abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14557838
...... van die 2 goden zijn geen afbeeldingen, zoals die er van buddha etc. bij het hindoeïsme en boeddhisme wel zijn.

kan iemand me uitleggen waarom er van deze goden geen afbeeldingen zijn? Ik weet dat het niet mag van het geloof.. maar WAAROM mag het niet?

thnx

en ja.... ik heb de search gebruikt!, niks gevonden

dinsdag 11 november 2003 @ 17:07:12 #2
35614 nikanoru
[TK]Merry Fucking Christmas!
pi_14557875
Omdat anders de tekeningen aanbeden worden en niet de god zelf.
Dear Lord,please make it stop.Ik vind je lief. f0toboekThis is evolution,the monkey,the man,then the gun.
pi_14557881

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 11-11-2003 17:09]

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_14557892
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:05 schreef Tiezzz het volgende:
...... van die 2 goden zijn geen afbeeldingen, zoals die er van buddha etc. bij het hindoeïsme en boeddhisme wel zijn.

kan iemand me uitleggen waarom er van deze goden geen afbeeldingen zijn? Ik weet dat het niet mag van het geloof.. maar WAAROM mag het niet?

thnx

en ja.... ik heb de search gebruikt!, niks gevonden

Het kan niet. Die goden zijn het al (Helaas wordt er erg veel onzin bij verzonnen), en hoe wil je in godsnaam het al afbeelden, als het al alles, dus inclusief de afbeelding is? Kabbalah stelt overigens dat we kunnen benaderen wat God is, door van elk Godsbeeld wat we maken te stellen dat God dat niet is.
pi_14557970
Buddha is ook geen God. Die heeft gewoon geleefd enzo.
pi_14558021
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:10 schreef Toeps het volgende:
Buddha is ook geen God. Die heeft gewoon geleefd enzo.
mja... das waar..
pi_14558033
Er is niets te vinden op aarde wat maar enigzins te vergelijken is met Zijn grootheid..
pi_14558041
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:07 schreef milagro het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
mja.. die had ik ook al.. maar das het idee van de schilder.... en daarbij... zie jij Allah?
  dinsdag 11 november 2003 @ 17:14:04 #9
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_14558078
Eigenlijk mogen de Hindustanen God ook niet afbeelden (geleerd van mijn Guru). Want als je zelf God afbeeld dan beeld je Hem toch niet uit zoals hij eruitziet, dus imperfect. Een mens kan God Nooit afbeelden, zeker niet in de Hindustaanse geloof (Arya Samaj) omdat God alles omvattend is.
Signature
  dinsdag 11 november 2003 @ 17:15:05 #10
26113 HeartCore
Begint eer ge bezint.
pi_14558103
God ----> .
pi_14558170
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:15 schreef HeartCore het volgende:
God ----> .
pi_14558173
Dit staat gewoon in de Bijbel, deuterononium 5:

6 "Ik ben de HEER uw God, die u uit Egypte heeft geleid, dat slavenhuis.
7 U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.
8 U zult geen beelden maken in de vorm van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. 9 Buig niet voor hen en vereer hen niet, want Ik, de HEER uw God, ben een jaloerse God, die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen tot in de derde en vierde generatie van degenen die Mij verwerpen. 10 Maar Ik bewijs goedheid tot in de duizendste generatie van degenen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
11 U zult de naam van de HEER uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de HEER laat hen die zijn naam misbruiken niet ongestraft.
12 Onderhoud de sabbat: die moet heilig voor u zijn, zoals de HEER uw God heeft geboden. 13 Zes dagen kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14 maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten, u niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw rund niet, uw ezel niet, uw overige vee niet en ook niet de vreemdelingen binnen uw poorten. Dan kunnen uw slaaf en uw slavin uitrusten, evenals uzelf. 15 Bedenk dat u slaaf bent geweest in Egypte en dat de HEER uw God u met sterke hand en uitgestrekte arm uit dat land heeft geleid. Daarom heeft Hij u geboden de sabbat te onderhouden.
16 Eer uw vader en moeder, zoals de HEER uw God u heeft geboden. Dan zult u lang leven en gelukkig zijn op de grond die Hij u schenkt.
17 U zult niet doden.
18 U zult geen echtbreuk plegen.
19 U zult niet stelen.
20 U zult niet vals getuigen tegen uw naaste.
21 U zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste. U zult niet uit zijn op het huis van uw naaste, noch op zijn land, zijn slaaf of zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of iets dat hem toebehoort.''

'This is not, however, just America's fight. And what is at stake is not just America's freedom.'- George Bush
pi_14558202
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:13 schreef Tiezzz het volgende:

[..]

mja.. die had ik ook al.. maar das het idee van de schilder.... en daarbij... zie jij Allah?

Allah = God

dus op gepost plaatje zie ik hem wel

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 11 november 2003 @ 17:20:50 #14
26113 HeartCore
Begint eer ge bezint.
pi_14558274
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:17 schreef Tiezzz het volgende:

[..]

Enige mogelijke afbeelding van God is een punt. En dan nog is ie imperfect aangezien een punt niet zichtbaar hoort te zijn. Een punt is in feite een afbeelding van het oneindige, hoe klein is een punt? Antwoord: oneindig klein. Je zou dus kunnen stellen dat je door het afbeelden van een punt de oneindige grootheid van God voor kunt stellen.

[Dit bericht is gewijzigd door HeartCore op 11-11-2003 17:25]

pi_14558480
ok.. bedankt allemaal..
pi_14561930
Nou, de katholieken doen het graag hoor. Dat hele circus er omheen is eigenlijk pure Godslastering.
  dinsdag 11 november 2003 @ 19:54:56 #17
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_14562099
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:17 schreef Mark_H_Uit_B het volgende:

8 U zult geen beelden maken in de vorm van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. 9 Buig niet voor hen en vereer hen niet, want Ik, de HEER uw God, ben een jaloerse God, die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen tot in de derde en vierde generatie van degenen die Mij verwerpen. 10 Maar Ik bewijs goedheid tot in de duizendste generatie van degenen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
11 U zult de naam van de HEER uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de HEER laat hen die zijn naam misbruiken niet ongestraft.
12 Onderhoud de sabbat: die moet heilig voor u zijn, zoals de HEER uw God heeft geboden. 13 Zes dagen kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14 maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten, u niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw rund niet, uw ezel niet, uw overige vee niet en ook niet de vreemdelingen binnen uw poorten. Dan kunnen uw slaaf en uw slavin uitrusten, evenals uzelf. 15 Bedenk dat u slaaf bent geweest in Egypte en dat de HEER uw God u met sterke hand en uitgestrekte arm uit dat land heeft geleid. Daarom heeft Hij u geboden de sabbat te onderhouden.
16 Eer uw vader en moeder, zoals de HEER uw God u heeft geboden. Dan zult u lang leven en gelukkig zijn op de grond die Hij u schenkt.
17 U zult niet doden.
19 U zult niet stelen.
21 U zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste. U zult niet uit zijn op het huis van uw naaste, noch op zijn land, zijn slaaf of zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of iets dat hem toebehoort.''

en exodus 20
If my answers scare you.. stop asking scary questions.
  dinsdag 11 november 2003 @ 20:24:40 #18
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_14562916
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:17 schreef Mark_H_Uit_B het volgende:

17 U zult niet doden.
19 U zult niet stelen.

En moeten we ons daar aan storen. De bijbel is mensenwerk.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  dinsdag 11 november 2003 @ 20:26:09 #19
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_14562978
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 19:49 schreef schatje het volgende:
Nou, de katholieken doen het graag hoor. Dat hele circus er omheen is eigenlijk pure Godslastering.
Minder godslastering dan te beweren dat ongelovigen naar de hel gaan en temporaal kwab epilepsie patienten als boodschappers uitgezocht zou hebben.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_14563185
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 20:26 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Minder godslastering dan te beweren dat ongelovigen naar de hel gaan en temporaal kwab epilepsie patienten als boodschappers uitgezocht zou hebben.

Jij weet ook niet van ophouden.
  dinsdag 11 november 2003 @ 22:10:07 #21
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_14565842
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:18 schreef milagro het volgende:

[..]

Allah = God* van het Oude Testament

dus op gepost plaatje zie ik hem wel* niet

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_14571140
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:07 schreef Mariel het volgende:

[..]

Het kan niet. Die goden zijn het al (Helaas wordt er erg veel onzin bij verzonnen), en hoe wil je in godsnaam het al afbeelden, als het al alles, dus inclusief de afbeelding is?

http://www.howardhallis.com/artgallery/tpoe/

Picture of everything

pi_14576338
Met het tweede gebod heeft men in het christendom zich ook weinig aangetrokken hoor. Jezus is volgens de christelijke leer namelijk God. Als je Jezus Christus afbeeldt, zie je God. Er zijn dus behoorlijk wat afbeeldingen van God in de kerken aanwezig.
God put a smile upon your face
pi_14586848
quote:
Op woensdag 12 november 2003 13:02 schreef ZozoVII het volgende:
Met het tweede gebod heeft men in het christendom zich ook weinig aangetrokken hoor. Jezus is volgens de christelijke leer namelijk God. Als je Jezus Christus afbeeldt, zie je God. Er zijn dus behoorlijk wat afbeeldingen van God in de kerken aanwezig.
De katholieken maken het echter helemaal bond. Eigenlijk is het katholicisme gewoon een vorm van anti-christ.
pi_14608074
quote:
De katholieken maken het echter helemaal bond. Eigenlijk is het katholicisme gewoon een vorm van anti-christ.
Hoe leid je die conclusie af??

Je kunt je afvragen of het bestaan van beelden in de RK kerk niet zijn wortels heeft in de vroege kerk, toen er een hoop heidenen te bekeren waren... die waren beelden gewend.
Als je eenmaal iets hebt ingevoerd krijg je het er moeilijk meer weg...

God put a smile upon your face
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')