abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15389342
Nederland, een consument paradijs of een economisch dictatuur

Elke avond, bij grote winkels als IKEA, PRAXIS, ezv. zie je rondom Kerst heel veel consumenten. Ze winkelen echt hard, ze zijn blij omdat ze nieuwe spullen straks in eigendom zullen hebben. En dat is ook een droom van de arme kant van de wereld: winkelen, ervaren, zich amuseren?
Mensen zeggen dat ze zichzelf steeds meer willen ontplooien en ontwikkelen en dat de heersende neoliberale economische / proclitische orde wat ze willen is. Bijzonder zijn mensen met een ?goede baan? tevreden. Ze zijn bereid om ?lange uren te gaan werken? want ze ?meer willen bereiken?. Daarom zijn vele mensen bereid om 70 uur per week te gaan werken. Straks zijn Nederlanders bijna als Amerikanen productief. En de Amerikaanse toestanden is precies wat vele mensen in Nederland willen. Ze voelen zich niet zwak (succes van VVD) en ze willen graag een deel nemen aan de economische oorlog en daarin winnaars worden. En dat vinden ze vrijheid

Aan de andere hand zijn mensen in Nederland met hun privé levens erg ontevreden. Er wordt steeds meet Prozac en andere soortgelijke middelen gebruikt. Er zijn ook mensen die zeggen dat ze steeds moeten verdienen omdat ze:
- onder druk van ?de maatschappij? zijn
- onder druk van hun vrouwen, kinderen (wie op school geen modernste ? heeft telt ook niet mee
- onder druk van ?rat race? op hun werk steeds beter/meer moeten presteren

De consequenties van deze economische druk zijn verwoestende relaties, kapotte vriendschappen (geen vrienden maar een netwerk..). Steeds meer impotentie (mensen zijn moe), vrouwen met een constant droge vagina, asociaal gedrag bij jongeren, criminaliteit, e.z.v.
Vele mensen klagen dat hun gedrag in feite niet vrij maar door de economie gedwongen is.

Is Nederland dan een consument paradijs of een economisch dictatuur?

MC

pi_15389403
Dwang en een liberale overheid? Je mag zelf beslissen hoe je werkt, als dat de manier is om in levensonderhoud te voorzien. Je word iig niet gedwongen om te werken.
If a nation could not prosper without the enjoyment of perfect liberty and perfect justice, there is not in the world a nation which could ever have prospered.
  zaterdag 13 december 2003 @ 22:10:48 #3
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15389592
Economische dictatuur, mooie term

Maar ik denk dat dit wel een beetje het geval is ja. Men wordt hier opgevoed met het idee dat hoe meer je geeft als cadeau, hoe beter. En dan hebben we ook nog zo'n valse spreuk: "het gaat om het idee", terwijl het allang niet meer om het idee gaat. Het gaat om hebben en liefst nog meer hebben.
Mensen hebben liever een auto van een paar tienduizenden eurotjes meer die verder precies hetzelfde rijdt, om maar uniek over te komen. Een trui die een bepaald merkje heeft, is tig keer zo duur als een precies dezelfde trui zonder dat merkje.

Maar ach, zo is de mens zullen we maar zeggen.

Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
  zaterdag 13 december 2003 @ 22:37:51 #4
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_15390404
Ik denk dat een ieder voor zich wel enigzins kan bepalen wat voor baan men wil. Dat de meesten hun genen dat laten bepalen (status,geld,macht,kind) is ook hun goed recht.
Dan kunnen we met hun belastingcentjes en premies weer "slachtoffers"
helpen in onze "schild voor de zwakkeren" cultuur.
Maar wie zijn hier feitelijk de zwakkeren
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_15390412
interessante topic

*leest geboeid mee*

Stel dat je als een consument geboren bent. Dat je moeder ook een consument is, en je vader. Ook iedereen die je kent. Je bent door tV opgevoed.

Kun je voor zichzelf kiezen? Wat ga je kiezen?

Er is blijkbaar geen uitgangspunt. Je bent gereduceerd. Je woont in een economisch dictatuur. De dwang komt niet van de regering of de geheime politie. Dat is niet nodig.

De kracht van een liberale economische dictatuur is propaganda. Wij leven in een zee commercials. De enige voorbelden die wij kunne zien zijn pro - economische voorbeelden. De bedoelinng is dat je leven minder belangrijk van de economie is.

Daarom moet je illusie hebben dat je kan kiezen (Zeeman of Brunna, Kruidvat of Etos). Je kan toch kiezen wat je gaat kopen. En dat is alles.

Toch bevindt je leven in de meedogenloze economische machine. Eb daar blijft het, tot je dood.

Je kan ook kiezen of je naar Turkije of naar Cuba wilt reizen. Daar kun je 10 van je 366 dagen alle voordelen van je positie in deze wereld ervaren. That is all.

maandag 15 december 2003 @ 22:26:23 #7
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15441921
Dictatuur? Onzin, je kan kiezen wat gekocht wordt en wat niet gekocht wordt. Dat veel mensen wel veel kopen als bijna een horde, doet daar niets aan af.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  maandag 15 december 2003 @ 22:39:51 #8
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15442362
quote:
Op maandag 15 december 2003 22:26 schreef tvlxd het volgende:
Dictatuur? Onzin, je kan kiezen wat gekocht wordt en wat niet gekocht wordt. Dat veel mensen wel veel kopen als bijna een horde, doet daar niets aan af.
Dus jij hebt nog nooit onzinnige dingen gekocht?
Zoals de persoon boven je zei, de zgn. keus die je hebt is volgens mij ook maar een illusie. Je kunt kiezen of je een bruinbrood of een witbrood koopt, maar een brood koop je toch en dit idee kun je doorvoeren tot bij zowat alle aankopen volgens mij.
  maandag 15 december 2003 @ 22:42:04 #9
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_15442426
quote:
Op maandag 15 december 2003 22:39 schreef Ype het volgende:

[..]

Dus jij hebt nog nooit onzinnige dingen gekocht?
Zoals de persoon boven je zei, de zgn. keus die je hebt is volgens mij ook maar een illusie. Je kunt kiezen of je een bruinbrood of een witbrood koopt, maar een brood koop je toch en dit idee kun je doorvoeren tot bij zowat alle aankopen volgens mij.

Je kan zelfs kiezen om geen brood te kopen, , maar dat zou ik afraden, . Uiteraard zijn er bepaalde goederen die praktisch verplicht zijn, zoals gas, water, brood, etc. Je kent het wel. Dat betekent niet dat de hele economie dictatoriaal is ingesteld.
Tevens zie ik niet in waarom onzinnige dingen kopen het bewijs is voor deze veronderstelde dictatuur.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
  maandag 15 december 2003 @ 22:43:07 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_15442458
ts en sommige mensen doen het allebei, omdat ze tot op bepaalde hoogte vrij zijn in wat ze kunnen doen en willen. leven met geiten in een smerig water dorpje maakt je nog geen filosoof.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 15 december 2003 @ 22:47:47 #11
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15442606
quote:
Op maandag 15 december 2003 22:42 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Je kan zelfs kiezen om geen brood te kopen, , maar dat zou ik afraden, . Uiteraard zijn er bepaalde goederen die praktisch verplicht zijn, zoals gas, water, brood, etc. Je kent het wel. Dat betekent niet dat de hele economie dictatoriaal is ingesteld.
Tevens zie ik niet in waarom onzinnige dingen kopen het bewijs is voor deze veronderstelde dictatuur.

Omdat op het moment dat je dingen koopt die je niet nodig hebt je dus een "slachtoffer" van het geld bent. Kijk naar vroeger, voordat er geld was. Dan werkte je om in je dagelijkse behoeftes te voorzien. Je bouwde een huis, zorgde dat je eten binnenhaalde en dat je kleren om je lijf had. Toen werd het geld ingevoerd en kon je meer geld krijgen dan de waarde die die basisbehoeftes hadden. Meer geld kon je dus besteden aan luxe en status afkopen. En gebruiken voor onzinnige dingen. Met dictatuur wordt denk ik bedoeld dat het geld de dienst uitmaakt in de wereld en in die zin ben ik het zeker met TS eens.
pi_15442850
quote:
Op maandag 15 december 2003 22:47 schreef Ype het volgende:

[..]

Omdat op het moment dat je dingen koopt die je niet nodig hebt je dus een "slachtoffer" van het geld bent. Kijk naar vroeger, voordat er geld was. Dan werkte je om in je dagelijkse behoeftes te voorzien. Je bouwde een huis, zorgde dat je eten binnenhaalde en dat je kleren om je lijf had. Toen werd het geld ingevoerd en kon je meer geld krijgen dan de waarde die die basisbehoeftes hadden. Meer geld kon je dus besteden aan luxe en status afkopen. En gebruiken voor onzinnige dingen. Met dictatuur wordt denk ik bedoeld dat het geld de dienst uitmaakt in de wereld en in die zin ben ik het zeker met TS eens.

Hoezo koop je die spullen dan als ze 'onzinnig' zijn Als jij terug wil naar de tijd waarin alleen je basisbehoeften worden vervult, dan kan je denk ik zo ruilen met elke boer een een arm land. Ik zou zeggen ga je koffers maar pakken!
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  maandag 15 december 2003 @ 22:58:03 #13
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15442899
quote:
Op maandag 15 december 2003 22:56 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Hoezo koop je die spullen dan als ze 'onzinnig' zijn Als jij terug wil naar de tijd waarin alleen je basisbehoeften worden vervult, dan kan je denk ik zo ruilen met elke boer een een arm land. Ik zou zeggen ga je koffers maar pakken!

Dat heeft geen zin, want zowat elk mens is onderhevig aan de behoefte aan geld, dus ook mensen in een arm land (of vooral?). Tevens vind ik het een beetje onzinnig om een duur vliegticket te kopen voor zo'n actie
  maandag 15 december 2003 @ 23:01:33 #14
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_15443017
In de buitenstedlijke gebieden lopen hier genoeg naakte kinderen met beri-beri rond.

Als jij graag terug wilt naar de basis, dan zijn hier genoeg mensen die je graag willen hosten.

Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  maandag 15 december 2003 @ 23:01:45 #15
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15443019
quote:
Op maandag 15 december 2003 22:56 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Tevens, waarom spullen kopen die onzinnig zijn?
Hoeveel mensen die met z'n tweeën wonen hebben drie of meer auto's?
Wat is het nut van een fles wijn van een paar duizend euro, terwijl je die na een uur ofzo al niet meer proeft? Of een fles champagne van enkele duizenden euro's om gezellig over je vriendinnen leeg te spuiten, omdat je het toch wel kunt betalen? Wat is het nut van een ferrari, terwijl je met een tig keer minder dure auto, waar meer mensen in passen, ook van a naar b kunt rijden? Moet ik doorgaan?
Patsen is mijn inziens niet echt een nut.
pi_15443200
quote:
Op maandag 15 december 2003 23:01 schreef Ype het volgende:

[..]

Tevens, waarom spullen kopen die onzinnig zijn?
Hoeveel mensen die met z'n tweeën wonen hebben drie of meer auto's?
Wat is het nut van een fles wijn van een paar duizend euro, terwijl je die na een uur ofzo al niet meer proeft? Of een fles champagne van enkele duizenden euro's om gezellig over je vriendinnen leeg te spuiten, omdat je het toch wel kunt betalen? Wat is het nut van een ferrari, terwijl je met een tig keer minder dure auto, waar meer mensen in passen, ook van a naar b kunt rijden? Moet ik doorgaan?
Patsen is mijn inziens niet echt een nut.

Wat het nut er van is? Het verbetert onze levensstandaard. Daarom dus. Goede reden?
  maandag 15 december 2003 @ 23:31:05 #17
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15443915
quote:
Op maandag 15 december 2003 23:07 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Wat het nut er van is? Het verbetert onze levensstandaard. Daarom dus. Goede reden?

Hoe verbetert een ferrari je levensstandaard ten opzichte van een ford?
  dinsdag 16 december 2003 @ 00:38:38 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_15445642
quote:
Op maandag 15 december 2003 23:31 schreef Ype het volgende:

[..]

ik huil liever in een ferrari dan in een ford
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 16 december 2003 @ 00:58:52 #19
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_15445985
quote:
Op dinsdag 16 december 2003 00:38 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik huil liever in een ferrari dan in een ford

Dan ben je dus ook een slaaf van het geld
pi_15451768
quote:
Op maandag 15 december 2003 23:31 schreef Ype het volgende:

[..]

Omdat een ferrari meer kwaliteit biedt, heb je meer nut als je in een ferrari rijdt. En zo gaat het met alles. Is het niet goed om hier naar te streven? Mij lijkt van wel. Het is toch de bedoeling dat iedereen op deze aardbol het zo goed mogelijk heeft, niet?

pi_15503500
veel russen die nog de sovietunie hebben meegemaakt voelen zich in nederland ontevreden. en dan vooral over het culturele leven.

vroeger was theater ballet opera enz in de sovietunie namelijk goedkoop en goed en veel en vaak en diepgaand... dat mist men in nederland.

weliswaar had men maar 3 truien en geen jeans, maar het valt helemaal niet op als iedereen om je heen ook armoedig gekleed is. dan valt het niet op als je dat zelf ook bent...

d'r zijn een aantal dingen die mensen graag willen - nodig hebben bijna - om zich goed te voelen - een auto voor de mobiliteit en 't gemak, normale kleren, een huis/flat, enz... d'r zijn ook dingen die overdreven luxe zijn...
en nederland is een land waar mensen de overdreven luxe kunnen kopen (nieuwe video, dvd, etc) maar de noodzakelijke dingen niet (je kunt je huis niet meer afbetalen tegenwoordig...)

en da's raar

pi_15518319
Een auto nodig?

Ik heb geen auto nodig.

pi_15521981
quote:
Op donderdag 18 december 2003 17:20 schreef MC_ het volgende:
Een auto nodig?

Ik heb geen auto nodig.

jij woont in de randstad? of je hebt iemand die je brengt.

ga maar eens in een of ander dorp wonen... 30 kilometer van de bewoonde wereld....

pi_15524393
Jezus wat een kapitalisme-bash-topic!

Kopen is nodig omdat te voorzien in onze levensonderhoud. Dat de die zielige afrikanen e.a. dat niet kunnen is volledig hun schuld. Moeten ze elkaar niet uitmoorden en ziektes bezorgen.

Op kapitalisme is onze hele democratie gebouwd en zal gaan instorten op het moment dat het verdwijnt. Kijk naar de volledig ingestorte Sojvet Unie. En dat de communistische TS dat maar ff 'vergeet' bewijst dat hij of ontzettend dom is of overtuigt van de propaganda van de crimineel Jan M van de SP.

'Nuff said.

pi_15543343
>hele democratie gebouwd

Ook in Pakista, Usa of Chile?

democratie ?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')