Meest opvallend bij het eerste ontwerp was de combinatie van de autoritaire trekken van het Franse en het Duitse bestuurssysteem: een machtige president met een machtige uit deelstaatregeerders bestaande senaat. Die president wordt voorlopig wat minder gezichtsbepalend dan Giscard d'Estaing had gewild. Wel wordt de voortdurende opwaardering van de rol van de nationale regeringen opnieuw bevestigd. In de oorspronkelijke Europese Gemeenschappen hadden die vooral de rol van onderhandelingsdelegaties, maar sinds de eis van een 'Europe des Patries' van de Franse president De Gaulle in de jaren '60 is de positie van de Raad steeds duurzamer en belangrijker geworden. Niet de nationale parlementen maar de regeringen letten op de nationale belangen. Met als gevolg dat ze achter de schermen een grote vrijheid krijgen voor het verdedigen van belangen of het sluiten van compromissen die afwijken van de wensen in hun nationale parlement. De door mij voortdurend bepleite afschaffing van de Raad en invoering van een vetorecht voor nationale parlementen over toepassing van niet-fundamentele EU-besluiten op hun grondgebied worden door deze grondwet geblokkeerd.
Het grondwetsontwerp meldt enkele keren nadrukkelijk een binding met de NATO, en daarmee dus de twee-eenheid van EU en VS. Voor een militair neutrale positie buiten de NATO, zoals tot nu toe ingenomen door Zweden, Finland, Ierland, Oostenrijk, Cyprus en Malta, is straks geen ruimte meer. Dan worden alle lidstaten politiek medeverantwoordelijk voor militaire operaties, zelfs als zijzelf besluiten om geen soldaten te leveren. Het model van de Nederlandse positie bij de Irak-oorlog, wel politieke steun maar geen militaire, biedt straks nog de enige mogelijkheid om bij omstreden optreden enigszins afzijdig te blijven. Daarbij gaat het niet alleen om gezamenlijke verdediging van elkaars grondgebied tegen invallers van buiten, maar ook om het - al dan niet samen met de VS - kunnen ingrijpen buiten het grondgebied van NATO en EU. Volgens het grondwetsontwerp mag het ook gaan om de behartiging van eigenbelang. Dit kan leiden tot terugkeer van oorlog als politiek instrument, tot een militarisering waarvan we een tijdlang dachten dat die voltooid verleden tijd was
De grondwet beschermt vrijheid van ondernemen en 'vrije onvervalste concurrentie'. Wat dit in neoliberaal Europa inmiddels betekent is de laatste jaren steeds meer duidelijk geworden. Nutsbedrijven op het gebied van openbaar vervoer, post, energie en telecommunicatie worden niet langer gezien als gemeenschapstaken maar als deel van de economie. De top van Lissabon in 2000 moedigde aan tot verkoop daarvan aan grote internationale concerns. Via verplichte aanbesteding van voormalige overheidstaken zouden ook resterende overheidsbedrijven met anderen moeten concurreren. Dat betekent vroeg of laat hun verdwijnen, omdat ze klein, zorgvuldig en gebiedsgebonden zijn, en welbewust niet berekend op het dragen van risico's bij het aangaan van strijd met anderen. Deze grondwet wordt daarmee net zoiets als die van Cuba of de vroegere Sovjet Unie, die eveneens de vorm van hun economie duurzaam wilden vastleggen en beschermen tegen democratische besluiten over verandering. Streven naar socialistisch gemeenschapsbezit van de productiemiddelen wordt binnen de EU ongrondwettelijk, voorspelde al eerder een daarover enthousiaste rechtse afgevaardigde in het EP.
[Dit bericht is gewijzigd door Fluffydroid op 19-11-2003 02:43]
Het zwaard van Damocles van de Europese regelgeving hangt nog steeds boven de Nederlandse gezondheidszorg. In dit tijdschrift is daarover al eerder geschreven. Er zijn echter nieuwe ontwikkelingen te melden. Nu de politiek serieus het Nederlandse zorgstelsel op de schop gaat nemen en het nadrukkelijk de bedoeling is vraagsturing en meer concurrentie te introduceren, moet er bijzonder serieus rekening gehouden worden met de Europese regelgeving. (Christen Democratische Verkenningen Nr. 11/12, 2002)
Voor we het weten wordt de gezondheidszorg namelijk tot een economische activiteit verklaard en dan zal Nederland gedwongen worden grensoverschrijdend vrij verkeer van diensten, goederen en personen toe te staan, en toepassing van de mededingingsregelgeving moeten toelaten. Dat kan een bedreiging
opleveren voor allerlei solidariteitsarrangementen - met vanzelfsprekend een nationaal karakter - die ook beoogd zijn binnen het nieuwe zorgstelsel. Den Exter concludeert onder andere dat het voornemen om de uitvoering van
de basisverzekering over te laten aan particuliere ziektekostenverzekeraars Europees-rechtelijk problematisch is. Den Exter geeft op meerdere punten een taxatie waar de Europese risicos voor het nieuwe zorgstelsel liggen.
Aangezien er nog steeds geen duidelijk uitgekristalliseerd Europees gezondheidszorgbeleid is, doet Den Exter zijn taxaties op basis van recente arresten van het Europese Hof. Om meer duidelijkheid te krijgen, roept hij het nieuwe kabinet op ambitie te tonen op het terrein van de gezondheidszorg bij het komend voorzitterschap in 2004. Afspraken over een Europees gezondheidszorgbeleid in een Verdrag van Rotterdam?
quote:Dus je hebt het eigenlijk niet echt doorgenomen, maar je vind het wel ernstig genoeg om ervoor te demonstreren?
Op woensdag 19 november 2003 02:08 schreef Fluffydroid het volgende:
Ik ben begonnen om het voorstel voor de EU-grondwet door te nemen, maar dit is echt een dik pak onleesbaar papier dus ik vraag aan jullie zouden we hier niet met zijn allen belangrijke passages hier neer zetten.
En de belangrijkste passages komen ook al in bod in: Europese Grondwet
Kon je daar niet gewoon de verschillende passages van de politieke partijen kwijt?
quote:Gelukkig mag je er overstemmen. Al we nu zien hoe bijvoorbeeld Frankrijk en duitsenland met de monetaire afspraken omgaan verwacht ik niet veel van een grondwet.
Op woensdag 19 november 2003 02:17 schreef EnderOnline het volgende:
ik vindt die grondwet echt te fout, het beangstigt me dat alle grote nederlandse partijen het er waarschijnlijk mee eens gaan zijn...
quote:Mooi objectief verhaal van de SP.
Op woensdag 19 november 2003 02:12 schreef Fluffydroid het volgende:
Even een aftrapje van de site van de SP
Maar de Europese Grondwet verandert niet zo veel. Bovendien is het definitieve voorstel nog niet eens klaar. Er moet nog over onderhandeld worden door de regeringsleiders. De belangrijkste functie van de Grondwet is het vervangen van alle verdragen die tot nu toe zijn gesloten door 1 document, zonder aan die afspraken te tornen.
quote:Kortzichtig.
Op woensdag 19 november 2003 07:09 schreef Chris_Redfield het volgende:
Het maakt me niet uit wat er in staat, ik stem toch tegen.
Inhoudelijk vind ik die grondwet fout omdat het landen als Slovenië, Italië, Polen, enz de mogelijkheid geven om te bepalen welke grondwetten hier in Nederland van toepassing moeten zijn. We kunnen het al jaren zonder problemen zelf dus ik zie niet in waarom we dat moeten veranderen. De machtsverhoudingen binnen Europa kunnen ook prima in een verdrag worden vastgelegd. Daar heb je echt geen Europese grondwet voor nodig.
Met die grondwet kan 60% van de rest van Europa bijvoorbeeld de regels m.b.t. het asielbeleid gaan bepalen. Bij het accepteren van de Europese grondwet kun je er natuurlijk op gaan wachten totdat ze die regels voor alle onderwerpen laten gelden.
Een stem vóór de Europese Grondwet is ook een stem vóór alle toekomstige veranderingen. En aangezien de Nederlandse bevolking maar zo'n 5% van de totale Europese bevolking uitmaken zullen we in veel gevallen uitgeleverd zijn aan de andere landen.
En bovendien is het toch ook wel een beetje waardeloos als je al deel uitmaakt van een groter geheel (EU) je dan allemaal je eigen grondwet houdt.
quote:Precies. Zonder er iets vanaf te weten ben je eral tegen en ga je tegen lopen te demonstreren.
Op woensdag 19 november 2003 04:30 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dus je hebt het eigenlijk niet echt doorgenomen, maar je vind het wel ernstig genoeg om ervoor te demonstreren?
quote:Het is dus geen grondwet in de letterlijke zin van het woord zoals de Nederlandse grondwet, maar een verdrag om alle andere te veranderen. En Europa heeft zeker niks te zeggen over welke grondwetten in Nederland geldig zijn, alleen maar hoe wetten op sommige terreinen er moeten zien. (Of was dit een tikfout.)
Op woensdag 19 november 2003 13:31 schreef Tikorev het volgende:
Zo'n referendum is dé kans om al die eurofielen terug te pakken voor de euroInhoudelijk vind ik die grondwet fout omdat het landen als Slovenië, Italië, Polen, enz de mogelijkheid geven om te bepalen welke grondwetten hier in Nederland van toepassing moeten zijn. We kunnen het al jaren zonder problemen zelf dus ik zie niet in waarom we dat moeten veranderen. De machtsverhoudingen binnen Europa kunnen ook prima in een verdrag worden vastgelegd. Daar heb je echt geen Europese grondwet voor nodig.
Met die grondwet kan 60% van de rest van Europa bijvoorbeeld de regels m.b.t. het asielbeleid gaan bepalen. Bij het accepteren van de Europese grondwet kun je er natuurlijk op gaan wachten totdat ze die regels voor alle onderwerpen laten gelden.
Een stem vóór de Europese Grondwet is ook een stem vóór alle toekomstige veranderingen. En aangezien de Nederlandse bevolking maar zo'n 5% van de totale Europese bevolking uitmaken zullen we in veel gevallen uitgeleverd zijn aan de andere landen.
quote:Ik had begrepen dat de Europese Grondwet boven de Nederlandse Grondwet komt te staan. Met die grondwet kunnen de meerderheid van de landen mits de gezamlijke bevolking minimaal 60% van de totale Europese bevolking uitmaakt Europese regels m.b.t. het asielbeleid veranderen. Dan zijn we met een Nederlandse bevolking die nog geen 5% van de totale Europese bevolking uitmaakt uitgeleverd aan de grillen van de rest van Europa.
Op woensdag 19 november 2003 15:19 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Het is dus geen grondwet in de letterlijke zin van het woord zoals de Nederlandse grondwet, maar een verdrag om alle andere te veranderen. En Europa heeft zeker niks te zeggen over welke grondwetten in Nederland geldig zijn, alleen maar hoe wetten op sommige terreinen er moeten zien.
quote:De internationale afspraken zoals die in de nieuwe grondwet worden gestopt staan nu ook al boven de Nederlandse wetgeving.
Op woensdag 19 november 2003 17:57 schreef Tikorev het volgende:[..]
Ik had begrepen dat de Europese Grondwet boven de Nederlandse Grondwet komt te staan. Met die grondwet kunnen de meerderheid van de landen mits de gezamlijke bevolking minimaal 60% van de totale Europese bevolking uitmaakt Europese regels m.b.t. het asielbeleid veranderen. Dan zijn we met een Nederlandse bevolking die nog geen 5% van de totale Europese bevolking uitmaakt uitgeleverd aan de grillen van de rest van Europa.
En met een Nederlandse bevolking die nog geen 0,01% van de totale wereld bevolking uitmaakt uitgeleverd aan de grillen van de rest van de wereld.
quote:Maar die kun je als land weigeren te ondertekenen. Met een Europese grondwet zul je beslissingen moeten accepteren ook al is 90% van de Nederlanders er tegen.
Op woensdag 19 november 2003 18:25 schreef Sidekick het volgende:[..]
De internationale afspraken zoals die in de nieuwe grondwet worden gestopt staan nu ook al boven de Nederlandse wetgeving.
quote:Die 0,01% van de wereldbevolking kan nu volledig zelf bepalen welke grondwetten er hier in Nederland van toepassing zijn. Daar heeft de rest van de wereld weinig mee te maken in tegenstelling tot Europa met een Europese grondwet.
En met een Nederlandse bevolking die nog geen 0,01% van de totale wereld bevolking uitmaakt uitgeleverd aan de grillen van de rest van de wereld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |