quote:
Column: Genoeg van het anti-amerikanismePaul Cliteur
Ben ik de enige of is er nog iemand anders in Nederland die ook genoeg begint te krijgen van die vloedgolf van anti-amerikanisme die we over ons heenkrijgen?
In de Amsterdamse boekhandels liggen torenhoge stapels met titels als: Après lEmpire, geschreven door een Fransman, dus dan weet je het wel. Of The End of the American Era. Of Afgedwongen vrijheid, hoe America de democratie oplegt. En zo voorts en zo voorts. Als ik een boek van de neoconservatief Donald Kagan wil lezen die vóór de oorlog is, dan moet ik het bestellen. Over drie weken afhalen. Maar overal struikel je over de boeken van dat smoezelige mannetje, de filmregisseur Michael Moore, die Shame on you tegen Bush schreeuwde bij een Oscar-uitreiking.
Ook de redacteuren van de opiniepaginas van onze landelijke dagbladen, waarom zeggen die niet eens: genoeg van al die variaties op de mededeling dat er geen massavernietigingswapens zijn gevonden. Ik ken welgeteld één columnist die het wel eens voor de cowboys opneemt. En dan spreken we van een pluriforme pers.
OK, dat moest ik even kwijt.
Mijn reden om toch achter die oorlog te blijven staan heeft niet zoveel te maken met die massavernietigingswapens.
Dat zit zo. Saddam Hoessein was een verschrikkelijke dictator. Hij overgoot politieke tegenstanders met zwavelzuur en pleegde genocide op zijn eigen volk. Nu is er een leerstuk dat heet: humanitaire interventie. Dat wil zeggen: je mag gewapenderhand ingrijpen in een land waar op grove schaal de mensenrechten worden geschonden. Ja, dat is een heikele zaak, zeker. En het schendt de nationale soevereiniteit. En het is in strijd met het Handvest van de Verenigde Naties. Ook heb je altijd de vraag naar de motieven van de interveniërende staat. En het is een zware verantwoordelijkheid om tot een ingreep te besluiten zonder expliciete toestemming van de VN.
Maar alles welbeschouwd: in dit geval was het geoorloofd. Of zelfs: nee, het was een ethische plicht. Een plicht tegenover al die Irakezen die na de val van Bagdad met hun schoen tegen afbeeldingen van Hoessein stonden te kloppen. Zoals George Bush afgelopen donderdag in London aangaf: ook in Bagdad kunnen ze nu John Locke lezen. Er zijn 150 kranten die de regering kunnen kritiseren. En ze hebben daar nu ook het recht om - net als die heldhaftige Londonse burgemeester - de Amerikaanse president uit te schelden. Nou, dat moet toch een heerlijk idee zijn voor onze culturele elite.
De anti-Amerikanisme is gewoon een uitvloeisel van de arrogante houding van de VS richting de rest van de wereld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |