abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1084259
wie heeft hier zijn versjes gelezen?
ik een paar jaar terug wel maar hij had mooi niet gelijk dat de aarde in 2000 zou vergaan gelukkig
  maandag 25 juni 2001 @ 15:37:22 #2
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1084267
sinds het grote 1999 debacle is de ster van nostradamus nogal gedaald volgens mij
pi_1084299
Nostradamus? Die met die strakke groene broek?
Die stond hen goed!
I am the one I am the one
The godlike terror train
The superior, artificial brain
Feel free to call me Blaine
pi_1084317
Ik geloof nog steeds dat er heel binnenkort een 3e wereldoorlog uitbreekt. Die zal volgens Nostradamus nog bloediger worden dan de eerste twee. De aanstichter zal iemand zijn uit het midden-oosten, en is al geboren! Waarom ik dit geloof? Nostradamus heeft Napoleon, Hitler (hij kwam met de naam Hister, dat verdacht veel lijkt op de naam hitler), de nazi's, de koude oorlog voorspeld. En hij begint ook al gelijk te krijgen over het midden-oosten, Er zijn nu heel wat spanningen
I'm not paranoid! Which of my enemies told you this?
  maandag 25 juni 2001 @ 15:50:38 #5
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1084368
Het probleem met die kwatrijnen van nostradamus is alleen dat ze zo vaag zijn dat je er alleen achteraf de 'ware' betekenis in kan herkennen.. en dat kan bijna alles zijn. Niet erg nuttig als toekomstvoorspelling dus...

wat zijn btw de kwatrijnen waarin de komst van napoleon voorspeld wordt? die van hitler heb ik wel eens gezien maar die van napoleon heb ik nog nergens kunnen vinden.

maandag 25 juni 2001 @ 15:53:03 #6
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_1084384
Wel eens geprobeerd maar mijn Frans is daar zo vreselijk veel te slecht voor...
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  maandag 25 juni 2001 @ 15:54:08 #7
11908 RIMoZ
Just RIMoZ!!
pi_1084393
Er zijn meerdere interpretaties van Nostradamus zijn versen verschenen.Ik zelf heb het boek Nostradamus 1999 gelezen van Stafan Paulus.
Wat nou het leuke er van is is dat iedereen zo`n boek kan schrijfen,want niemand weet bij god niet wat de volgorde was van zijn voorspellingen.(behalve de reeds uitgekomen `voorspellingen`)

By the way:Nostradamus tripte om tot zijn voorspellingen te komen.(nootmuskaat en gele wolfskers dacht ik ).

wie niet waagt die niet wint en wie niet wint heeft nooit gewaagd
pi_1084422
Ik heb ooit eens gelezen dat Nostradamus de pentium-bug beschreven had. Dat is al lang geleden geweest, maar ik heb die tekst ergens bewaard. Die tekst is nu hier te vinden. Er staat oa. de originele franse tekst, een engelse vertaling, en wat uitleg over hoe het precies afgeleid is.
pi_1084429
quote:
Op maandag 25 juni 2001 15:41 schreef The_Man het volgende:
Nostradamus? Die met die strakke groene broek?
Die stond hem goed!

Hans Teeuwen!
pi_1084438
Ah, mijn favoriete onderwerp!
quote:
Op maandag 25 juni 2001 15:43 schreef l_Charlize_l het volgende:
Ik geloof nog steeds dat er heel binnenkort een 3e wereldoorlog uitbreekt. Die zal volgens Nostradamus nog bloediger worden dan de eerste twee. De aanstichter zal iemand zijn uit het midden-oosten, en is al geboren!
Als het wel allemaal in 1999 gebeurd zou zijn had hij gelijk gekregen als het gebeurd door iemand die vanaf 1999 een land regeert, krijgt hij gelijk, als iemand geboren is in 1999 krijgt hij gelijk, als 1 van de ouders van de aanstichter in 1999 geboren blijkt te zijn krijgt hij gelijk. De gebeurtenissen worden (naar mijn mening) altijd achteraf naar de versjes toegepraat. (dat gaf hij zelf ook altijd toe, maar dat was de enige manier om het te laten uitkomen was zijn verhaal)
quote:
Waarom ik dit geloof? Nostradamus heeft Napoleon, Hitler (hij kwam met de naam Hister, dat verdacht veel lijkt op de naam hitler)
Ik heb al eens in een ander forum hierop gereageerd, maar volgens mij is er recentelijk een crash geweest?

Anyway, Hister betekent ook nog 100 andere dingen zoals Donau

quote:
En hij begint ook al gelijk te krijgen over het midden-oosten, Er zijn nu heel wat spanningen
dat is al veertig jaar zo en het is nog erger geweest ook (trouwens al honderden jaren wel wat oorlogjes daar), dus da's makkelijk voorspellen.
Bovendien 'kwam de vuurbal uit het oosten' in 1999 de 7e of 9e maand. Wat met alle verschillende mogelijk jaartellingen waar hij op kon doelen ook weer verspreid kan worden over een paar jaar, maar het is duidelijk als er ook maar iets belangwekkends gebeurd in die periode hij door iedereen weer als voorspeller wordt gezien.

[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 25-06-2001 16:15]

De mensen hebben God niet bedacht, dat heeft God zelf gedaan.
pi_1084569
Zover ik weet "voorspelde" hij 3 grote oorlogen in de 20e eeuw die zijn er geweest. Althans 2 eerste en 2de wereld oorlog en de golfoorlog.
  maandag 25 juni 2001 @ 16:21:07 #12
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_1084587
quote:
Op maandag 25 juni 2001 15:58 schreef Light het volgende:
Ik heb ooit eens gelezen dat Nostradamus de pentium-bug beschreven had. Dat is al lang geleden geweest, maar ik heb die tekst ergens bewaard. Die tekst is nu hier te vinden. Er staat oa. de originele franse tekst, een engelse vertaling, en wat uitleg over hoe het precies afgeleid is.
Die heb ik ook wel eens gezien.. maar de grap was juist dat dit kwatrijn vaak aangehaald wordt als de voorspelling van iets anders (wat precies weet ik niet) en dus meer het bewijs was dat als je wil je er alles in kunt zien.
pi_1085388
quote:
Op maandag 25 juni 2001 15:43 schreef l_Charlize_l het volgende:
Ik geloof nog steeds dat er heel binnenkort een 3e wereldoorlog uitbreekt. Die zal volgens Nostradamus nog bloediger worden dan de eerste twee. De aanstichter zal iemand zijn uit het midden-oosten, en is al geboren! Waarom ik dit geloof? Nostradamus heeft Napoleon, Hitler (hij kwam met de naam Hister, dat verdacht veel lijkt op de naam hitler), de nazi's, de koude oorlog voorspeld. En hij begint ook al gelijk te krijgen over het midden-oosten, Er zijn nu heel wat spanningen
Dat van Napoleon valt nogal tegen. De kwatrijnen die over Napoleon zouden gaan zijn weliswaar duidelijker en geloofwaardiger dan verreweg de meeste anderen (want die zijn zo vaag dat ze van alles kunnen betekenen), maar toch zitten er nog een heleboel tegenstrijdigheden in. In principe wordt de levensloop van Napoleon in de kwatrijnen redelijk accuraat beschreven, maar bijv. enkele dingen uit dit kwatrijn kloppen al niet:

III, 35
Uit het diepst van het westen van Europa,
Zal uit arme lieden een kind geboren worden,
Dat door zijn tong een grote menigte zal verleiden.
Zijn roem zal in het rijk van het oosten nog groter worden.

Napoleon stamde uit een adellijk geslacht, en zijn vader was een hoge ambtenaar. Dit kwatrijn wordt trouwens ook wel met Hitler of Mussolini geassocieerd. En misschien over 50 jaar wel weer met iemand anders. Andere kwatrijnen over Napoleon kunnen ook op bepaalde Romeinse keizers of Karel de vijfde slaan.

In vertalingen van de kwatrijnen worden heel vaak keuzes gemaakt waarmee de vertaling een bepaalde kant wordt opgedrukt. Dat doen aanhangers om te bewijzen dat ze gelijk hebben.

En dat van Hitler, dat slaat op dit kwatrijn

V,29
La liberté ne sera recouvree,
L'occupera noir fier vilain inique:
Quant la matiere du pont sera ouvree,
D'Hister, Venise fachee la republique

Mensen die daar Hitler in willen zien vertalen dat zo:

De vrijheid zal niet herkregen worden,
De zwarte, trotse, kwaadaardige, onrechtvaardige misbruikt haar;
Wanneer het pact van de 'brug' gesloten is,
Met Hitler, wordt de republiek door Venetië vertoornd

'Hister' is de Grieks-Romeinse naam voor de Donau. Volgens sommigen gebruikt Nostradamus dat Hister ook voor Hitler, omdat dat op elkaar lijkt. Dat is ook gelijk het enige argument wat ervoor is. Als je er niet vanuit gaat dat Hister voor Hitler slaat deze vertaling nergens meer op. Het zou dus een anagram zijn, maar daar is geen bewijs voor. Niemand zou op het idee gekomen zijn deze kwatrijnen te associeren met WO 2 als die link Hister-Hitler er niet was geweest.

Nogal twijfelachtig dus. Waarschijnlijk slaan deze voorspellingen ook op dingen uit de tijd van Nostradamus zelf, die zich bij de Donau hebben afgespeeld

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_1087482
Mr. Aart,
ik vind dat laatste vers vrij logisch. Hitler sloot een pact met conservatieven en werd op die manier kanselier/premier. En hij sloot ook een pact met Italie toch?
pi_1088566
quote:
Op maandag 25 juni 2001 23:24 schreef Adijos het volgende:
Mr. Aart,
ik vind dat laatste vers vrij logisch. Hitler sloot een pact met conservatieven en werd op die manier kanselier/premier. En hij sloot ook een pact met Italie toch?
Ja, maar het punt dat Mijnheer Aart probeert te maken is dat als je slechts 1 woord weglaat (Hister) of als Donau vertaald, dan is het helemaal niet meer logisch om het met Hitler te associeren. En dan kan je de rest van die zinnen ongeveer aan honderd willekeurige andere dingen uit de geschiedenis verbinden als je maar even zoekt.

Bovendien lijkt het vreemd dat als je al kan voorspellen en je zegt iets over een historische gebeurtenis, dat je niet iets zegt over de Holocaust, wat toch de eerste associatie is die iedereen met Hitler heeft, ipv wat pacten te noemen.

Het zelfde is waar voor het kwatrijn waar (Louis) 'Pasteur' genoemd wordt, als je dat woord weglaat dan is het zo algemeen dat je het van paus tot willekeurige koning kan toepassen.

pi_1090384
Voor de geinteresseerden:
http://www.fokforum.nl/showtopic.php/27635
is opeens weer terug?
daar is ook al uitvoerig gezwetst (vooral door mij) over Nostra.
pi_1090450
ook misschien leuk, het voorspellen van de dood van Diana:

The last son of the man with the Prophet's name
Will bring Diana to her day of rest.
At a distance they wander in frenetic grief
Delivering a great people from ruin.

http://www.incompetech.com/gallimaufry/nostradamus_a.html

De eerste zin slaat dus op Dodi de vriend van Diana, zijn vader heet Mohammed, lijkt allemaal weer toevallig, behalve als je enig besef hebt hoeveel moslims ergens in hun naam Mohammed heten.
Bovendien kan het over elke willekeurige profeet uit elk willekeurig geloof... volgens mij is het moelijk uberhaupt een mannennaam te vinden in welke taal dan ook die niet indirect een link/afleiding hebben met een of andere profeet/bijbelse naam uit een van de verschillende geloven.

pi_1091807
quote:
Op maandag 25 juni 2001 23:24 schreef Adijos het volgende:
Mr. Aart,
Zie de post van mike_another. Hoewel ik wel moet toegeven dat dit vers heel erg veel aparte aanwijzingen heeft. Het pact tussen Hitler en Mussolini werd nl. wel in Venetië gesloten.

Maar het kan evengoed op een heleboel andere dingen slaan. In de tijd van Nostradamus speelde Venetië ook een rol in het conflict tussen het christendom en de islam, met de Turkse vloot en alles.

Dat andere topic is wel mooi trouwens, daar staat veel in. Jammer dat Larissa gebanned is wat dat betreft.

pi_1099671
quote:
Dat andere topic is wel mooi trouwens, daar staat veel in. Jammer dat Larissa gebanned is wat dat betreft.
Is ze gebanned? ze klonk verder heel redelijk, waarom dan?
  woensdag 27 juni 2001 @ 19:48:26 #20
3140 PhalanX
Technarchy
pi_1100018
het grote probleem met Nostradamus is dat de mensen pas na een gebeuren de kwatrijnen uitleggen. Dus hun interpretatie geven van die kwatrijnen met aan de hand ervan een gebeurtenis.

Dat is ook de reden waarom niemand echt aan de hand van zijn kwatrijnen een concrete voorspelling heeft kunnen maken die ook echt is uitgekomen.

Aaah the beauty of digital reproduction.
Is it alive, or is it Phalanx?
--- Cameron Hodge ---
pi_1100338
quote:
Op woensdag 27 juni 2001 18:53 schreef mike_another het volgende:

[..]

Is ze gebanned? ze klonk verder heel redelijk, waarom dan?

Ze is al een hele tijd geleden gebanned, al wel een maand of 3 geloof ik. Ik weet niet, had iets te maken met een discussie in Feedback of zo
  woensdag 27 juni 2001 @ 20:57:58 #22
5537 HighLander
Insane in the birdbrain
pi_1100621
Je zou zijn kwatrijnen kunnen vergelijken met horoscopen.
Ook die zijn zo opgestelt dat er altijd wel een kern van waarheid inzit.

Al blijft het idd heel interessant hoe dicht hij bij sommige dingen zat.

Ook zijn medische 'wondermiddeltjes' waren erg leuk om te lezen.

O really? And why would I care?
000000000010000000000/100101101011110100000/011010011111001110001/110100101101010001001/000011000100101011000/ [2/3]
  maandag 2 juli 2001 @ 13:32:48 #23
7817 Gstar
JUST THE PRODUCT
pi_1127513
en waar kan ik die dan vinden??

en de rest van de kwatrijnen ook trouwens.. tís interessant om dat te lezen..

pi_1127666
Ziiijjjnnn naam was Nostradamus, hij had ook een achterneef, en die had een elektriciteitswinkeeel, en toen wilde Nostradamus daar vakantiewerk gaan doen, maar da hoefde nie
  donderdag 13 september 2001 @ 10:49:13 #25
8372 Bastard
Persona non grata
pi_1625652
Nostradamus voorspelde 'periode van grote angst'

Van onze verslaggevers

GRONINGEN - De ziener en voorspeller
Nostradamus voorzag vijf eeuwen geleden dat
er 'in een jaar rond de eeuwwisseling een
periode van grote angst aan zal aanbreken'
De voorspeller stelt dat in de zevende maand
van het jaar 1999 een 'grote heerser van angst
zal opstaan in het land van de Mongolen en
dat Mars, de god van de oorlog, onder zijn
gezag hoogtij zal vieren.'

Nostradamus dacht vanuit de Juliaanse kalender.
Naar onze kalender vertaald blijkt dat de zevende
maand september is. Ook het verschil van twee
jaar kan hierdoor worden verklaard.

Het rijk van de Mongolen strekte zich in de tijd van
de ziener uit van Azië tot in het huidige
Midden-Oosten. Volgens sommigen zouden
andere teksten van de ziener vrij geïnterpreteerd
duiden op een nucleaire oorlog in die regio.

Wereldoorlog

Aanhangers van de middeleeuwse profeet
interpreteren de periode waar Nostradamus in
deze teksten over spreekt veelal als de Derde
Wereldoorlog. In een eerder gedane voorspelling
kondigt de ziener rond het jaar 2000 een chaos aan
die eerdere wereldrampen kinderspel doen lijken.
Velen brachten deze teksten eerder in verband met
de aangekondigde problemen rond de
millenniumbug.

Nostradamus deed zijn roemruchte voorspellingen
in elf boeken. Eerder voorspelde de ziener al met
beangstigende precisie de twee wereldoorlogen, de
conflicten tussen oost en west in de tweede helft
van de 20e eeuw, de burgeroorlog in
Noord-Ierland en een groot aantal
natuurverschijnselen.

The truth was in here.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo