abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1060079
Hebben jullie nou nooit, dat er eens iets gebeurt of dat iemand iets zegt, en dat je dan denkt "Hé! Dat heb ik eerder gehoord". Maar dan echt precies hetzelfde! Net alsof het eerder is gebeurd. Vaak dan voel ik het aankomen en dan verloopt een bepaalde situatie precies zoals ik verwacht, omdat ik het eerder gezien heb, omdat ik het "weet".
Dat heb ik ook wel eens met bepaalde plaatsen. Dan weet je gewoon dat je daar eerder bent geweest, terwijl je weet dat dat eigenlijk onmogelijk is...
Hebben meer mensen deze ervaringen?
pi_1060086
Ik heb dat ook vaak. Of dat er vlak voor iets gebeurd en denk van hey dat heb ik toen en toen gedroomd en dan gaat zo dat en dat gebeuren. Of van hey ik ben hier eerder geweest, daar is strax dat en dat.
Roland is lief xxx Ro van mij hahaha.
  donderdag 21 juni 2001 @ 01:47:10 #3
9976 megamuch
D.I.L.LI.G.A.F.
pi_1060090
zoiets heet een deja-vu....

en ja heb ik ook wel is.. Ik weet nu al dat ik geen voldoende heb voor mij tentamen statistiek wat ik over 2 weken ga maken!

pi_1060096
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 01:47 schreef megamuch het volgende:
zoiets heet een deja-vu....

en ja heb ik ook wel is.. Ik weet nu al dat ik geen voldoende heb voor mij tentamen statistiek wat ik over 2 weken ga maken!

Dat teld niet.
  donderdag 21 juni 2001 @ 01:49:24 #5
9976 megamuch
D.I.L.LI.G.A.F.
pi_1060105
wrom nie?
pi_1060109
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 01:49 schreef megamuch het volgende:
wrom nie?
Is niet vlak voor dat het gebeurd, en is wat je aan kan zien komen. Ik weet nu ook al dat er na ons nog iemand hier iets bij gaat plaatsen dat is het zelfde als jou voorbeeld.
  donderdag 21 juni 2001 @ 01:52:08 #7
909 Num
Núm dus!
pi_1060119
Heb ik wel eens, al is de laatste een tijd geleden.

Doet me trouwens aan de matrix denken.

donderdag 21 juni 2001 @ 01:52:44 #8
9976 megamuch
D.I.L.LI.G.A.F.
pi_1060122
ik weet nu dat ik zo ga slapen? mag dat wel dan?
pi_1060177
als er een woord voor bestaat zullen wel meer mensen het hebben he..

Trouwes, ooit eens in the X-files was er zo'n gast, die zei dat het kwam omdat een hersenhelft trager is dan de andere, en dat wanneer de snellere hersenhelft de gebeurtenis "beleefd" heeft het weer herkent als de langzamere hersenhelft het "beleeft".

Klonk wel interessant, maar ik heb geen idee hoe realistisch dit is..

I am a man who's dreams have all deserted. I changed my face, I changed my name, but no one wants you when you lose
  donderdag 21 juni 2001 @ 08:00:59 #10
12208 SoNoS
Vaoclan 92
pi_1060302
Zoiets heet volgens mij ook een deja vu..

Ik heb het wel eens als ik slaap te kort heb..

Het schijnt dan dat je hersenen twee keer een gebeurtenis registeren, waardoor het lijkt alsof je het al eerder heb meegemaakt..

Tenminste, das een theorie erachter die ik gehoord heb, maar volgens mij zijn ze er nog niet helemaal uit wat het nou precies is...

I will rule the universe and you all gonna die !!!!!!
pi_1060312
Ja nou je het zegt. Ik heb soms ook wel is als ik op/in een bepaalde plaats/situatie kom dat ik denk dat ik er al is geweest ben, terwijl dat eigenlijk onmogelijk is. Heel freaky
  donderdag 21 juni 2001 @ 10:44:48 #12
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_1060836
ik denk eigenlijk dat iedereen dat wel eens heeft gehad of krijgt.

mischien heeft het temaken met ervaringen over een plaats gebeurtenis die je hebt gelezen of gehoord van anderen.

bv. als je je inleeft in een reisverslag, en je gaat bv dan naar die plek toe, dan weet je er zoveel van dat het net lijkt of dat je er al bent geweest.

of mischien hebben we toch een soort van onbewust klein deel van een collectief geheugen hebben ?

It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
pi_1061127
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 10:44 schreef Lord Dreamer het volgende:

of mischien hebben we toch een soort van onbewust klein deel van een collectief geheugen hebben ?

Resistance is futail -- (of hoe je dat mag schrijven)
  donderdag 21 juni 2001 @ 13:39:00 #14
4657 Fok.r
Ben weer aan de zomer toe...
pi_1061174
Ik heb dat ook wel eens, alleen valt het me op dat je op een gegeven moment wel wéét wat een bepaald persoon gaat zeggen (omdat je het zgn. al meegemaakt hebt), maar als je dat dan wil zeggen, dan blijf je stil! Heel stom.

Ook duren tegenwoordig die déja-vú momenten langer dan vroeger. Vroeger was het gewoon een flits en dat dan dacht je: "Hûh? Wat was dat nou?" Tegenwoordig heb ik écht op de momenten zélf dat ik weet van: "Ja, dit gevoel heb ik al eens gehad, deze spreuk heb ik al gehoord, dit heb ik al gezien!"

pi_1065658
De theorie zoals ik hem heb gehoord was de volgende:

Normale situatie: Je ziet iets, je hersens interpreteren wat je ziet en dan wordt het in je geheugen opgeslagen.

Deja-vu: Je ziet iets, het wordt eerst in je geheugen opgeslagen, en DAN interpreteren je hersens wat je ziet.

Aangezien zich dit allemaal binnen een fractie van een seconde afspeelt (en dan bedoel ik dus de anomalie in je brein), kan je ook nooit een indicatie geven over wanneer je dat al een keer had gezien. En het lijkt alsof je kan voorspellen wat er gebeurt, maar ik weet zeker dat niemand van jullie ook daadwerkelijk tegen iemand heeft gezegd wat er ging gebeuren......am I right?

The Ataris - So Long, Astoria: "Life is only as good, as the memories we make"
  vrijdag 22 juni 2001 @ 11:39:18 #16
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_1066118
Als het zo zou werken, hoe kan het dan dat je een hele situatie zo herkent?
Een lagere periode bedoel ik dan. Een heel gesprek of zoiets.
Niet zomaar een ogenblik dus.
Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
pi_1066531
Met die fractie van een seconde heb ik het dus over de processen in je brein, die afwijking kan wel een tijdje (1/2 minuutje ofzo?) duren.....ben ik nu iets duidelijker??????
  zondag 24 juni 2001 @ 03:34:31 #18
12516 ThijNtjE
pooier-smurf
pi_1077072
quote:
Resistance is futail -- (of hoe je dat mag schrijven)
[goedaardige sammaritaan-mode]
futile
[/goedaardige sammaritaan-mode]
I am a man who's dreams have all deserted. I changed my face, I changed my name, but no one wants you when you lose
  zondag 24 juni 2001 @ 06:49:06 #19
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_1077133
quote:
Op vrijdag 22 juni 2001 12:20 schreef diesel_boy het volgende:
Met die fractie van een seconde heb ik het dus over de processen in je brein, die afwijking kan wel een tijdje (1/2 minuutje ofzo?) duren.....ben ik nu iets duidelijker??????
Dat verklaart niet dat de nieuwe gordijnen die iemand mij liet zien, voor mij al lang voor de ramen zouden moeten hebben gehangen.
Zal even vertellen.

Ik kwam bij iemand op de koffie en tijdens het bakkiedrinken liet zij me nieuwe gordijnen zien. Gordijnstof, ze moest er nog gordijnen van maken. Maar ik herkende de stof, die had ze me in eenzelfde situatie al veel eerder een keer laten zien en ik had ze ook al klaar voor het raam zien hangen.
Op mijn vraag waarom zij me die gordijnen nog een keer liet zien en waarom ze ze nou nog niet gemaakt had antwoordde ze: "Hoe kan dat nou? Die stof heb ik vanmorgen pas gekocht!"

Hier gaat het dus over een langere periode als een 1/2 minuuutje.

Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
pi_1079919
quote:
Op vrijdag 22 juni 2001 10:45 schreef diesel_boy het volgende:
De theorie zoals ik hem heb gehoord was de volgende:

Normale situatie: Je ziet iets, je hersens interpreteren wat je ziet en dan wordt het in je geheugen opgeslagen.

Deja-vu: Je ziet iets, het wordt eerst in je geheugen opgeslagen, en DAN interpreteren je hersens wat je ziet.

Aangezien zich dit allemaal binnen een fractie van een seconde afspeelt (en dan bedoel ik dus de anomalie in je brein), kan je ook nooit een indicatie geven over wanneer je dat al een keer had gezien. En het lijkt alsof je kan voorspellen wat er gebeurt, maar ik weet zeker dat niemand van jullie ook daadwerkelijk tegen iemand heeft gezegd wat er ging gebeuren......am I right?

wetenschap is mooi, sterk, kan een hoop bereiken, en nog meer vernietigen etc. bovendien ben ik zelf ook academisch gevormd, dus - ik herhaal het mnaar weer es - ik ben niet een tegenstander van wetenschap.

maar dit is wel weer een staaltje van fout wetenschappelijk redeneren. wat gebeurt er eigenlijk?
er doet zich een fenomeen voor. deja-vu. men krabt zich op de kop en denkt 'huh dat kan niet, is wetenschappelijk niet te verklaren' etc.
vervolgens gaat men iets bedenken. uitganspunt is dan al dat het verschijnsel deja-vu niet klopt. maar de verschijnselen kan men niet negeren - komt domweg te vaak voor. inclusief bij zichzelf. dus - men gaat allerlei trucen verzinnen, om maar aantoonbaar te maken dat deja-vu's dat eigenlijk helemaal niet zijn.

gegoochel met korte en lange-termijn geheugen, veronderstelde waarnemingen die eerst in het lange-termijn geheugen komen, en dus impliciet worden gelabeld als 'al bekend' en dan pas in het korte termijn geheugen waardoor het lijkt alsof je het eerder zag.
al deze concepten zijn constructen; zijn functionele modellen, zijn nooit daadwerkelijk aangetoond. en er is al helemaal niet aangetoond dat waarnemingen eerst in het langetermijn geheugen binnenkomen etc.

de werkwijze is dus als volgt:
1) men ziet fenomeen
2) uitgangspunt is dat het onmogelijk is
3) vanuit die veronderstelde onmogelijkheid wordt er iets in elkaar geknutseld dat het zou moeten verklaren (beschrijven is een beter woord)
4) vervolgens zegt men: 'zie je wel, deja-vu bestaat niet, want het is iets anders: wetenschap heeft het aangetoond'

logisch ja
is hetzelfde als paaseieren verstoppen en ze daarna terugvinden
omdat het uitgangspunt was 'het kan niet' werd een andere beschrijving (die zelf nooit aangetoond is) legitiem; en vervolgens wordt het bestaan van die verklaring/beschrijving als bewijs geleverd dat het deja-vu niet bestaat...
lijkt een beetje op zo'n onmogelijke figuur van escher

pi_1099885
quote:
Op zondag 24 juni 2001 22:10 schreef iteejer het volgende:

lang verhaal.........

Ik had het alleen maar een keer gehoord hoor.....

Trouwens Iteejer (Mr. Know-it-all ), ik heb vroeger ook iets vaags meegemaakt: Ik zat 'Jackpot' te kijken, een of ander oude show met Eddy Keur , en in de finale-ronde moest er een woord geraden worden. Voordat hij aanwijzingen ging geven, dacht ik dat hij opeens 'papegaai'zei?!?! Dus ik zei tegen m'n moeder: "Waarom zei hij 'papegaai'?" M'n moeder: "Uhm, hij zei helemaal geen 'papegaai'......"

Het finalewoord bleek dus 'papegaai' te zijn!!! Wat betekent dit??

pi_1210987
Ik heb begrepen dat een deja-vu een soort kortsluiting in de hersenen is, waarbij een moment direct wordt opgeslagen in het lange termijn geheugen, en het tevens in het korte termijn geheugen aanwezig is. Het klopt dan ook dat je het al een keer 'eerder' ( een fractie van een seconde geleden) hebt meegemaakt; je (lange termijn) geheugen geeft dit immers aan.
" modern world - The lowest level of what was ment to be the crown of creation"
pi_1211342
quote:
Op zondag 24 juni 2001 03:34 schreef ThijNtjE het volgende:

[..]

[goedaardige sammaritaan-mode]
futile
[/goedaardige sammaritaan-mode]

[arrogantie afstraf-mode]
barmhartige
[/arrogantie afstraf-mode]
Que cera et cetera
pi_1213443
quote:
Op donderdag 21 juni 2001 02:05 schreef ThijNtjE het volgende:
als er een woord voor bestaat zullen wel meer mensen het hebben he..

Trouwes, ooit eens in the X-files was er zo'n gast, die zei dat het kwam omdat een hersenhelft trager is dan de andere, en dat wanneer de snellere hersenhelft de gebeurtenis "beleefd" heeft het weer herkent als de langzamere hersenhelft het "beleeft".

Klonk wel interessant, maar ik heb geen idee hoe realistisch dit is..

Het is inderdaad waar wat je zegt maar dan heb je dus te maken met een deja-vu. Wat ik zelf heel regelmatig meemaak is dat ik gewoon een soort korte dagdroom heb van een paar seconden waarin ik een dialoog zie van mezelf met iemand anders of puur en alleen een soort foto in een flits. Dit is niet een seconde van te voren maar maanden van te voren zelfs een jaar. Ik kan het niet verklaren maar zoals iemand zei die ik ken, "het is iets wat er in je hoofd al voorbij komt omdat je weet dat het gebeurd of gaat gebeuren de duur is niet belangrijk".

Ik ben het daar niet mee eens omdat ik niet geloof in het meemaken van gebeurtenissen die zich in de toekomst afspelen. Men kan naar mijn mening niet tijdrijzen dus hoe kan je dan iets zien wat nog moet gebeuren. Ik weet echter nog wel dat ik op het moment van het zien van zo'n flits of korte gebeurtenis ook duidelijk zie en hoor wat er op dat moment gebeurd.

Wat veel mensen niet begrijpen is dat het wel kan op de 1 of andere manier. Ik kan een voorbeeld noemen maar dan gaat iedereen me toch wel uitlachen en daar heb ik nu even geen zin in.

Life isn't cheap so work hard and pay for it.
pi_1227482
quote:
Op woensdag 27 juni 2001 19:30 schreef diesel_boy het volgende:

[..]

Ik had het alleen maar een keer gehoord hoor.....:'(

Trouwens Iteejer (Mr. Know-it-all ), ik heb vroeger ook iets vaags meegemaakt: Ik zat 'Jackpot' te kijken, een of ander oude show met Eddy Keur , en in de finale-ronde moest er een woord geraden worden. Voordat hij aanwijzingen ging geven, dacht ik dat hij opeens 'papegaai'zei?!?! Dus ik zei tegen m'n moeder: "Waarom zei hij 'papegaai'?" M'n moeder: "Uhm, hij zei helemaal geen 'papegaai'......"

Het finalewoord bleek dus 'papegaai' te zijn!!! Wat betekent dit??

Nu je het zegt, toen ik ongeveer 10 was heb ik dit ook 1 keer meegemaakt. Zat een of andere quiz te kijken, en in de finale dacht ik aan een bepaald woord. Toen het klopte kreeg ik achteraf echt zo'n dejavu gevoel. twijfelde eig. of het een herhaliing was. Niet dus..
Toendertijd dacht ik echt dat als ik aan die quizen meedeed, dat ik rijk zou worden, eventjes dacht ik dat ik iets speciaals had. Heb het nu trouwens niet meer.

Enne wauskes, ik lach mezelf ook zo vaak uit, als ik iets onmogelijks meemaak. Zoiets van: dat begrijpt toch niemand...
Vaak dacht ik bij mezelf "het zal wel".
maar hoe meer tijd je ervoor neemt om elk geval "bewust" te zijn, hoe onmogelijker het lijkt, maar toch echt gebeurd is.
En achteraf lijkt het allemaal ingebeeld. Dat was iig geval mijn ervaring. Maar diep van binnen weet ik beter.

Ik zou zeggen vertel je verhaal eens, en het zou je kunnen verbazen dat je niet de enige bent met vage ervaringen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')