quote:nu.nl
Foto's van veelplegers verspreidenAMERSFOORT - De Utrechtse korpschef P. Vogelzang wil criminelen die herhaaldelijk de fout ingaan, uit de anonimiteit halen, desnoods door hun foto's te publiceren.
Hij zei dat maandag tijdens een persgesprek na afloop van de nieuwjaarsreceptie van het politiekorps Utrecht in Amersfoort. Hij wil dat de portretten van de zogenoemde veelplegers worden verspreid in de wijken waarin ze actief zijn. Het publiceren van de foto's is onderdeel van het beleid waarmee Vogelzang de maatschappij weerbaarder tegen criminaliteit wil maken.
Net als de meeste andere politiekorpsen in Nederland presenteerde ook Utrecht goede cijfers over 2003. Het aantal aangiften in de regio daalde met ruim 11 procent terwijl het aantal verdachten dat bij het Openbaar Ministerie (OM) werd aangeleverd, steeg met ruim 12 procent. Vogelzang concludeert dan ook dat repressie werkt, maar betwijfelt of dat van structurele aard is. Om de criminaliteit blijvend te laten dalen is het volgens de korpschef nodig dat belanghebbenden als burgers, bedrijven, gemeenten en ook het OM alles uit de kast trekken om de criminaliteit blijvend laag te houden.
Privacy
Een van de manieren waarop burgers moeten worden ondersteund is door ze beter en actueler te informeren over criminaliteit en criminelen. Zo denkt Vogelzang aan het inzichtelijk maken van de manier waarop criminelen werken, maar ook het uit de anonimiteit halen van een veelpleger. Wanneer deze bijvoorbeeld in een bepaalde wijk actief is, wil Vogelzang de burger daarvan op de hoogte brengen door zijn foto op internet te plaatsen.
"Alleen zo kun je burgers ondersteunen bij het realiseren van hun eigen veiligheid", zegt Vogelzang. Dat met het publiceren van foto's van verdachten de privacy in het geding komt, is voor Vogelzang van onderschikt belang. "Daar moeten we dan maar eens over discussiëren. Soms is niets zeggen ook misdadig."
Het inzichtelijk maken van de manier waarop criminelen werken lijkt me zeer effectief om 'het volk' en bijvoorbeeld de iddenstand voor te bereiden. Zoiets zou je meteen op Internet kunnen zetten. Foto's wordt lastiger maar op zich ben ik daar wel voor. Als een veelpleger daar maar van te voren van op de hoogte is en een waarschuwing krijgt: nog een keer en we verspreiden foto's van je!
En dan moeten de mensen niet gaan zeiken dat die mensen nooit meer terug kunnen komen in de maatschappij, want veelplegers zijn dat toch niet van plan (daarom doen ze het nog een keer en nog een keer en...) en die andere categorie verdient het niet eens om ooit terug te keren uit de gevangenis, laat staan om terug te komen in de maatschappij. Dit zijn geen mensen die "per ongeluk" een misdaad begaan, dat is de levenswijze die ze aangenomen hebben.
Ik ben pertinent tegen volksgerichten en dit plan loopt daar per definitie op uit. Burgers worden op deze manier impliciet opgeroepen om zelf af te rekenen. De Bernhard-methode dus, ik dacht dat we daar nu wel over heen waren
zullen we het schavot alvast maar op het Domplein installeren?
Maar foto's gaan verspreiden gaat mij te ver.
Er komen ook veel praktische problemen bij:
- je zult maar op een veelpleger lijken
- de familie wordt voor schut gezet
- je krijgt heksenjachten van overijverige burgers
- etc. etc.
Al die korpschefs moeten eens gewoon hun idee-en aan hun meerderen geven en niet via de media. Lijkt teveel op de proefballon-taktiek van de LPF, dat iriteert mij.
[Dit bericht is gewijzigd door Aaahikwordgek op 05-01-2004 23:12]
quote:
Op maandag 5 januari 2004 23:06 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ik ben eigenlijk ook wel tegen, hoewel ik zo'n veelpleger ook wel flink te grazen zou willen nemen.
En ik wil deze korpschef over een jaar of wat niet horen klagen dat zijn korps het zo druk heeft omdat er in zijn dorp zo veel mensen eigen rechtertje spelen.
[Dit bericht is gewijzigd door Parabola op 06-01-2004 10:49]
quote:Ik heb een schurft aan veelplegers, vandaar.
Op dinsdag 6 januari 2004 07:10 schreef SCH het volgende:[..]
quote:Ja, ik ook aan mensen in roze trainingspakken, maar ik ga ze niet in elkaar slaan.
Op dinsdag 6 januari 2004 11:47 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Ik heb een schurft aan veelplegers, vandaar.
Ik denk dat het internet ook te klein is om alle boeven te etaleren. De slag om het allemaal in de hand te houden is al een tijdje geleden verloren.
quote:Leuk, joh, zo'n grappige karikatuur van het NLs rechtsstelsel. Tenminste, het zou leuk zijn, als je zelf door zou hebben dat het een karikatuur is.
Op dinsdag 6 januari 2004 11:54 schreef Captain_Chaos het volgende:
Discutabel maar gezien de complete onmacht tegen deze figuren wel begrijpelijk. Ik hoor van andere landen wel eens dat ze criminelen in de gevangenis stoppen. Misschien moeten we dat in Nederland ook maar eens gaan doen in plaats van ze dood te kroelen met opvang, begeleiding, methadonbussen en pauluskerken. Voor het gemak heb ik het dan alleen nog maar over de echt hinderlijke criminelen; in casu de junk.Ik denk dat het internet ook te klein is om alle boeven te etaleren. De slag om het allemaal in de hand te houden is al een tijdje geleden verloren.
quote:Je hebt geen doctoraal nodig om te snappen dat het jammelijk géén karikatuur is. Tenzij je natuurlijk in boerenstrontdorp de hele dag in de kast zit.
Op dinsdag 6 januari 2004 11:57 schreef Parabola het volgende:[..]
Leuk, joh, zo'n grappige karikatuur van het NLs rechtsstelsel. Tenminste, het zou leuk zijn, als je zelf door zou hebben dat het een karikatuur is.
En dan is het nog zo dat dit inderdaad eigenrichting in de hand werkt, en dat is een hellend vlak waar we ons beter niet op kunnen begeven.
[Dit bericht is gewijzigd door Het_Vijfde_Wiel op 06-01-2004 12:30]
quote:Dat zijn geen veelplegers, weet je wel waar we het over hebben???
Op dinsdag 6 januari 2004 11:49 schreef SCH het volgende:[..]
Ja, ik ook aan mensen in roze trainingspakken, maar ik ga ze niet in elkaar slaan.
Het doel moet dus echt veiligheid zijn en niet een schandpaal-idee.
quote:Ja, of hij moet verplicht een embleem op zijn jas naaien
Op dinsdag 6 januari 2004 13:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Lijkt me goed als straf, een beetje schandpaal is niks mis mee!
MAAR: hoe moet ik, als braaf burger, 100000 verschillende foto's gaan bekijken en onthouden? Want d'r lopen wat criminelen rond in dit land...
Wat dat betreft is een voorhoofd-stempel veel beter
quote:Dat zijn idd hele goede punten ja, vooral die eerste 2. Ik ben er dan ook tegen.
Op maandag 5 januari 2004 23:06 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Er komen ook veel praktische problemen bij:
- je zult maar op een veelpleger lijken
- de familie wordt voor schut gezet
- je krijgt heksenjachten van overijverige burgers
- etc. etc.
Verder ben ik ook van mening dat de politiebazen eens wat minder proefballonnetjes moeten oplaten, ach ja, er zijn nogal wat mensen die denken dat ze de nieuwe Pim Fortuyn zijn....
quote:Hand afhakken. Leve de fundi-staten!
Op dinsdag 6 januari 2004 13:47 schreef Parabola het volgende:[..]
Ja, of hij moet verplicht een embleem op zijn jas naaien
quote:Dat is helemaal een mooi idee!
Op dinsdag 6 januari 2004 13:47 schreef Parabola het volgende:[..]
Ja, of hij moet verplicht een embleem op zijn jas naaien
1) Wat wil je concreet met die informatie? Stel je ziet herkent zo'n veel pleger van zo'n foto, wat dan?" De voorstander, een politiechef, stelde dat het publiek dan op z'n hoede is als ze de veelpleger dan ergens zien
2) Maar de politie kan nu al lang niet alle zaken aan, er is al een capaciteits probleem. Denk je niet dat men sneller geneigd is de politie te bellen als men een veelpleger ziet, ook als deze niets strafbaars doet? Dat is een onderschatting van de mensen, die kunnen daar best goed mee omgaan. Nog geen minuut later wordt er aan iemand uit het publiek gevraagd "..en wat dan als je iemand van zo'n foto ziet?" "dan bel ik de politie!"
3) Krijg je dan niet een glijdende schaal, dus dan met ook foto's van verkrachters, kindermisbruikers, drugsdealers etc. wil gaan ophangen? Nee, volgens de politiechef, laten we de discussie nu houden bij veelplegers. Maar meteen mensen uit het publiek, "ja, tasjesrovers! Als de veiligheid voor oude vrouwtjes verbeterd kan worden door foto's op te hangen, dan moet dat!" etc.
wat mij betreft dus: leuk bedacht, maar totaal niet practisch of effectief
[Dit bericht is gewijzigd door BdR op 06-01-2004 20:32]
quote:ja precies en mensen die met teveel alcohol achter het stuur iemand dood hebben gereden daar moeten we ook foto's van gaan ophangen, en ook van mannen die hun vrouw slaan, en van autodieven, drugsdealers etc. etc. Dat wordt nog druk bij het copieerapparaat..
Op maandag 5 januari 2004 20:53 schreef _Marcel_ het volgende:
TOPidee maar dan moeten niet alleen veelpleger, maar ook verkrachters en kindermisbruikers uit de anonimiteit gehaald worden. Dat vind ik veeeeeeeel belangrijker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |