quote:Uitermate idioot dat zoiets wettelijk is toegestaan. Het is de taak van een jager om duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen een wild beest en een tam beest. Daarnaast vind ik dat elke jager die een tam beest neerschiet een goede schadevergoeding mag betalen en verplicht de theorie opnieuw moet bestuderen en bij herhaling: intrekken vergunning.
Vrije veld levensgevaarlijk voor katten
Jan Wierenga
emmen - De kat is vogelvrij. Jagers hebben het recht in hun jachtveld een rondzwervende kat dood te schieten. Wel moeten ze ervoor zorgen dat het niet (zwaar)gewond weet te vluchten, want in dat geval is er sprake van onnodig leed ofwel dierenmishandeling.Wie niet wil dat zijn kat zoiets gruwelijks overkomt, zorgt ervoor dat hij het beest veilig thuishoudt. Dat is in zeer kort bestek de problematiek van de zwervende katten, zoals die eind vorige week weer opdook toen een kat in Zuidwolde thuis kwam met een schot hagel in zijn lijf.
Het lot van alle in het vrije veld verblijvende dieren wordt bepaald door de Flora- en Faunawet. Het drama in Zuidwolde werpt de vraag op wat deze wet zegt over zwervende katten. Het antwoord is: helemaal niets, omdat de kat een huisdier is en derhalve wordt geacht niet in het veld rond te struinen. Hij wordt daar beschouwd als schadelijk, ontbeert de bescherming van de wet en is in principe vogelvrij.
''Een jager die in zijn jachtveld een rondzwervende kat doodschiet valt strafrechterlijk niets te maken'', beaamt woordvoerder Niels Dorland van Dierenbescherming Nederland met tegenzin. ''We worden regelmatig met dit soort zaken geconfronteerd, maar bij mijn weten heeft zoiets nog nooit tot een rechtszaak geleid.''
Iedereen is het erover eens, dat loslopende katten een groot probleem zijn in Nederland. De drie miljoen exemplaren die er zijn, vreten volgens een eerdere, zeer voorzichtige schatting van Vogelbescherming jaarlijks alleen al zo'n 30 miljoen vogels op. Het meest berucht zijn de verwilderde katten, in de jagerswereld beschouwd als 'echte moordenaars'.
De meeste jagers zullen een verwilderd exemplaar onmiddellijk doodschieten. Meestal is zo'n kat door uiterlijk en gedrag wel te herkennen, maar er worden ook dieren beschoten die gewoon 'thuis wonen' en een liefhebbend baasje hebben. ''Dat is heel pijnlijk'', erkent een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging (KNJV) in Amersfoort. ''Voorop staat dat ook deze katten niets in het veld te zoeken hebben, maar wij adviseren onze leden wel eerst een poging te doen om de baas te traceren en de zaak in goed overleg te regelen.''
Het toezicht op de Flora- en Faunawet berust in deze bij de provincies. Een woordvoerder van Drenthe zegt dat een baas wiens kat in het veld is doodgeschoten, altijd nog naar de politie kan stappen. ''Dat zal echter doorgaans tot niets leiden, omdat het doodgeschoten beest immers in het veld niets te maken had.''
De eerste jager die mijn huisdier neerschiet kan gerust een tijdje naar het buitenland gaan, voor zijn en mijn veiligheid. Ik zou echt door het lint gaan denk ik.
Overigens wil ik hiermee aanzet geven tot een serieuze discussie en geen "Mooi, alle katten zijn kut"-topic genereren
[Dit bericht is gewijzigd door detulp050 op 04-11-2003 10:49]
[Dit bericht is gewijzigd door Rocky_almere op 04-11-2003 10:52]
Vele dierenliefhebbers kijken niet verder naar hun eigen dier. Nep dierenliefhebbers dus. katten zijn er genoeg in Nederland. Ik ben voor de vogels!
[Dit bericht is gewijzigd door Grumpi op 04-11-2003 10:48]
[Dit bericht is gewijzigd door Edto op 04-11-2003 10:50]
Zolang je hem maar niet laat lijden.
quote:Dit vind ik wel heel kort door de bocht. Een jager zal neem ik aan niet elke kat die hij ziet lopen doodschieten. Alleen verwilderde exemplaren.
Op dinsdag 4 november 2003 10:47 schreef Shirin het volgende:
Ik snap het niet, hoe kun je het opbrengen om een kat neer te schieten? Voor je lol??
En katten zijn zelfs als het huisdieren zijn over het algemeen graag buiten te vinden. En katten maken nou eenmaal vogels dood want dat zit in hun systeem. Maar wij mensen hoeven ze dan toch niet neer te maaien?
Stel dat je buurman een hekel heeft aan jouw kat....Dan kan hij hem dus gewoon neerschieten
Als je buurman een jachtvergunning heeft, en jouw kat loopt in het open veld, dan zou hij in principe de kat mogen doodschieten ja.
quote:klopt, daarom moeten mensen die beesten binnenhouden.
Op dinsdag 4 november 2003 10:49 schreef Bombie het volgende:
Een kat weet toch niet waar hij zich wel en niet hoort te bevinden?
Ik ga een vergunning halen en mijn tuin tot jachtgebied uitroepen !!
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 10:51 schreef Pikkebaas het volgende:Geweldige regeling
Ik ga een vergunning halen en mijn tuin tot jachtgebied uitroepen !!
quote:Sorry, maar dat haal ik niet uit de quote in de OP.
Op dinsdag 4 november 2003 10:51 schreef detulp050 het volgende:
Punt is dat de jagers net buiten de bebouwde kom gaan jagen (zoals in de bron). In een bos op 5 km afstand kan ik het me nog enigszins voorstellen, maar het gebeurd vaak binnen een straal van 1000 meter van de woning van de kat.
quote:jij snapt het echt niet
Op dinsdag 4 november 2003 10:49 schreef Bombie het volgende:
Een kat weet toch niet waar hij zich wel en niet hoort te bevinden?
Nou, oké... Als je het van hun kant bekijkt is het te begrijpen dat zij er zo over denken omdat ze waarschijnlijk vinden dat het hun goed recht is om een kat te bestraffen die 'de regels overtreed' (sorry hoor... moet even lachen tussendoor), ook als is die kat van een liefhebbend baasje, maar als de kat vogelvrij wordt verklaard omdat hij vogeltjes eet, kun je net zo goed de jager vogelvrij verklaren omdat hij katten doodschiet. Dat maakt allemaal helemaal geen verschil. Dat is dus ook wat van mij mag gebeuren. Executeer de betreffende jager maar ter plekke als hij je kat heeft doodgeschoten. Ik vind het niet meer dan fair.Zolang je hem maar niet laat lijden.
die beesten hebben geen natuurlijk vijanden, jagen niet enkel voor de eetlust maar ook voor de lol en niet gesteriliseerde gevallen planten zich ongeremd voort.
Derhalve dienen die beesten afgemaakt te worden indien ze in verwilderde staat zijn, ander heb je straks geen dieren in het bos meer over bij wijze van spreken
quote:Maw je bent voor het afschieten van (verwilderde) katten.
Op dinsdag 4 november 2003 10:52 schreef Megumi het volgende:
Jagen moet gewoon verboden worden. Tenzij het nodig is om de wildstand gezond te houden.
quote:Het staat er niet inderdaad, maar ik had het gelezen in een lokaal suffertje waar de afstand in stond en had niet gezien dat het hier niet zo direct in stond, sorry.
Op dinsdag 4 november 2003 10:53 schreef JohnnyKnoxville het volgende:[..]
Sorry, maar dat haal ik niet uit de quote in de OP.
quote:dat is toch precies waar het hier om gaat, om de wildstand gezond te houden en BV de weidevogels te beschermen.
Op dinsdag 4 november 2003 10:52 schreef Megumi het volgende:
Jagen moet gewoon verboden worden. Tenzij het nodig is om de wildstand gezond te houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |