Beide organisaties zouden vanaf september het tv-station V8 samen gaan exploiteren onder de naam Veronica. Nu de deal van de baan is, blijft V8 gewoon V8.
Het bestuur van Veronica heeft zich de afgelopen tijd beraden op alternatieve scenario's voor de toekomst van Veronica. Het streven naar de ontwikkeling van de huidige Veronica-organisatie tot een multimediaal bedrijf met activiteiten op het gebied van radio en/of televisie blijft centraal staan. In de komende weken en maanden zullen deze scenario's nader worden onderzocht en uitgewerkt.
Was gaat SBS nou met 3 tv-zenders doen?? Misschien iets teveel van het goeie?
quote:HMG en de publieke omroepen hebben beide ook 3 zenders, en ja wat mij betreft in alle gevallen te veel van het goede.
Op woensdag 13 juni 2001 10:52 schreef AlexAuto het volgende:
Was gaat SBS nou met 3 tv-zenders doen?? Misschien iets teveel van het goeie?
quote:de 'veronica' die jij bedoelt, bestaat nog: onder de naam Yorin...
Op woensdag 13 juni 2001 19:00 schreef StrayDog het volgende:
Zijn we tenminste eindelijk van Veronica af.
Wat een flutzender, net zoiets als rtl 4.
Nog niet zo heel lang geleden waande Veronica zich in een strategisch comfortabele positie en leek de op handen zijnde deal tussen Veronica en SBS in kannen en kruiken. Vol goede moed ontsnapte de jonge brutale omroepvereniging onder het juk van de Holland Media Groep en heeft ze heeft haar naam teruggekocht. De TV-zender en het radiostation Veronica FM bleven - na een naamsverandering in Yorin - eigendom van de HMG, evenals de programma's. Veronica zou samen met SBS het kanaal van het vroegere Fox gaan uitbaten, vandaar dat SBS hieraan al de suggestieve naam V8 had gegeven om in september echt Veronica te gaan heten. Vastbesloten was Veronica-voorzitter Joop Van der Reijden om zijn ijzersterke merk bij SBS onder dak te brengen.
Het huidige Veronica bestaat uit een succesvolle website, verschillende tijdschriften, een noodlijdend radiostation (Kink FM) en het Veronica Magazine. Deze laatste is het grootste omroepblad van Nederland en levert de vereniging veel geld op. Bij de joint venture zou het dan ook gaan om miljoenen waarbij het blad veel gewicht in de schaal moest leggen. Ideaal leek het voor beide partijen om een echt multimediaal bedrijf te worden: SBS zou zorgen voor televisie, Veronica voor internet en de gedrukte media. Bij de komende veiling van radiofrequenties zou er nog een medium in het pakket kunnen worden opgenomen.
Vandaag werd bekend dat de overeenkomst tussen beide partijen geen doorgang kon vinden. Een woordvoerder van SBS wist te melden dat de samenwerking vooral stukgelopen is op het financieële vlak: 'Zij vroegen te veel geld voor hun merk Veronica'. Geld dat het verlieslijdende moederbedrijf SBS broadcasting niet heeft. Bovendien is in korte tijd al gebleken dat V8 best goed scoorde, ook zonder de naam Veronica. Zelf de zender exploiteren was hierdoor een meer lucratieve optie voor SBS dan een coalitie met het lastige Veronica. Eerst nog een tijd in de HMG blijven en dan onderhandelen met andere partijen lijkt achteraf een tactischer houding voor Veronica: SBS had goed door dat Veronica geen andere uitweg had. Van der Reijden, die in september opstapt, laat zijn wonderkind nu onbedoeld als probleemkind achter, hoewel er in de vereniging al tijden stemmen opgaan dat men het ook wel redt zonder samen te werken met een andere grote partij.
Hoe verder met Veronica?
Vraag is hoe het verder moet met Veronica na dit fiasco. Wat wordt de volgende stap in de turbulente geschiedenis van de omroep? Terug naar de HMG is uiteraard geen optie voor de verenigingsmensen. De vereniging gaat de komende tijd een aantal andere scenario's afwegen. Doorgaan zonder TV-zender zou kunnen, Veronica zonder radio en TV is voor veel mensen echter moeilijk voor te stellen.
Het piraten-alternatief maar even overslaand komen we bij de volgende keuze: net als kleine broer BNN terug naar het publieke bestel. Een derde net exploiteren is beter dan niets en het zou in elk geval zekerheid en creatieve vrijheid opleveren. Toch is het niet waarschijnlijk dat een sterk commercieel bedrijf zich wil schikken voor de publieke zaak.
WebTV
Een heel andere optie is niet eens zo onwaarschijnlijk: helemaal in de geest van het rebelse verleden van de omroep zou gekozen kunnen worden voor het model van een groot interactief webTV station, iets wat uniek zou zijn in Nederland. Dit alternatief is al eerder voorzichtig gesuggereerd door Veronica. Obstakels zijn de hoge kosten en het relatief kleine publiek. Wel een richting met groeipotentieel: het aantal breedbandaansluitingen in Nederland stijgt gestaag en met de media die al in handen zijn kan het webstation gepromoot worden.
_______
jullie mening graag over bovenstaand stuk...
voor mijn site en heb er in elk geval mijn best op gedaan
oh ja en Verbal: voor een keertje vind ik het prima dat je alle stijl- en spelvouten eruit haalt
[Dit bericht is gewijzigd door Adijos op 14-06-2001 09:46]
quote:Het is trouwens wel een helder en goedgeschreven stuk, Adijos.
jullie mening graag over bovenstaand stuk
[antfucker-mode:] 'groeipotentiaal' moet denk ik 'groeipotentieel' worden.
quote:dank je
Op donderdag 14 juni 2001 09:39 schreef Zanderrr het volgende:[..]
Het is trouwens wel een helder en goedgeschreven stuk, Adijos.
![]()
[antfucker-mode:] 'groeipotentiaal' moet denk ik 'groeipotentieel' worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |