Laten we die discussie hier voortzetten.
quote:Je moet ook voorzichtig zijn met asprines (inwendige bloedingen enzo.)
Op maandag 17 november 2003 13:58 schreef AudreyHepburn het volgende:
[..]
Zoals er gezegd werd, "het is geen asperientje".
[..]
Ik noem een voorbeeld: ik ben zelf ooit aan de pil gegaan omdat ik elke maand doodging van de pijn als ik ongesteld was, en vertelde dan ook aan de dokter dat het om die reden was. Omdat ik niet duidelijk aangaf dat ik daarnaast ook een vriendje had met wie ik naar bed ging, vertelde de dokter niet dat vanaf welk moment de pil veilig was, omdat ik de pil in zijn ogen slechts als 'anti-pijn' middel gebruikte. Is dit nog te volgen ? Ik en vriendje hebben overigens destijds nog gewoon een maand met condoom geneukt.
Moeten dokters hier niet veel zorgvuldiger mee omspringen ?
En meisjes die aan de pil gaan, schroom niet om gewoon je dokter te bellen en hem compleet plat te vragen, daar is hij/zij voor.
quote:Dat ken ik... ben ook met die reden met de pil begonnen. Dokter vertelde er verder niets bij en heb 't verder zelf maar uit de bijsluiter moeten halen. Ik lees die wel, maar ik ken inderdaad mensen die dat niet doen! Ongelofelijk stom
Op maandag 17 november 2003 14:11 schreef AudreyHepburn het volgende:
Ik noem een voorbeeld: ik ben zelf ooit aan de pil gegaan omdat ik elke maand doodging van de pijn als ik ongesteld was, en vertelde dan ook aan de dokter dat het om die reden was. Omdat ik niet duidelijk aangaf dat ik daarnaast ook een vriendje had met wie ik naar bed ging, vertelde de dokter niet dat vanaf welk moment de pil veilig was, omdat ik de pil in zijn ogen slechts als 'anti-pijn' middel gebruikte.
quote:De dokter heeft wel wat beters te doen dan de (overigens uitstekende) bijsluiters voor te lezen. Als je oud genoeg bent om aan de pil te gaan dan kun je ook een bijsluiter lezen.
Moeten dokters hier niet veel zorgvuldiger mee omspringen ?
quote:Waarmee? Mensen die niets aangeven en niets vragen? Die man/vrouw kan niet ruiken wat jij wilt weten, dus zul je het hem/haar moeten vragen. Alles wat je weten moet staat in de bijsluiter, en als je daar niet duidelijk van wordt weet ik zeker dat de huisarts het je best uit wil leggen. Mits je daarom vraagt natuurlijk.
Omdat ik niet duidelijk aangaf dat ik daarnaast ook een vriendje had met wie ik naar bed ging, vertelde de dokter niet dat vanaf welk moment de pil veilig was, omdat ik de pil in zijn ogen slechts als 'anti-pijn' middel gebruikte. ...Moeten dokters hier niet veel zorgvuldiger mee omspringen ?
Maar, ik ben met je eens. Als de bijsluiter niet wordt gelezen dan is het ook gewoon je eigen schuld.
quote:het gaat er vooral ook om dat bij klachten teveel wordt gezegd: dat is de pil, dat komt wel goed, terwijl het nergens voor nodig is. de pil wordt nog steeds als iets vanzelfsprekends gezien, terwijl het nog steeds forse invloeden kan hebben op je mentale en geestelijke gezondheid..
Op maandag 17 november 2003 14:22 schreef KRT het volgende:[..]
De dokter heeft wel wat beters te doen dan de (overigens uitstekende) bijsluiters voor te lezen. Als je oud genoeg bent om aan de pil te gaan dan kun je ook een bijsluiter lezen.
quote:Klopt.
Op maandag 17 november 2003 14:25 schreef Jerruh het volgende:[..]
het gaat er vooral ook om dat bij klachten teveel wordt gezegd: dat is de pil, dat komt wel goed, terwijl het nergens voor nodig is. de pil wordt nog steeds als iets vanzelfsprekends gezien, terwijl het nog steeds forse invloeden kan hebben op je mentale en geestelijke gezondheid..
Nu had ik in een keer een pil die goed werkte, al ben ik wel wat aangekomen, maar als ik hoor wat voor problemen mijn vriendinnen soms hebben met de pil. Hoofdpijn, geen zin in sex, droogheid, enz. enz. Voor dat soort dingen is zo'n dokter dus handig, hij kan je een andere pil aanraden of weetikveel.
Alsjeblieft, hier heb je de pil, en dat was het zo'n beetje, ben niet onderzocht of niets, er is niets uitgelegd.
Van de eerste pil die ik kreeg werd ik doodziek, ik moest het eerst maar even aanzien van de dokter, maar na 2 maanden kreeg ik eindelijk een nieuwe pil.
Weer geen uitleg, alleen de mededeling, met deze zal je wel geen last hebben...
Gelukkig zit er een bijsluiter bij, die lees ik nogsteeds regelmatig of er veranderingen zijn(zo'n 1 keer per jaar).
quote:Dat is toch niet niks !
Op maandag 17 november 2003 14:30 schreef erodome het volgende:
Van de eerste pil die ik kreeg werd ik doodziek, ik moest het eerst maar even aanzien van de dokter, maar na 2 maanden kreeg ik eindelijk een nieuwe pil.
quote:Zo zou het dus gewoon ook moeten.
Op maandag 17 november 2003 16:14 schreef Knorretje het volgende:
Mijn dokter van destijd besteede er juist WEL veel tijd en aandacht aan. Ik kreeg de pil mee, kreeg daar een "preek" en een hele map mee met folders/brochures over zwangerschap, soa's, etc. En tevens een pakje durex condooms voor de eerste week en een "proefmonster" van het vrouwencondoom.
Maar we negeren nu ook een ander belangrijk onderdeel van pil-missers, namelijk de meisjes die zelf de bijsluiter ontzettend slecht lezen. Welke minstens net zo erg zijn.
quote:Je wordt tegenwoordig als jongere slecht voorgelicht, denk ik. In mijn tijd was dat iig zo. Van mijn ouders kreeg ik niks te horen en ook op school leerden we het niet.
Op maandag 17 november 2003 13:58 schreef AudreyHepburn het volgende:
Een paar meisjes, waaronder ikzelf, vroegen zich in dit topic niet ongesteld met pil & morning-after pil.. Help! af of het normaal is dat er hele slechte voorlichting is mbt de pil beginnen te slikken, dat het normaal is dat meisjes heel laks omgaan met het feit dat ze de pil slikken enz. Zoals er gezegd werd, "het is geen asperientje".Laten we die discussie hier voortzetten.
Ik vind het wel ok dat er van die kleine boekjes zitten bij elke pil-verpakking en dat je zo enigszins doorkrijgt hoe het werkt en wat wel en niet verantwoord is. Maar ja, niet iedereen leest die boekjes nauwkeurig he...
Overigens ben ik nu (na iets van 8 jaar pilgebruik) gestopt met slikken van de pil.
En het bevalt me prima, voel me een stuk meer mezelf.
quote:de eerste bij mij is ook iets van 2-3 maanden na de eerste aanvang met de pil gedaan, en daarna half jaarlijks het onderzoek en uitstrijkje. Misschien dat dat per arts misschien ook verschilt ??
Op maandag 17 november 2003 18:48 schreef sweetgirly het volgende:
Mijn dokter gaf geen uitleg enzo. Maar vond wou wel een inwendig onderzoek doen, toen ik pas 2 mnd a/d pil was...
....hoorde achteraf dat een inwendig onderzoek pas na een half jaar gebeurd ofzo.
quote:Ja zou kunnen, ik denk dat hij maar al te graag van die regel (na 2 mnd kan het) gebruik wou maken..
Op maandag 17 november 2003 18:51 schreef Knorretje het volgende:[..]
de eerste bij mij is ook iets van 2-3 maanden na de eerste aanvang met de pil gedaan, en daarna half jaarlijks het onderzoek en uitstrijkje. Misschien dat dat per arts misschien ook verschilt ??
Ik heb nooit een inwendig onderzoek gehad, nooit is mijn bloeddruk opgemeten.
Toen ik zware pijnstillers kreeg voor mijn nek ben ik overgestapt naar een zwaardere pil. Dit omdat de pil niet meer goed zou werken. Toendertijd had ik ook een vriendje, dus dat was wel irritant...
Er is mij nooit verteld wat en hoe met de pil, dat moest ik maar uit de bijsluiter zien te halen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |