abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:42:48 #1
8277 Boudi
Always Coca Cola
pi_15886098
Ik hoorde laatst van verschillende mensen een verhaal over een soort brood, dat begon in een klein bakje en dat moest je water ofzo geven, en dan na een tijdje dan werd het heel groot. Dan kon je het opeten, maar eerst haalde je er een stukje af (of meerdere) om verder te kweken, of aan iemand anders te geven. Het werd ook wel 'Herman' genoemd, of 'Vriendschapsbrood'

Wie kent dit nog meer en weet hoe ik hier aan zou kunnen komen?

Met of zonder mayonaise?
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:44:00 #2
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_15886129
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:45:10 #3
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_15886156
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:42 schreef Boudi het volgende:
Ik hoorde laatst van verschillende mensen een verhaal over een soort brood, dat begon in een klein bakje en dat moest je water ofzo geven, en dan na een tijdje dan werd het heel groot. Dan kon je het opeten, maar eerst haalde je er een stukje af (of meerdere) om verder te kweken, of aan iemand anders te geven. Het werd ook wel 'Herman' genoemd, of 'Vriendschapsbrood'

Ja, dat had mijn moeder laatst. Soort kettingbrief-idee ofzo. Geen idee hoe je er aan komt.

[Dit bericht is gewijzigd door TechXP op 01-01-2004 21:45]

donderdag 1 januari 2004 @ 21:45:41 #4
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_15886167
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:42 schreef Boudi het volgende:

dude, dat is een plant, geen echt brood
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:45:44 #5
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15886171
Dat is volgens mij met een soort deeg. Maar dan moet je er wel spul bijgooien natuurlijk. Of dacht je dat het van bovenhand werd bijgevuld?
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_15886182
Dat heb ik ook met mijn tenenkaas, vreemd is dat he
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
pi_15886208
Brood dat Herman heet?
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:47:13 #8
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_15886223
Via google 'vriendschapsbrood' vind je het recept.
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:51:14 #9
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_15886358
...en je moet het deeg vernoemen naar degene van wie je 'm krijgt... dus als je 'm van een Herman hebt gekregen noem je 'm Herman, heb je 't gekregen van Pieternel dan noem je 't Pieternel.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:53:21 #10
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_15886419
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:45 schreef TechXP het volgende:

[..]

Ja, dat had mijn moeder laatst. Soort kettingbrief-idee ofzo. Geen idee hoe je er aan komt.

Ja duh!, dat krijg je dan toch!!!
pi_15886426
uiteindelijk zit je gewoon een gist in leven te houden, je flikkert regelmatig nieuw voer erin daardoor kun je er steeds wat afhalen.
pi_15886439
als je macaroni heel lang bewaart dan groeit het ook aan en da's NIET lekker om te zien
pi_15886456
Heet in sommige kringen "Hermancake", staat ook wel bekend als "amish friendship bread".

Je krijgt een stukje gezuurd deeg (dat werkt als gist), voegt daar allerlei ingrediënten aan toe zodat je brooddeeg krijgt, en van het gerezen deeg neem je een klein stukje, dat je zuur laat worden en doorgeeft. Van de rest bak je brood.

God put a smile upon your face
pi_15886494
Mijn moeder heeft dat idd jaren geleden een keer gehad, ik was het helemaal vergeten

Wat ik me nog wel herinner is dat ik het heel erg lekker brood vond.

Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_15886549
Ja, dat klopt. En Jezus heeft de 4 andere broden en 2 vissen
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:57:51 #16
8277 Boudi
Always Coca Cola
pi_15886552
Ik begrijp ook wel dat het geen normaal brood is... en dat je er spullen bij moet gooien om het aan te laten groeien. En dat het gek is dat het 'toevallig' herman genoemd wordt. Maar ik hoorde verschillende mensen erover praten, en ze wilden het allemaal wel weer eens hebben. Dus vandaar dat ik de informatie geef dit ik heb. Misschien dat iemand er wel eens van gehoord heeft, en wat meer informatie heeft hierover. Maar dus niet om bijdehand commentaar te krijgen....

maar voor de rest: bedankt... ik ga wel es even verder zoeken (had wel al gezocht op 'brood herman schimmel' maar nog niet op vriendschapsbrood...)

Met of zonder mayonaise?
  donderdag 1 januari 2004 @ 21:59:44 #17
63035 Badharing
Met of zonder uitjes??
pi_15886595
Lang geleden heb ik ook ooit zoiets gezien van een yoghurtplantje. Dat moest je in een schaal melk leggen ... als ik het me nog goed herinner.
Ojee, wat klinkt uw triangel vals ... laat ik nou toevallig ...
pi_15886674
Haha. INDERDAAD. Herman ja. Die had m'n zus ooit. Best een lekker brood! en je kunt 'm best vaak weer opnieuw maken.
pi_15886778
Ik heb het hier als cake in de vriezer liggen (anders blijf je bezig en daarna doet tie het gewoon weer).
Ik meen dat je het ook wel kunt kopen
pi_15886788
Ik kan het ook nog van vroeger (ca 17 jaar geleden) en dat het brood lekker smaakte. Leek een beetje op cake. Volgens mij moet je van een aantal ingredienten een kopje toevoegen. Laten staan, een kopje uitnemen voor de nieuwe kweek, van de rest een broodbakken.
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:55 schreef Vava het volgende:
Mijn moeder heeft dat idd jaren geleden een keer gehad, ik was het helemaal vergeten

Wat ik me nog wel herinner is dat ik het heel erg lekker brood vond.

pi_15886993
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:59 schreef Badharing het volgende:
Lang geleden heb ik ook ooit zoiets gezien van een yoghurtplantje. Dat moest je in een schaal melk leggen ... als ik het me nog goed herinner.
Das kefir, erg lekker, maar je moet het leren drinken.....
pi_15887068
Is een gewoon zuurdesem brood, even een korte uitleg:

Zuurdesem is een broodsoort waar je geen gist aan toevoegd. Het rijst door wilde sporen/gisten/bacteriën. Als je nieuwe zuurdesem maakt moet je het ook altijd een paar dagen buiten laten staan. Daarom wordt er aangeraden als je eenmaal zuurdesem hebt, om wat deeg te bewaren (of door te geven). De volgende keer dan hoef je niet al het deeg een week te laten fermenteren voor je het brood kan bakken.

Ook zal je niet altijd zoveel geluk hebben dat je een goed (en smakelijk) organisme vangt. Soms zal het brood niet rijzen of niet lekker smaken. Dit is ook de reden dat bierbrouwers altijd trots zijn op hun giststammen en er alles aan doen om deze stam te laten overleven. De gist is namelijk smaakbepalend voor het bier (of brood). Ook yoghurt fabrikanten werken op een zelfde manier (maar dan met de Lactobacillus bulgaricus)

pi_15887112
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:46 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
Brood dat Herman heet?
herman brood is dood
046
Dank aan Yeahinho
pi_15887389
Had het niet iets met de Amish te maken?
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_15887474
In de bijbel hadden ze dat !!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')