Het laatste nieuws...
quote:
'Maja vermoord door 18-jarige neef'NIJMEGEN - De 18-jarige Goran M., de neef van Maja Bradaric uit Nijmegen, is verantwoordelijk voor de moord op de 16-jarige scholiere. Goran zou de moord hebben gepleegd omdat Maja te 'westers' zou zijn en de moslimcultuur 'aan haar laars lapte' wat betreft het hebben van vriendjes. Dit schrijft De Telegraaf maandag op basis van 'goed ingevoerde bronnen rond het onderzoek'.
Maja zou volgens Goran de familiekring 'te schande' hebben gemaakt met haar gedrag. De andere hoofdverdachte, de 18-jarige moslim Ferdi O. van Turkse komaf, heeft volgens de krant bekend dat hij zijn vriend Goran een handje geholpen heeft.
Het lichaam van Maja werd bijna twee weken geleden brandend gevonden in het buitengebied van Bemmel. Aan de hand van een gebitsreconstructie bleek het om het Bosnische meisje te gaan.
http://nu.nl/news.jsp?n=239441&c=13
quote:ach het staat in de Telegraaf, dan staat het over een week gewoon in alle kranten
Op maandag 1 december 2003 10:03 schreef DonStefano het volgende:
Ik houd dus een slag om m'n arm aangezien het De Telegraaf betreft, en die het ook nog eens baseren op 'goed ingevoerde bronnen'. Want face it; naar zo'n soort artikel was de Telegraaf echt duidelijk op zoek....
quote:
Geen familieverband in zaak-Maja Bradaric 01-12-2003
Justitie in Arnhem ontkent dat er sprake is van een familieverband tussen de vermoorde Maja Bradaric en de dader. Justitie reageert hiermee op het bericht in de Telegraaf van vanochtend, waarin staat dat de Nijmeegse scholiere is vermoord door haar 18-jarige neef Goran M.De Telegraaf zegt zich te baseren op bronnen rondom het onderzoeksteam. De 'neef', net als Maja een Bosnische moslim, zou de moord met voorbedachten rade hebben gepleegd. Het Openbaar Ministerie bevestigt noch ontkent de uitspraken van de krant.
Verwesterd
Maja Bradaric zou hebben moeten sterven omdat ze te veel "verwesterd" zou zijn geraakt, en haar moslimcultuur wat betreft vriendjes aan haar laars zou hebben gelapt. Daarmee zou ze haar familie ten schande hebben gemaakt. De bronnen waarop de Telegraaf zich baseert weigeren echter te spreken van eerwraak.De tweede hoofdverdachte in de zaak, Gorans 18-jarige moslimvriend Ferdi O., zou bij de moord geholpen hebben. Maja's ex-vriendje Goran P. (16), tevens een vriend van de overige verdachten, wordt mogelijk vervolgd wegens medeplichtigheid. Justitie beschouwt hem als medeverdachte, omdat hij een belangrijke getuige zou zijn geweest en zijn mond zou hebben dichtgehouden.
Jongensjacht
Enkele weken voor haar dood had Maja zich bij een internetsite aangesloten om in contact te komen met vriendjes. In haar online profiel schreef het meisje onder de nickname xxSweetyxx onder meer dat één van haar grootste hobby's "op jongensjacht gaan" was.Op de keuzemogelijkheid "leven of dood" repliceerde ze: "Leven natuurlijk!" en op de vraag "Wat zullen je laatste woorden zijn voor je sterft" kwam het antwoord: "Ik wil nog niet dood".
Het levenloze lichaam van Maja Bradaric werd twee weken geleden brandend aangetroffen door voorbijgangers in de polder bij Bemmel. Een dag eerder was het meisje als vermist opgegeven.
quote:Ontkennen ze het wel dan?
Op maandag 1 december 2003 10:04 schreef Wolk het volgende:
Het Openbaar Ministerie bevestigt het verhaal niet..
Nee zeker? Dat zou dan kloppen, ze zijn volgens mij heel erg zuinig met info over deze moordzaak
quote:Tsja...je hebt gelijk dat ze nieuws vaak het eerste hebben, maar daarbij willen ze de plank ook nog wel es finaal misslaan
Op maandag 1 december 2003 10:04 schreef MikeyMo het volgende:[..]
ach het staat in de Telegraaf, dan staat het over een week gewoon in alle kranten
quote:
Op maandag 1 december 2003 10:05 schreef MikeyMo het volgende:[..]
Ontkennen ze het wel dan?
Nee zeker? Dat zou dan kloppen, ze zijn volgens mij heel erg zuinig met info over deze moordzaak
quote:Ik vind het trouwens niet echt vreemd dat het OM terughoudend is. Het gaat hier om een zaak waar verscheidene jeugdigen bij betrokken zijn, mocht 1 of meer van hen onschuldig zijn dan beschadig je ze voor het leven indien ze al gebrandmerkt worden door de media.
Het Openbaar Ministerie ontkent dat er een familierelatie bestaat tussen de 18-jarige dader en Maja Bradaric.bron: Teletekst
ergens vind ik dat er best een voorbeeld gesteld mag worden, en dat ze de strafmaat maar eens lekker naar boven afronden.
Dit lijkt me weer een typisch voorbeeld van de Nederlandse advocatuur.
De grondbeginselen van een advocaat zijn "Zorgen voor een eerlijke rechtzaak" . Advocaten tegenwoordig proberen alleen maar hun "cliënten" uit de gevangenis te houden, ipv te zorgen dat ze eerlijk berecht worden. Zoeken naar elk minuscuul gaatje in de wet waardoor er weer een stel moordenaars/verkrachters/psychopaten vrij rond kan lopen.
ik kots op advocaten.
quote:Alleen levenslang is lang genoeg voor zoiets gruwelijks
Op maandag 1 december 2003 10:11 schreef extreme het volgende:
het klinkt meer als het idee van de advocaat "nee, gooi het maar op de Islam, dan starten we de discussie over het in zijn waarde laten van andere culturen en gebruiken weer eens op, want het is in achterlijke landen zoals India en Pakistan heel gewoon dat dit soort dingen gebeuren, dus we zeggen gewoon dat jullie niet beter wisten"
ergens vind ik dat er best een voorbeeld gesteld mag worden, en dat ze de strafmaat maar eens lekker naar boven afronden.
quote:Ik denk dat als blijkt dat er eerwraak achter zit dat dat eerder zal leiden tot strafverhoging dan tot strafverlaging.
Op maandag 1 december 2003 10:11 schreef extreme het volgende:
het klinkt meer als het idee van de advocaat "nee, gooi het maar op de Islam, dan starten we de discussie over het in zijn waarde laten van andere culturen en gebruiken weer eens op, want het is in achterlijke landen zoals India en Pakistan heel gewoon dat dit soort dingen gebeuren, dus we zeggen gewoon dat jullie niet beter wisten"
quote:Door het doen van dit soort uitspraken, begeeft de Telegraaf zich op glad ijs. Ik denk niet dat ze dit zomaar plaatsen, zonder ervan overtuigd te zijn.
Op maandag 1 december 2003 10:05 schreef DonStefano het volgende:[..]
Tsja...je hebt gelijk dat ze nieuws vaak het eerste hebben, maar daarbij willen ze de plank ook nog wel es finaal misslaan
Maar goed, niets is logisch aan deze zaak
quote:ja, precies, vind dit tot nu toe de logischte reden, maar kan natuurlijk ook helemaal fout zijn. maar waarom anders.. zo'n onschuldig meisje..
Op maandag 1 december 2003 10:16 schreef milagro het volgende:
Maar goed, niets is logisch aan deze zaak
quote:Is dan al publiekelijk bekend hoe Maja is omgebracht?
Maja Bradaric, die op gruwelijke wijze werd vermoord en daarna in brand werd gestoken, blijkt het slachtoffer te zijn van een wraakactie van een familielid.
quote:Helaas kunnen dat soort mensen heel goed een scheiding aanbrengen tussen het gebruiken van een meisje (natuurlijk wel tot ze gaan trouwen) en het accepteren van vrij gedrag van een vrouwelijk familielid.
Op maandag 1 december 2003 10:16 schreef milagro het volgende:
Ik vind die eerwraak ook niet echt logisch, vanwege Goran's ook zeer westerse vriendin Nina.
Uit de reacties op haar en Nina's cu2 page maak je ook niet echt op, dat Maja zich bewust was van eventuele kritiek op haar gedrag uit haar directe omgeving.
Dat zegt natuurlijk niet persé wat....Maar goed, niets is logisch aan deze zaak
quote:ik hoop natuurlijk dat je gelijk hebt, maar geloofsovertuiging is een hekel punt in Nederland. Als mensen zeggen dat ze dingen 'moeten' doen van hun geloof, dan word dat meestal gelijkgesteld aan een soort van ontoerekeningsvatbaarheid, zo van "hij weet nou eenmaal niet beter" of "In hun cultuur is dat heel normaal, wie zijn wij om dat te veroordelen"
Op maandag 1 december 2003 10:15 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik denk dat als blijkt dat er eerwraak achter zit dat dat eerder zal leiden tot strafverhoging dan tot strafverlaging.
persoonlijk: ze mogen de gasten die hier voor verantwoordelijk zijn de rest van hun leven ondersteboven ophangen aan hun ballen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |