Volgens het liberale Kamerlid tonen de bedroevende ontwikkelingen in sub-Sahara Afrika aan dat dertig jaar Nederlandse ontwikkelingshulp geen verbetering hebben gebracht in de armoede en de levensverwachting van mensen in deze regio. Donoren zijn deels zelf schuld aan het mislukken van de hulp.
"Ontwikkelingshulp lijkt soms meer op een uitkering aan een drankverslaafde vader met tien kinderen", constateerde zij.
http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article5897861.ece
Commentaar: ze heeft weer gelijk, zoals ze altijd gelijk heeft. Natuurlijk mag dit niet gezegd worden want ten eerste kopen we met dit geld ons schuldgevoel af wat we jegens die ontwikkelingslanden hebben (wat 'ontwikkelen' ze daar eigenlijk? Foto's uit Srebrenica? Niet zichzelf, in ieder geval). Ten tweede zullen de geldverspillers in Den Haag het ook niet pikken dat iemand hun wegggeefgedrag aan de kaak stelt. Al moest de heer Pronk steekpenningen aan corrupte Afrikaanse heersers geven om ontwikkelingsgeld te mogen geven, dat hoort er nu eenmaal bij. Pronk die zoonlief en z'n bedrijf inschakelde om al die miljarden te beheren. Nepotisme is ook de PVDA-er niet vreemd. Of 'juist niet' moet ik eigenlijk zeggen.
Nu is al dat geld helemaal voor niks. Er is door deskundigen al eerder over gediscusieerd, men kwam tot de conclusie dat het verspilling is en contraproductief.
Maar Hirsi Ali mag het niet zeggen. Laten we de fantasie in stand houden dat we de wereld verder helpen door enorme bedragen in een bodemloze Afrikaanse put te storten. Dat slaapt zo lekker. En als ze met z'n allen aan de poort staan te kloppen omdat de 'ontwikkeling' in eigen land niet zo wil vlotten dan hebben we de plicht ze op te vangen. Op naar de 100 miljoen 'Nederlanders'.
Zullen we maar alvast in goede stapelbedden investeren? Dan kunnen we tenminste fijn blijven slapen.
Maar het is inderdaad weer tüpisch dat de waarheid alweer niet gezegd mag worden...
Ik zou weleens willen weten hoeveel ontwikkelingshulp in de zakken van corrupte ambtenaren en politici in die landen terecht is gekomen.
Ik weet er echter te weinig van om te kunnen zeggen dat al het ontwikkelingsgeld verspild is. Wel heb ik eens een goeie grap gehoord van Freek de Jonge over Unicef, "je weet wel, dat is de organisatie die kinderen met honger toch naar school laat gaan".
quote:Bron : FP
Kamer boos op Hirsi Ali na kritiek op ontwikkelingsbeleidVVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali heeft tot grote woede van veel Kamerleden het Nederlandse ontwikkelingsbeleid ''mislukt'' genoemd: ''Hulp helpt niet. De bedroevende ontwikkelingen in sub-Sahara Afrika na dertig jaar Nederlandse ontwikkelingshulp hebben geen verbetering gebracht in de armoede en de levensverwachting van mensen in deze regio. Donoren zijn deels zelf schuld aan het mislukken van de hulp. Ontwikkelingshulp lijkt soms meer op een uitkering aan een drankverslaafde vader met tien kinderen''.
Hirsi Ali deed haar uitlatingen tijdens een debat over het ontwikkelingsbeleid van Nederland. Volgens haar moet ons land culturele maatstaven aanleggen bij het verlenen van hulp. Landen waar het cliëntelisme (politieke klantenbinding) hoogtij viert of landen die schadelijk bijgeloof in stand houden zoals Zuid-Afrika, zouden geen geld meer moeten krijgen als zij hun leven niet beteren.
Vrijwel de gehele Kamer reageerde boos. D66-woordvoerder Bakker reageerde het scherpst. "Iemand die na het lezen van twee boeken zegt dat alles is mislukt, geeft blijk van een schaamteloze pedantie''.
Alleen de LPF was het wél redelijk eens met Hirsi Ali. ''Nederland heeft de afgelopen decennia tientallen miljarden aan ontwikkelingshulp uitgegeven, maar de resultaten zijn op zijn minst teleurstellend'' zo zei Mat Herben.
Volgens dr. Lau Schulpen, docent en onderzoeker ontwikkelingstudies aan de Universiteit Nijmegen, is wat Hirsi heeft gezegd baarlijke nonsens. Alle studies laten volgens hem juist zien dat hulp wel tot resultaat heeft geleid op terreinen als gezondheidszorg, educatie, maar ook politieke ontwikkeling. Hij kon zich niet voorstellen dat de VVD een Kamerlid toestaat dit te zeggen.
quote:Vergeet 'geitenwollensokken' niet.
Op maandag 17 november 2003 15:35 schreef zeppos het volgende:
De waarheid is hard. Moedig van AHA dit zo naar voren te brengen tegenover al die struisvogels.
V.
quote:Je hangt wel weer het slachtoffer uit vandaag zeg... Wat vervelends gebeurd ofzo? Ruzie? Afgewezen door iemand? Vertel...
Op maandag 17 november 2003 19:42 schreef Verbal het volgende:[..]
Vergeet 'geitenwollensokken' niet.
quote:
Op maandag 17 november 2003 19:52 schreef Tikorev het volgende:[..]
Je hangt wel weer het slachtoffer uit vandaag zeg...
V.
quote:Met domme statements die nergens op slaan? Zo kan ik het ook ja.
Op maandag 17 november 2003 17:00 schreef raider101 het volgende:
Hirsi Ali weet wel weer goed een discussie los te krijgen.
Misschien dat de effectiviteit wat te wensen over laat, maar het beleid is niet mislukt. Ik zou het liever zien als subsidie dat in plaats van aan een Nederlandse vereniging wordt gegeven, nu terechtkomt bij mensen die het iets harder nodig. Op korte termijn is het beleid iig heel goed. Hoe het op de lange termijn loopt is lastig in te schatten, ik weet niet precies op wat voor manier het wordt besteed. Ik zal eens ff wat opzoeken. Misschien dat een voorstander van Hirsi Ali ook even een linkje kan geven dat get geld niet wordt gebruikt om mensen daar structureel te helpen? Loze "beschuldigingen" maken kunnen we allemaal.
Hoe dan ook, het populistische karakter van deze uitspraak slaat nergens op. Het bekt goed "het beleid is mislukt". Maar het staat erg ver van de werkelijkheid waardoor de punten waarop het misschien wat minder gaat helemaal niet aan de orde komt. Probleemdefiniering? My ass. Denk je echt dat het geld nu beter gaat worden besteed? Nee. Denk je dat er een kamermeerderheid is te vinden die meegaat in ongefundeerd geblaat? Nee. En dat ligt dan echt niet aan de linkse kerk, maar aan het tactloze gedrag van Hirsi Ali, die niet begrijpt dat zij niet een dictator is die het ff kan regelen.
De Nederlandse ontwikkelingssamenwerking wordt te vaak in bodemloze broekzakken van dictators gegooid. Je helpt de lokale bevolking er niks mee en je versterkt de positie van de dictator.
Straks krijgen we de zielige verhalen over alle mensen in Zimbabwe die aan het verhongeren zijn. Nederland is ook de beroerdste niet en stuurt voedsel en hulp. Resultaat de dictator blijft zitten en de landbouw blijft ook lekker op zn gat liggen.
Ontwikkelingssamenwerking moet je alleen maar geven aan een enigzins democratisch geregeerd land en niet aan dictators, etc.
quote:Nee, een voorwaarde aann het geven van ontwikkelingshulp is dat er een goed vorm van democratie is. En nog een aantal voorwaarden die je op de site van de overheid kanb vinden.
Op maandag 17 november 2003 20:37 schreef FreedonNadd het volgende:
Dus je kan goed beleid voeren alleen totaal geen effect sorteren? Lijkt mij dat beleid er altijd op uit is om een goed effect te sorteren. Beleid an sich heb je namelijk niet zo veel aan.De Nederlandse ontwikkelingssamenwerking wordt te vaak in bodemloze broekzakken van dictators gegooid. Je helpt de lokale bevolking er niks mee en je versterkt de positie van de dictator.
Wel typisch dat het weer de LPF is die van harte zo'n populistische borreltafelmening omarmt. Wat zullen ze balen dat ze er zelf niet mee kwamen.
quote:Ja, dat is dus al jaren het Nederlandse standpunt.
Op maandag 17 november 2003 20:37 schreef FreedonNadd het volgende:
De Nederlandse ontwikkelingssamenwerking wordt te vaak in bodemloze broekzakken van dictators gegooid. Je helpt de lokale bevolking er niks mee en je versterkt de positie van de dictator.Straks krijgen we de zielige verhalen over alle mensen in Zimbabwe die aan het verhongeren zijn. Nederland is ook de beroerdste niet en stuurt voedsel en hulp. Resultaat de dictator blijft zitten en de landbouw blijft ook lekker op zn gat liggen.
Ontwikkelingssamenwerking moet je alleen maar geven aan een enigzins democratisch geregeerd land en niet aan dictators, etc.
quote:Klopt dat is het officiele beleid. Je kan natuurlijk ook nog geld geven aan NGO's in de regio die de voedselproblematiek aanpassen. Op deze manier steun je niet direct de dictator of corrupte regering maar wel indirect door hun problemen op te lossen.
Op maandag 17 november 2003 20:45 schreef Sidekick het volgende:[..]
Nee, een voorwaarde aann het geven van ontwikkelingshulp is dat er een goed vorm van democratie is. En nog een aantal voorwaarden die je op de site van de overheid kanb vinden.
quote:Maar wordt dat beleid ook echt consequent uitgevoerd of is soms de situatie zo nijpend dat humanitaire overwegingen zwaarder wegen. Op papier heeft Nederland de ontwikkelingssamenwerking prima voor elkaar alleen is de praktijk soms iets anders. Dus laat mij maar eens een evaluatie van al die miljarden zien.
Op maandag 17 november 2003 21:21 schreef k_man het volgende:[..]
Ja, dat is dus al jaren het Nederlandse standpunt.
quote:Wat bedoel je hier precies mee ?
Op maandag 17 november 2003 20:15 schreef Sidekick het volgende:[..]
Met domme statements die nergens op slaan? Zo kan ik het ook ja.
quote:Loze beschuldigingen ?
Op korte termijn is het beleid iig heel goed. Hoe het op de lange termijn loopt is lastig in te schatten, ik weet niet precies op wat voor manier het wordt besteed. Ik zal eens ff wat opzoeken. Misschien dat een voorstander van Hirsi Ali ook even een linkje kan geven dat get geld niet wordt gebruikt om mensen daar structureel te helpen? Loze "beschuldigingen" maken kunnen we allemaal.
Het is een vaststaand feit dat westerse landen (waaronder ook Nederland) geld afgeven om Internationaal goed te liggen bij de clubs van "grote jongens". Daarnaast worden er vrolijk handelstaxen en boycotten aan diezelfde landen opgelegd (voorbeeld: koffie)
quote:Weet je wat pas makkelijk is ?
Hoe dan ook, het populistische karakter van deze uitspraak slaat nergens op. Het bekt goed "het beleid is mislukt". Maar het staat erg ver van de werkelijkheid waardoor de punten waarop het misschien wat minder gaat helemaal niet aan de orde komt.
Als je de persoon Hirsi Ali een beetje bestudeerd had zou je wel beter weten dan dit soort kortzichtige uitspraken. Zij is een ervaringsdeskundige, heeft jarenlang onderzoek gedaan naar ontwikkelings en migratievraagstukken (o.a bij de PVDA) en zelf afkomstig uit een streng Islamitisch milieu (waaruit ze gevlucht is)
Ik zie haar daadkracht juist als ontzettend moedig.
quote:"Dictator" Waar heb je het nou toch allemaal over ?
Probleemdefiniering? My ass. Denk je echt dat het geld nu beter gaat worden besteed? Nee. Denk je dat er een kamermeerderheid is te vinden die meegaat in ongefundeerd geblaat? Nee. En dat ligt dan echt niet aan de linkse kerk, maar aan het tactloze gedrag van Hirsi Ali, die niet begrijpt dat zij niet een dictator is die het ff kan regelen.
Als iedereen die zijn mening ventileerde meteen een dictator was zouden we het democratische systeem beter morgen nog teniet kunnen verklaren.
[Dit bericht is gewijzigd door Goodluck op 18-11-2003 00:11]
quote:de 'linkse' hoek.. das logisch.
Op maandag 17 november 2003 22:34 schreef Meneer_Aart het volgende:
De reacties van D66, universiteiten, hoogleraren ontwikkelingsstudies en hulporganisaties op het meisje lijken me duidelijk. Steeds minder respect voor Hirsi Ali.
quote:Mischien wil je ons ook even precies vertellen wie dat dan zijn ?
Op maandag 17 november 2003 22:34 schreef Meneer_Aart het volgende:
De reacties van D66, universiteiten, hoogleraren ontwikkelingsstudies en hulporganisaties op het meisje lijken me duidelijk. Steeds minder respect voor Hirsi Ali.
Het is trouwens ook maar net uit welk mosterdpotje je informatie haalt:
Het linkse verbond van studenten zal Hirsi Ali ongetwijfeld een vuile cryptofasciste vinden. Evenals de directeur van Kafka en "hoogleraar Scheerwol" van de faculteit voor maatschappelijk/sociale vraagstukken
Kom in het vervolg OF met onderbouwde bronnen. OF met iets beters (bijvoorbeeld je eigen mening) i.p.v dit soort vage gelul.
[Dit bericht is gewijzigd door Goodluck op 18-11-2003 00:12]
Hebben ze slim bekeken, heb haar nog nooit uitgescholden zien worden voor racist of xenofoob
Overigens is het natuurlijk gewoon waar wat ze zegt, de ontwikkelingshulp van de laatste decennia is verdwenen in een bodemloze put, het heeft het probleem eerder erger gemaakt.
De enige echte oplossing is globalisatie, maar daar is links dan weer tegen. Tis net als het gezegde luidt; "Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime."
Daarnaast zou ik ook wel eens een goed voorbeeld willen zien van gedoneerd geld wat wel goed terecht is gekomen.
Ik denk dat als je gaat zoeken naar voorbeelden dat je op een zeer mager resultaat uitkomt, zeker gezien de hoeveelheid geld die we er jaarlijks in steken. Dus voorlopig geef ik mevrouw Ali volledig gelijk.
Komt nog eens bij dat je ook nog eens voorbeelden kan gaan noemen waarbij ontwikkelingsgeld juist het tegenovergestelde effect bereikte.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |