Hirsi Ali: 'Ik heb het slecht gedaan'
VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heeft spijt van haar debuut als woordvoerder Ontwikkelingssamenwerking. ,,Ik heb het slecht gedaan'', zei ze gisteren. Het felle debat over de vraag of ontwikkelingshulp helpt, heeft ze ervaren als een 'ontgroening'.
,,Ik sloeg helemaal dicht toen Dittrich (D66), Koenders (PvdA) en Eurlings (CDA) op mij afkwamen'', voegde zij daar aan toe. Het drietal eiste op hoge toon dat zij de begroting zou afkeuren óf haar kritiek over verspilling van belastinggeld zou inslikken.
Ondanks het debacle is ze blij dat VVD-collega Wilders, die ook aan het debat deelnam, haar niet te hulp schoot: ,,Ik zou het niet kunnen aanvaarden dat anderen het op zo'n moment van je overnemen. Het is een ervaring die ik nodig had om het de volgende keer beter te kunnen doen.''
Hirsi Ali houdt vast aan haar mening dat ontwikkelingshulp meestal in verkeerde zakken terecht komt. ,,Maar om daar in de Kamer wat aan te doen, is op dit moment nog te veel gevraagd. Ik krijg er de handen niet voor op elkaar. Ontwikkelingssamenwerking lijkt voor veel fracties een geloofsbelijdenis.''
Bron: AD
Het is echter niet te hopen dat het eindigt in politieke zelfmoord.
Haar betoog over de bodemloze belastingdumpput van OS is opzich goed. Ook daarover moet een open en eerlijk debat worden gevoerd.
quote:Hier vergis je je jammerlijk in. In feite is iedereen in de wereld een ervaringsdeskundige. Daarnaast heeft zij niet meegemaakt wat het islamitische geloof inhoudt, maar wat de somalische cultuur inhoudt. In de islam bestaat namelijk geen vrouwenbesnijdenis, fyi.
Op vrijdag 19 december 2003 11:28 schreef marky het volgende:
Mensen vergeten gewoon dat ze een ervaringsdeskundige is en zij heeft meegemaakt wat het islamitisch geloof inhoudt. Ze heeft een hoop woede in zich en dat kan haar soms scherp uit de hoek laten komen.Haar betoog over de bodemloze belastingdumpput van OS is opzich goed. Ook daarover moet een open en eerlijk debat worden gevoerd.
Kun je dus bij het onderwerp blijven, want alleen zo kan het een interessante discussie blijven. Anders wordt het een touwgetrek van welles en nietes.
quote:En dat schuif je op een te slechte beheersing van de taal? Nee, dat is te makkelijk. Ze bracht haarzelf in dat debat in een hoek waar je niet uitkomt. Dat eerste voorbereide betoog was dus slecht. En volgens mij bereid je ook de discussie voor; je weet wel wat je een beetje kan verwachten.
Op vrijdag 19 december 2003 11:12 schreef Strolie75 het volgende:
Wat ik jammer vind aan Ali is dat ze blijkbaar toch de Nederlandse taal nog niet zo goed machtig is (overigens doet ze het uitstekend als je rekening houd met het feit dat ze nog niet zolang in Nederland is, hulde!). Ze heeft goede ideeën en argumenten en ze kan ze ook goed (soms beetje te ongenuanceerd) overbrengen. Maar je merkt inderdaad dat als mensen haar hierop aanvallen ze meteen dichtklapt en zich eigenlijk niet weet te verweren. Ze kan dus wel goed een betoog voorbereiden en voordragen, maar debatteren gaat haar nog niet al te goed af. Dat merk je in discussieprogrammas en in de kamer. Jammer, maar hopelijk krijgt ze van de VVD de kans om te groeien.
Voor mij laat het zien dat ze goed kan schoppen en problemen naar voren brengt, alleen het is eenrichtingsverkeer, wanneer de bal wordt gekaatst weet ze zich niet te verweren. Het lijkt Fortuyn wel.
Kut-cookies.
quote:Toch vervelend voor je dat voorstanders van vrouwenbesnijdenis, dit altijd proberen te verdedigen met diezelfde islam. Dus je verhaal is niet onjuist, maar wel aan het verkeerde adres.
Op vrijdag 19 december 2003 11:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Hier vergis je je jammerlijk in. In feite is iedereen in de wereld een ervaringsdeskundige. Daarnaast heeft zij niet meegemaakt wat het islamitische geloof inhoudt, maar wat de somalische cultuur inhoudt. In de islam bestaat namelijk geen vrouwenbesnijdenis, fyi.
quote:Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd.
Op vrijdag 19 december 2003 12:55 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Toch vervelend voor je dat voorstanders van vrouwenbesnijdenis, dit altijd proberen te verdedigen met diezelfde islam. Dus je verhaal is niet onjuist, maar wel aan het verkeerde adres.
quote:Dat vind ik ook, maar je zult dit soort types wel moeten overtuigen. Hoe wil je dat doen, zonder de islam in je betoog te betrekken?
Op vrijdag 19 december 2003 13:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd.
Ik begrijp best dat ook veel moslims met moderne denkbeelden aanstoot nemen aan sommige van Alis beweringen. Dat is heel begrijpelijk. Maar misschien moeten die moderne moslims zich realiseren, dat het vaak helemaal niet om hen gaat. Ik heb een beetje het idee, dat velen bij het horen van het woordje 'islam' zich meteen persoonlijk voelen aangevallen, terwijl dat helemaal niet zo is. Ali stelt gewoon bepaalde misstanden aan de kaak, en noemt daarbij het geloof, m.i. terecht, als een belangrijke achterliggende factor.
Ik ben zelf katholiek, maar als christenen ergens anders in de wereld worden aangevallen op hun wat vreemde ideeën omtrent het geloof (bijvoorbeeld het afkeuren van condooms), sta ik ook niet op m'n achterste benen. Sterker nog, ik voel me helemaal niet aangesproken.
quote:Ze komt er wel. Ze herkent het probleem in ieder geval al. Nu hoeft ze er alleen nog maar naar te handelen.
Op vrijdag 19 december 2003 11:07 schreef marky het volgende:
19-12-2003Hirsi Ali: 'Ik heb het slecht gedaan'
VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heeft spijt van haar debuut als woordvoerder Ontwikkelingssamenwerking. ,,Ik heb het slecht gedaan'', zei ze gisteren. Het felle debat over de vraag of ontwikkelingshulp helpt, heeft ze ervaren als een 'ontgroening'.,,Ik sloeg helemaal dicht toen Dittrich (D66), Koenders (PvdA) en Eurlings (CDA) op mij afkwamen'', voegde zij daar aan toe. Het drietal eiste op hoge toon dat zij de begroting zou afkeuren óf haar kritiek over verspilling van belastinggeld zou inslikken.
Ondanks het debacle is ze blij dat VVD-collega Wilders, die ook aan het debat deelnam, haar niet te hulp schoot: ,,Ik zou het niet kunnen aanvaarden dat anderen het op zo'n moment van je overnemen. Het is een ervaring die ik nodig had om het de volgende keer beter te kunnen doen.''
Hirsi Ali houdt vast aan haar mening dat ontwikkelingshulp meestal in verkeerde zakken terecht komt. ,,Maar om daar in de Kamer wat aan te doen, is op dit moment nog te veel gevraagd. Ik krijg er de handen niet voor op elkaar. Ontwikkelingssamenwerking lijkt voor veel fracties een geloofsbelijdenis.''
Of ze blijft verongelijkt in een hoekje zitten mokken dat iedereen stom is behalve zijzelf
quote:Ja, dus mevrouw Ali heeft altijd gelijk, zelfs als uit onderzoek blijkt dat ze haar bewering niet hard kan maken.
Op vrijdag 19 december 2003 11:07 schreef marky het volgende:
19-12-2003Hirsi Ali: Hirsi Ali houdt vast aan haar mening dat ontwikkelingshulp meestal in verkeerde zakken terecht komt. ,,Maar om daar in de Kamer wat aan te doen, is op dit moment nog te veel gevraagd. Ik krijg er de handen niet voor op elkaar. Ontwikkelingssamenwerking lijkt voor veel fracties een geloofsbelijdenis.''
quote:Zoals ze nu blijkens haar eigen woorden aan het doen is...?
Op vrijdag 19 december 2003 14:13 schreef Parabola het volgende:
Of ze blijft verongelijkt in een hoekje zitten mokken dat iedereen stom is behalve zijzelf
V.
quote:Ook niet als er op dat moment in dat land, maar ook overal ter wereld een soort hetze tegen jouw geloof gaande zou zijn?
Op vrijdag 19 december 2003 13:12 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Dat vind ik ook, maar je zult dit soort types wel moeten overtuigen. Hoe wil je dat doen, zonder de islam in je betoog te betrekken?
Ik begrijp best dat ook veel moslims met moderne denkbeelden aanstoot nemen aan sommige van Alis beweringen. Dat is heel begrijpelijk. Maar misschien moeten die moderne moslims zich realiseren, dat het vaak helemaal niet om hen gaat. Ik heb een beetje het idee, dat velen bij het horen van het woordje 'islam' zich meteen persoonlijk voelen aangevallen, terwijl dat helemaal niet zo is. Ali stelt gewoon bepaalde misstanden aan de kaak, en noemt daarbij het geloof, m.i. terecht, als een belangrijke achterliggende factor.
Ik ben zelf katholiek, maar als christenen ergens anders in de wereld worden aangevallen op hun wat vreemde ideeën omtrent het geloof (bijvoorbeeld het afkeuren van condooms), sta ik ook niet op m'n achterste benen. Sterker nog, ik voel me helemaal niet aangesproken.
quote:Ze gedragen zich nu ook niet echt voorbeeldig wel????
Op vrijdag 19 december 2003 14:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ook niet als er op dat moment in dat land, maar ook overal ter wereld een soort hetze tegen jouw geloof gaande zou zijn?
quote:Ze? Over wie heb je het dan precies? Welke van de 1 miljard die er op de aarde rondlopen? Kun je specifieker zijn dan de kam?
Op vrijdag 19 december 2003 14:48 schreef marky het volgende:[..]
Ze gedragen zich nu ook niet echt voorbeeldig wel????
quote:Ik blijf wel bij het onderwerp en ik heb het nog niet eens over vrouwenbesnijdenis maar de plaats van de vrouw/meisje in het door mannen gedomineerde geloof. Vind ik niet alleen van de islam maar ook bij de staatskundig gereformeerde en al die andere mannengeloven.
Op vrijdag 19 december 2003 11:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Hier vergis je je jammerlijk in. In feite is iedereen in de wereld een ervaringsdeskundige. Daarnaast heeft zij niet meegemaakt wat het islamitische geloof inhoudt, maar wat de somalische cultuur inhoudt. In de islam bestaat namelijk geen vrouwenbesnijdenis, fyi.
Kun je dus bij het onderwerp blijven, want alleen zo kan het een interessante discussie blijven. Anders wordt het een touwgetrek van welles en nietes.
Alle geloven zijn fout zodra er een bevolkingsgroep onderdrukt wordt.
quote:Daarom is het ook een geloof. Je gelooft erin of niet. Jij niet blijkbaar. Hoe stoort een dergelijk geloof jou? Omdat het niet in jouw straatbeeld past?
Op vrijdag 19 december 2003 14:51 schreef marky het volgende:[..]
Ik blijf wel bij het onderwerp en ik heb het nog niet eens over vrouwenbesnijdenis maar de plaats van de vrouw/meisje in het door mannen gedomineerde geloof. Vind ik niet alleen van de islam maar ook bij de staatskundig gereformeerde en al die andere mannengeloven.
Alle geloven zijn fout zodra er een bevolkingsgroep onderdrukt wordt.
quote:Ze heeft gelijk dat ze het ter discussie steld. Er zomaar vanuit gaan dat al die afrikaanse presidenten in hun Rolls het zelf bijelkaar hebben verdient lijkt me ook fout.
Op vrijdag 19 december 2003 14:20 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ja, dus mevrouw Ali heeft altijd gelijk, zelfs als uit onderzoek blijkt dat ze haar bewering niet hard kan maken.
'Ze is een beetje dom'; om maar even met de woorden van Maxima te spreken.
quote:Het stoort mij net zo als een pedofiel die een jonge of meisje verkracht. Het hoort niet, het klopt niet en het heeft niets met geloof te maken maar met machtposities.
Op vrijdag 19 december 2003 14:52 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Daarom is het ook een geloof. Je gelooft erin of niet. Jij niet blijkbaar. Hoe stoort een dergelijk geloof jou? Omdat het niet in jouw straatbeeld past?
quote:Nogmaals, ik snap best dat je je aangevallen voelt.
Op vrijdag 19 december 2003 14:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ook niet als er op dat moment in dat land, maar ook overal ter wereld een soort hetze tegen jouw geloof gaande zou zijn?
Maar ik denk dat een actieve, constructieve deelname aan de discussie, waarin het gestelde niet simpelweg wordt verworpen, maar met kanttekeningen wordt onderkend, een veel betere manier zou zijn om je te laten gelden. Dan nemen mensen je serieuzer.
Jij kunt wel beweren dat het in principe allemaal niks te maken heeft met de islam (wat strikt genomen ook zo is), maar als er morgen weer zo'n geitenbreier op TV is die beweert dat het 'allemaal moet van Allah', ben je nergens met je standpunt.
/edit Overigens is dit een probleem van alle gelovigen in Nederland. SGP-ers die met een stalen gezicht de grootste vrouwonvriendelijke flauwekul uitkramen, worden net zo hard aangepakt. Alleen is dit een steeds kleiner wordende groep en de groep fanatieke moslims steeds groter.
quote:Ten eerste zou het fijn zijn als mensen mij serieus zouden nemen, maar dat zie ik op Fok niet bepaald als prioriteit. Als zo'n geitenbreier morgen op TV is, dan praat hij voor zichzelf, niet voor mij of voor anderen. En mensen zouden dat moeten inzien ipv iedereen over 1 kam scheren.
Op vrijdag 19 december 2003 14:57 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Nogmaals, ik snap best dat je je aangevallen voelt.
Maar ik denk dat een actieve, constructieve deelname aan de discussie, waarin het gestelde niet simpelweg wordt verworpen, maar met kanttekeningen wordt onderkend, een veel betere manier zou zijn om je te laten gelden. Dan nemen mensen je serieuzer.
Jij kunt wel beweren dat het in principe allemaal niks te maken heeft met de islam (wat strikt genomen ook zo is), maar als er morgen weer zo'n geitenbreier op TV is die beweert dat het 'allemaal moet van Allah', ben je nergens met je standpunt.
Overigens heeft een discussie geen zin, als je op zoek bent naar oplossingen. Je bereikt er niemand mee. Er moeten een boel hervormingen in NL plaatsvinden willen de allochtonen zich niet meer als gast behandeld voelen en zich uit zichzelf meer willen integreren.
quote:Prima, maar hou dan op met vrouwenbesnijdenis en dergelijke te verbinden met de islam, want die verbintenis is er niet. Je moet ook niet overal machtsposities in willen zien. Het is nog altijd zo dat verreweg de meeste landen nog altijd door mannen worden geregeerd. Je moet geen dingen uit hun verband rukken.
Op vrijdag 19 december 2003 14:56 schreef marky het volgende:[..]
Het stoort mij net zo als een pedofiel die een jonge of meisje verkracht. Het hoort niet, het klopt niet en het heeft niets met geloof te maken maar met machtposities.
quote:Ho ho ho ik heb nergens het woord vrouwenbesnijdenis erbij gehaald ik had het over ervaringsdeskundige van het islamitisch geloof.
Op vrijdag 19 december 2003 15:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Prima, maar hou dan op met vrouwenbesnijdenis en dergelijke te verbinden met de islam, want die verbintenis is er niet. Je moet ook niet overal machtsposities in willen zien. Het is nog altijd zo dat verreweg de meeste landen nog altijd door mannen worden geregeerd. Je moet geen dingen uit hun verband rukken.
En dat de meeste landen door mannen worden geregeerd is een kwestie van emancipatie. Dat is een weg die veel westerse landen al zijn ingeslagen maar veel landen met een islamitische grondslag niet omdat de mannen daar hun door het geloof gegeven privileges niet willen opgeven.
quote:De ervaringsdeskundige waar jij het over hebt, spreekt alleen uit eigen ervaring en dat kunnen 5 miljard mensen net zo goed. Iedereen is vanzichzelf al een ervaringsdeskundige. Zij gooit het op de islam als reden van haar besnijdenis. Ze heeft traumatische ervaringen gehad, maar dat geeft haar niet het recht om 1 miljard mensen als achterlijk te bestempelen.
Op vrijdag 19 december 2003 15:06 schreef marky het volgende:[..]
Ho ho ho ik heb nergens het woord vrouwenbesnijdenis erbij gehaald ik had het over ervaringsdeskundige van het islamitisch geloof.
En dat de meeste landen door mannen worden geregeerd is een kwestie van emancipatie. Dat is een weg die veel westerse landen al zijn ingeslagen maar veel landen met een islamitische grondslag niet omdat de mannen daar hun door het geloof gegeven privileges niet willen opgeven.
Kun je overigens een westers land noemen die inderdaad zo geëmancipeerd is dat een vrouw premier is geworden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |