quote:nu.nl
VVD wil wet aanscherpen voor Islamitische scholenDEN HAAG - De VVD wil dat de Onderwijswet wordt aangescherpt voor islamitische scholen. Dergelijke scholen die op bepaalde punten zoals verdraagzaamheid in gebreke blijven, moeten geen overheidssubsidie meer krijgen. Dat heeft VVD-Tweede-Kamerlid Hirsi Ali maandag voorgesteld tijdens een Kameroverleg over de nieuwe Inburgeringswet.
Volgens Hirsi Ali komt het op deze scholen voor dat kinderen een intolerante houding wordt aangeleerd tegenover autochtonen, vrouwen en homoseksuelen. Ook is de voertaal meestal een Arabische. "Dat alles is niet goed voor de integratie in Nederland en moeten we actief tegengaan", zei Hirsi Ali.
Ze wil dat op islamitische scholen bijvoorbeeld goede geschiedenislessen over de holocaust worden gegeven en seksuele voorlichting. Die moet ook gaan over de gelijke verhouding tussen man en vrouw en over de seksuele geaardheid.
Grondwet
De VVD zegt niet de vrijheid van godsdienst, die is geregeld in de grondwet, ter discussie te willen stellen. Volgens Hirsi Ali valt een dergelijke wijziging van de Onderwijswet binnen de grondwet.
Ook wil de VVD eisen stellen aan nieuwe scholen met een religeuze grondslag. Die mogen volgens de liberale fractie niet mono-etnisch zijn en niet alleen bevolkt zijn met achterstandskinderen. Ook moeten leden van schoolbesturen aan eisen voldoen. Volgens het CDA probeert de VVD op deze manier toch weer alleen islamitische scholen te raken.
Hirsi Ali kreeg in de Kamer vooral bijval van de SP. De meeste andere partijen zijn ook tegen concentratiescholen, waarop veel allochtone kinderen zitten, maar vielen over haar zware aanzet naar de moslimscholen. Zij wezen op een recent rapport van de onderwijsinspectie dat het onderwijs op de islamitische scholen niet in strijd is met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving. Hirsi Ali raadde haar collega's aan het hele rapport te lezen en niet alleen de conclusies.
In Nederland zijn 37 islamitische scholen; 35 scholen in het primair en 2 scholen in het voortgezet onderwijs. Hirsi Ali heeft op zich een punt: de voertaal zou in alle gevallen Nederlands moeten zijn. En (basis)scholen hebben een belangrijke taak bij het opvoeden van onze kinderen.
Alleen zullen de geschiedenislessen over de holocaust en de seksuele voorlichting zich dan beperken tot de twee voortgezette Islamitische scholen die we in Nederland hebben. En met verdraagzaamheid kan je niet vroeg genoeg beginnen. Maar hoe wil je die meten? En waarom zou je je alleen beperken tot Islamitische scholen als de multiculturele samenleving zich uitspreid over zo'n beetje alle scholen? En het tegengaan van concentratiescholen is natuurlijk een open deur: daar is iedereen tegen.
Met andere woorden:
De kritiek van Hirsi Ali is dus niet terecht en lijkt zich voornamelijk te baseren op vooroordelen.
Of heeft Hirsi Ali wel gelijk?
Doen de strenge christelijke scholen op de veluwe wel aan goede sexuele voorlichting? Hoe zit het dan met biologie (evolutie bijv.)
Weer onzinnig geblaat imho.
Oké, geloof en onderwijs moeten naar mijn idee gescheiden worden, maar om nu één geloofsgroep hard aan te pakken....da's niet helemaal eerlijk of wel?
quote:vertel waar basseer je dat op?
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:42 schreef pisnicht het volgende:
je moet blussen waar het brandt lijkt me. Eerst dus deze scholen aanpakken aangezien deze groep voor de grootste problemen zorgen
quote:dus een school die te veel achterstandskinderen trekt moet sluiten
Ook wil de VVD eisen stellen aan nieuwe scholen met een religeuze grondslag. Die mogen volgens de liberale fractie niet mono-etnisch zijn en niet alleen bevolkt zijn met achterstandskinderen
quote:gehoord van m'n dronken buurman...
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:46 schreef Chadi het volgende:[..]
vertel waar basseer je dat op?
quote:je antwoordt mijn vraag niet. Je hoeft hem niet te ontwijken door persoonlijk te gaan worden. Simpel antwoord van een kenner zoals jij zal voldoende zijn.
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:49 schreef pisnicht het volgende:[..]
gehoord van m'n dronken buurman...
Kijk je wel eens tv, luister je wel eens naar de radio, lees je wel eens kranten, kom je wel eens op straat?
En hoe voorkom je dat een school mono-ethnisch is of vooral kinderen trekt uit achterstandsgezinnen? Geldt dat 'mono-ethnische' ook voor 'blanke' scholen?
Ik ben overigens per definitie tegen scholen op religieuze grondslag, maar dan voor alle religies en niet alleen Islam.
quote:Ging dat over zwarte scholen, achterstandsscholen of Islamitische scholen?
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:49 schreef pisnicht het volgende:[..]
gehoord van m'n dronken buurman...
Kijk je wel eens tv, luister je wel eens naar de radio, lees je wel eens kranten, kom je wel eens op straat?
Volgens mij veroorzaken Islamitische scholen namelijk niet zoveel problemen.
quote:Ik nam aan dat je uit mijn post wel zou begrijpen waar ik het vandaan had maar ik zal het nog even voor je verduidelijken (hiermee bedoel ik vet gedrukt);
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:53 schreef Chadi het volgende:[..]
je antwoordt mijn vraag niet. Je hoeft hem niet te ontwijken door persoonlijk te gaan worden. Simpel antwoord van een kenner zoals jij zal voldoende zijn.
quote:
quote:Op islamitische scholen zitten voornamelijk islamieten lijkt me en welke bevolkingsgroep veroorzaakt de meeste problemen de laatste tijd? En welk geloof heeft deze groep over het algemeen? Niet de streng gereformeerde neo-nazi`s lijkt me of wel?
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:54 schreef sizzler het volgende:[..]
Ging dat over zwarte scholen, achterstandsscholen of Islamitische scholen?
Volgens mij veroorzaken Islamitische scholen namelijk niet zoveel problemen.
En nu ga ik pitten, reageer morgen wel weer
[edit]Om ff m'n punt duidelijk te maken; het probleem op deze scholen is dat deze niet zorgen voor een goede integratie[/edit]
quote:Je hebt gelijk, de meeste problemen in Nederland worden veroorzaakt door moslims. Zoals laatst kreeg ik een envelop in de brievenbus die bestemd was voor een ander adres...
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:59 schreef pisnicht het volgende:[..]
Op islamitische scholen zitten voornamelijk islamieten lijkt me en welke bevolkingsgroep veroorzaakt de meeste problemen de laatste tijd? En welk geloof heeft deze groep over het algemeen? Niet de streng gereformeerde neo-nazi`s lijkt me of wel?
En nu ga ik pitten, reageer morgen wel weer
Kutmoslims
quote:Je hebt gelijk: laten we ALLE Islamieten keihard aanpakken! Vooral die ettertjes tussen de 4 en 10 waar het hier voornamelijk over gaat!
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:59 schreef pisnicht het volgende:[..]
Op islamitische scholen zitten voornamelijk islamieten lijkt me en welke bevolkingsgroep veroorzaakt de meeste problemen de laatste tijd?
quote:Nederlands moet uiteraard de voertaal blijven in het onderwijs. Lijkt me niet zo handig om in een andere taal je lessen te doceren .
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:53 schreef Kozzmic het volgende:
Islamitische scholen moet je niet anders aanpakken dan andere scholen. Ik kijk er een beetje van op dat de voertaal meestal Arabisch zou zijn, ik heb er geen probleem mee als er Arabische les wordt gegeven maar de voertaal zou m.i. Nederlands moeten zijn. Dat kinderen op Islamitische scholen in hoofdzaak dezelfde dingen moeten leren als kinderen op niet-Islamitische scholen spreekt voor zich, net als dat punt van verdraagzaamheid.En hoe voorkom je dat een school mono-ethnisch is of vooral kinderen trekt uit achterstandsgezinnen? Geldt dat 'mono-ethnische' ook voor 'blanke' scholen?
Ik ben overigens per definitie tegen scholen op religieuze grondslag, maar dan voor alle religies en niet alleen Islam.
quote:Geen overheidssubsidie, en dan? Financiering vanuit het buitenland en vervolgens mag er wel haat worden gepredikt? Je zou zo'n school m.i. moeten sluiten, of in ieder geval zorgen (indien mogelijk) dat het schoolbestuur wordt vervangen.
Dergelijke scholen die op bepaalde punten zoals verdraagzaamheid in gebreke blijven, moeten geen overheidssubsidie meer krijgen.
quote:Idd, dat zeg ik. Weer een ondoordacht plan uit de koker van Ali. Dat de VVD zich steeds weer voor schut zet door dit ongeleide projectiel is verbazingwekkend.
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:07 schreef Kozzmic het volgende:
Dit is trouwens wel een opmerkelijk punt...
[..]Geen overheidssubsidie, en dan? Financiering vanuit het buitenland en vervolgens mag er wel haat worden gepredikt? Je zou zo'n school m.i. moeten sluiten, of in ieder geval zorgen (indien mogelijk) dat het schoolbestuur wordt vervangen.
quote:Ik kan me daar eerlijk moeilijk iets bij voorstellen. Hoe gaan ze in eerste plaats verdraagzaamheid testen en bepalen
[..]Geen overheidssubsidie, en dan? Financiering vanuit het buitenland en vervolgens mag er wel haat worden gepredikt? Je zou zo'n school m.i. moeten sluiten, of in ieder geval zorgen (indien mogelijk) dat het schoolbestuur wordt vervangen.
quote:True, maar hoe in vredesnaam moet je intolerantie controleren? Moeten de kinderen naast de cito-toets ook een tolerantietest afnemen?
quote:Kennelijk is het ook allang beleid, maar inderdaad erg moeilijk aan te tonen. Zie de volgende 2 berichtjes uit februari 2002...
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:11 schreef sizzler het volgende:[..]
True, maar hoe in vredesnaam moet je intolerantie controleren? Moeten de kinderen naast de cito-toets ook een tolerantietest afnemen?
quote:
"Extremisme op moslimscholen aanpakken"Staatssecretaris Adelmund van Onderwijs gaat islamitische scholen die extremistische ideeën in hun lesstof verwerken keihard aanpakken. "Scholen die over de grens gaan, kunnen hun borst nat maken", zei Adelmund gisteravond in NOVA. Volgens een onderzoek zouden tien van de 32 moslimscholen in Nederland banden onderhouden met Saudi-Arabië. Rijke Saudiërs proberen zo invloed uit te oefenen op de scholen.
In bepaalde lesmaterialen wordt onomwonden aangezet tot haat en rancune tegen de Westerse samenleving, stelt Adelmund vast. "Dat druist in tegen de Nederlandse Grondwet. Dat heeft niets meer met vrijheid van godsdienst te maken." Bovendien maken de kinderen die op die scholen zitten, zelf deel uit van de Nederlandse samenleving, het zijn gewoon Nederlandse onderwijsinstellingen.
Woensdag zal de Binnenlandse Veiligheidsdienst een onderzoek uitbrengen over extremisme op Nederlandse moslimscholen. Scholen die over de grens zijn gegaan, krijgen het Openbaar Ministerie achter zich aan, aldus Adelmund. "Dit is erg zorgwekkend."
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=15985
BVD gaat moslimscholen permanent volgenDe Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) gaat de islamitische scholen vanaf nu permanent volgen. Volgens een onderzoek van de BVD hebben fundamentalistische moslimgroeperingen echter nauwelijks invloed.
Zeven van de 32 moslimscholen in Nederland krijgen geld van fundamentalistische groeperingen of hebben leden van zulke organisaties in het schoolbestuur zitten. Dat schrijft de Binnenlandse Veiligheidsdienst in een rapport. Ook hebben sommige scholen docenten die fel gekant zijn tegen de integratie van moslims in de Nederlandse samenleving.
Invloed van radicale moslims moet niet worden overdreven.
In een reactie noemt minister De Vries van Binnenlandse Zaken de bevindingen zorgwekkend, maar hij onderstreept dat de invloed van radicale moslims niet moet worden overdreven.
Dinsdag werd bekend dat de Onderwijsinspectie een onderzoek gaat doen naar beweringen dat tien islamitische scholen aanzetten tot haat. Aanleiding daarvoor waren berichten in het televisieprogramma NOVA over buitenlandse fundamentalistische organisaties die invloed proberen te krijgen op het islamitisch basisonderwijs.
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=16042
quote:Nou ik niet, dat is toch al lang bekend.
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:53 schreef Kozzmic het volgende:
Ik kijk er een beetje van op dat de voertaal meestal Arabisch zou zijn
En niet alleen op islamitische scholen trouwens. Maar als een school NL wil afdwingen, zoals het Haagsche Mondriaancollege pas geleden, dan springt iedereen in de gordijnen.
quote:Idd ja, dat viel mij ook al op
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:06 schreef AngelWings het volgende:
de ramadan op tv
een knul zei
we moeten nu een maand respect opbrengen
aardig zijn voor iedereen
ja dat valt niet mee dat is heel moeilijk
Hopelijk voert dat de ramedan een jaar lang in?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |