bij een noodslacht heb je ook een hoop kosten, en afhankelijk van de reden van de noodslacht ook een behoorlijke kans dat het vlees afgekeurd wordt (door ziekte bijvoorbeeld). Een koe die al dood is kost echter nog meer om af te voeren.
Men heeft nu echter geprobeerd om van beide walletjes te eten, en dat is niet netjes, om het zacht uit te drukken.

edit: Zo vaak komt een noodslacht ook niet voor. Bij mijn ouders wordt misschien 1 keer in de paar jaar een koe via noodslacht afgevoerd. De kans dat een kalf dan net voldragen is, zal niet zo groot zijn dus. Meestal worden koeien voor het afkalven een tijd niet gemolken. Mijn ervaring is dat ziekten die leiden tot noodslacht vooral optreden NA het afkalven, niet ervoor.

vrijdag 9 januari 2004 @ 12:49:49 #20
63712 FijneDolfijn
Flipper loves Moby
pi_16098169
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:41 schreef sp3c het volgende:

verder doet het me niet zoveel eerlijk gezegd

Gevoelloos wanschepsel.
Dolfijnen zijn dol-fijne dieren. Het woord zeg het al.
  Moderator vrijdag 9 januari 2004 @ 12:57:23 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_16098410
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 12:49 schreef FijneDolfijn het volgende:

[..]

Gevoelloos wanschepsel.

wat moet ik dan?

gaan lopen janken dat er nu is een boer is gepakt voor zijn wanpraktijken???

jij bent een overgevoellig wanschepsel ... beetje lopen jammeren omdat het in het nieuws is en als het klaar is dan hoor je dr niemand meer over

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_16103068
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 14:41 schreef sp3c het volgende:
that sounds like it hurts!

verder doet het me niet zoveel eerlijk gezegd ...

De mongool van de week is bekend

Hopelijk gebeurt het bij die lui die nu geopereerd hebben zonder verdoving ook of een spuitje geven als ze net vader of moeder zijn geworden.
Ik ben zelf vader en dat is het mooiste wat je kan overkomen en dan wordt je gewoon gelijk kapotgemaakt.
En dan maakt het in mijn opinie niet uit of je een koe of iets anders bent.
Het zijn echt grote schoften en het zijn vaak dierenhaters die dit soort werk hebben.
Ik ken een visboer die werkelijk dieren haat en dan weet je het wel.
Kreeften levend in de pan en andere fijne momenten.

Ik kan er op schijten en

PSN: Poekimammi_nl
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 15:32:01 #23
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_16103250
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 12:29 schreef freako het volgende:
een dierenarts werkt ook niet gratis. Bij een noodslacht heb je ook een hoop kosten,

Een koe die al dood is kost echter nog meer om af te voeren.

m.a.w. het betreffende dier mocht nog een tijdje blijven leven omdat het goedkoper is een levende koe af te leveren bij de noodslachting? (dichtnaaien kost ook geld ? )
  vrijdag 9 januari 2004 @ 15:39:14 #24
3542 Gia
User under construction
pi_16103465
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:26 schreef Zeiksnor het volgende:

Ik ken een visboer die werkelijk dieren haat en dan weet je het wel.
Kreeften levend in de pan en andere fijne momenten.

Ik kan er op schijten en

Volgens mij werkt dat nu eenmaal zo met kreeft.

Maar inderdaad, als je erover nadenkt is het wel zielig.

Zo wil onze oudste niet vissen, omdat hij een haakje in de mond van een vis zielig vindt.

Ach, als we alles zouden weten!

pi_16103772
Auw.....
Geen handtekening op dit moment
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')