1+5= 6
15-6=9 (draai je de 9 om, dan is het 6)
15-9= 6
666.
Okey nu serieus... Google erop los zou ik zeggen:
Van de tarot zo begrijpelijk te maken dat De 78 Graden der Wijsheid door de jaren heen en op internationaal niveau de status heeft bereikt van het 'meest gebruikte standaardwerk over de tarot'.
quote:Je hebt helemaal gelijk...
Op maandag 29 december 2003 23:30 schreef Maikuuul het volgende:
Merina ? waarom doe je zo moeilijk met je 15-9 = 6 .... je kunt ook gewoon 2x3=6 2x3=6 2x3=6 = in totaal 6,6,6 haal de komma's weg en wat krijg je dan ?
quote:Tarot bestaat uit het grote arcana en het kleine arcana.
Op maandag 29 december 2003 22:32 schreef Babbelzz het volgende:
Ik leg Tarotkaarten, die bestaan uit 78 stuks.
Ik heb ook psychologische inzichtskaarten en die bestaan ook uit 78 stuks. Zo zijn er nog meer kaarten die uit 78 bestaan.
Kan iemand me vertellen waarom dit is?
Grote arcana zijn 22 kaarten. Kaart 0 t/m 21. Kaart 0 is "de dwaas", vergelijkbaar met de joker die we nu nog kennen in het kaartspel. Deze kaart staat een beetje los van de rest, aangezien het eigenlijk zowel kaart 0 is als kaart 22, zowel begin als eind.
Kaart 1 t/m 21 zijn onder te verdelen in 3 rijen van 7 kaarten. Rij 1 begint met kaart 1 (magier) en dan kaart 4 (keizer) enz. Rij 2 is kaart 2 (hogepriesteres), kaart 5 (hogepriester) enz. En rij 3 is kaart 3 (keizerin), kaart 6 (geliefden) enz. Dit staat bekend als de 3 wegen van de tarot. Rij 1 is de mannelijke weg, de weg van actie en in gang zetten. Rij 3 de vrouwelijke weg, de weg van passiviteit en reactie. Rij 2 is "de weg van het midden", of de rij van wijsheid en inzicht.
Het kleine arcana is 56 kaarten, 4 kleuren (staven, bekers, pentakels, zwaarden) met elk 14 kaarten. Kaart 1 t/m 10 komt overeen met de numerologische betekenis van 1 t/m 10. 1 is de aas, de kiem van de kleur, en kaart 10 is de volmaking van de kleur. Dit systeem van 1 t/m 10 vind je overal terug, voor meer informatie raad ik je aan een boek over numerologie te lezen.
De overige kaarten, de hofkaarten bestaan uit 4 verschillende kaarten: schildknaap, ridder, koning, koningin. Deze staan voor de personificaties van de verschillende kleuren. Schildknaap is de jeugd, ridder de puber, koning de volwassen mannelijke personificatie en koningin de volwassen vrouwelijke personificatie.
Bij elkaar vormen deze 78 kaarten een mooi consistent geheel. Neem je er kaarten af dan vermindert de zeggingskracht en de compleetheid. Meer kaarten zijn overbodig omdat eigenlijk alle aspecten van het leven al helemaal gecoverd worden door de 78 kaarten. Dat het er 78 zijn komt dus door de interne structuur van het tarotspel en is voor een deel ook gewoon zo gegroeid. Er zijn veel kaartsystemen die gebaseerd zijn op tarot en die daarom ook 78 kaarten hebben, maar ook systemen met minder of meer kaarten.
Er is trouwens een speciaal tarot topic, daar heb ik deze reactie ook in geplaatst. Deze gaat dan dicht om het een beetje centraal te houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |