kan iemand me uitleggen waarom er van deze goden geen afbeeldingen zijn? Ik weet dat het niet mag van het geloof.. maar WAAROM mag het niet?
thnx
en ja.... ik heb de search gebruikt!, niks gevonden
[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 11-11-2003 17:09]
quote:Het kan niet. Die goden zijn het al (Helaas wordt er erg veel onzin bij verzonnen), en hoe wil je in godsnaam het al afbeelden, als het al alles, dus inclusief de afbeelding is? Kabbalah stelt overigens dat we kunnen benaderen wat God is, door van elk Godsbeeld wat we maken te stellen dat God dat niet is.
Op dinsdag 11 november 2003 17:05 schreef Tiezzz het volgende:
...... van die 2 goden zijn geen afbeeldingen, zoals die er van buddha etc. bij het hindoeïsme en boeddhisme wel zijn.kan iemand me uitleggen waarom er van deze goden geen afbeeldingen zijn? Ik weet dat het niet mag van het geloof.. maar WAAROM mag het niet?
thnx
en ja.... ik heb de search gebruikt!, niks gevonden
quote:mja... das waar..
Op dinsdag 11 november 2003 17:10 schreef Toeps het volgende:
Buddha is ook geen God. Die heeft gewoon geleefd enzo.
quote:mja.. die had ik ook al.. maar das het idee van de schilder.... en daarbij... zie jij Allah?
Op dinsdag 11 november 2003 17:07 schreef milagro het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
6 "Ik ben de HEER uw God, die u uit Egypte heeft geleid, dat slavenhuis.
7 U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.
8 U zult geen beelden maken in de vorm van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. 9 Buig niet voor hen en vereer hen niet, want Ik, de HEER uw God, ben een jaloerse God, die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen tot in de derde en vierde generatie van degenen die Mij verwerpen. 10 Maar Ik bewijs goedheid tot in de duizendste generatie van degenen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
11 U zult de naam van de HEER uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de HEER laat hen die zijn naam misbruiken niet ongestraft.
12 Onderhoud de sabbat: die moet heilig voor u zijn, zoals de HEER uw God heeft geboden. 13 Zes dagen kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14 maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten, u niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw rund niet, uw ezel niet, uw overige vee niet en ook niet de vreemdelingen binnen uw poorten. Dan kunnen uw slaaf en uw slavin uitrusten, evenals uzelf. 15 Bedenk dat u slaaf bent geweest in Egypte en dat de HEER uw God u met sterke hand en uitgestrekte arm uit dat land heeft geleid. Daarom heeft Hij u geboden de sabbat te onderhouden.
16 Eer uw vader en moeder, zoals de HEER uw God u heeft geboden. Dan zult u lang leven en gelukkig zijn op de grond die Hij u schenkt.
17 U zult niet doden.
18 U zult geen echtbreuk plegen.
19 U zult niet stelen.
20 U zult niet vals getuigen tegen uw naaste.
21 U zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste. U zult niet uit zijn op het huis van uw naaste, noch op zijn land, zijn slaaf of zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of iets dat hem toebehoort.''
quote:Allah = God
Op dinsdag 11 november 2003 17:13 schreef Tiezzz het volgende:[..]
mja.. die had ik ook al.. maar das het idee van de schilder.... en daarbij... zie jij Allah?
dus op gepost plaatje zie ik hem wel
quote:Enige mogelijke afbeelding van God is een punt. En dan nog is ie imperfect aangezien een punt niet zichtbaar hoort te zijn. Een punt is in feite een afbeelding van het oneindige, hoe klein is een punt? Antwoord: oneindig klein. Je zou dus kunnen stellen dat je door het afbeelden van een punt de oneindige grootheid van God voor kunt stellen.
Op dinsdag 11 november 2003 17:17 schreef Tiezzz het volgende:[..]
[Dit bericht is gewijzigd door HeartCore op 11-11-2003 17:25]
quote:en exodus 20
Op dinsdag 11 november 2003 17:17 schreef Mark_H_Uit_B het volgende:
Dit staat gewoon in de Bijbel, deuterononium 5:6 "Ik ben de HEER uw God, die u uit Egypte heeft geleid, dat slavenhuis.
8 U zult geen beelden maken in de vorm van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. 9 Buig niet voor hen en vereer hen niet, want Ik, de HEER uw God, ben een jaloerse God, die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen tot in de derde en vierde generatie van degenen die Mij verwerpen. 10 Maar Ik bewijs goedheid tot in de duizendste generatie van degenen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
11 U zult de naam van de HEER uw God niet lichtvaardig gebruiken, want de HEER laat hen die zijn naam misbruiken niet ongestraft.
12 Onderhoud de sabbat: die moet heilig voor u zijn, zoals de HEER uw God heeft geboden. 13 Zes dagen kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14 maar de zevende dag is de sabbat voor de HEER uw God. Dan zult u geen enkele arbeid verrichten, u niet, uw zoon niet, uw dochter niet, uw slaaf niet, uw slavin niet, uw rund niet, uw ezel niet, uw overige vee niet en ook niet de vreemdelingen binnen uw poorten. Dan kunnen uw slaaf en uw slavin uitrusten, evenals uzelf. 15 Bedenk dat u slaaf bent geweest in Egypte en dat de HEER uw God u met sterke hand en uitgestrekte arm uit dat land heeft geleid. Daarom heeft Hij u geboden de sabbat te onderhouden.
16 Eer uw vader en moeder, zoals de HEER uw God u heeft geboden. Dan zult u lang leven en gelukkig zijn op de grond die Hij u schenkt.
17 U zult niet doden.
19 U zult niet stelen.
21 U zult uw zinnen niet zetten op de vrouw van uw naaste. U zult niet uit zijn op het huis van uw naaste, noch op zijn land, zijn slaaf of zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of iets dat hem toebehoort.''
quote:En moeten we ons daar aan storen. De bijbel is mensenwerk.
Op dinsdag 11 november 2003 17:17 schreef Mark_H_Uit_B het volgende:
Dit staat gewoon in de Bijbel, deuterononium 5:6 "Ik ben de HEER uw God, die u uit Egypte heeft geleid, dat slavenhuis.
17 U zult niet doden.
19 U zult niet stelen.
quote:Minder godslastering dan te beweren dat ongelovigen naar de hel gaan en temporaal kwab epilepsie patienten als boodschappers uitgezocht zou hebben.
Op dinsdag 11 november 2003 19:49 schreef schatje het volgende:
Nou, de katholieken doen het graag hoor. Dat hele circus er omheen is eigenlijk pure Godslastering.
quote:Jij weet ook niet van ophouden.
Op dinsdag 11 november 2003 20:26 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Minder godslastering dan te beweren dat ongelovigen naar de hel gaan en temporaal kwab epilepsie patienten als boodschappers uitgezocht zou hebben.
quote:
Op dinsdag 11 november 2003 17:18 schreef milagro het volgende:[..]
Allah = God* van het Oude Testament
dus op gepost plaatje zie ik hem wel* niet
quote:http://www.howardhallis.com/artgallery/tpoe/
Op dinsdag 11 november 2003 17:07 schreef Mariel het volgende:[..]
Het kan niet. Die goden zijn het al (Helaas wordt er erg veel onzin bij verzonnen), en hoe wil je in godsnaam het al afbeelden, als het al alles, dus inclusief de afbeelding is?
Picture of everything
quote:De katholieken maken het echter helemaal bond. Eigenlijk is het katholicisme gewoon een vorm van anti-christ.
Op woensdag 12 november 2003 13:02 schreef ZozoVII het volgende:
Met het tweede gebod heeft men in het christendom zich ook weinig aangetrokken hoor. Jezus is volgens de christelijke leer namelijk God. Als je Jezus Christus afbeeldt, zie je God. Er zijn dus behoorlijk wat afbeeldingen van God in de kerken aanwezig.
quote:Hoe leid je die conclusie af??
De katholieken maken het echter helemaal bond. Eigenlijk is het katholicisme gewoon een vorm van anti-christ.
Je kunt je afvragen of het bestaan van beelden in de RK kerk niet zijn wortels heeft in de vroege kerk, toen er een hoop heidenen te bekeren waren... die waren beelden gewend.
Als je eenmaal iets hebt ingevoerd krijg je het er moeilijk meer weg...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |