Wie kent dit nog meer en weet hoe ik hier aan zou kunnen komen?
quote:Ja, dat had mijn moeder laatst. Soort kettingbrief-idee ofzo. Geen idee hoe je er aan komt.
Op donderdag 1 januari 2004 21:42 schreef Boudi het volgende:
Ik hoorde laatst van verschillende mensen een verhaal over een soort brood, dat begon in een klein bakje en dat moest je water ofzo geven, en dan na een tijdje dan werd het heel groot. Dan kon je het opeten, maar eerst haalde je er een stukje af (of meerdere) om verder te kweken, of aan iemand anders te geven. Het werd ook wel 'Herman' genoemd, of 'Vriendschapsbrood'Wie kent dit nog meer en weet hoe ik hier aan zou kunnen komen?
[Dit bericht is gewijzigd door TechXP op 01-01-2004 21:45]
quote:dude, dat is een plant, geen echt brood
Op donderdag 1 januari 2004 21:42 schreef Boudi het volgende:
Ik hoorde laatst van verschillende mensen een verhaal over een soort brood, dat begon in een klein bakje en dat moest je water ofzo geven, en dan na een tijdje dan werd het heel groot. Dan kon je het opeten, maar eerst haalde je er een stukje af (of meerdere) om verder te kweken, of aan iemand anders te geven. Het werd ook wel 'Herman' genoemd, of 'Vriendschapsbrood'Wie kent dit nog meer en weet hoe ik hier aan zou kunnen komen?
quote:Ja duh!, dat krijg je dan toch!!!
Op donderdag 1 januari 2004 21:45 schreef TechXP het volgende:[..]
Ja, dat had mijn moeder laatst. Soort kettingbrief-idee ofzo. Geen idee hoe je er aan komt.
Je krijgt een stukje gezuurd deeg (dat werkt als gist), voegt daar allerlei ingrediënten aan toe zodat je brooddeeg krijgt, en van het gerezen deeg neem je een klein stukje, dat je zuur laat worden en doorgeeft. Van de rest bak je brood.
Wat ik me nog wel herinner is dat ik het heel erg lekker brood vond.
maar voor de rest: bedankt... ik ga wel es even verder zoeken (had wel al gezocht op 'brood herman schimmel' maar nog niet op vriendschapsbrood...)
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:55 schreef Vava het volgende:
Mijn moeder heeft dat idd jaren geleden een keer gehad, ik was het helemaal vergeten![]()
Wat ik me nog wel herinner is dat ik het heel erg lekker brood vond.
quote:Das kefir, erg lekker, maar je moet het leren drinken.....
Op donderdag 1 januari 2004 21:59 schreef Badharing het volgende:
Lang geleden heb ik ook ooit zoiets gezien van een yoghurtplantje. Dat moest je in een schaal melk leggen ... als ik het me nog goed herinner.
Zuurdesem is een broodsoort waar je geen gist aan toevoegd. Het rijst door wilde sporen/gisten/bacteriën. Als je nieuwe zuurdesem maakt moet je het ook altijd een paar dagen buiten laten staan. Daarom wordt er aangeraden als je eenmaal zuurdesem hebt, om wat deeg te bewaren (of door te geven). De volgende keer dan hoef je niet al het deeg een week te laten fermenteren voor je het brood kan bakken.
Ook zal je niet altijd zoveel geluk hebben dat je een goed (en smakelijk) organisme vangt. Soms zal het brood niet rijzen of niet lekker smaken. Dit is ook de reden dat bierbrouwers altijd trots zijn op hun giststammen en er alles aan doen om deze stam te laten overleven. De gist is namelijk smaakbepalend voor het bier (of brood). Ook yoghurt fabrikanten werken op een zelfde manier (maar dan met de Lactobacillus bulgaricus)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |